Page 1 of 2

Moeilijk starten

Posted: 22 Sep 2016, 10:24
by B1cuda
Ik heb een startprobleempje als de motor warm is en ik wil starten gaat de startmotor met grote moeite rond , accu is nieuw (optima red top) staat in kofferbak , startmotor ingepakt met thermotec headers ingepakt , dikke pluskabel . Iemand enig idee?

Re: Moeilijk starten

Posted: 22 Sep 2016, 10:44
by JWtje
Je hebt te veel initial timing in je motor zitten. Je moet dus een iets langere mechanische curve instellen waarbij je stationair dus een paar graden later gaat.
Wat is je maximale vervroeging op dit moment en wat bij stationair zonder vacuum? Heb je enkel de mechanische vervroeging of ook vacuum aangesloten?

Re: Moeilijk starten

Posted: 22 Sep 2016, 13:07
by mr bean
dan kan je dus ook even de pick up losgooien en kijken hoe hij dan in de rondte gaat.
Hoef je nog niks aan de timing te doen

Re: Moeilijk starten

Posted: 22 Sep 2016, 14:57
by JWtje
Dat kan. Waar je ook even rekening mee moet houden is je compressieverhouding. Als je net getreden hebt en de motor heatsinked al zijn warmte het systeem in dan is je grens voor detonatie ook veel lager. Als hij wanneer je je pickup losgooit en je hebt nog steeds dit probleem dan is dat het en daar kan je dan weinig aan doen.

Re: Moeilijk starten

Posted: 23 Sep 2016, 10:10
by B1cuda
Thanks , ik heb ooit eens de bobinekabel losgegooid en dat werd niet beter dus idd. De compressie , ik dacht al zoiets helaas misschien een iets dikkere koppakking monteren (cometic)

Re: Moeilijk starten

Posted: 23 Sep 2016, 11:04
by JWtje
Dat zou wel werken denk ik. Als je weet wat er nu voor dikte in zit kun je kijken of dat gaat helpen.

Re: Moeilijk starten

Posted: 23 Sep 2016, 12:36
by mr bean
wat je nog zou kunnen doen is met een voltmeter het spanningsverlies tussen startmotorhuis en minpool accu meten tijdens starten.
Dit mag met goede verbindingen max 0.3 volt zijn.
Zal je dus wel extra lange meetpennen op je voltmeter moeten zetten als hij in de kofferbak zit.

Re: Moeilijk starten

Posted: 23 Sep 2016, 15:20
by B1cuda
mr bean wrote:wat je nog zou kunnen doen is met een voltmeter het spanningsverlies tussen startmotorhuis en minpool accu meten tijdens starten.
Dit mag met goede verbindingen max 0.3 volt zijn.
Zal je dus wel extra lange meetpennen op je voltmeter moeten zetten als hij in de kofferbak zit.
Waren we idd. Ook nog van plan , wachten is op de mechanic die op vakantie is momenteel :)

Re: Moeilijk starten

Posted: 23 Sep 2016, 20:14
by ARLI
hemi koppakking kan ook op een 440 en die is dikker iets van 0,15 of zo
geeft half puntje minder

Re: Moeilijk starten

Posted: 24 Sep 2016, 05:40
by B1cuda
ARLI wrote:hemi koppakking kan ook op een 440 en die is dikker iets van 0,15 of zo
geeft half puntje minder
Thanks voor de tip , binnenkort bakkie doen ?

Re: Moeilijk starten

Posted: 26 Sep 2016, 09:36
by 340cuda
Hey Rob, daarom zie ik je niet meer met de cuda, als je in den helder aankomt wil hij niet meer starten ;-). Alles goed?

Re: Moeilijk starten

Posted: 26 Sep 2016, 12:26
by B1cuda
Haha ja beetje lullig als je effe gaat tanken en vervolgens start ie niet , maar er word aan gewerkt , zit tegenwoordig 4000 km./jaar op de mountainbike dus ja alles goed eigenlijk steeds beter .

Re: Moeilijk starten

Posted: 27 Sep 2016, 13:38
by ARLI
je mag ook op de fiets om de koffie komen en brood hebben we ook genoeg.

Re: Moeilijk starten

Posted: 27 Sep 2016, 15:38
by mr bean
Afgelopen weekend nog op Wieringen gefietst?

Re: Moeilijk starten

Posted: 27 Sep 2016, 21:10
by B1cuda
mr bean wrote:Afgelopen weekend nog op Wieringen gefietst?

Nee , op Texel en vorig weekend 170 km. MH2D :good:

Re: Moeilijk starten

Posted: 27 Sep 2016, 21:11
by B1cuda
ARLI wrote:je mag ook op de fiets om de koffie komen en brood hebben we ook genoeg.
Kijk niet vreemd als dat gebeurd :happy:

Re: Moeilijk starten

Posted: 01 Oct 2016, 14:02
by B1cuda
JWtje wrote:Je hebt te veel initial timing in je motor zitten. Je moet dus een iets langere mechanische curve instellen waarbij je stationair dus een paar graden later gaat.
Wat is je maximale vervroeging op dit moment en wat bij stationair zonder vacuum? Heb je enkel de mechanische vervroeging of ook vacuum aangesloten?
Initial timing is 18 en max. 29 zonder vac.vervroeger die gebruik ik niet

Re: Moeilijk starten

Posted: 03 Oct 2016, 12:13
by JWtje
29 is veel te weinig voor een Bigblock. Ik zou de vervroeging tussen de 32-34 graden zetten op z'n max. Dan levert ie veel meer vermogen. En 18 graden stationair is leuk als je een standaard nokkenas hebt maar ik ga er van uit dat jij er wel iets redelijk heftigs ingestopt hebt. In dat geval is 18 veel te laat en stop je veel te veel warmte in je koelsysteem. Mogelijk is dat ook de oorzaak dat ie zo ontzettend heatsinked en slecht start wanneer warm.
Ook is het jammer dat je geen vacuum vervroeging hebt. Draai stationair je stroomverdeler eens vroeger net zover totdat ie het mooist loopt. Ik schat in tussen de 28-30 graden. Dat kan je dan met je vacuum mooi bijregelen. Scheelt onwijs veel warmte. Heb je nu zo'n MSD distributor? Als je de letters van MSD Distributor van volgorde verwisselt en wat klinkers en medeklinkers vervangt krijg je KUT Stroomverdeler.

Re: Moeilijk starten

Posted: 03 Oct 2016, 12:59
by Sixtyeight
:)

Re: Moeilijk starten

Posted: 03 Oct 2016, 14:19
by B1cuda
JWtje wrote:29 is veel te weinig voor een Bigblock. Ik zou de vervroeging tussen de 32-34 graden zetten op z'n max. Dan levert ie veel meer vermogen. En 18 graden stationair is leuk als je een standaard nokkenas hebt maar ik ga er van uit dat jij er wel iets redelijk heftigs ingestopt hebt. In dat geval is 18 veel te laat en stop je veel te veel warmte in je koelsysteem. Mogelijk is dat ook de oorzaak dat ie zo ontzettend heatsinked en slecht start wanneer warm.
Ook is het jammer dat je geen vacuum vervroeging hebt. Draai stationair je stroomverdeler eens vroeger net zover totdat ie het mooist loopt. Ik schat in tussen de 28-30 graden. Dat kan je dan met je vacuum mooi bijregelen. Scheelt onwijs veel warmte. Heb je nu zo'n MSD distributor? Als je de letters van MSD Distributor van volgorde verwisselt en wat klinkers en medeklinkers vervangt krijg je KUT Stroomverdeler.
Nokkenas valt wel mee , is comp cam 274 H-10 230 - 236 @ 0.50 , ik heb niet meer die racemotor met B1 koppen erin staan , is wel een 496 maar met geflowde 452 koppen en verdeler is mopar electr. Ik heb de verdeler gezet op waar ie mooi loopt dus 18 gr. :hmmm:

Re: Moeilijk starten

Posted: 03 Oct 2016, 14:25
by B1cuda
Kom eens een daggie Texel jan Willem dan check jij de boel effe . Niet gratis uiteraard.

Re: Moeilijk starten

Posted: 04 Oct 2016, 16:26
by JWtje
Ik zal eens kijken of ik een keer tijd heb Rob, maak ik er gelijk een mooi weekendje van. Zaterdag vertrek ik naar een ander eiland voor een paar weken. Ze hebben me gevraagd om daar de palmbomen en de Amstel Bright af te stellen.

Re: Moeilijk starten

Posted: 04 Oct 2016, 17:37
by B1cuda
JWtje wrote:Ik zal eens kijken of ik een keer tijd heb Rob, maak ik er gelijk een mooi weekendje van. Zaterdag vertrek ik naar een ander eiland voor een paar weken. Ze hebben me gevraagd om daar de palmbomen en de Amstel Bright af te stellen.
:good: :lol: have fun , hij loopt trouwens best wel goed hoor en temp. Blijft ook 190 F ik heb een tech. Stukkie van mopar.com gehaald over afstellen van sixpack motoren waar ze ook 18 gr. Initial aanbevelen , mengselafstelling is ook goed zit tussen 12 en 13 op de AF meter.

Re: Moeilijk starten

Posted: 04 Oct 2016, 20:36
by ARLI
ik zet em ook altijd op 32 bij 3000 rpm.

jwtje komt naar het noorden. Hij komt mijn 543cui krukas brengen over 4 weken.

Re: Moeilijk starten

Posted: 04 Oct 2016, 20:37
by ARLI
En jwtje heb nu een bmw 323i die sneller is dan jouw auto rob.