geëxplodeerde accu Duster
geëxplodeerde accu Duster
Hallo,
Ik heb een Duster uit 74.
Onlangs is de accu ontploft. De hele motor en kap onder het zuur.....
Oorzaak (dacht ik): overbelasting door defecte spanningsregelaar. Dus, o.a. nieuwe accu, spanningsregelaar en dynamo geplaatst. Probleem is nu gedeeltelijk opgelost.
Bij lage toeren werkt alles prima. Echter zodra ik het pedaal intrap dan begint de dynamo te fluiten. Als ik dan meet op de accu lees ik 17.8 volt en meer i.p.v. 14.4V. Vreemd want alles wat daarmee te maken heeft is vervangen.... denk ik.
Iemand een idee want ik heb geen zin om hetzelfde drama weer mee te maken. En belangrijker: ik kan er niet meer rijden!
Thanks!!
Ik heb een Duster uit 74.
Onlangs is de accu ontploft. De hele motor en kap onder het zuur.....
Oorzaak (dacht ik): overbelasting door defecte spanningsregelaar. Dus, o.a. nieuwe accu, spanningsregelaar en dynamo geplaatst. Probleem is nu gedeeltelijk opgelost.
Bij lage toeren werkt alles prima. Echter zodra ik het pedaal intrap dan begint de dynamo te fluiten. Als ik dan meet op de accu lees ik 17.8 volt en meer i.p.v. 14.4V. Vreemd want alles wat daarmee te maken heeft is vervangen.... denk ik.
Iemand een idee want ik heb geen zin om hetzelfde drama weer mee te maken. En belangrijker: ik kan er niet meer rijden!
Thanks!!
Re: geëxplodeerde accu Duster
Nieuw is geen 100% garantie dat het goed is.
Wat ook van belang is, is de bedrading van/naar de betreffende onderdelen nog goed, en ook goed aangesloten? Kabels nog goed, contacten goed, etc.?
Maken de onderdelen goed massa?
Zijn de grote massakabels in goede staat?
Aan te raden is om bij ouwe mopars een dikke massakabel van min-pool naar blok te leggen, van blok naar firewall, en een massastripe van min=pool naar radiatorsteun (waar je koplampen massa pakken)
Wat ook van belang is, is de bedrading van/naar de betreffende onderdelen nog goed, en ook goed aangesloten? Kabels nog goed, contacten goed, etc.?
Maken de onderdelen goed massa?
Zijn de grote massakabels in goede staat?
Aan te raden is om bij ouwe mopars een dikke massakabel van min-pool naar blok te leggen, van blok naar firewall, en een massastripe van min=pool naar radiatorsteun (waar je koplampen massa pakken)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
- SuperFlyTNT
- Posts: 827
- Joined: 08 Jun 2007, 12:32
- Location: Arnhem-Zuid
Re: geëxplodeerde accu Duster
Je spanningsregelaar werkt op een referentiespanning die uit je dashboard komt. Als die lager is dan 12V, dan denkt de spanningsregelaar dat je accuspanning te laag is. De eigenlijke oorzaak kan zijn dat je aardig wat spanningsverlies onder je dashboard hebt voordat de referentiespanning op je regelaar komt.
Je zou accuspanning kunnen pakken vanaf je startrelais en via een relais aansluiten op je regelaar. Het relais schakel je dan met de draad waar de regelaar vroeger de referentiespanning van pakte. Dit is natuurlijk niet echt een oplossing, maar is een redelijk alternatief voor het vernieuwen van de hele bedrading onder je dashboard.
SuperFly TNT
Je zou accuspanning kunnen pakken vanaf je startrelais en via een relais aansluiten op je regelaar. Het relais schakel je dan met de draad waar de regelaar vroeger de referentiespanning van pakte. Dit is natuurlijk niet echt een oplossing, maar is een redelijk alternatief voor het vernieuwen van de hele bedrading onder je dashboard.
SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
-
- Posts: 836
- Joined: 14 Jun 2007, 22:27
Re: geëxplodeerde accu Duster
hee,die komt mij bekend voor,heb je die gekocht bij Zijlstra in damwoude?
Re: geëxplodeerde accu Duster
Klopt, zoals je kunt lezen heeft de aflevering helaas te wensen overgelaten.....challenger72 wrote:hee,die komt mij bekend voor,heb je die gekocht bij Zijlstra in damwoude?
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: geëxplodeerde accu Duster
Alles is besteld bij dezelfde leverancier. Die heeft het uitgezocht. Heb er zelf te weinig verstand van dus vertrouw ik even op de kennis van de beste man.BigBlockMopar wrote:Horen de regelaar en het type dynamo wel bij elkaar?
Zie bijlagen.
- Attachments
-
- alternator-internal-regulator-75-amp-natural-big-s.jpg (10.16 KiB) Viewed 6685 times
-
- voltage-regulator-mopar.jpg (7.13 KiB) Viewed 6685 times
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: geëxplodeerde accu Duster
De foto van de dynamo is er toevallig eentje met een interne regelaar erop geschroefd, die heeft geen aparte regelaar meer nodig. Maar wellicht heb je gewoon een plaatje gezocht van een dynamo.
Je had in de jaren '60/70 eigenlijk maar 2 soorten dynamo's; De standaard single field dynamo's, welke later werden vervangen door dual field "square back" dynamo's die een betere laadcapaciteit hadden.
Als de regelaar wel klopt met degene die jij hebt, dan zou je de 'square back' dynamo (rechts) moeten hebben op je auto.
Je had in de jaren '60/70 eigenlijk maar 2 soorten dynamo's; De standaard single field dynamo's, welke later werden vervangen door dual field "square back" dynamo's die een betere laadcapaciteit hadden.
Als de regelaar wel klopt met degene die jij hebt, dan zou je de 'square back' dynamo (rechts) moeten hebben op je auto.
Re: geëxplodeerde accu Duster
Als de blauwe veldspanning aan aarde ligt krijg je dit probleem. Dus dat is het waarschijnlijk aangezien de rest nieuw is.
Kan al bij de dynamo zijn maar kan ook ergens het draadje zijn dat vanaf de dynamo naar de regelaar gaat.
Kan al bij de dynamo zijn maar kan ook ergens het draadje zijn dat vanaf de dynamo naar de regelaar gaat.
Re: geëxplodeerde accu Duster
Bedankt voor je reactie.BigBlockMopar wrote:De foto van de dynamo is er toevallig eentje met een interne regelaar erop geschroefd, die heeft geen aparte regelaar meer nodig. Maar wellicht heb je gewoon een plaatje gezocht van een dynamo.
Je had in de jaren '60/70 eigenlijk maar 2 soorten dynamo's; De standaard single field dynamo's, welke later werden vervangen door dual field "square back" dynamo's die een betere laadcapaciteit hadden.
Als de regelaar wel klopt met degene die jij hebt, dan zou je de 'square back' dynamo (rechts) moeten hebben op je auto.
De foto's komen inderdaad van de site van de leverancier. Maar ik heb het ff gecheckt en ik heb de rechtse dynamo. (Powermaster 7508).
De regelaar is wel conform de afbeelding. Nu ik bezig ben kom ik in de kabelboom een hoop aan elkaar geknoeide kabels tegen. Ze zijn ook aardig uitgedroogd (hard en dan knappen ze. Dus dat loop ik ook allemaal na.
Gr.
-
- Posts: 836
- Joined: 14 Jun 2007, 22:27
Re: geëxplodeerde accu Duster
Wat raar dat ie zo afgeleverd is,lijkt me niks voor Bert,ik heb altijd goede ervaringen gehad met hun
Re: geëxplodeerde accu Duster
Ik had die ervaringen ook gehoord vandaar ik 'm gekocht had. Maar helaas wees de praktijk anders uit.....challenger72 wrote:Wat raar dat ie zo afgeleverd is,lijkt me niks voor Bert,ik heb altijd goede ervaringen gehad met hun
Re: geëxplodeerde accu Duster
De auto loopt weer!
Nieuwe massakabels aangelegd en tevens de kabelboom vervangen. Een duidelijke oorzaak niet gevonden maar hij doet het tot nu toe goed.
Dank voor de reacties!
Nieuwe massakabels aangelegd en tevens de kabelboom vervangen. Een duidelijke oorzaak niet gevonden maar hij doet het tot nu toe goed.
Dank voor de reacties!
Re: geëxplodeerde accu Duster
Referentiespanning was ook bij mijn dodge tradesman 76 een probleem, ook 17 volt op de accu.
En ook spanningsverlies in de bedrading naar de spanningsregelaar.
Ga hem nu met een relais en zekeringetje meteen aansturen vanaf de accu, op de spanningsregelaar had ik wel 14,4V
Bedankt voor jullie tips op het forum hier.
Andre.
En ook spanningsverlies in de bedrading naar de spanningsregelaar.
Ga hem nu met een relais en zekeringetje meteen aansturen vanaf de accu, op de spanningsregelaar had ik wel 14,4V
Bedankt voor jullie tips op het forum hier.
Andre.
Dodge Tradesman 1976
Re: geëxplodeerde accu Duster
(Goede)morgen,
Vanmorgen heeft bovenstaand probleem zich weer gemeld.
Ik reed op de snelweg (60 mls) en ineens, plof, beide voorlampen uit. Ik keek op de voltmeter en ja hoor: maximaal uitgeslagen naar rechts....
Oftewel, weer de spanningsregelaar defect...... Vreemd, want ik heb zo'n beetje alles vervangen aan de auto maar het komt toch weer terug.
Ben gelukkig op tijd gestopt dus de accu is nog heel!!
Iemand nog een suggestie? En hoe kan een spanningsregelaar toch telkens kapot gaan??
Thanks!
Vanmorgen heeft bovenstaand probleem zich weer gemeld.
Ik reed op de snelweg (60 mls) en ineens, plof, beide voorlampen uit. Ik keek op de voltmeter en ja hoor: maximaal uitgeslagen naar rechts....
Oftewel, weer de spanningsregelaar defect...... Vreemd, want ik heb zo'n beetje alles vervangen aan de auto maar het komt toch weer terug.
Ben gelukkig op tijd gestopt dus de accu is nog heel!!
Iemand nog een suggestie? En hoe kan een spanningsregelaar toch telkens kapot gaan??
Thanks!
- SuperFlyTNT
- Posts: 827
- Joined: 08 Jun 2007, 12:32
- Location: Arnhem-Zuid
Re: geëxplodeerde accu Duster
Welke kabelboom heb je precies vervangen?
SuperFly TNT
SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Re: geëxplodeerde accu Duster
Anders dynamo alles in een.(interne regelaar)
Voltmeter komt te vervallen.
Werkte bij m'n plymouth perfect.
Maar probleem vinden is natuurlijk altijd het beste.
Voltmeter komt te vervallen.
Werkte bij m'n plymouth perfect.
Maar probleem vinden is natuurlijk altijd het beste.
Re: geëxplodeerde accu Duster
als je het relais geschakeld maakt,weet je zeker dat je de accu referentiespanning hebt .
Ik had dit ook op mijn Satellite samen met de electronische ontsteking,die werd ook door een relais van accuspanning voorzien.
Je sluit dan alle slechte contacten uit,bulkhead connector contactslot stekker bij stuurkolom etc.
Als de rest van het systeem goede massa heeft kan het bijna niet verkeerd gaan.
Ik had dit ook op mijn Satellite samen met de electronische ontsteking,die werd ook door een relais van accuspanning voorzien.
Je sluit dan alle slechte contacten uit,bulkhead connector contactslot stekker bij stuurkolom etc.
Als de rest van het systeem goede massa heeft kan het bijna niet verkeerd gaan.
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
Re: geëxplodeerde accu Duster
Precies dezelfde ellende gehad. Uiteindelijk via dit verhaal opgelost. Werkt perfect.
http://www.madelectrical.com/electrical ... uges.shtml
http://www.madelectrical.com/electrical ... uges.shtml
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
69' Dodge Dart 417 Swinger
Re: geëxplodeerde accu Duster
Alleen het gedeelte onder de kap.Welke kabelboom heb je precies vervangen?
Bedankt voor de overige suggesties. Ga ermee aan de slag.....
Re: geëxplodeerde accu Duster
Ik denk dat het nu opgelost is. Dankzij de link van Ferry83!
http://www.madelectrical.com/electri...p-gauges.shtml
Dank voor de reacties.
http://www.madelectrical.com/electri...p-gauges.shtml
Dank voor de reacties.