Tik in 440
- spstrikwerda
- Posts: 455
- Joined: 27 Oct 2010, 18:28
Tik in 440
Hoi allemaal, na lange afwezigheid hier weer eens een vraag van mij:
Sinds vorig seizoen heb ik een tik in mijn motor. De tik komt van de kop aan de bestuurderskant tegen het schutbord en gaat niet weg als de motor warm is. Hij tikt op motorsnelheid, dus als ik meer gas geef gaat het tikken ook sneller. Iemand vertelde mij dat dit een lekke uitlaatpakking kan zijn, of een klep / klepstoter die blijft hangen. Lekke uitlaatpakking is makkelijk te testen toch, beetje zeepsop met plantenspuit op koud uitlaatspruitstuk spuiten en kijken of / waar het begint te borrelen?
Sinds vorig seizoen heb ik een tik in mijn motor. De tik komt van de kop aan de bestuurderskant tegen het schutbord en gaat niet weg als de motor warm is. Hij tikt op motorsnelheid, dus als ik meer gas geef gaat het tikken ook sneller. Iemand vertelde mij dat dit een lekke uitlaatpakking kan zijn, of een klep / klepstoter die blijft hangen. Lekke uitlaatpakking is makkelijk te testen toch, beetje zeepsop met plantenspuit op koud uitlaatspruitstuk spuiten en kijken of / waar het begint te borrelen?
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
Re: Tik in 440
Ik zou zeggen, trek de koppen er eens af en ga eens kijken of je wat opvallends tegenkomt, als het de uitlaat niet is. Het lijkt me een lifter die vast zit???
- panther-pink
- Posts: 1058
- Joined: 09 Jun 2007, 16:07
- Location: nijverdal
Re: Tik in 440
De koppen er even aftrekken ?
Klepdeksles bedoel je!!
Als het de pakking is wordt het idd vaak minder als de motor warm wordt.
Als je veel speling voelt bij die ene klepstoter zal het waarschijnlijk een lifter zijn .
Klepdeksles bedoel je!!
Als het de pakking is wordt het idd vaak minder als de motor warm wordt.
Als je veel speling voelt bij die ene klepstoter zal het waarschijnlijk een lifter zijn .
Re: Tik in 440
Ja, bedoel ik...panther-pink wrote:De koppen er even aftrekken ?
Klepdeksles bedoel je!!
Als het de pakking is wordt het idd vaak minder als de motor warm wordt.
Als je veel speling voelt bij die ene klepstoter zal het waarschijnlijk een lifter zijn .
- spstrikwerda
- Posts: 455
- Joined: 27 Oct 2010, 18:28
Re: Tik in 440
Afgelopen zaterdag hebben we het kleppendeksel er even af getrokken. Het tikken wordt niet echt luider zonder kleppendeksel. Wel is er een zuchtend / blazend geluid bij de cylinderkop te horen bij starten of afzetten van de motor. We hebben niet spelingen etc. gemeten.
Misschien toch eerst maar de uitlaatpakking vervangen, om dat uit te sluiten? Dat is nog een relatief goedkope ingreep...
Misschien toch eerst maar de uitlaatpakking vervangen, om dat uit te sluiten? Dat is nog een relatief goedkope ingreep...
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
-
- Posts: 27
- Joined: 20 Dec 2016, 21:26
Re: Tik in 440
Zou sowieso de klepper even stellen en aan alle lifters/stangen voelen of er een losser zit dan de andere.
Dan uitlaat pakking vervangen. Als je dan nog gekkigheid over heb, moeten de koppen deraf.
Dan uitlaat pakking vervangen. Als je dan nog gekkigheid over heb, moeten de koppen deraf.
Re: Tik in 440
Kleppen stellen op een 440?nimjaefighter wrote:Zou sowieso de klepper even stellen en aan alle lifters/stangen voelen of er een losser zit dan de andere.
Dan uitlaat pakking vervangen. Als je dan nog gekkigheid over heb, moeten de koppen deraf.
Vervang inderdaad die uitlaatpakking eerst is, kan je dat iig uitsluiten
'76 Dodge W200 440
Ex Mopars: '76 Dodge W200 318, '70 Chrysler Newport 4-door hardtop 383
Ex Mopars: '76 Dodge W200 318, '70 Chrysler Newport 4-door hardtop 383
- spstrikwerda
- Posts: 455
- Joined: 27 Oct 2010, 18:28
Re: Tik in 440
Uitlaatpakking setje besteld bij Sixpack, die ga ik eerst eens vervangen. Daarna zien we wel verder. Kleppenstellen durf ik niet aan te beginnen...
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
Re: Tik in 440
Maak je maar niet druk, de kleppen van een 440 zijn niet te stellenspstrikwerda wrote:Uitlaatpakking setje besteld bij Sixpack, die ga ik eerst eens vervangen. Daarna zien we wel verder. Kleppenstellen durf ik niet aan te beginnen...
'76 Dodge W200 440
Ex Mopars: '76 Dodge W200 318, '70 Chrysler Newport 4-door hardtop 383
Ex Mopars: '76 Dodge W200 318, '70 Chrysler Newport 4-door hardtop 383
- spstrikwerda
- Posts: 455
- Joined: 27 Oct 2010, 18:28
Re: Tik in 440
Maar dat zijn geen standaard tuimelaars. Denk dat jij die er nog wel in hebt zitten
En zo niet, excuses. Kan vanaf hier niet in je blok kijken
En zo niet, excuses. Kan vanaf hier niet in je blok kijken
'76 Dodge W200 440
Ex Mopars: '76 Dodge W200 318, '70 Chrysler Newport 4-door hardtop 383
Ex Mopars: '76 Dodge W200 318, '70 Chrysler Newport 4-door hardtop 383
- spstrikwerda
- Posts: 455
- Joined: 27 Oct 2010, 18:28
Re: Tik in 440
Dat klopt, ik heb nog stock rockers :-) Nou, dat scheelt dan weer. Eerst dit weekend maar eens die uitlaatpakking vervangen, dan horen jullie wel weer van mij.
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
- spstrikwerda
- Posts: 455
- Joined: 27 Oct 2010, 18:28
Re: Tik in 440
Vandaag de hele godganse dag in foetus houding onder de wagen gelegen, maar problem solved: tik is weg! Uitlaatpakkingen, of beter gezegd: wat er nog van over was, waren aan vervanging toe. Je kan natuurlijk ook weer fantastisch overal bij.... Maar de motor wat op tillen doet wonderen. Nu eerst maar douchen want ik meur als een bunzing die al 3 weken t hoekie om is.
Goed weekend allemaal en bedankt voor de tips!
Simon-Paul
Goed weekend allemaal en bedankt voor de tips!
Simon-Paul
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
Re: Tik in 440
Nu kijken hoe lang het houd. Als headers / uitlaatspruitstukken niet vlak zijn dan komt het weer terug.
Ik werk met plezier.
- spstrikwerda
- Posts: 455
- Joined: 27 Oct 2010, 18:28
Re: Tik in 440
Oh ja, nog een dingetje vergeten. Toen ik de kickdown weer aan de bak vast wilde maken (die moest ff aan de kant anders kon ik niet goed krachtzetten om de tussendemper aan het spruitstuk vast te maken), brak het ringetje af, omdat ik deze te ver moest buigen om hem om de bak hevel te krijgen. Je weet wel dat ringetje wat je om het pennetje schuift nadat je het pennetje aan de hevel op de bak heb vast gemaakt. Ik heb zo gauw geen foto maar het is dus een soort oogje wat aan beide kanten om de hevel schuift. Ik heb nog een originele (blauwe) kickdown linkage.
Het rook ook een beetje branderig toen ik de auto weg zette, maar dat was meer zo'n elektrische brand lucht, net of er iets doorbrandde. Kan ook mijn verbeelding zijn geweest, heb maar een km of 6 met losse kickdown gereden.
Hoe dit te repareren?
Het rook ook een beetje branderig toen ik de auto weg zette, maar dat was meer zo'n elektrische brand lucht, net of er iets doorbrandde. Kan ook mijn verbeelding zijn geweest, heb maar een km of 6 met losse kickdown gereden.
Hoe dit te repareren?
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
- spstrikwerda
- Posts: 455
- Joined: 27 Oct 2010, 18:28
Re: Tik in 440
Waar haal ik onderstaande klemmetjes? (Goedkoop)
Is voor vastmaken kickdown linkage aan hevel op automaatbak.
Is voor vastmaken kickdown linkage aan hevel op automaatbak.
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
- Rodriguez5000
- Posts: 103
- Joined: 15 Sep 2007, 09:45
- Location: Enschede
- Contact:
Re: Tik in 440
Hoi, 3,28 bij Oliver's Moparshop...heet een clip choke rod. zie: http://store.moparshop.de/index.php?sto ... e+rod+clip
1970 Plymouth Sportfury 383, 2010 Chrysler 300C SRT Design, 1976 Ford Thunderbird 1970 Lincoln Continental Towncar
Re: Tik in 440
Heb volgens mij een doosje liggen met diverse maten, ik ben woensdag we in de loods kan ff kijken?
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
- spstrikwerda
- Posts: 455
- Joined: 27 Oct 2010, 18:28
Re: Tik in 440
Thanks guys!!!
@Crash je hebt PM
@Crash je hebt PM
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip