Opgelost! Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
- Rodriguez5000
- Posts: 103
- Joined: 15 Sep 2007, 09:45
- Location: Enschede
- Contact:
Opgelost! Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Gisteren met m'n Sport Fury ineens tot stilstand gekomen, dood als een pier.
Kreeg geen vonk en gas installatie werd tevens niet ingeschakeld...
Na wat gepruts aan met name die grote Dash Connectoren waar 1 stekkertje een beetje los lag deed hij het opeens weer.
Test ritje gemaakt en wat denk je? Weer dood...
na wat geprutst viel alle stroom zelfs even uit! Grrrr
De zelfde behandeling als daarvoor, prutsen hielp niet meer en de ANWB kon er ook niets mee.
Na 45 minuten allerlei zaken uitproberen gaf die het op, ontsteking gaf geen vonk, nada....
Tow Truck laten komen, naar huis gebracht en wat denk je? Starten en lopen, tot die in de garage stond....weer dood...
Volgende dag weer starten en lopen....
Durf er zo niet meer mee te gaan rijden man....weet niet waar het probleem ligt....
Iemand bekend met een dergelijk probleem en waar het zou kunnen liggen?
Het is de oude Sport Fury van Paul (Billybob) en later Ed (Obelix) 1970 met 383
Alle tips zijn welkom....
Alvast bedankt!
Willem
Kreeg geen vonk en gas installatie werd tevens niet ingeschakeld...
Na wat gepruts aan met name die grote Dash Connectoren waar 1 stekkertje een beetje los lag deed hij het opeens weer.
Test ritje gemaakt en wat denk je? Weer dood...
na wat geprutst viel alle stroom zelfs even uit! Grrrr
De zelfde behandeling als daarvoor, prutsen hielp niet meer en de ANWB kon er ook niets mee.
Na 45 minuten allerlei zaken uitproberen gaf die het op, ontsteking gaf geen vonk, nada....
Tow Truck laten komen, naar huis gebracht en wat denk je? Starten en lopen, tot die in de garage stond....weer dood...
Volgende dag weer starten en lopen....
Durf er zo niet meer mee te gaan rijden man....weet niet waar het probleem ligt....
Iemand bekend met een dergelijk probleem en waar het zou kunnen liggen?
Het is de oude Sport Fury van Paul (Billybob) en later Ed (Obelix) 1970 met 383
Alle tips zijn welkom....
Alvast bedankt!
Willem
Last edited by Rodriguez5000 on 25 Aug 2015, 21:44, edited 1 time in total.
1970 Plymouth Sportfury 383, 2010 Chrysler 300C SRT Design, 1976 Ford Thunderbird 1970 Lincoln Continental Towncar
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Je zegt het eigenlijk zelf al.. Ik zou alle aansluitingen even nalopen en doormeten.
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Als eerste zekeringen/houders controleren op corrosie en kleine breukjes(bij twijfel vervangen)Eens kijken of de ontsteking en de gasafsluiter op een draad samen zitten daar kan ergens je probleem zitten.
Geen draden verplaatst na controle ontsteking/bougiekabel?
Of een rot contactslot kijken of de spanning wegvalt indien de storing aanwezig is.
Geen draden verplaatst na controle ontsteking/bougiekabel?
Of een rot contactslot kijken of de spanning wegvalt indien de storing aanwezig is.
- Rodriguez5000
- Posts: 103
- Joined: 15 Sep 2007, 09:45
- Location: Enschede
- Contact:
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Het is ook allemaal zo lekker bereikbaar! Is echt over nagedacht....waarom zitten zekereingen altijd diep onder het dashboard weg gestopt bijvoorbeeld....ga er mee aan de slag....maar vandaag even niet.... ontsteking en gasafsluiter zouden heel goed op 1 draad kunnen zitten...eerst maar eens wat isolatietape verwijderen om te kijken hoe één en ander loopt....
1970 Plymouth Sportfury 383, 2010 Chrysler 300C SRT Design, 1976 Ford Thunderbird 1970 Lincoln Continental Towncar
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Kijk ook gelijk even naar de accuklemmen en de draden die er bij geschroefd zitten.
Klemmen goed vast.
Geen kapotte kabelschoentjes/oogjes indien gebruikt.
Beetje basiscontrole.
En iemand van 202cm past toch makkelijk onder een dashboard
Klemmen goed vast.
Geen kapotte kabelschoentjes/oogjes indien gebruikt.
Beetje basiscontrole.
En iemand van 202cm past toch makkelijk onder een dashboard
- Rodriguez5000
- Posts: 103
- Joined: 15 Sep 2007, 09:45
- Location: Enschede
- Contact:
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Heb hier al een mooie bron van info gevonden, advies van handyman, '67 300 rijder en goede vriend: Bulkhead connector vervangen en wiring harness, alle andere handelingen als schoonmaken e.d. uitstel van executie....
De bron: http://www.moparfins.com/repairs/Electr ... ectors.htm
Weet iemand of de wiring harness universeel is voor 1970 C bodies? Heb wel een originele 1970 Mopar service manual hier maar wordt niet echt wijs uit al die schema's
De bron: http://www.moparfins.com/repairs/Electr ... ectors.htm
Weet iemand of de wiring harness universeel is voor 1970 C bodies? Heb wel een originele 1970 Mopar service manual hier maar wordt niet echt wijs uit al die schema's
1970 Plymouth Sportfury 383, 2010 Chrysler 300C SRT Design, 1976 Ford Thunderbird 1970 Lincoln Continental Towncar
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
http://www.prinstruckshop.nl/a-40637926 ... 2-circuit/
Hij heeft volgens mij ook de 21 circuit versie van Ez-wiring. En idd bulkheadconnector er tussenuit halen...
Hij heeft volgens mij ook de 21 circuit versie van Ez-wiring. En idd bulkheadconnector er tussenuit halen...
- Rodriguez5000
- Posts: 103
- Joined: 15 Sep 2007, 09:45
- Location: Enschede
- Contact:
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Hmmm, is dat een klus die door een rookie aangepakt kan worden? Bulkheadconnector helemaal skippen of vervangen? Lijkt me allemaal hell of a job vorr iemand die nauwelijks met een multimeter om kan gaan...maar ja, voor alles moet er een eerste keer zijn...
1970 Plymouth Sportfury 383, 2010 Chrysler 300C SRT Design, 1976 Ford Thunderbird 1970 Lincoln Continental Towncar
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Dat is wel even een klus. Je moet er zeker van zijn dat je de juiste zaken aansluit. Daarnaast zul je iets aan aanpassingen moeten doen omdat het een universele draadboom is. Sjak heeft er ervaring mee, volgens mij...
- Rodriguez5000
- Posts: 103
- Joined: 15 Sep 2007, 09:45
- Location: Enschede
- Contact:
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Ja daar was ik al bang voor...bedankt!
1970 Plymouth Sportfury 383, 2010 Chrysler 300C SRT Design, 1976 Ford Thunderbird 1970 Lincoln Continental Towncar
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Iemand met wat kennis van Mopar-electra kan evt. wel de belangrijkere stroomkringen eruit vissen en achter een relais zetten.
Koplampen en de ontsteking zijn bijvoorbeeld items die vaak (na 40 jaar) weer beter werken als ze achter een relais geschakeld zitten.
Koplampen en de ontsteking zijn bijvoorbeeld items die vaak (na 40 jaar) weer beter werken als ze achter een relais geschakeld zitten.
- Rodriguez5000
- Posts: 103
- Joined: 15 Sep 2007, 09:45
- Location: Enschede
- Contact:
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Een goede vriend is goed thuis in Mopar electronica, maar full-time monteur en familyman...tijd is dus een issue...voorlopig de Sport Fury maar in z'n hok laten. Denk dat de ANWB niet blij is met een dagelijkse klus ;( En ik rij niet lekker, gespitst op plotseling stil vallen.
Eerst oplossen dus.
Eerst oplossen dus.
1970 Plymouth Sportfury 383, 2010 Chrysler 300C SRT Design, 1976 Ford Thunderbird 1970 Lincoln Continental Towncar
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Als hij het niet doet voel dan eens of de bobine loeiheet is. Misschien dat die permanent 12V krijgt en dan geeft hij ook op na verloop van tijd. Even afkoelen en dan doet ie het weer even. Als je een inductieve beveiliging op je LPG installatie hebt, zo 1 met een draadje gewikkelt rond je bougiekabel, dan zou dat ook direct verklaren waarom die het niet doet.
- Rodriguez5000
- Posts: 103
- Joined: 15 Sep 2007, 09:45
- Location: Enschede
- Contact:
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Ok....kan ik de bobine ook loeiheet krijgen bij stationair, durf er niet echt de weg meer mee op...probleem deed zich opeens voor, heb alleen een bougiekabel vervangen...Heb geen draadjes om bougiekabels zien zitten.
1970 Plymouth Sportfury 383, 2010 Chrysler 300C SRT Design, 1976 Ford Thunderbird 1970 Lincoln Continental Towncar
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Het draadje zal dan om de dikke kabel zitten van de verdeler naar de bobine
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Kun je niet als tijdelijke oplossing een gezekerd kabeltje trekken van het contactslot naar de balast resistor?
Dan heb je in ieder geval een signaal en kun je rijden.
Tenzij natuurlijk je contactslot stuk is of het probleem na de balast resistor zit.
Maar ook dan ben je weer een stukje verder.
Dan heb je in ieder geval een signaal en kun je rijden.
Tenzij natuurlijk je contactslot stuk is of het probleem na de balast resistor zit.
Maar ook dan ben je weer een stukje verder.
there's no substitute for inches
live first, downsize later
live first, downsize later
- Rodriguez5000
- Posts: 103
- Joined: 15 Sep 2007, 09:45
- Location: Enschede
- Contact:
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Ik laat hem maar even in z'n hok....geen tijd om er in te duiken helaas en ga er zo écht de weg niet mee op....al wel bulkheadconnector en wiring harness in de planning gezet...gelijk maar goed aanpakken.
1970 Plymouth Sportfury 383, 2010 Chrysler 300C SRT Design, 1976 Ford Thunderbird 1970 Lincoln Continental Towncar
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Mijn ervaring is dat je dit niet kan voelen. DIe zgn canister bobines worden altijd heet, ook bij normaal gebruik. Misschien dat je het verschil kan meten met een IR thermometer. Voelen kan je het niet.JWtje wrote:Als hij het niet doet voel dan eens of de bobine loeiheet is.
Groeten, Remco
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Er is een verschil tussen "goed warm", "heet" en "te heet om vast te houden".
50-60C° is heet, boven ±60C° wordt het net te heet om (lang) vast te houden.
Ik heb ooit met een IR-thermometer een relatief goede ballast-weerstand voor een bobine gevonden.
Met een verkeerde zwakke weerstand kwam de bobine zelfs de 80C° terecht.
Bobine's die langdurig ruim boven de 70-75C° werken gaan niet al te lang mee.
50-60C° is heet, boven ±60C° wordt het net te heet om (lang) vast te houden.
Ik heb ooit met een IR-thermometer een relatief goede ballast-weerstand voor een bobine gevonden.
Met een verkeerde zwakke weerstand kwam de bobine zelfs de 80C° terecht.
Bobine's die langdurig ruim boven de 70-75C° werken gaan niet al te lang mee.
- Rodriguez5000
- Posts: 103
- Joined: 15 Sep 2007, 09:45
- Location: Enschede
- Contact:
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Ok heren en dames....Ik heb de gok gewaagd en ben 15 km autobaan gereden in de hoop dat hij niet weer in coma ging...op naar een bedrijf dat uitsluitend auto electronica doet, 15 jaar geleden ook geweest met m'n '69 300.
Tot de eindbestemming geen probleem, éénmaal de specialist erbij gehaald en die had er helemaal geen zin aan. Hij doet het nu dus ik kan nu niets meten, kan er pas wat mee als die het niet doet, we hebben de oude testbanken niet meer etc. etc....
Dus met heel veel tegenzin maar weer huiswaarts, laat die nou 5 meter verder, ik was de yard nog niet af, er weer er mee ophouden!
Sport Fury terug gedrukt en achtergelaten, bobine ook rechtsreeks gevoed en geen vonk....
Keep you posted!
Update: Volgens dit bedrijf ligt de oorzaak in de spoel in de verdelerkap, deze gaf gisteren in comateuze toestand een heel andere waarde dan vandaag toen hij bij koude start weer normaal liep. Zodra hij een bepaalde temperatuur bereikt is het weer gebeurd.
Klinkt dat aannemelijk en is alleen deze spoel te vervangen?
Tot de eindbestemming geen probleem, éénmaal de specialist erbij gehaald en die had er helemaal geen zin aan. Hij doet het nu dus ik kan nu niets meten, kan er pas wat mee als die het niet doet, we hebben de oude testbanken niet meer etc. etc....
Dus met heel veel tegenzin maar weer huiswaarts, laat die nou 5 meter verder, ik was de yard nog niet af, er weer er mee ophouden!
Sport Fury terug gedrukt en achtergelaten, bobine ook rechtsreeks gevoed en geen vonk....
Keep you posted!
Update: Volgens dit bedrijf ligt de oorzaak in de spoel in de verdelerkap, deze gaf gisteren in comateuze toestand een heel andere waarde dan vandaag toen hij bij koude start weer normaal liep. Zodra hij een bepaalde temperatuur bereikt is het weer gebeurd.
Klinkt dat aannemelijk en is alleen deze spoel te vervangen?
1970 Plymouth Sportfury 383, 2010 Chrysler 300C SRT Design, 1976 Ford Thunderbird 1970 Lincoln Continental Towncar
- Rodriguez5000
- Posts: 103
- Joined: 15 Sep 2007, 09:45
- Location: Enschede
- Contact:
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Ok, de diagnose is een kapotte MPickup Coil and Lead Assemblie, zie hieronder :[img]
Een onderdeel dat ik maar bij enkele winkels kan vinden maar dan niet verkrijgbaar, o.a. bij summitracing.
Wie weet er waar ik een goede kans heb dit onderdeel op voorraad aan te treffen en binnen afzienbare tijd op m'n deurmat anders moet ik een heel nieuwe verdeler set er op zetten....
[/img]Een onderdeel dat ik maar bij enkele winkels kan vinden maar dan niet verkrijgbaar, o.a. bij summitracing.
Wie weet er waar ik een goede kans heb dit onderdeel op voorraad aan te treffen en binnen afzienbare tijd op m'n deurmat anders moet ik een heel nieuwe verdeler set er op zetten....
1970 Plymouth Sportfury 383, 2010 Chrysler 300C SRT Design, 1976 Ford Thunderbird 1970 Lincoln Continental Towncar
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
rockauto als t standaard verdeler is
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
- Rodriguez5000
- Posts: 103
- Joined: 15 Sep 2007, 09:45
- Location: Enschede
- Contact:
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Rockauto al gekeken, is niet standaard volgens mij...bij summit: http://www.summitracing.com/int/parts/d ... /overview/ zal er morgens eens achteraan bellen... Thanks....
1970 Plymouth Sportfury 383, 2010 Chrysler 300C SRT Design, 1976 Ford Thunderbird 1970 Lincoln Continental Towncar
Re: Onbetrouwbare electronica 1970 Sport Fury
Willem is volgens mij van een mopar ontsteking van na 1974 is bij RockAuto of een van de leveranciers hier zo te krijgen.
http://www.rockauto.com/catalog/moreinf ... 465&jpid=1
http://www.rockauto.com/catalog/moreinf ... 465&jpid=1