Ombouwen slant6 naar V8.

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
dodge polara 1973
Posts: 12
Joined: 21 May 2013, 19:01

Ombouwen slant6 naar V8.

Post by dodge polara 1973 »

Hallo,
Ik wil mijn polara '73 ombouwen van een slant 6 naar een V8. Na mijn mening begint het leven toch pas bij minimaal 8 cil. en boven de 5 ltr. Ik heb de slant 6 eruit liggen maar de motorsteunen liggen niet gelijk als van een V8. Wat kan en mag men hieraan doen? Zelf motorsteunen lassen op de goeie plek? Andere vooras?
Wie heeft voor mij een antwoord? :hmmm:
Hoor het graag.

Gr. Frank.
User avatar
Road runner
Posts: 1039
Joined: 09 Jun 2007, 23:57
Location: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by Road runner »

Er zijn engine swap kits te koop van het merk "shumacher" ik dacht dat manciniracing deze had liggen, maar misschien kun je het ook wel in NL kopen bij één van de sponsors. Sixpack, gooze o.i.d.
Je kan altijd nog met je poes in de Playboy....

- Sweetbird Member - http://www.sweetbird69.nl
User avatar
Henri
Posts: 616
Joined: 03 Jan 2012, 13:18
Location: Flevo Polder

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by Henri »

http://www.engine-swaps.com/
Voor een paar 100 ben je klaar niks geen gelas.
Beware of Flying DRIVESHAFTS! :OO
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by BigBlockMopar »

Als je zelf kan lassen dan is het snelste gewoon de bestaande motorsteun-brackets te verbouwen/verplaatsen zodat de bigblock steunen erin passen.
Dat mag gewoon verder, zolang het maar deudgelijk eruit ziet (en gedaan is).
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by moparton »

Andere vooras? heb je die dan?
dodge polara 1973
Posts: 12
Joined: 21 May 2013, 19:01

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by dodge polara 1973 »

Bedankt voor de info :good:
We zijn gisteren de hele dag bezig geweest met het eruit halen van de slant 6 en het terug leggen van de V8.
De carterpan van het blok ligt wel op de stuurstang die van links naar rechts loopt.
Kun je hier een andere carterpan onder leggen?
Heb ook eens gekeken voor een swapkit wat opzich een goed idee is. Alleen heb ik nog geen set gevonden voor een C body '73.
Heb nu info gedaan bij Gooze.
Als ik een andere as neem is natuurlijk ook een optie. Heeft iemand zo'n as liggen?
User avatar
Gijs
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2008, 10:49

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by Gijs »

Je moet wel een midsump carterpan gebruiken.
Het blok komt uit een busje of truck dat past idd niet.
dodge polara 1973
Posts: 12
Joined: 21 May 2013, 19:01

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by dodge polara 1973 »

Ja het blok komt idd uit een b 250. Dank je voor de info.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by Sjak Brak »

Wat voor blok is het? Carter van een 318 is bv anders dan van een 440.

Mbt de vooras, als je daarmee de dwarsbalk tussen de framerails bedoelt, volgens mij zit daar geen verschil in bij C-bodies, behalve dan de plaatsing van de motorsteunen.

Wat wel handig is, is ombouw naar schijven, mocht je voor nog trommels hebben.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
moparfryslan
Posts: 740
Joined: 08 Jun 2007, 12:48
Location: nij beets

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by moparfryslan »

:letop: en een carterpan van een 318 is ook anders dan van een 360 :letop:
dodge b250 maxivan
Dodge ram van hightop camper 1985
Dodge ram van royal se shorty 1985


patrick bakker
dodge polara 1973
Posts: 12
Joined: 21 May 2013, 19:01

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by dodge polara 1973 »

Het is inderdaad een 318 blok,heb wel schijven zitten. Dus daar hoef ik niks aan te veranderen.

Op de site van Schumacher zegt men wel dat de K member aangepast moet worden om van een slant 6 naar een V8 om te bouwen. Dus ik moet altijd de motorsteunen omzetten om het blok te kunnen plaatsen.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by Sjak Brak »

Afhankelijk van de wagen is motorsteunen plaatsen minder werk dan crossmember vervangen. Alleen moet je dan wel zeker van je zaak zijn mbt uitlijnen van de aanddrijflijn, en goed kunnen lassen. Anders even zoeken naar een sloper met 8-cilinder?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
dodge polara 1973
Posts: 12
Joined: 21 May 2013, 19:01

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by dodge polara 1973 »

Ja,lijkt me verstandiger om crossmember te vervangen.Heeft iemand iets liggen voor een 318 blok?
Last edited by dodge polara 1973 on 29 Jul 2014, 16:00, edited 1 time in total.
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by Dickdale »

helaas alleen een six slant b-body...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by BigBlockMopar »

Een '73 Polara is naar mijn idee nog altijd een C-body model... Die hebben niet van die losse K-membertjes die met 4 lullige boutjes vastzitten. :)
Een C-body 'subframe' is een gelast onderdeel wat helemaal naar de transmissie-crossmember gaat. Zoiets vervang je niet even snel opzich.
Al die moeite willen doen terwijl het aanpassen van 2 motorsteun-brackets veel minder werk is is niet echt 'handig'.
Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: Ombouwen slant6 naar V8.

Post by Dodgefever68 »

BigBlockMopar wrote:Een '73 Polara is naar mijn idee nog altijd een C-body model... Die hebben niet van die losse K-membertjes die met 4 lullige boutjes vastzitten. :)
Een C-body 'subframe' is een gelast onderdeel wat helemaal naar de transmissie-crossmember gaat. Zoiets vervang je niet even snel opzich.
Al die moeite willen doen terwijl het aanpassen van 2 motorsteun-brackets veel minder werk is is niet echt 'handig'.

dat dacht ik ook al.
is ook bij mijn C-body zo, dan kun je beter de motorsteunen aanpassen op je bestaande frame.
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van
Post Reply