Oliedruk laag

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Oliedruk laag

Post by Ferry83 »

De auto staat bij roadrunner. En blok gaat eruit. Serieus iets mis.
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Oliedruk laag

Post by ARLI »

op gronden van wat?
het kan natuurlijk, heb zelf afgelopen jaar te veel gesleuteld dus ben bekend met rare dingen.
Ik werk met plezier.
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Oliedruk laag

Post by Ferry83 »

Had alles er weer onder gezet..afstand pick up tot pan 10x nagemeten (+/- 1 cm) en wéér te weinig druk. Liep verder prima. Vorige week wilde ik hem naar roadrunner brengen om het verder uit te laten uitzoeken en toen hoorde ik direct na het starten behoorlijk getik en liep ie onrustig. Geen risico genomen en op laten halen.
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Oliedruk laag

Post by BigBlockMopar »

Kan iets simpels zijn als een ingezakte lifter die zich weer moet vullen met olie, maar kan ook een losgeschoten stoterstang zijn die er naast ligt. Dat zou het rommelige lopen ook kunnen verklaren.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Oliedruk laag

Post by ARLI »

Ik had hele kleine oliedrukproblemen met motor en ik race paar seconden naar max toerental en ga dan weer terug naar 2000 en dan weer naar 6000.
Ik dacht dat olie niet snel genoeg van boven naar beneden kon.
In de bodem van de windagetray zaten geen gaten en in een andere windagetray wel.
Dus ik heb gisteravond met slijptol sleuven er in gemaakt en deze uitgeklopt.
Dus met rood aangegeven heb ik zelf gemaakt.
Image
En met groen was voorbeeld. Deze windagetray heb ik, samen met de intake trouwens verkocht aan Arnoud maar die komt em nog niet erg ophalen.
Verder zat achterste lager blok vast met tapeinden en moeren ( de door jouw gebouwde motor JW( ik weet alleen niet of ik die windagetray er zelf in heb gezet of dat jij die er in gezet heb jaren geleden ) en die tapeinden zijn te lang en drukte in de windagetray.
Image
Dit gaf olie lekkage aan de achterkant tussen blok en pan door richting koppeling.
Dus daar heb ik gaten in de windag tray gemaakt gemaakt.
Pan liep vrij van die tapeinden.

Image
Kortom na 10 jaar sleutelen aan 440's leer ik nog steeds.
Last edited by ARLI on 13 Jan 2016, 14:01, edited 1 time in total.
Ik werk met plezier.
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Oliedruk laag

Post by Ferry83 »

Die sleuven had ik wel in de windage tray. Bij mij ging de olie waarschijnlijk te snel naar beneden omdat de cambearings (aan voorzijde)volledig verhoerd waren....Waarschijnlijk mijn oliedruk probleem. Sterker nog....Het rotte lopen was vanwege het feit de nokkenas gewoon in tweeën was geslagen! Achter ben ik blij dat dit niet op de snelweg is geweest en Roadrunner de auto is komen halen. Mooie garage en dicht bij huis :good:
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Oliedruk laag

Post by BigBlockMopar »

De kapotte nokkenaslagers verklaart de lauwe oliedruk.
Heb dat ooit ook eens gehad maar dat was met ouwe lagers waarbij de voorste zijn toplaag in stukjes aan het loskomen was.

Waarschijnlijk nu door het slechte (ruime) lager vooraan, de timing ketting die constant aan de nokkenas rukt en de klepveer-druk is deze uiteindelijk daardoor gebroken.
Balen. Hoop dat er geen verdere schade aan de kleppen/koppen of zuigers is.
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: Oliedruk laag

Post by Ed »

Au.......balen Ferry, hoop dat de schade beperkt blijft.
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Oliedruk laag

Post by ARLI »

zonder strijd geen overwinning. Als het apparaat straks goed loopt geeft het des te meer plezier!
Ik werk met plezier.
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Oliedruk laag

Post by Ferry83 »

Gelukkig zijn de koppen/veren/kleppen/krukas/zuigers prima :good: Das verdomme prijzig spul allemaal. Het blok is nu naar de machinewerker voor inspectie en lijnboring. Clemmy doet de bouw en komt er een rollercam in van comp, nieuwe lagers, oliepomp, zuigerveren en andere koppakking om compressie wat omlaag te brengen. Voor de bak een high stall converter van B&M. Leuk dat je er ook nog wat van kunt leren.

Enige twijfel die ik nu nog heb is de kleur van het blok :happy:
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
Post Reply