Rolling Road, rollenbank

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Rolling Road, rollenbank

Post by ARLI »

Gister ben ik met me stockcar op de rollenbank geweest bij Ruud Frederiks in Goes.
Is van uit noord-holland wel een pokke eind rijden helemaal met de file's heen en terug.
Motor liep niet goed en ik wist niet waardoor.
Na wat gesleutel kwam we op metingen van rond de 300 pk aan het achterwiel.
Na verdraaien van ontsteking ging dit naar 270 en toen de goed kant op en toen werd het 320 pk.
Ruud zegt; iedereen verwacht dat zijn motor heel veel vermogen heeft maar dat hebben ze bijna allemaal niet.
rekening moet je houden met 20% transmissie verlies dan zou je komen op 384 pk aan krukas.
Dit is dus een goed opgebouwde 440 met edelbrock koppen en 1,6 rockers en KB zuigers ( hoge compressie) en headers.
Waarschijnlijk is er meer uit te halen met een kleinere carburateur.
Ik heb er nu een 850 op en volgens Ruud ( en ik denk dat die gelijk heeft ) is die te groot.
Vaccuum is te laag volgas om goed benzine mee te zuigen.

Kortom, ik weet nu dat veel mensen te hoog opgeven van hun motor vermogen. Dat heb ik ook jarenlang gedaan.
Meten is weten.
Nu op zoek naar een 750 cfm. Waarschijnlijk al gevonden ook.
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by ARLI »

Image
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by ARLI »

Te koop, goede Demon 850, heeft heeel goed lopen hoog opgevoerde 440 of goed lopende 500 cid nodig om maximaal te presteren.
Ik werk met plezier.
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by jeffrey..... »

Met wat voor nokkenas rij je?
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
scamp
Posts: 1403
Joined: 01 Feb 2008, 21:52
Location: amsterdam

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by scamp »

beetje Nos erbij! :)
Dodge Rumble Bee Hemi 2005. Plymouth Roadrunner 1970. Gmc caballero 1980
User avatar
scamp
Posts: 1403
Joined: 01 Feb 2008, 21:52
Location: amsterdam

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by scamp »

Moritz was dichter bij Arli......Geintje ;)
Dodge Rumble Bee Hemi 2005. Plymouth Roadrunner 1970. Gmc caballero 1980
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by challenger72 »

dat is zeker waar,iedereen roept altijd dat ie 400 pk onder de kap heeft maar met die oudere blokken heb je dat niet zomaar te pakken,moet ie echt wel goed opgebouwd zijn met goed spul anders ga je t niet redden,je kan beter op zoek gaan naar hoog koppel,heb je meer aan.
De moderne alu blokken met injectie gaat dat een stuk makkelijker vooral door de hogere compressieverhoudingen en perfecte koppen en inlaattrajecten
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by ARLI »

comp cam Part Number: 21-224-4
Ik werk met plezier.
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by Ferry83 »

Die 20% is dan toch ook afhankelijk van de staat van je transmissie tot aan je wielen. Moest laatst bij celtemp zijn in Ridderkerk en daar stond een mercedes c63 amg en die leverde ook gewoon 365hp aan de wielen. In de boekskes staat dan 455hp.
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by jeffrey..... »

Dat lijkt niet heel wild voor een stockcar?! Kan het heel mis hebben hoor
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
B1cuda
Posts: 545
Joined: 10 Jun 2007, 13:04

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by B1cuda »

:lol: moritz ja dat was leuk :yeah: toen had ik 520 pk aan de wielen met de B1 motor
71 cuda 500 cui.
hd xr 1200
mini cooper s


HD XR1200
Image
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by JWtje »

Hebben ze er ook een pingelsensor aan gehangen?
blade
Posts: 1228
Joined: 11 Jun 2007, 02:59
Location: Route 66 - Arizona

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by blade »

That's called bluf pk's. ;)
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by ARLI »

na plaatsen van andere carburateur waren klachten nog het zelfde
toen rotor + kap gewisseld + bougies
niet beter
toen 850 er weer op, weer niet beter.
Toen ontstekingskasten er af en msd met blaster er op en toen kwamen we er achter dat de kabel in de bobine niet zo fris was.

Dit allemaal gewisseld en gaan als vanouds. ( met 850 )
Dus nu wil ik nog een keer op de bank om te kijken wat die levert als die goed loopt.
Ik werk met plezier.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by JWtje »

Je zou kunnen vragen om er wat pingelsensoren aan te knopen. Dan kun je kijken waar je grens ligt op voorontsteking. Meestal graadje of 1.5 - 2 voordat ie net (onhoorbaar)begint te pingelen. En hoe ziet je vermogens en koppelcurve eruit. Heb je daar plaatje van?
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by ARLI »

kan ik zelf geen pingelsensor inbouwen?
ik rij af en toe op;
A) afgas / euro 98
B) euro 98 met octaanbooster
C) euro 102 van firezone met euro 98
Ik werk met plezier.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Rolling Road, rollenbank

Post by JWtje »

Die zou je perfect kunnen monteren door op de plekken van beide aftapplugjes van je blok een langer draadeind te gebruiken en daar de sensoren overheen vast te zetten met een moer.
Er zijn kitjes waarbij je een lampje kan laten branden in geval van detonatie.
Post Reply