Probleem met koppeling

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
4SpeedFish69
Posts: 42
Joined: 12 Feb 2016, 18:35

Probleem met koppeling

Post by 4SpeedFish69 »

Ik was afgelopen zaterdag een stukje gaan rijden met de Barracuda. Terwijl ik aan het rijden was, bam. Koppeling naar de vloer en bleef daar. Ik kon hem met mijn hand weer omhoog halen, maar zodra je hem intrapte knalde hij weer naar de vloer. Met de motor lopend kon ik hem ook niet in versnelling zetten, dan hoorde je gekraak. Koppeling in of uit maakte hierbij geen verschil dus waarschijnlijk is de drukgroep dood. Uiteindelijk naar huis gesleept. Ik had al eerder een probleem met de koppeling, die verloor namelijk zijn veerkracht al. Nu sta ik stil. Ik zal binnenkort de inspection cover er af halen en hopen dat ik iets zie wat niet klopt. Het gaat om een slant six 4 bak, met waarschijnlijk nog de originele Borg & Beck koppeling want de dikke veer zit nog onder de dash. Ik denk ik deel dit even op het forum, en vraag me af of jullie ooit eens zo'n probleem hebben gehad. En hoe zou ik dit nu op kunnen lossen? Waarschijnlijk naar een garage slepen?

Mvg, Rick
1969 Plymouth Barracuda Fastback 225 /6 Hurst 4 Speed Chrysler Benelux
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Probleem met koppeling

Post by TheDeputy »

Waarschijnlijk is je clutch fork pivot gebroken. Het is mogelijk om dit steuntje te vervangen zonder de bak te demonteren maar dat is wel behoorlijk lastig.
Je kunt nog 'gewoon' rijden hoor. Zet de bak in 1 en start dan de motor zodat je vis gaat rijden. Bij ongeveer 2500 rpm gas los en tegelijk de bak vrij zetten. Laat het toerental wat terugzakken en houdt de pook lichtjes onder spanning tegen z'n 2. Als de inwendige snelheden gelijk zijn valt de bak vanzelf in die versnelling. Dan zo verder naar 3 en 4.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Probleem met koppeling

Post by boyanka »

Een drukgroep en plaat heb ik nog wel liggen. Is wel een gebruikte maar goed.
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
4SpeedFish69
Posts: 42
Joined: 12 Feb 2016, 18:35

Re: Probleem met koppeling

Post by 4SpeedFish69 »

Bedankt voor de reacties, ik heb de inspection cover eraf gehaald, is nog niet goed te zien wat er precies mis is. Binnenkort de vork van de linkage loshalen en kijken wat er gebeurt als ik dan handmatig de vork beweeg.
1969 Plymouth Barracuda Fastback 225 /6 Hurst 4 Speed Chrysler Benelux
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Probleem met koppeling

Post by TheDeputy »

Je kunt er ook onder gaan liggen en iemand anders even vragen de koppeling te bedienen. De clutch fork moet scharnieren om de clutch fork pivot.

Ik heb eventueel ook nog wel een 9" clutch liggen en het gebroken steuntje ook denk ik :hmmm:

Succes
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
4SpeedFish69
Posts: 42
Joined: 12 Feb 2016, 18:35

Re: Probleem met koppeling

Post by 4SpeedFish69 »

Gisteren er onder gelegen terwijl iemand anders de koppeling bediende. Het druklager bewoog heen en weer, maar de vork lijkt niet echt gezond te bewegen. Ik kan deze ook (verticaal vanaf de grond gezien) omhoog en omlaag bewegen? Toch denk ik dat de drukgroep dood is. Doordat deze namelijk de afgelopen tijd steeds meer zijn veerkracht verloor, denk ik dat de drukgroep uiteindelijk de veerkracht van de dikke veer onder de dash niet meer kon "overwinnen" waardoor het pedaal naar de vloer gedrukt blijft.
1969 Plymouth Barracuda Fastback 225 /6 Hurst 4 Speed Chrysler Benelux
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Probleem met koppeling

Post by TheDeputy »

Als je de clutch fork ook naar boven en beneden kunt bewegen lijkt me toch echt dat de clutch fork pivot is gebroken. Normaal gesproken moet dat maar een heel klein beetje kunnen. Ongeveer 5 mm maximaal.
Het druklager moet normaal gesproken bij volledig bediende koppeling ongeveer 1 - 1,5 cm axiaal verplaatsen.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
4SpeedFish69
Posts: 42
Joined: 12 Feb 2016, 18:35

Re: Probleem met koppeling

Post by 4SpeedFish69 »

Dat is vreemd, er zit zeker meer dan 10 cm tussen het omhoog en omlaag bewegen van de vork dus dan moet de pivot gebroken zijn, maar toch verplaatst het druklager zich nog. Zoals je zegt; 1 - 1,5 cm. Dat is dan toch vreemd want de vork kan deze toch niet verplaatsen met een gebroken pivot?
1969 Plymouth Barracuda Fastback 225 /6 Hurst 4 Speed Chrysler Benelux
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Probleem met koppeling

Post by TheDeputy »

Jawel hoor. Normaal gesproken zit het druklager opgesloten tussen de drukgroep en de afgestelde clutch fork. Nu heeft deze echter meer ruimte omdat de pivot gebroken is. Het druklager heeft daardoor ruimte om over de input bearing retainer te schuiven.
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
4SpeedFish69
Posts: 42
Joined: 12 Feb 2016, 18:35

Re: Probleem met koppeling

Post by 4SpeedFish69 »

Okee, maar dit staat dan wel los van het feit dat het pedaal een tijd geleden al een deel van zijn veerkracht verloor? Dan was de drukgroep misschien wel al wat versleten, maar doordat ik nu de koppeling niet meer kan gebruiken hoeft daar dus niks mee te maken te hebben?
1969 Plymouth Barracuda Fastback 225 /6 Hurst 4 Speed Chrysler Benelux
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Probleem met koppeling

Post by TheDeputy »

Wat bedoel je met 'veerkracht verliezen'? De veer aan je pedaal (over center spring) helpt mee om de koppeling te bedienen tegen de veerkracht van de drukgroep in. Op het moment dat je pivot bracket verbuigt duwt je drukgroep het pedaal niet meer zo sterk terug. Het voelt dan alsof je koppeling minder kracht heeft en misschien komt ie dan ook niet meer helemaal vrij. Ook kan je pedaal ook blijven hangen.

De drukgroep die jij hebt is opgebouwd uit drie stevige drukvingers en negen spiraalveren. De kans dat die allemaal opeens kapot gaan is veel minder aannemelijk dan dat 1 steuntje faalt.
Toevallig heb ik het bij mijn oude valiant ook meegemaakt. Er zit een ontwerpfout in de pivot bracket waardoor die op buiging wordt belast. Hierdoor heb je na 50 jaar grote kans dat ie dat niet volhoudt.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
4SpeedFish69
Posts: 42
Joined: 12 Feb 2016, 18:35

Re: Probleem met koppeling

Post by 4SpeedFish69 »

Met 'veerkracht verliezen' dacht ik dat de drukgroep langzaam dood ging, maar het is nu allemaal duidelijk. Ik wist niet dat dit door een gebogen pivot kon komen. Bedankt voor de hulp!
1969 Plymouth Barracuda Fastback 225 /6 Hurst 4 Speed Chrysler Benelux
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Probleem met koppeling

Post by TheDeputy »

Ah zo. Dat kan wel maar dan moet de drukgroep wel heeeeeel erg heet worden. Als dat het geval is dan is je plaat allang verbrand en heb je een heel ander probleem :good:

Maak wat foto's van je uiteindelijke probleem. Altijd mooi om te zien wat er is gebeurd.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Post Reply