Oliedruk laag

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Oliedruk laag

Post by Ferry83 »

Na een oliewissel+filter op 496 stroker merkte ik gelijk op dat mijn oliedruk een stuk lager is geworden. Zakt nu stationair onder 20psi terwijl dat voorheen gewoon 30psi was. Heb er 20w50 racing green van kendall ingedaan met een wix oliefilter.

Ervoor had ik er een oliefilter van mann. Zou dit door het filter kunnen komen?
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Oliedruk laag

Post by JWtje »

Zal eerder aan de olie liggen dan aan het filter. 20psi is prima stationair alhoewel je bij een 20w50 koud wel een wat hogere druk zou verwachten. Wel in de gaten houden dus.
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: Oliedruk laag

Post by Ed »

Hoi Ferry,
Ik zou het ook niet meer weten. Heb destijds ook advies gevraagd en er prijzige olie in gedaan. Maar wat de viscositeit is geweest geen idee meer.
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Oliedruk laag

Post by ARLI »

ik heb er nooit racing green
Altijd Kendall GT1
Ik werk met plezier.
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Oliedruk laag

Post by Ferry83 »

Ok bedankt. Net nog een stukje gereden. Met warme motor 45 a 50 psi op de snelweg(2500rpm), en met inparkeren wil het olielampje al gaan branden rond de 10 psi. Snap er geen fluit van. Nu had ik een poos geleden al wel de carterpan vervangen...maar daarna nooit deze oliedruk gehad :?

Overigens viel me net op dat de olie met warm blok er vele malen dunner uitziet als de olie die er voorheen in zat.
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Oliedruk laag

Post by JWtje »

Aangezien je een bigblock hebt zou ik even je oliepomp eronderuit schroeven. Dan even speling tussen binnen en buitentandwiel meten en ook even tussen buitenwiel en het huis. Anders gewoon een nieuwe erop.

Heb overigens nog een zooitje nieuwe Melling 63-HV oliepompen liggen voor degene die geinteresseerd is. €55,- per stuk.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Oliedruk laag

Post by BigBlockMopar »

Het is wel vreemd dat dit net na een oliewissel gebeurd.
Ik zou sowieso de kleppendeksels even eraf halen en kijken of er niet ergens veel speling op zit in de valvetrain.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Oliedruk laag

Post by ARLI »

@JWjte
ik wil wel een nieuwe oliepomp
doe je ook aan bezorgen?
Ik werk met plezier.
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Oliedruk laag

Post by Ferry83 »

Bedankt voor de tips. @Herman Kan ik zonder speciaal gereedschap kijken of er speling zit op de valvetrain? Misschien is het ook verstandig om de carterpan eraf te halen en de pick up te controleren? Zal de oliepomp controleren en misschien ook maar een nieuwe erop aangezien het blok wel geruime tijd heeft stil gestaan. Weet niet of dat een punt kan zijn.
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Oliedruk laag

Post by Ferry83 »

Zojuist even gekeken, heb axiale speling op twee tuimelaars. Kan ze ietwat van links naar rechts bewegen. Nu heb ik er te weinig kaas van gegeten om hier iets over te kunnen zeggen.
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Oliedruk laag

Post by Dickdale »

sixpack naar laten kijken?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Jensen
Posts: 22
Joined: 20 Mar 2014, 16:40

Re: Oliedruk laag

Post by Jensen »

Voordat je geld uitgeeft wat misschien niet nodig is zou ik dat oliefilter vervangen voor een ander merk. Ik had een dergelijk fenomeen met m'n Toyota Supra jaren geleden met een aftermarket filter, volgens m'n maatje bij de dealer moest er maar een origineel op en kijk: weer 5 bar rijdend. Aan de andere kant heb je een punt: dikkere olie verhoogt je oliedruk!
Succes!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Oliedruk laag

Post by BigBlockMopar »

Ferry83 wrote:Zojuist even gekeken, heb axiale speling op twee tuimelaars. Kan ze ietwat van links naar rechts bewegen. Nu heb ik er te weinig kaas van gegeten om hier iets over te kunnen zeggen.
Een beetje links/rechts speling op sommige tuimelaars is normaal. Dat betekent dat die tuimelaars niet onder spanning van de lifter/nokkenas staan op dat moment.
Zodra je echter tuimelaars op en neer kan bewegen dan zou kunnen wijzen op een mogelijk probleem met de tuimelaar, nokkenas of lifter. Maar dat lijkt me sterk in zo'n korte tijd. En dan nog, als het direct na een oliewissel is opgevallen, dan moet daar heb probleem ergens liggen.
Ik zou daarom ook inderdaad eerst een ander oliefilter proberen, alhoewel Wix-filters ook gewoon goed zijn.
Neem sowieso nooit een standaard Fram filter. Dat is echt bagger.

Is die lage oliedruk ook al gelijk meetbaar bij koude motor eigenlijk?

In het zeldzame geval zou de bypass valve in de oliepomp een stuk open kunnen staan waardoor er weinig druk wordt opgebouwd.
Ik heb 1 keer gehad dat deze bypass valve open bleef staan door een klein ijzer-braampje. Daardoor viel ook de druk nagenoeg geheel weg.
Dit was gebeurt na een korte acceleratie-run.
Pomp helemaal opengemaakt, braam gevonden en weggepolijst waarna het probleem ook weer weg was.
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Oliedruk laag

Post by Ferry83 »

Herman, dank voor de info. Alles even nagekeken maar niks gevonden met speling richting de stoters, dus dat zal goed zitten. Echt trappen heb ik ook niet gedaan, moet eerst een paar hoofdsteunen op die bank. Heb zaterdag een paar filters van mann gekocht, zelfde die erop zat. Van de week even wisselen. Heb toch sterk het vermoeden dat hier het probleem in zit al is het toch vreemd.

Bij koude start 55psi, zodra blok goed warm is zakt ie erg in. Maar oliedruk schiet wel snel op bij gas geven. Bij vorige olie en filter was dat bij koude start 70psi ongeveer.
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
Polara1964
Posts: 67
Joined: 10 Aug 2014, 09:15

Re: Oliedruk laag

Post by Polara1964 »

Moet ook oppassen lijkt mij dat je met andere filters en olie grade de druk op je meter gaat verhogen.
Kunt beter minder druk op de meter hebben ( niet te dikke olie of filter met veel weerstand), maar dat de olie wel overal komt om te smeren
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Oliedruk laag

Post by Ferry83 »

Even een update;

Had ondertussen het filter vervangen voor een MANN filter (940/4) maar dat maakt geen verschil. Nu had ik de oliepomp (HV pomp) eraf en er een nieuwe Melling stock pomp terug op gezet. Nul oliedruk. Pomp er weer af gehaald en eerst filter erop geschroefd en pomp met olie gevuld, binnen een seconde druk.....Alleen nu nog minder dan voorheen. Max 35 a 40 psi koud dat was met oude HV pomp 50. Hier ligt het dus niet aan.

Nu blijft het vreemd dat dit direct is gekomen nadat ik mijn oliepan en olie+filter heb vervangen. Pick up screen was schoon toen ik de nieuwe pan eronder had gezet. Kan het zijn dat de pick up te dicht op de pan zit? Heb de pan vervangen voor identieke.
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Oliedruk laag

Post by JWtje »

JA
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Oliedruk laag

Post by BigBlockMopar »

Weet je of je toevallig een normale standaard Mopar-oilpickup in de motor hebt zitten of een aftermarket Moroso-pickup zoals op het plaatje hieronder?
Een normale Mopar-pickup houdt zichzelf door zijn vorm vaak wel ver genoeg vanaf de bodem om problemen te geven, maar zo'n Moroso-pickup met zo'n kastje kan ik me voorstellen dat die moeite kan hebben met aanzuigen als deze tegen de bodem van de oliepan aanzit.
Attachments
Oilpickup.JPG
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Oliedruk laag

Post by Ferry83 »

Ja het is een moroso-achtige pick up. Maar wel van zo'n budgetsetje. Op het oog was het exact dezelfde oliepan als degene die eronder zat. Had ik gewoon ff na moeten meten.

http://www.ebay.com/itm/Chrysler-Mopar- ... dv&vxp=mtr
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Oliedruk laag

Post by Ferry83 »

Had de oliepan eronder vandaan en pickup tube die erin zat bleek een ietwat andere afmeting te hebben dan de nieuwe. Kwam lager uit. Ook zat de pickup er voor hooguit 1/3 ingedraaid :hmmm: Hoop speling op. Neem aan dat deze volledig ingedraaid moet zijn. Van pickup screen naar bodem pan is paar mm. Met vastdraaien oliepan zou die zelfs de pan kunnen raken heb ik het idee. Wat zou de afstand ongeveer moeten zijn? Krijg deze week een hemistyle pan van milodon met bijbehorende pick up aangezien die 7quarts al behoorlijk gehavend is.
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Oliedruk laag

Post by BigBlockMopar »

Dan heeft de pickup valse lucht aangezogen bij het schroefdraad. Dat zal most likely de lage oliedruk verklaren denk ik.
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: Oliedruk laag

Post by jeffrey..... »

Dat denk ik ook. Maar een paar mm tot de pan vanaf pickup is mij inziens ook te krap
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Oliedruk laag

Post by Ferry83 »

Had de nieuwe oliepan +_pick up + studs van milodon willen plaatsen....Had een flinke lekkage tussen windage tray en blok. Ellende om die eraf te krijgen zonder brug. Kan ik deze weglaten? Of is een windage tray iets wat je zeker moet hebben? Lees veel voor en tegens.

Die milodon 3/8 pick up past voor geen meter en las op summit reacties over het niet passen van deze pick up van milodon. Dacht eerst dat het een 1/2 inch hemi ding was maar staat gewoon 383 440 op verpakking. Heeft iemand nog een pick up liggen voor een 383?

http://www.summitracing.com/int/parts/m ... /overview/

Die draadeinden om in je blok te plaatsen voor het monteren van je oliepan zijn perfect als je geen brug hebt. Alles blijft netjes op zijn plek.
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Oliedruk laag

Post by BigBlockMopar »

De windage tray is geen noodzakelijk iets. Het houdt de crankcase relatief vrij van rondgeslingerde oliespetters en geeft zo wat vermogenswinst.
Bedenk wel dat als je de windaytray weglaat dat de oliepan ook ong. 2mm dichterbij het blok komt.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Oliedruk laag

Post by JWtje »

Voor op straat met een motor met flat tappets is het zelfs een veel beter idee om de windage tray weg te laten. Aangezien je motor op straat vrij veel stationair draait is de smering van de nokken van je nokkenas al erg beperkt. Als er wat meer olie rondslingert is dat beter.
Lever je wel een beetje vermogen in.
Post Reply