maten van een v8

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
arnie_human
Posts: 180
Joined: 11 Feb 2011, 15:37

maten van een v8

Post by arnie_human »

hallo mannen

Ondanks dat de Dart even in opslag staat en de werkzaamheden dus de komende stil liggen, heb ik toch nog wat vragen.

Na de 440 een paar maanden terug gepast te hebben en er achter te komen dat de ruimte tussen binnenscherm en uitlaatspruitstuk minimaal is, ben ik op zoek gegaan naar andere oplossingen om dit probleem te tackelen. Om de headers te monteren moeten de koppen eraf, of ik moet ipv tapeinden uit de kop en moeren voor bevestiging headers met bouten gaan werken om de headers te bevestigen. Maar dan nog is de ruimte zo minimaal dat de bougies niet fatsoenlijk te wisselen zijn zonder de headers te verwijderen.

Nu zag ik een maandje terug een poly 318 met blower op internet staan en was benieuwd naar de ruimte die ik dan zou winnen, door ipv een 440 een 318 of 340-360 te monteren. Aangezien een 318 met blower of stroker 360 net zoveel hp kan leveren als een standaard 440. Kan iemand daarom voor mijn de breedte van een 318 340 en 360 opmeten ter hoogte van de headers ??

Of zijn er nog andere opties om ruimte te winnen ? binnenschermen verwijderen ?? maar dan moet ook de schokdemper bevestiging verandert worden toch ??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Eat Sleep Mopar Repeat
User avatar
Henri
Posts: 616
Joined: 03 Jan 2012, 13:18
Location: Flevo Polder

Re: maten van een v8

Post by Henri »

Maten kan ik je zsm niet geven, maar een 360 past. Eenige probleem waar je tegen aan loopt het stuurhuis vooral als je stuurbekrachtiging hebt en het olie filter. Daar moet je werken met een 90gr verloop. Tussen headers en schermen houd je ruimte over maar niet veel. Voor de rest zou ik het niet weten, misschien weet Gijs meer, hij heeft mijn motor er toen in gezet.
Beware of Flying DRIVESHAFTS! :OO
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: maten van een v8

Post by TheDeputy »

Een big block in een a body is altijd passen en meten. Zoek naar goede foto's van bestaande 440 a-bodies en kijk hoe het daar zit.
Ik heb eventueel een mooi alternatief voor je met net zoveel kracht als een 440. Ik geb nog een complete 408 six pack stroker liggen in onderdelen. Alleen het machinewerk moet nog gedaan worden en dan kan ie in elkaar gezet worden.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Polara1964
Posts: 67
Joined: 10 Aug 2014, 09:15

Re: maten van een v8

Post by Polara1964 »

Vergis je niet in de breedte ( als t daar om gaat) van een Poly engine.
Is beduidend breder dan een LA block
User avatar
arnie_human
Posts: 180
Joined: 11 Feb 2011, 15:37

Re: maten van een v8

Post by arnie_human »

Kijk daar heb ik wat aan mannen. Bedankt voor de info.
Maar ben nog wel erg benieuwd naar de ruimte bij een 360 voor de headers.

Mvg Arnoud
Eat Sleep Mopar Repeat
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: maten van een v8

Post by JWtje »

Ik heb jaren geleden een 440 in een 69 Barracuda geknutseld. Dit was echter met een Mr Norms independent front suspension(wat overigens op z'n Brabants "Himmaol kut" is) Was een 440 met Indy koppen er op. Onwijs aan het kloten geweest met het zoeken naar passende headers. Tti headers pasten uiteindelijk wel. Maar daar zijn 2 types voor en ik weet niet meer welke ik toen had. Ik moet zeggen dat ik er wel een rack & pinion stuurhuis op had zitten dus dat scheelt wellicht wat ruimte. Viel verder echt niet tegen qua ruimte. Ik zou het zo weer doen. Sterker nog. Ik ben het van plan.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: maten van een v8

Post by ARLI »

Ik heb nog een goede lopende 383 en die is ook een cm of 3 smaller dan een 440.
Verder kan je ook eens kijken naar Shorty headers.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... make/dodge

Bougies wisselen hoef je ook niet elke week te doen en er zal in tijd niet heel veel verschil zitten om 8 bougies te wisselen ten op zichte van een andere V8.

Weetje wat je koopt als je een blowermotor koopt? Garantie zo lang je jantje in het vuur kan houden?
Ik werk met plezier.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: maten van een v8

Post by JWtje »

Als je een dikke motor wil bouwen van een bigblock dan kun je toch het beste een 400 als basis gebruiken.
User avatar
mr bean
Posts: 1013
Joined: 08 Jun 2007, 13:26
Location: Grootebroek

Re: maten van een v8

Post by mr bean »

blowermotor staat hier op het forum ook te koop:
http://www.mopar.nl/forum/viewtopic.php ... er#p116621
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: maten van een v8

Post by challenger72 »

waarom neem je geen magnum uitlaatspruitstukken op je 440,past vast beter
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: maten van een v8

Post by BigBlockMopar »

Een 12-71 blower op een 318 is nogal mega overkill.
Ik denk dat de helft van het vermogen van het motortje al verdwijnt in het alleen al ronddraaien van de blower :)
User avatar
arnie_human
Posts: 180
Joined: 11 Feb 2011, 15:37

Re: maten van een v8

Post by arnie_human »

Bij de 440 kan ik mijn vingers nog niet eens tussen de binnenschermen krijgen in de dart. Dus ik hoop en denk dat bij een smallere 360 er iets meer ruimte tussen kop en binnenschermen zit.
Wie kan de rolmaat er een keer voorlangs leggen voor me?

Gr Arnoud
Eat Sleep Mopar Repeat
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: maten van een v8

Post by BigBlockMopar »

Een RB motorblok in een Dart is inderdaad redelijk claustrofobisch te noemen.
Een B-motorblok is een beter alternatief, al win je daar nog niet echt veel ruimte mee.
Een 318/340/360/408 geeft de meeste ruimte, en daarnaast ook nog eens het 'mogelijke' voordeel om er een Chrysler overdrive-transmissie achter te schroeven vanwege de smallblock bellhousing (even losstaand van het extra bodem hak-, slijp- en laswerk wat daar weer bij komt kijken).

Ik heb een '71 Dart gehad met een 440 erin en 2" header primairies. Bougies kon je wel bij alleen niet super. Ik had de motor iets hoger hangen dan standaard.
De headers zelf daarintegen waren niet bepaald een pretje om te monteren of demonteren. Zelfs al gingen ze bij de spatborden naar buiten toe.
Attachments
03-Dart.jpg
02-Dart.jpg
User avatar
arnie_human
Posts: 180
Joined: 11 Feb 2011, 15:37

Re: maten van een v8

Post by arnie_human »

Bedankt BigBlockMopar voor je advies. Ik denk dat het dan toch een 408 stroker moet gaan worden.

@ARLI : bougies wisselen hoeft indd niet elke week maar ik ben wel bang dus dat er verschil zit in hoe makkelijk het gaat. Als er namelijk een 318 in zit of een 440 heb je veel minder ruimte naast de koppen om er fatsoenlijk een dop op te zetten.

mvg Arnoud
Eat Sleep Mopar Repeat
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: maten van een v8

Post by Sjak Brak »

Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
arnie_human
Posts: 180
Joined: 11 Feb 2011, 15:37

Re: maten van een v8

Post by arnie_human »

Wow super bedankt Sjak hier was ik naar op zoek.
En op deze chart is dus te zien dat het verschil in breedte tussen een 440 en 360 4,5 inch is. En dat is toch aanzienlijk. Met 5 cm meer ruimte per kant kom je er toch een stuk makkelijker bij.

Gr Arnoud
Eat Sleep Mopar Repeat
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: maten van een v8

Post by challenger72 »

er zijn ook smallblock strokersets naar 440ci
Polara1964
Posts: 67
Joined: 10 Aug 2014, 09:15

Re: maten van een v8

Post by Polara1964 »

tja zelfs 472 is mogelijk, als je buidel maar vol en diep is .
maar met alleen stroken ben je er nog niet
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: maten van een v8

Post by challenger72 »

vet 472 haha
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: maten van een v8

Post by ARLI »

JWtje wrote: 03 Aug 2016, 12:01 Als je een dikke motor wil bouwen van een bigblock dan kun je toch het beste een 400 als basis gebruiken.
ik heb een 400 gekocht.
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: maten van een v8

Post by ARLI »

JWtje wrote: 03 Aug 2016, 00:40 Ik heb jaren geleden een 440 in een 69 Barracuda geknutseld. Dit was echter met een Mr Norms independent front suspension(wat overigens op z'n Brabants "Himmaol kut" is) Was een 440 met Indy koppen er op. Onwijs aan het kloten geweest met het zoeken naar passende headers. Tti headers pasten uiteindelijk wel. Maar daar zijn 2 types voor en ik weet niet meer welke ik toen had. Ik moet zeggen dat ik er wel een rack & pinion stuurhuis op had zitten dus dat scheelt wellicht wat ruimte. Viel verder echt niet tegen qua ruimte. Ik zou het zo weer doen. Sterker nog. Ik ben het van plan.
En schiet het al op met de plannen?
Ik werk met plezier.
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: maten van een v8

Post by seabass350 »

360 gaat goed in een 73 Valiant, heb schumacher headers( klein beetje modificeren)die hangen ook niet zo laag onder de wagen. maar ruimte genoeg tussen de schermen, bougies ook goed te doen. wel kleine starter monteren.
Plymouth Valiant ´73
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: maten van een v8

Post by seabass350 »

op de 360 zitten wel alu koppen, dan heb je ook geen last met headers van de tapeinden zoals bij stalen koppen.
Plymouth Valiant ´73
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: maten van een v8

Post by challenger72 »

Dan draai je er gewoon boutjes in
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: maten van een v8

Post by seabass350 »

Ja dat kan wel alleen moet je koelwater weer bijvullen als je de buitenste boutjes eruit haalt, omdat die gaten open zijn in koelwatersysteem.
Plymouth Valiant ´73
Post Reply