verschillende koppen op 440??

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
daf66
Posts: 20
Joined: 03 Jun 2010, 21:41

verschillende koppen op 440??

Post by daf66 »

hallo

440 uit elkaar gehaald , en vind twee verschillende nr in de koppen??
deze motor ging voor de eerste keer uit elkaar te zien aan de fabrieks-stalen koppakkingen
nr koppen 4006452 en 3769975

vreemd ,hoe kan dit

gr Johan
I.D.K.
Posts: 685
Joined: 15 Jun 2007, 20:28
Location: Waar de strepen liggen!!

Re: verschillende koppen op 440??

Post by I.D.K. »

http://www.mymopar.com/headcastnumb.htm


Als je de tabel bekijkt zijn het koppen met zelfs een ander jaartal verschillend van elkaar.

Gr t
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: verschillende koppen op 440??

Post by SuperFlyTNT »

Er zit geen wezenlijk verschil tussen de 452 en de 375 kop. De reden dat jij wsl twee verschillende koppen erop hebt zitten kan zijn dat de fabriek de oude voorraad 375 koppen moest opmaken. Of er was een tekort aan 452 koppen door problemen bij de gieterij, waardoor er op een aantal motoren een andere kop op is gezet. Daar zou dan wel een Technical Service Bulletin van moeten bestaan.

Ik heb het al een paar keer eerder gezien, in ieder geval.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
daf66
Posts: 20
Joined: 03 Jun 2010, 21:41

Re: verschillende koppen op 440??

Post by daf66 »

goed dan kan dit gewoon weer gemonteerd worden zonder problemen
zijn dit een beetje redelijke performers koppen (begrepen dat ze wel harde zittingen hebben ).
deze nokas wil ik toepassen 21-305-4(Single Bolt) [7] van Comp Cams
zuigers van 2.06 dan staat de compressie op ongeveer 9.5 - 1
727 standaard
als ik het goed heb dan krijg je een mooie motor voor op de weg toch?


Gr Johan
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: verschillende koppen op 440??

Post by SuperFlyTNT »

Het zijn gewoon standaard gietijzeren koppen waar je een prima straatmotor mee kan opbouwen. En bij die nokkenas heb je echt geen super-duper flow nodig. Hou er wel rekening mee dat je de nokkenas goed op tijd zet. Vertrouw niet blindelings op paspennen in nokkenassen en pasgaten in distributiekettingwielen, zeker als je twee verschillende merken gebruikt. Dat geldt ook voor orientatie van de aandrijfas van de oliepomp, waar je verdeler op loopt.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
daf66
Posts: 20
Joined: 03 Jun 2010, 21:41

Re: verschillende koppen op 440??

Post by daf66 »

dit wordt lastig / moeilijk als je niet meer op de timing marks kan vertrouwen
de verdeler /ontsteking krijg je wel op tijd, maar de nokkenas hoe controleer je dat

Gr Johan
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: verschillende koppen op 440??

Post by SuperFlyTNT »

Als je de specs van de nokkenas hebt en je hebt een gradenwiel en een meetklokje, dan kan je de verschillende openings-, en sluitingstijdstippen van de nokkenas uitklokken. Meestal volstaat het wel om de tijdstippen van de inlaatklep aleen te controleren, aangezien de rest statisch is bepaald. Als je voor de motor staat, met een je rechterhand de kop aan de bestuurderskant, dan draai je de krukas met de klok mee. Mocht je nou door het kijken en draaien en doen een tijdstip gemist hebben, draai dan niet terug (ivm de speling in de distributieketting). Draai altijd door met de klok mee totdat je een volledige cyclus hebt gedraaid en kijk dan opnieuw.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Post Reply