Iemand ervaring met EFI systemen?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by Dickdale »

Heeft er iemand ervaring met EFI injectiesystemen? Ik ben een beetje aan het orienteren en zie dat er verschillende systemen op de markt zijn.

Holley, Edelbrock, Fast en Fitech ben ik tegen gekomen en de kosten van zo'n systeem kunnen behoorlijk oplopen. De Fitech systemen zijn over het algemeen niet erg duur.

1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by TheDeputy »

Ik zou even informeren bij Sander (Bigfoot).
Hij heeft een zelfprogrameerbaar systeem op zijn hemi zitten. Ik weet niet welk merk maar hij is wel goed op de hoogte van de werking van zo'n systeem.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by Dickdale »

Van Sander weet ik dat hij een FAST EFI systeem er op heeft zitten. Ik meen dat een GTX uit Friesland er ook een heeft.

Eigenlijk vraag ik me af of iemand ervaring heeft met een ander merk dan FAST. Ik vind die namelijk erg duur... Fitech daarentegen is een stuk goedkoper. Voor ca. 1000 dollar heb je een EFI die tot 600pk gaat...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Gijs
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2008, 10:49

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by Gijs »

Met een EFI denk ik al snel aan Multipoint inspuiting.

Wat jij daar wil is volgens mij meer carburateur dan injectie. HJ heeft zoiets met wisselend succes.
Als je dan niet teveel geld wil uitgeven dan zou ik een goede carburateur kopen en deze goed laten afstellen.

Waarom wil je injectie wat moet dit oplossen?
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by BigBlockMopar »

FiTech staat wel goed aangeschreven hier en daar.

Ben zelf ook wel van mening dat een multi-point injectie eigenlijk the thing to do is. Met een TBI-systeem hou je toch altijd dat er benzine-mengsel door je hele intake moet verplaatsen ipv alleen de laatste paar cm.

Ik ben de laatste tijd aan het benchtesten met de MegaSquirt-ecu die ik enkele jaren geleden voor m'n 5.7 Hemi-project had gekocht.
Ga voorlopig eerst de ontsteking overnemen, op een later tijdstip ook de brandstof-regeling.

Dit weekend ga ik voor het eerst proberen de timing in m'n Dart aan te sturen met de Megasquirt.
Attachments
IMG_5232.JPG
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by Dickdale »

Kijk, dit is info waar ik wat mee kan. Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar je hebt dus een TBI systeem waarbij de brandstof in de carburateur gespoten wordt en het idd nog een lange weg te gaan heeft naar de cilinder, en je hebt een MPI systeem waarbij de brandstof bijna direct de cilinder in wordt gespoten...

Nu zit ik te kijken naar MPI-systemen, maar echt veel zijn er daarvan niet. Holley maakt ze alleen voor Chevy. Edelbrock heeft een model voor een 440.

Zijn er nog meer merken die een complete kit verkopen? Het zijn wel erg prijzige systemen vergeleken met TBI-systemen.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
bigfoot
Posts: 498
Joined: 22 Jun 2007, 19:11

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by bigfoot »

Check op internet Hotrod of Carcraft magazine.
Zij hadden een test met heel veel verschillende set-ups.
Denk jaar of 2 geleden. Even googlen.
TBI en TPI.
Ik heb FAST XFI 2.0
Bij mij heb je ook Inteligent Traction control en nog meer opties.
Maar is inderdaad prijzig.
Geloof dat die GTX FAST EZ EFI heeft.
Zal je mijn nummer mailen . Kun je bellen als je wilt vanavond of zo.

FuelTec is Hans van Six-Pack mee bezig. Schijnt ook goed te zijn.
Maar alle self learning EFI's zijn beperkt wbt wildheid van je nokkenas.
Bij die test was er zelfs 2 merken die met een gemiddelde wilde nokkenas niet idle konden draaien.
You can only thrust yourself.
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by TheDeputy »

Multi point injectie is op moderne motoren nog het enige wat wordt gebruikt en dat is niet zomaar. Het draait allemaal om mengselvorming en die is bij een oude motor met carburateur niet echt ideaal. Bouw je op zo'n oude motor een multi point systeem wordt het nooit optimaal en kun je met een goede carb set-up net zoveel vermogen krijgen. Dit komt omdat de intake runners, vorm van de verbrandingskamer, vorm van de zuiger en positie van inspuiting de mengselvorming niet ten goede komt. Het zal vast heel goed werken maar verwacht geen wonderen.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by BigBlockMopar »

Nu draait het niet altijd maar om max vermogen.
Dat is leuk voor een avondje benchbluffen en op de dragstrip, maar laat daar nou zo'n systeem vaak al te duur voor zijn gezien dat er niet vaak serieus (regelmatig) geraced kan worden in het land.

Drivability komt zeer ten goede met een EFI systeem. Tenminste als je de tijd wil nemen om het helemaal te doorgronden en bijna perfect af te stellen.
Een standaard ontsteking staat altijd wel ergens in de vervroegingscurve een paar graden naast van wat de motor wil zien. Net als de brandstofmengsel-verhouding, dat is met een carb ook nooit spot-on.
Met een vrij programmeerbaar EFI systeem zou je deze dingen mooi kunnen aanpassen.
blade
Posts: 1228
Joined: 11 Jun 2007, 02:59
Location: Route 66 - Arizona

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by blade »

1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
User avatar
moparfryslan
Posts: 740
Joined: 08 Jun 2007, 12:48
Location: nij beets

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by moparfryslan »

Forumlid: 72roadrunnergtx
Marc Post uit tijnje heeft injectie op z'n Roadrunner
Mischien kun je met hem contact leggen voor meer info?
dodge b250 maxivan
Dodge ram van hightop camper 1985
Dodge ram van royal se shorty 1985


patrick bakker
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by Dickdale »

blade wrote:Here's some information:

http://www.dodgecharger.com/forum/index ... 432.0.html
Thanks! Dit is toch wel een heel leerzame topic!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by JWtje »

Op de Ford Moestuin van mijn broertje hebben we er ook een Fitech opgeknutseld. Werkt perfect en erg goed. Het verhaal dat het weinig voordeel heeft t.o.v. een carb is niet waar. Allereerst stelt zo'n ding zichzelf af aan de hand van de lucht/brandstofverhouding die je zelf instelt. Tot zover niet zo heel veel voordelen t.o.v. een carb. Het grote voordeel dat wel te behalen is met een dergelijke setup is dat je in vergelijking tot een carburateur een veel grotere throttlebody kan plaatsen aangezien je niet perse zo heel veel vacuum nodig hebt. Waar je bijvoorbeeld met een hele dikke 440 niet heel veel meer dan een 1000-1100cfm car kan plaatsen kun je hier prima weg komen met bijvoorbeeld 1250cfm. Als je met een 1000-1100cfm carb op straat rijdt dan rijdt je auto als een manke hond die nodig moet kakken terwijl je met een efi eigenlijk niet zo heel veel merkt. Daarnaast heb je met de efi ook de mogelijkheid om zonder al te veel aanpassingen betrekkelijk eenvoudig een turbo of centrifugaalcompressor op je blok knutselt. ENige wat je dan nog mist is een programmeerbare ontsteking.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by BigBlockMopar »

Hier nog een lang topicje over FiTech;
http://www.forabodiesonly.com/mopar/thr ... em.321984/
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by boyanka »

Ik ken iemand en die is er erg te spreken over. Heeft zijn megasquirt er uit getooid.

www.efignition.nl
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by BigBlockMopar »

Dat is BS-Autotune. Die is op basis van een ander systeem (Kdfi) verder gegaan maar in de basis is het hetzelfde als MegaSquirt voor zover ik weet.
Met 1 nadeel, je kan voor support niet bij de grote MegaSquirt-community en makers ervan terecht, maar slechts alleen bij hun (€€€).

Wat ik ervan weet, is dat er al tijdje een dingetje schijnt te lopen waarbij de makers van MegaSquirt, Kdfi ervan beschuldigen hun systeem ongeoorloofd te hebben gekopiëerd.
Als je op het Megasquirt-forum zegt of laat doorschermeren dat je mogelijk een Kdfi-systeem hebt dan wordt je gelijk vaarwel gezegd van het forum.

4e item van onderaf;
http://www.msextra.com/clones/
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by boyanka »

De basis is idd de megasquirt maar verbeterd en een stuk goedkoper.
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by Dickdale »

En een Holley Sniper heeft iemand hier ervaring mee?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by Crash »

Werkt een holley Sniper nou met een standaard elektrische benzinepomp? Of moet daar ook een goed druk pomp achter?
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by Dickdale »

Alle injectie systemen hebben een elektrische pomp nodig die ca 58 psi levert.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by Crash »

Als je een gescheiden uitlaat system hebt moet je dan per kant een lambda installeren of zal dat gewoon goed gaan aan 1 kant?

Qa basis EFI syteem zit je met Fitech of MSD in dezelfde prijsklassen.
Fitech lijkt me wel iets gelikter.

Qua benzine toevoer is het makkelijker om zo'n "in-tank" module te bouwen of zal je echt wel wat moeten aanpassen om het goed te laten passen?
Elke tank zal toch iets anders zijn met z'n montage punten?
http://fitechefi.com/products/40019/

Dan lijkt me dat fuel command center een stuk makkelijker in te bouwen
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by Dickdale »

De ervaring met een Fuel command center zijn wisselend. Op Facebook het je een aantal Fitech pagina's waar mensen ervaringen delen. Zelf denk er over na om een in tank fuel pump in te bouwen. Zo spannend is dat niet. Ook Fitech verkoopt er 1...

Bij een gescheiden uitlaatsysteem is 1 lamba sensor voldoende...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by Dickdale »

1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by Crash »

Ben nog steeds druk bezig met lezen en filmpjes kijken maar qua kosten komen ze allemaal beetje op hetzelfde uit
795 Fitech Go (instap model)
1095 Fitech Mean Street
350 Fitech fuel commander of tank sump (395)

1250 MSD Atomic (complete kit inc pomp)
1250 Holley Sniper EFI (complete kit inc pomp) en keuze uit zilver/ zwart of gouden finish)

1889 Edelbrock E-street (geen pomp) 1889

Holley sniper en Fitech hebben allebei goede reviews en neig op het moment meer naar de Holley vanwege de afwerking
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Iemand ervaring met EFI systemen?

Post by Wilf »

Wat ik begrijp is de fuel commander niet per sé nodig bij de FiTech, wel een pomp met voldoende druk natuurlijk. Best interessant dan die Go!

http://fitechefi.com/products/30003/
Post Reply