Elektrische benzine pomp

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Elektrische benzine pomp

Post by boyanka »

Ik zoek een elektrische benzine pomp voor mijn 318cu.
Ik heb nu een paar pompen geprobeerd maar die komen niet boven de 0,25 bar. Zodra ik vermogen vraag dan ben ik mijn druk kwijt. Welke pomp kan ik het beste nemen?
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Elektrische benzine pomp

Post by JWtje »

De standaard mechanische pomp. Zit het probleem niet in je leidingen? ZO heel veel heeft een 318 niet nodig.
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Elektrische benzine pomp

Post by boyanka »

De mechanische pomp past niet op deze 318. Blok is van een later type. Leiding is schoon.
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Elektrische benzine pomp

Post by Wilf »

Het belangrijkste voor een after marker electrische pomp voor een carburateurmotor is: 1. Zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij de tank (dus net waar de leiding uit de tank naar het chassis gaat). 2. Een filter tussen pomp en tank (in de leiding die naar beneden loopt), standaard micronfilter is goed. 3. Voldoende spanning bij de pomp 4. Goede massa

Dan moet praktisch elke pomp kunnen werken. Sluit hem (liefst via veiligheidsrelais) aan op de dynamo plus, dan zit je het best met spanning (en blijft je ampèremeter netjes werken). Voor de rest moeten je leidingen natuurlijk in orde zijn maar dat is altijd zo, en je vlottersysteem in de carb moet schoon zijn (bij een oudere carb of eentje die lang droog heeft gestaan kan de afsluiter gaan plakken).

Voor EFI is het een totaal ander verhaal.
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Elektrische benzine pomp

Post by boyanka »

Ik voldoe aan alles behalve dat ik de pomp nu rechtstreeks op de accu heb aangesloten.
Probleem is gewoon dat ik bij vermogen vraag geen benzine meer heb en stil val. Pomp blijft gewoon netjes draaien. Net alsof ik te weinig debiet heb.
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Elektrische benzine pomp

Post by Wilf »

Als de pomp goed werkt en je hebt een carburateur dan zou je vlotterkamer vol moeten zitten en je van daaruit al vermogen moeten hebben. Kakt het vermogen gelijk in bij vollast of ebt het langzaam weg? Als het direct dipt zou ik denken dat de carb niet goed afgesteld staat (acceleratiepomp en/of main jet(s) en/of vlotterniveau). Is het verlies aan vermogen ook gerelateerd aan de stand van je gaspedaal? Is het een holley carb toevallig? :D

Kan ook ontsteking zijn overigens…
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Elektrische benzine pomp

Post by boyanka »

Ja, is een holley idd
Onsteking heb ik al omgewisseld om het te kunnen uitsluiten. Carburateur is gereviceerd door sixpack.

Vermogen ebt vrij snel weg. Lijkt er op dat de pomp het niet aangewerkt krijgt

Ik heb een doorzichtig benzine filter onder de kap zitten en die staat op moment van stilvallen ook leeg
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Elektrische benzine pomp

Post by Wilf »

Heb je dan nu twee benzinefilters? Eentje vóór de pomp is preferabel. Anders heb je te veel restrictie. Een standaard 318 heeft niet veel nodig tenzij het een EFI is natuurlijk, maar een goed benzinefilter met voldoende flow voor de pomp is wel een must.

De tank kan ook verstopt zijn, en/of de pomp verstoppen als er geen filter voor zit.

Ik ben geen monteur maar spreek uit eigen ervaringen. Heb ook zulke problemen gehad. En een Holley schijnt nogal een lastige carb te zijn om af te stellen. Op mijn 383 destijds zat ook een Holley (double pumper), afgesteld bij Six-pack in België destijds, liep nooit goed (dip bij kwartgas en stumble / lean bij volgas). Ik heb er nog 3 andere monteurs naar laten kijken en niemand kreeg hem lekker draaiend.

Mijn /6 heeft ook een Holley (H1 1920) en heeft precies dezelfde problemen.
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Elektrische benzine pomp

Post by boyanka »

Ik heb een groot filter in deze pomp en een kleinere voor de carburateur. Maar heb eerst nog andere pompen gebruikt zonder filter bij de pomp. Doorstroming uit de tank is prima. Twee keer de tank nagekeken zelfs.
Ik ga eerst nog maar eens een injectie pomp proberen zodat ik de druk op 6 psi kan zetten. Dan weet ik tenminste zeker dat ik genoeg debiet heb. Werkt het niet dan probeer ik een andere carburateur uit.
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
Post Reply