Elektrische stuurbekrachtiging

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Elektrische stuurbekrachtiging

Post by Dickdale »

Iemand ervaring mee? Tips en of trucs?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by Dickdale »

Ik begreep dat ze in Scandinavië vaak in rally auto's een stuurbekrachtiger van een Opel C Corsa gebruiken icm een sensor die voor een pulse zorgt om de hoeveelheid van bekrachtigen te bepalen.

Voordelen lijken mij:

1 je gebruikt je oude manual stuurhuis. Een nieuwe Borgeson kost je zo 700 euro en dan komt een pomp en leidingwerk er nog bij. Zeg dat je totaal 1000 euro kwijt bent. Tweedehands zijn de stuurkolommen te koop tussen de 100 en 200 euro. De sensor zit op 30 euro.

2 waar een hydraulisch stuurhuis vermogen kost omdat deze aangedreven moet worden, geeft een elektrische geen vermogensverlies.

3 het scheelt je ruimte onder je kap met het plaatsen van headers.

Nadeel is dat je het een en ander aan moet passen om het werkend te krijgen.

Ben wel even benieuwd naar wat meer info. Iemand?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
mr bean
Posts: 1013
Joined: 08 Jun 2007, 13:26
Location: Grootebroek

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by mr bean »

Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by BigBlockMopar »

Dickdale wrote:1 je gebruikt je oude manual stuurhuis.
Maar wil je dat wel?
Met een verhouding van 24:1 (?) is het nemen van een paar snelle bochten vrijwel uitgesloten.

Ik heb manual steering op m'n '57er Chrysler zitten en de extra stuur-uitslag is iedere keer behoorlijk wennen als ik de garage uit rij.
Ook rotondes nemen is niet altijd een pretje als de snelheid 'iets hoger ligt dan gangbaar' :)
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by Dickdale »

Ze zijn er goedkoper...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote:
Maar wil je dat wel?
Met een verhouding van 24:1 (?) is het nemen van een paar snelle bochten vrijwel uitgesloten.

Ik heb manual steering op m'n '57er Chrysler zitten en de extra stuur-uitslag is iedere keer behoorlijk wennen als ik de garage uit rij.
Ook rotondes nemen is niet altijd een pretje als de snelheid 'iets hoger ligt dan gangbaar' :)
Dat is uiteraard het overwegen waard, Herman. Is er een andere manier om dit aan te passen dan een nieuw stuurhuis?
Last edited by Dickdale on 22 Mar 2016, 13:35, edited 1 time in total.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by BigBlockMopar »

Je hebt ook ratio-versnellers die je tussen de stuurstang kan zetten.
Is een simpel tandwielkastje dat je stuurwiel-input vermenigvuldigt met een bepaalde factor.

Maar al met al nog een hoop (uitzoek-)werk om het allemaal in te bouwen. Dan wordt zo'n strak-sturend Borgeson-stuurhuisje toch snel interessanter lijkt me.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by Dickdale »

Er zijn geen rebuild kits waarbij je ratio aan kunt passen?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Gijs
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2008, 10:49

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by Gijs »

Dick heb je wel eens met een Mopar gereden met origineel stuurhuis?
Zo niet dan zou ik dat eens proberen, Mopar heeft gewoon stuurhuizen met bekrachtiging.
Deze zijn met de ratio ook een stukje beter. Firm Feel verkoopt rebuild kits met een nog betere ratio.

Zelf ben ik er wel uit. Als ik nog wat ga veranderen dan komt er een Borgeson in. Die speling op het originele huis is niet handig.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by Dickdale »

Ik ben op dit moment aan het kijken welke route ik wil gaan bewandelen. Ik heb nu geen stuurbekrachtiging, maar met de 255 banden die straks voor op komen lijkt me dat niet handig.

Bij hydraulisch kom ik uit op stuurhuis (859 dollar), stuurpomp (150 dollar), kortere stuurstang, leidingwerken, beugels, andere poelie en nog wat klein spul. Kosten bij elkaar zullen voorbij de 1000 euro gaan.

Bij elektrisch kom ik uit op, stuurbekrachtiger (100 euro), controller snelheidsafhankelijk regelbaar (160 euro) of handmatig instelbare sensor (30euro), stuurstang aanpassen, wat laswerk en nog wat klein spul. Kosten bij elkaar zal ongeveer 500 euro zijn.

De ratio is inderdaad een punt waar ik niet over na had gedacht.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by SuperFlyTNT »

Ik heb nog wel twee power steering units compleet met pomp. Ik kan je evt ook wel helpen aan de juiste stuurstanglengte, aangezien ik de mijne ga verwisselen voor een langere voor manual steering. Dus ik heb de oude (korte) stuurstang dan over.

De stuurstang komt van een 68 Satellite.

De power steering units met pomp komen uit dezelfde 68 Satellite met een Federal pomp en een 64 Dodge B-body met een Saginaw pomp (geloof ik).

Leidingwerk en beugels / pulleys zitten erbij.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by Dickdale »

Thx voor het aanbod Superfly. Ik wil echter meteen overstappen naar een Borgeson small sector stuurhuis met lage ratio, mits ik voor hydraulische bekrachtiger ga. De keuze is nog niet gemaakt...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by TheDeputy »

Elektrisch zou ik niet doen. Dat wordt een drama met de montage en zal hooguit als een lapmiddel aanvoelen. Gewoon goed maken en dus borgeson of een 20:1 wormshaft van firmfeel.
Ik heb in mij challenger overigens een "origineel" bekrachtigd stuurhuis zitten met de extra lange pitman arm. 2,5 slag van uiterst links naar uiterst rechts en het ding stuurt geweldig. Totaal geen speling, een goed gevoel en goede stuurreactie. Mits goed opgebouwd is origineel helemaal niet slecht.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by ARLI »

met een mercedes of ford stuurhuis + op de sloop een pompje halen voor 50 euro met tankje en wat handigheid op poulie gebied moet het ook wel te realiseren zijn onder de 300 euro.

Ik race met oud mercedes / LVD stuurhuis en dat gaat goed.
Ik werk met plezier.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by Dickdale »

TheDeputy wrote:Elektrisch zou ik niet doen. Dat wordt een drama met de montage en zal hooguit als een lapmiddel aanvoelen.

Toon
Toon, heb je hier ervaring mee? Ik vraag me af of er al mensen zijn die dit hebben geprobeerd.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by BigBlockMopar »

Er is ook nog zoiets als electrisch hydraulische stuurbekrachtiging.
Wat neer komt op een electrische oliepomp die de druk veroorzaakt voor het bekrachtigd stuurhuis.

Ik heb zo'n pomp liggen uit een Toyota. Het eigenlijk een pomp met formaat startmotor met pomphuis erop.
De recentere versies hebben een electronische regeling op de pomp zodat deze niet altijd fullpower staat te pompen.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by Dickdale »

Wat zouden daar de voordelen van zijn tov elektrische stuurbekrachtiging, Herman?

Het enige dat ik kan bedenken is dat het meer gevoel geeft???
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by TheDeputy »

Ervaring heb ik er niet mee. Maar er wordt bij mijn weten geen kit aangeboden om het om te bouwen. Dat betekent dat alles wat je gaat doen een samenraapsel van spullen gaat worden. Met een veiligheidsvoorziening als de stuurinrichting zou ik niet gaan kloten. Stel je voor dat je bijgebouwde bekrachtigingscilinder blokkeert en je kunt helemaal niet meer sturen? En hoe zou je bij een dergelijk systeem de gevoeligheid willen afstellen?
Bij de originele stuurhuizen kun je de druk heel eenvoudig afstellen door meer of minder shims in het drukventiel te plaatsen. Dit werkt perfect en kost alleen een paar ringetjes.
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by Dickdale »

Gevoeligheid kan je instellen met een proximitisensor. Waar je deze plaatst weet ik nog niet. Deze ziet de snelheid van je auto en de controller bepaald daarmee de mate van bekrachtigen. Je hebt ook een handmatig instelbare sensor met 3 standen. Hoge bekrachtiging met lage snelheid, middel bekrachtiging met gemiddelde snelheid en weinig/geen bekrachtiging met hoge snelheid.

De kits voor een Corsa, B of C model staan op http://www.rallywiz.com

Daarnaast verkoopt Unisteer een zelfde unit. Deze kost 1600 dollar. http://www.unisteer.com/electric-power- ... n-kit.html
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by Dickdale »

In begreep dat ze in Scandinavië regelmatig rally auto opbouwen met een Corsa stuurbekrachtiging...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Elektrische stuurbekrachtiging

Post by ARLI »

je krijg dan op je stuurstang een opnemer en die stuurt een oliestroompje naar een cilinder die aan je pitman arm zit
citroen onderdelen kan je er voor gebruiken.
dan kan je kiezen voor elektrisch aangedreven pomp of voor een direct V-snaar aangedreven pompje
als je de auto zuiniger wilt maken bijvoorbeeld van 1 op 5 naar 1 op 5,1 dan zou ik voor elektrische pomp gaan.
Die trekt namelijk geen stroom als je niet stuur.
Dus ook geen extra brandstof verbruik en die op krukas aangedreven is die remt full-time de motor dus zorgt voor iets meer verbruik
tegenwoordig in al die superzuinige auto's zitten steeds meer elektrische pompen.
Ik werk met plezier.
Post Reply