Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Hi all,
Wat voor een soort bouten heb je nodig om, in dit geval, een small-block, aan een motorbok vast te maken? Dus de diameter, spoed en of het grof of fijn draad is.
Oh ja, maakt het nog uit wat voor soort bouten ik koop, de sterkte bedoel ik (8.8 oid)?
Kan je deze bouten ook voor een big-block gebruiken?
Alvast dank .
Groeten, Remco
Wat voor een soort bouten heb je nodig om, in dit geval, een small-block, aan een motorbok vast te maken? Dus de diameter, spoed en of het grof of fijn draad is.
Oh ja, maakt het nog uit wat voor soort bouten ik koop, de sterkte bedoel ik (8.8 oid)?
Kan je deze bouten ook voor een big-block gebruiken?
Alvast dank .
Groeten, Remco
- moparfryslan
- Posts: 740
- Joined: 08 Jun 2007, 12:48
- Location: nij beets
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Ik gebruik altijd de bakbouten past altijd
dodge b250 maxivan
Dodge ram van hightop camper 1985
Dodge ram van royal se shorty 1985
patrick bakker
Dodge ram van hightop camper 1985
Dodge ram van royal se shorty 1985
patrick bakker
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Je kan een stuk draad m8 kopen met wat moeren, draad op lengte zagen en dan het blok op 4 punten vast zetten...
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Zijn dit dezelfde boutgaten waar de transmissie aan het motorblok mee vast zit?
Groeten, Remco
Groeten, Remco
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Zo uit m'n hoofd is het 1/2" unc (in ieder geval geen M8), maar kijk voor de zekerheid in je shopmanual. Daar staat in hoe vast je de bouten moet zetten waarmee je de automaat (of four speed als je een echte auto hebt ) mee vast zet en welke maat die hebben.
Hiervan kun je bij de betere hardware store ook draadeinden halen en deze op lengte zagen.
Toon
Hiervan kun je bij de betere hardware store ook draadeinden halen en deze op lengte zagen.
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Nog even ter informatie omdat er vaak verwarring over is.
unC = Course = grof. dit komt ongeveer overeen met de spoed op een metrische bout
unF = fine = fijn. dit komt ongeveer overeen met de spoed op een metrische bout met fijne draad
Toon
unC = Course = grof. dit komt ongeveer overeen met de spoed op een metrische bout
unF = fine = fijn. dit komt ongeveer overeen met de spoed op een metrische bout met fijne draad
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Zeer goed idee Toon, dat van de shopmanual. Helaas staan er geen boutmaten bij. Ik heb verschillende shopmanuals bekeken (67, 69 & 70). Helaas.
Je hebt gelijk, soms staat het er wel bij, maar niet in dit geval.
Ik heb na erg lang zoeken de boutmaat gevonden, denk ik.
www.metaalreus.nl is je man voor boutjes en moertjes
Groeten, Remco
Je hebt gelijk, soms staat het er wel bij, maar niet in dit geval.
Ik heb na erg lang zoeken de boutmaat gevonden, denk ik.
Ik heb nog een een paar intake bouten liggen, die ga ik eens opmeten. Ik ga overigens wel wat steviger bouten kopen. Naar het schijnt zijn die boutjes grade-5. Ik ga voor 8.8 of beter. Er hangt toch een paar honderd kilo aan twee van de vier bouten.It takes four 3/8-16 and two 7/16-14 bolts around 1 1/2" in length. all UNC.
------
the 4 3/8 bolts are the same as intake bolts...
www.metaalreus.nl is je man voor boutjes en moertjes
Groeten, Remco
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
ik zou geen big-block aan m8 hangen
bij bb boor ik de onderste bouten door met m12 ( waar geen draad in zat) en voor de andere gewoon engelse bouten
als je wat te lange bouten heb dan kan je met grote moeren afstand tussen blok en bok uitvullen.
vaak zet ik wel een plankje onder andere kant voor steun, ik weet niet waarom. Ik denk voor een beetje gemoedsrust
bij bb boor ik de onderste bouten door met m12 ( waar geen draad in zat) en voor de andere gewoon engelse bouten
als je wat te lange bouten heb dan kan je met grote moeren afstand tussen blok en bok uitvullen.
vaak zet ik wel een plankje onder andere kant voor steun, ik weet niet waarom. Ik denk voor een beetje gemoedsrust
Ik werk met plezier.
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Ja inderdaad, je gemoedsrust.
Ik ga alle bouten en moeren met sterkte 4.8, van mijn nieuw gekochte motorkraan & bok, vervangen door bouten/moeren met sterkte 10.9.
Niet allemaal, alleen degene waar veel kracht op komt te staan.
Groeten, Remco
Ik ga alle bouten en moeren met sterkte 4.8, van mijn nieuw gekochte motorkraan & bok, vervangen door bouten/moeren met sterkte 10.9.
Niet allemaal, alleen degene waar veel kracht op komt te staan.
Groeten, Remco
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Gijs had bij mijnn motor nog een balk onder de cartepan gezet.
Beware of Flying DRIVESHAFTS!
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Waarom 10.9. M8 4.8 heeft een afschuiving bij 828 KG en een vloeigrens van 1100 KG. Dat ga je nooit halen.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
Mooi verhaal, lekker kort ook!
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Ik denk dat de bezorgdheid over een paar boutjes hier een beetje te ver doorslaat.
Op de gemiddelde motorstand worden alleen de 2 bovenste bouten het meest belast met een trekkracht. De onderste 2 worden met een duwkracht belast.
Ik gebruik altijd een paar waterpomp-bouten als bovenste bouten, die zijn hard genoeg. Onder gebruik ik iets langere bouten of schroefdraad met moeren aan de onderkant en de nodige spacerbussen, omdat daar geen schroefdraad zit in het blok.
Alleen in het begin van de motoropbouw worden de onderste ietwat belast zolang de motor op z'n kop hangt. Maar zodra de krukas erin ligt en alle zuigers met drijfstangen erin zitten zijn er daarna meestal weinig redenen meer om de motor om te willen draaien. Dus de sterkte van de onderste bouten is niet echt relevant.
Zodra de motor met koppen e.d. opgebouwd is zet ik wel altijd een balkje onder de voorste oliepanrand, maar dat is meer omdat ik de motorstand zelf niet altijd vertrouw.
Op de gemiddelde motorstand worden alleen de 2 bovenste bouten het meest belast met een trekkracht. De onderste 2 worden met een duwkracht belast.
Ik gebruik altijd een paar waterpomp-bouten als bovenste bouten, die zijn hard genoeg. Onder gebruik ik iets langere bouten of schroefdraad met moeren aan de onderkant en de nodige spacerbussen, omdat daar geen schroefdraad zit in het blok.
Alleen in het begin van de motoropbouw worden de onderste ietwat belast zolang de motor op z'n kop hangt. Maar zodra de krukas erin ligt en alle zuigers met drijfstangen erin zitten zijn er daarna meestal weinig redenen meer om de motor om te willen draaien. Dus de sterkte van de onderste bouten is niet echt relevant.
Zodra de motor met koppen e.d. opgebouwd is zet ik wel altijd een balkje onder de voorste oliepanrand, maar dat is meer omdat ik de motorstand zelf niet altijd vertrouw.
-
- Posts: 1345
- Joined: 09 Jun 2007, 22:27
- Location: egmond aan den hoef
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Mijn motor hangt al 5 jaar aan een paar normale boutjes en zonder plankje. Denk dat de steun zelf eerder zal breken dan de boutjes!
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Mijn grote zorg was meer om het huis dat het oog er uitbreekt als je aan het blok werkt. Maar die zorgen zijn voorbij.
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Deels mee eens. De onderste bouten worden niet op druk belast omdat je blok tegen de motorsteun aan zit. Deze worden wel op trek belast, maar die is afhankelijk van hoe vast de moeren worden gedraaid. Als de motor wordt omgedraaid dan worden de onderste bouten wel op trek belast.BigBlockMopar wrote:Ik denk dat de bezorgdheid over een paar boutjes hier een beetje te ver doorslaat.
Op de gemiddelde motorstand worden alleen de 2 bovenste bouten het meest belast met een trekkracht. De onderste 2 worden met een duwkracht belast.
Ik gebruik altijd een paar waterpomp-bouten als bovenste bouten, die zijn hard genoeg. Onder gebruik ik iets langere bouten of schroefdraad met moeren aan de onderkant en de nodige spacerbussen, omdat daar geen schroefdraad zit in het blok.
Alleen in het begin van de motoropbouw worden de onderste ietwat belast zolang de motor op z'n kop hangt. Maar zodra de krukas erin ligt en alle zuigers met drijfstangen erin zitten zijn er daarna meestal weinig redenen meer om de motor om te willen draaien. Dus de sterkte van de onderste bouten is niet echt relevant.
De grootste kracht die op de bouten komt is afschuiving/schuifspanning.
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
16563 N (= 1689 KG) is het gewicht dat nodig is om een M8 8.8 bout af te schuiven. Dus jullie hoeven je echt niet druk te maken
Dus hoe je hem ophangt maakt niets uit. De maximale treksterkte ( waarbij hij afbreekt ) ligt over de 2 ton.
Dus hoe je hem ophangt maakt niets uit. De maximale treksterkte ( waarbij hij afbreekt ) ligt over de 2 ton.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
Mooi verhaal, lekker kort ook!
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Oke bedankt voor de reacties .
Het is meer het gevoel hè . Ik speel liever op save door een paar grade-8 3/8 inch boutjes te gebruiken.
En idd, het motorbok en de motorkraan vertrouw ik ook niet zo. Made in china en duitsland (waarschijnlijk ook chinees). Al die 4.8 bouten en moeren op de meest cruciale plekken worden ook 10.9.
Groeten, Remco
Het is meer het gevoel hè . Ik speel liever op save door een paar grade-8 3/8 inch boutjes te gebruiken.
En idd, het motorbok en de motorkraan vertrouw ik ook niet zo. Made in china en duitsland (waarschijnlijk ook chinees). Al die 4.8 bouten en moeren op de meest cruciale plekken worden ook 10.9.
Groeten, Remco
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Ik had 3/8-16 x 4 1/2" grade-8 nodig. Kon ik helaas niet in Nederland kopen, tenminste, wel als je er 50 wil .
Dus ik kwam via de zoekmachien in Engeland uit. En wel bij deze shop:
A-Series Spares. http://www.aseriesspares.co.uk/fastener ... t_266.html
Die hebben een enorme hoeveelheid soorten en maten en keuzes in sterkte. Kleinste hoeveelheid is 10 stuks. Ik had er vier nodig en neem de rest voor lief.
Betalen via PayPal en verzenden via Royal mail. Verzendtijd, bij mij, 6 dagen.
Groeten, Remco
Dus ik kwam via de zoekmachien in Engeland uit. En wel bij deze shop:
A-Series Spares. http://www.aseriesspares.co.uk/fastener ... t_266.html
Die hebben een enorme hoeveelheid soorten en maten en keuzes in sterkte. Kleinste hoeveelheid is 10 stuks. Ik had er vier nodig en neem de rest voor lief.
Betalen via PayPal en verzenden via Royal mail. Verzendtijd, bij mij, 6 dagen.
Groeten, Remco
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Ik heb onlangs ook een set bouten 'moeten' kopen voor een blowerpoelie. Weet niet de hardheid ervan. Deze waren 3,5" lang en komen bij Metaalreus vandaan omdat ze de enige waren die deze lengte online in hun shop had staan.
Maar de bouten hebben ook ong. de juiste lengte voor BB waterpomphuizen en 3 van de 4 oliepompbouten e.d. dus ik zal ze ooit wel wel kunnen gebruiken lijkt me.
Maar de bouten hebben ook ong. de juiste lengte voor BB waterpomphuizen en 3 van de 4 oliepompbouten e.d. dus ik zal ze ooit wel wel kunnen gebruiken lijkt me.
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
Het aantal streepjes op de kop van de bout is de kwaliteitsnorm voor unc & unf , 3 streepjes komt overeen met +/- 8.8 en zes streepjes met +/- 10.9 .
Wum
Wum
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
3/8" unc lengte 4 of lengte 4,5 of lengte 5 kan je gewoon bij mij krijgenBean Bandit wrote:Ik had 3/8-16 x 4 1/2" grade-8 nodig. Kon ik helaas niet in Nederland kopen, tenminste, wel als je er 50 wil .
Groeten, Remco
3/8" unf kan ik leveren in '4" lang en 5" lang ( dus geen 4,5")
Ik werk met plezier.
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Wat voor een bouten om motor aan motorbok vast te maken?
@ BBM, Metaalreus is een fijne online shop. Maar de lengte die ik wilde, was er alleen per 50 stuks EN de sterkte stond er niet bij!
Maar ik heb nu twee keer wat besteld bij Metaalreus en dat is, tot nu toe, bevallen . Ik had een zut metrisch spul nodig, groter dan M12 en sterker dan 4.8. Dat kan je niet bij de bouwmarkt krijgen. Bij de Metaalreus wel.
@ Arli, wat bedoel je met "kan je gewoon bij mij krijgen"? Bij jouw uit de prive voorraad of heb je een bedrijf?
Groeten, Remco
Maar ik heb nu twee keer wat besteld bij Metaalreus en dat is, tot nu toe, bevallen . Ik had een zut metrisch spul nodig, groter dan M12 en sterker dan 4.8. Dat kan je niet bij de bouwmarkt krijgen. Bij de Metaalreus wel.
@ Arli, wat bedoel je met "kan je gewoon bij mij krijgen"? Bij jouw uit de prive voorraad of heb je een bedrijf?
Groeten, Remco