welke olie

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

welke olie

Post by Dickdale »

Welke olie kan ik gebruiken voor mijn achteras met limited slip en Richmond gears?

Tips iemand?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Gijs
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2008, 10:49

Re: welke olie

Post by Gijs »

Kroon LS 80W90 heb ik erin, \

En ik heb pas 2x mijn diff gesloopt. :?
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: welke olie

Post by Dickdale »

1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: welke olie

Post by BigBlockMopar »

In het verleden kocht ik meestal een Valvoline 80w90 LS of iets soortgelijks, al naar gelang ik het eerste zag staan in het rek :)
Maar andere Nederlandse olieboeren zoals MPMoil en Kroon leveren soortgelijke oliën. Het is alweer even geleden dat ik gear oil heb gehaald maar dacht dat m'n laatste aankopen van Kroon waren.

Een (te) dikke olie geeft alleen maar meer weerstand in koude toestand.

Persoonlijk zou ik nog weleens een keer een simpele vermogenstest willen doen of een dunne synthetische achter-as olie daadwerkelijk wat uitmaakt.
Ik heb wel altijd het gevoel in m'n auto dat alles soepeler loopt als alle vloeistoffen warm zijn.
De beste verbetering bemerk ik altijd als de auto warm is gereden, en daarna een uurtje ofzo geparkeerd heeft gestaan. Bij de volgende rit die daarna volgt is er een merkbaar verschil waar te nemen in hoe soepel de auto optrekt.
Of dit nu alleen aan de koele motorruimte, maar nog warme motor- en transmissie-olie te danken is, of ook de wellicht nog warme achter-as olie weet ik nog niet. Dat zou ik graag eens willen testen ooit.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: welke olie

Post by Dickdale »

Van Dr.Diff begreep ik dat er 85W140 met 1 bottle friction modifier additive zoals acdelco 10-4003 in kan...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: welke olie

Post by BigBlockMopar »

Ik koop altijd gewoon olie waar dat al in zit. Hoef je niet te klooien met zo'n flesje prut wat er nog bij moet.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: welke olie

Post by Bean Bandit »

Wat BBM schrijft.
Waar ik meestal kom is een normale automaterialen zaak (dus geen USA onderdelen boer) en deze voeren Kroon. De 80W90 LS staat gewoon tussen de rest v.d. oliën. Over deze olie keuze zou ik mij minder druk maken dan een goede motor olie.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Post Reply