Even jullie mening

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Dodgedartgt
Posts: 4
Joined: 17 Feb 2014, 15:37

Even jullie mening

Post by Dodgedartgt »

Hoi allemaal ik ben bezig met het opknappen van een dodge dart gt.
Nou heb ik hem helemaal uit elkaar en de auto is echt rot.
Mijn vraag luid.

Moet ik de auto laten stralen door een bedrijf dan delen er in lassen en dan in de epoxie.
Of kan ik zelf ook zo een straal ton kopen met pistool en op me eigen compressor aan sluiten of heb je dan te kort druk.
Of denken jullie dat ik de auto beter helemaal niet moet laten stralen wat zijn jullie ideeen hier over.
Hoor graag van jullie

Groetjes Donny
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Even jullie mening

Post by Dickdale »

Stralen heb ik ook deels gedaan alleen kom je dat spul overal weer tegen. Of je zelf gaat/wil doen hangt af van de kosten/tijd die je er in wilt stoppen en de compressor die je nodig hebt. Ik heb gestraald met een pistool van Datona en 6 bar

Wat je ook kan doen is je auto in een bad gooien via autobeitserij.nl. Dat is niet goedkoop.

Zelf zou ik eerst stralen of in bad, dan stukken er in lassen en dan beschermen met primer of kathode behandeling zoals de beitserij doet.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Road runner
Posts: 1039
Joined: 09 Jun 2007, 23:57
Location: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: Even jullie mening

Post by Road runner »

Ik weet niet wat voor dart gt het is, maar van sommige bouwjaren zou ik er niet eens aan beginnen tenzij de auto emotionele waarde heeft o.i.d. Vaak is het goedkoper om een betere te scoren, of een meer waardevol model, dan een smak geld uit te geven aan een auto die kwa marktwaarde niet zo heel bijzonder is. Mocht je dan een keer geld nodig hebben en de auto bijvoorbeeld van de hand moeten doen, dan heb je in elk geval meer kans op kopers, en tegen een hoger bedrag. i.p.v. een minder gewilde auto die vaak langer te koop staat en ook minder oplevert.

maarja,.. dit is slechts mijn mening, dus doe wat je hart je ingeeft zou ik zeggen. ;)

Ray
Je kan altijd nog met je poes in de Playboy....

- Sweetbird Member - http://www.sweetbird69.nl
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Even jullie mening

Post by boyanka »

;) als je hem echt wilt restaureren dan zou ik eerst het nodige plaatwerk erin lassen en pas daarna laten stralen en in de epoxy zetten
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
Dodgedartgt
Posts: 4
Joined: 17 Feb 2014, 15:37

Re: Even jullie mening

Post by Dodgedartgt »

Het is een dodge dart gt uit 1970 en ik weet niet of slim aan doe om er veel geld in te steken.
En het is niet dat je er dwars door heen kijkt alleen de achter wielkaste zijn slecht en stukje bij de bijrijders kant.
Het voordeel is wel dat de auto bijna voor niets heb.
User avatar
panther-pink
Posts: 1058
Joined: 09 Jun 2007, 16:07
Location: nijverdal

Re: Even jullie mening

Post by panther-pink »

Wat Ray zegt........
Las dat het een Belgische auto is , waarschijnlijk 6 cil ??
Een GT van 70-71 is niets apparts , een GTS is een heel ander verhaal , vooral een 68er is erg gezocht en word dik geld voor betaald .
Als je de auto bijna voor niets hebt , maak hem dan zo goedkoop mogelijk rijdbaar en geniet ervan , dik geld tegenaan gooien is zonde.......
Rijdbaar maken , rijden en wat verder in mopar verdiepen , dan weet je wat meer van modellen /waarde/etc.........
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Even jullie mening

Post by Sjak Brak »

Blabla over waarde is leuk, maar natuurlijk niet het enige dat meespeelt. Ook bij een zogenaamd waardevolle wagens loop je leeg op restauratie (zeker omdat specifieke onderdelen dan ineens strontduur zijn) en zie je er later geen cent van terug, dus :D

Wil je zelf tijd en geld steken in deze wagen, en zo ja, waarom? Om te leren lassen etc? Voor de hobby? Emotionele waarde?

Als de wagen zelf geen emotionele waarde heeft, dan kan je overwegen deze wagen te gebruiken als donor voor vergelijkbare wagen in betere staat.

Verder geef je ook tegenstrijdige info, eerst zeg je dat ie ketsverrot is, vervolgens alleen een wielkastje. Voor dat laatste zou ik m sowieso niet compleet stralen etc maar gewoon stukken (laten) herstellen.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: Even jullie mening

Post by moparwum »

panther-pink wrote:Wat Ray zegt........
Las dat het een Belgische auto is , waarschijnlijk 6 cil ??
Een GT van 70-71 is niets apparts , een GTS is een heel ander verhaal , vooral een 68er is erg gezocht en word dik geld voor betaald .
Als je de auto bijna voor niets hebt , maak hem dan zo goedkoop mogelijk rijdbaar en geniet ervan , dik geld tegenaan gooien is zonde.......
Rijdbaar maken , rijden en wat verder in mopar verdiepen , dan weet je wat meer van modellen /waarde/etc.........

Is inderdaad een Belg , 3 speed on the floor manual, 198 slant six, bucket seats, original export car LH23CXXXXXXX GT uitvoering. In de States is de GT hard to find , only Swingers are available. Ik ken deze auto , in gerestaureerde staat zou deze auto zo'n 16,000 euro op moeten brengen ( met een 273 , 318 , 360 )

Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
User avatar
Road runner
Posts: 1039
Joined: 09 Jun 2007, 23:57
Location: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: Even jullie mening

Post by Road runner »

Jup, in gerestaureerde staat, maar... Er zijn maar heeeeeel weinig mensen die een dodge dart uit 70 kopen voor 16.000 voor zulke bedragen kopen ze eerder een B of E body. Zelfs de populairdere Duster of Demon worden niet verkocht voor dit soort bedragen hier in de EU, tenzij er allemaal dikke shit op of aan zit in de vorm van een serieus bigblock met namen als TTI, Indy en dat soort merken. Het Dartje van Martijn met de gestrookte 383 is er een mooi voorbeeld van.

En @sjak. Onderdelen voor populairdere modellen zijn niet schijtduur, maar kosten net zo veel als voor minder populairdere modellen, en zijn vaak beter te vinden doordat er veel vraag naar is. Een stuurkogeltje, of een remblokje, of een deurpaneel kost bijna voor elk model het zelfde.
Je kan altijd nog met je poes in de Playboy....

- Sweetbird Member - http://www.sweetbird69.nl
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Even jullie mening

Post by Sjak Brak »

Ray, een stuurkogeltje heeft niks met restauratie te maken, maar gewoon regulier onderhoud. Model/type/uitvoering-specifieke onderdelen (bv lijsten, emblemen, interieurdelen,...) voor bv een cuda uit 1970 zijn toch echt een heel stuk duurder dan van bv een Diplomat uit de jaren 80 :)

Maar wat ik vooral bedoelde, ook al restaureer je een zogenaamd waardevolle wagen, de inleg zie je nooit terug, dat geld ben je grotendeels kwijt, en de tijd zeker. Dus of een model wel of niet waardevol is, lijkt me niet erg relevant in de afweging. Ik denk dat de voornaamste afweging is, of je het leuk/leerzaam/etc vind om te doen, of dat de wagen emotionele waarde heeft, of dat je misschien een vergelijkbare wagen in betere staat kan/wil kopen.

Want laten we wel wezen, voor geen enkele Mopar-restauratie (dus niet snel ff kokerbalken opvullen met Nico-Alblas-chassiskranten en blok reviverven) in NL bestaat een rationele financiele rechtvaardiging :) (behalve als je in opdracht werkt natuurlijk)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: Even jullie mening

Post by moparwum »

Jup, in gerestaureerde staat, maar... Er zijn maar heeeeeel weinig mensen die een dodge dart uit 70 kopen voor 16.000 voor zulke bedragen kopen ze eerder een B of E body .

Dan maar kijken op : http://www.forabodiesonly.com/

Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
User avatar
panther-pink
Posts: 1058
Joined: 09 Jun 2007, 16:07
Location: nijverdal

Re: Even jullie mening

Post by panther-pink »

appels en peren.jpg
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: Even jullie mening

Post by NY69 »

Image
there's no substitute for inches
live first, downsize later
Post Reply