knallende 383

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
mr bean
Posts: 1013
Joined: 08 Jun 2007, 13:26
Location: Grootebroek

Re: knallende 383

Post by mr bean »

ik heb vandaag 2 keer met een micrometer het openingstijdstip van de inlaatklep gemeten.
2 keer op de 6e cilinder en 1 één keer op de 1e cilinder,er zat al pittig verschil in.
de 1e meting was 5 graden voor tdc,daarna de motor gestart om oliedruk te krijgen in de stoters omdat ik twijfelde of de stoter leeg was.
de 2e meting gaf ruim 15 graden voor tdc de 3e meting op cilinder 1 was 30 graden voor tdc :hmmm: .
Er is of iets met de timingchain/spie aan de hand of iets met de nokkenas,er zit teveel variatie in.
Nu maar het manifold er af en de distributie open.
Hoop dat er dan duidelijkheid komt.
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: knallende 383

Post by moparwum »

Dat was dus mijn eerste diagnose : deze nokkenas is verrot , weggooien en een nieuwe set erin (naar keuze) en inlopen volgens de specs van de leverancier ;)


Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
joparbenz
Posts: 84
Joined: 05 Apr 2013, 21:20

Re: knallende 383

Post by joparbenz »

nou,het heeft al met al een jaar geduurt,maar het lijkt er nu op dat het goed is,nokkenas mankeert niets,
2 bougies deden niks,vreemd,2 keer vernieuwt,champion,nu ac delco r45s en het knallen was gelijk voor
75 procent weg,na test run in de kickdown hield ie nog in en knalde nog wat,heb edelbrock carb.600 vervangen
door holley 750 dubbelpumper en gaat nu wel goed door.verder zal de gebrekkige bedrading er ook geen goed aan doen
maar al met al heeft ie nog niet zo goed gelopen tot nu toe,dus ik hoop er mee op zandvoort te verschijnen :)
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: knallende 383

Post by Sjak Brak »

Interessant!

En de bevindingen van Mr Bean, dat was dus veroorzaakt door de distributieketting en niet door de nokkenas...?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
joparbenz
Posts: 84
Joined: 05 Apr 2013, 21:20

Re: knallende 383

Post by joparbenz »

Afgelopen maanden bleef het zeuren met de 383 als ie koud is ,starten lopen,maar na een stukje rijden kakt ie weer in,inmiddels ontsteking en kabelboom ook maar vernieuwt,maar heeft geen invloed,hij rijd een paar kilometer en het is gebeurt,benzinedrukmeter geplaatst en blijkt ook alles okee,ook bij het inkakken,dus voor mij bleef de koeling nog over,heb de termostaat eruit gegooit en een fanschroud gemaakt en bleef vandaag wel lopen,dus ik maak vorderingen,maar vertrouwen is nog ver te zoeken,moet er een zwaardere waterpomp op?
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: knallende 383

Post by Sjak Brak »

Wat voor temperaturen heb je mee te maken?

Waterpomp vervangen kan sowieso geen kwaad, als er nog de originele op zit. Is slijtage-onderdeel.

Zonder thermostaat rijden is ook niet de bedoeling, ding zit er niet voor niks. Eventueel zou je m kunnen vervangen.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
joparbenz
Posts: 84
Joined: 05 Apr 2013, 21:20

Re: knallende 383

Post by joparbenz »

Vandaag weer testrun gemaakt,temperatuur op de meter is amper 80 graden,toch na een kwartiertje is het nagenoeg gebeurt en blijft ie stationair nog net aan lopen zodat ik toch nog thuis kan komen,zo gauw je gas geeft is het gebeurt.Als ie afgekoelt is rij je zo weer weg,krijgt benzine genoeg,alle pitten doen het,moet toch dan met de oplopende temp.te maken hebben?
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: knallende 383

Post by Sjak Brak »

Misschien bobine of ontstekingsmodule die te heet worden? Of ergens een kabel met gammele isolatie die te veel weerstand gaat geven?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: knallende 383

Post by Rebel »

Ik heb dezelfde hetzelfde gehad, bij mij was het de bobine die aan het eide was. Met koude motor ging het perfect en als hij warm wedt viel hij uit. Na een tijdje stiltaan deed hij het weer even.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
joparbenz
Posts: 84
Joined: 05 Apr 2013, 21:20

Re: knallende 383

Post by joparbenz »

bedankt voor jullie reakties,maar bobine is ook nieuw,net als ontsteking,modules uitgewisseld,caburateurs uitgewisseld,bougies vervangen,nu van champion op advies van sixpack,denk toch dat het met temperatuur te maken heeft,zit ongeveer 10 liter koelvloeistof in,is dat okee? Heb nu de waterpomp uitgewisseld,er zat er 1 in met 8 kleine schoepen,heb er nu 1 met 6 grote schoepen gemonteerd,is dat zinvol?Hoe ziet een hoog volume waterpomp er uit?
Attachments
waterpomp.jpg
Jensen
Posts: 22
Joined: 20 Mar 2014, 16:40

Re: knallende 383

Post by Jensen »

ik heb ooit één probleem gehad met bougies, juist, met Champion pitten, die neem ik dus nooit weer! Auto liep keurig stationair, zodra je wilde rijden sloeg ie af, deed het alleen boven 4000 toeren. Dingen gemeten, bleek dat ze een volledig verkeerde ontsteekspanning hadden, alle vier zo uit de winkel, dus de bobine haalde het niet. Je zou een koudere bougie kunnen proberen als verder alles nieuw is, maar ook ik ben geen monteur.......
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: knallende 383

Post by JWtje »

Ik zou ook eens naar de bobine kijken. Als het inderdaad de 383 is waar ik ooit een andere nokkenstok in heb gestoken dan kan ik me herinneren dat ik ook de ontsteking gedaan heb. Daar heb ik toen een FBO kit aan gehangen. Als je nu een andere module en/of bobine mee hebt gecombineerd dan kan dat het zijn.
FBO heeft een ballast resistor met en lagere weerstand. Wanneer je daar bijvoorbeeld een MSD blaster aan hangt dan wordt ie veel te warm enkan hij zelf ontploffen.

Heb je je ballast resistor al vervangen?

Als je nog een extra bobine hebt hang die er dan even naast en wissel de draden even wanneer je weer problemen hebt. Dan kun je eventueel de bobine uitsluiten. Bougies kan ik me haast niet voorstellen tenzij je er met de hittegraad hopeloos naast zit. Maar dan zouden de bougies er ook uit zien als koolteervonkers of totaal gesmolten zijn.
joparbenz
Posts: 84
Joined: 05 Apr 2013, 21:20

Re: knallende 383

Post by joparbenz »

hoi,ik heb nu van sixpack een nieuwe ontsteking,boegies,bobine,ballast rigistor.bovendien zijn de modules al meerdere malen uitgewisseld om te kijken of dat effect heeft.
Dacht eerder al dat het verkeerde boegies waren en heb toen acdelco r45s gemonteerd,was perfect,doch na 10 minuten was het weer het oude verhaal,in houden en ploffen,bij temp check bleek weer dat er een paar pitten waren gestopt,nu gaan de champions nog door,maar kakt even goed in als ie warm wordt,vandaar de vraag naar die waterpomp,of..............benzine leiding zit te dicht tegen het blok en komen er lucht bellen in de leiding,die tip kreeg ik vanmiddag,lijkt me stug :hmmm:
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: knallende 383

Post by Dickdale »

Door vapor lock kan hij idd slecht gaan lopen. Is ook niet raar als hij pas na 10 minuten (als alles warm is) slecht gaat lopen. Ben benieuwd...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
mr bean
Posts: 1013
Joined: 08 Jun 2007, 13:26
Location: Grootebroek

Re: knallende 383

Post by mr bean »

wat bij mij nog steeds twijfels oproept is of de shaft die de pomp aandrijft niet af en toe blijft klemmen bij warme motor.
toch maar eens een externe tank en pomp aansluiten?
Kan je de fuel cell van de charger makkelijk loskoppelen?
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
joparbenz
Posts: 84
Joined: 05 Apr 2013, 21:20

Re: knallende 383

Post by joparbenz »

hoi,arnout,die tank in de charger zit helemaal in gekit,dus dat wordt een hele sloperij en bovendien als ie in kakt bleef de benzinedruk op een 0,4 bar.
zeg dick wat bedoel je met vapor lock?
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: knallende 383

Post by Dickdale »

joparbenz wrote:zeg dick wat bedoel je met vapor lock?
Als je brandstofleiding te dicht langs een warmtebron zoals bv je uitlaat loopt gaat je benzine verdampen in je leiding. Daardoor kan je motor na verloop van tijd slecht gaan lopen of helemaal niks meer doen. Als je alles af laat koelen dan doet hij het weer normaal totdat er weer vapor lock optreedt...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: knallende 383

Post by JWtje »

Zet je toch zo´n heel simpel drukmetertje tussen je pomp en je carb in en kijk je of je druk houdt. Ooorzaak zit denk ik ergens anders.

Als hij na die 10 minuten ook stationair kut loopt probeer dan eens wat remmenreiniger in de carb te spuiten. Als hij dan weer oppakt krijgt hij inderdaad te weinig benzine en als hij gelijk afslaat te veel.

Je kan ook wanneer hij eenmaal is afgeslagen de vlotterniveau´s controleren.
User avatar
mopargek
Posts: 218
Joined: 22 Oct 2007, 21:05
Location: Nijlen

Re: knallende 383

Post by mopargek »

ik heb dit ook voor gehad dat ik altijd een ploffende motor had.
dit kwam doordat het een verkeerde rotor was. de rotor kon je op de as een paar mm bewegen.
misschien dat dit het probleem is bij jou?
Dodge Challenger R/T '70 451ci
Dodge Challenger '70
Dodge Charger R/T '70
User avatar
panther-pink
Posts: 1058
Joined: 09 Jun 2007, 16:07
Location: nijverdal

Re: knallende 383

Post by panther-pink »

Heb je een dunne pakking tussen de carb en inlaat of een dikkere ( spacer )........?
Een dikkere zorgt ook voor minder warme benzine .
( Om maar dingen uit te sluiten ;) ).
joparbenz
Posts: 84
Joined: 05 Apr 2013, 21:20

Re: knallende 383

Post by joparbenz »

Dat heb ik nog niet bekeken martin,ik heb een dunne pakking,ga dus nu eerst een dikke bestellen,benzine drukmeter heb ik er al tussen gehad,dat is okee,wat de rotor betreft ,ik heb er al diverse onstekingen en carburateurs op gehad en er veranderde niets :x
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: knallende 383

Post by Dickdale »

joparbenz wrote:Dat heb ik nog niet bekeken martin,ik heb een dunne pakking,ga dus nu eerst een dikke bestellen,benzine drukmeter heb ik er al tussen gehad,dat is okee,wat de rotor betreft ,ik heb er al diverse onstekingen en carburateurs op gehad en er veranderde niets :x
En de route van je brandstofleiding?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
joparbenz
Posts: 84
Joined: 05 Apr 2013, 21:20

Re: knallende 383

Post by joparbenz »

De benzine leiding loopt gewoon via de originele weg langs het chassis naar de brandstofpomp en vanaf daar heb ik om de stalen leiding nog een rubberen brandstofslang zitten voor bescherming,heb bij hans nagevraagt wat betreft de waterpomp en waarschijnlijk heb ik nu een pomp met meer capaciteit,zie nu ook meer doorstroming in de radiateur,dus wordt vervolgt.
78tradesman
Posts: 212
Joined: 21 Aug 2011, 20:46

Re: knallende 383

Post by 78tradesman »

Al eens gekeken of je speling hebt op je distributieketting? Verdelerkap eraf, krukas iets heen en weer bewegen en kijken of je rotor direct meedraait.
Ik heb het gehad bij mijn mustang, ploffen, vooral met constante snelheid of gas loslaten. Paar keer flink gas geven en een flinke knal en hij deed het weer even.

Succes
Rene
Post Reply