wat voor intake voor een 360

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
daniel bos
Posts: 47
Joined: 11 Apr 2011, 14:44

wat voor intake voor een 360

Post by daniel bos »

ik wil een aluminium intake op me 360 blok zetten
maar ik vraag me af wat is dan de beste keus? ik wil er een die wat meer power onder in ze toeren geeft.
en wat is beter single of dual ?

ik heb een 4 barrel holley

en hoeveel meer vermogen krijg ik ongeveer door een andere intake
plymouth valiant signet 68. v8 360 nitrous
chrysler valiant 72 slant six
plymouth barracuda 400cui 68
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: wat voor intake voor een 360

Post by Sjak Brak »

Benzine of gas?

Welk toerenbereik rij je doorgaans? Wat voor nokkenas?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
daniel bos
Posts: 47
Joined: 11 Apr 2011, 14:44

Re: wat voor intake voor een 360

Post by daniel bos »

-ik rij alleen op benzine.
-mijn nokas is standaard.
-headman headers
- mopar electronische ontsteking

als ik nu van uit stilstand volgas geeft lijkt het wel alsof die verzuipt
valt helemaal terug in zijn toeren.
hij trekt niet met een burnout weg wat wel zou moeten lijkt mij met een auto van 1200 killo

zou het met een andere intake beter worden ?
en welke ?

.
plymouth valiant signet 68. v8 360 nitrous
chrysler valiant 72 slant six
plymouth barracuda 400cui 68
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: wat voor intake voor een 360

Post by BigBlockMopar »

Nee.
Waarom probeer je niet eerst het bestaande probleem op te lossen?
Je probleem zit 'm hoogstwaarschijnlijk in je carburateur. Misschien zit ie vol met vuil en bagger, maar waarschijnlijk is gewoon de powrvalve of acceleratiepomp stuk of slecht afgesteld.
daniel bos
Posts: 47
Joined: 11 Apr 2011, 14:44

Re: wat voor intake voor een 360

Post by daniel bos »

ik heb al wel wat geprobeert.

-onsteking afstellen geen verbetering
-heb er ook een andere carb opgehad maar geen verschil.
plymouth valiant signet 68. v8 360 nitrous
chrysler valiant 72 slant six
plymouth barracuda 400cui 68
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: wat voor intake voor een 360

Post by Sjak Brak »

En waarom verdenk je de intake dan als oorzaak van het probleem? Ik heb overigens even gemist welke er nu op zit....

Verder ben ik het met Herman eens, dat je beter eerst naar de werkelijke oorzaak kan zoeken ipv wat blind schieten door wat onderdelen te wisselen. Die andere carb, was die nieuw en gecalibreerd voor je auto, en vakkundig afgesteld? En je eigen carb?

M.i. heb je een afstellingsprobleem en/of wat achterstallig onderhoud (niet lullig bedoeld)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
daniel bos
Posts: 47
Joined: 11 Apr 2011, 14:44

Re: wat voor intake voor een 360

Post by daniel bos »

ik zie weinig mensen nog met een standaard intake in combinatie met een holley 650cfm rijden
dus ik denk dat het er wel op voorruit gaat als ik er een andere intake op zet.

en het blok is heel onderhouden en heeft erg weinig km

afstellen is niet echt mijn specialiteit maar heb al wel van alles geprobeert aan afstelling.
maar ik krijg hem niet helemaal lkkr lopend bij gelijk volgas.
plymouth valiant signet 68. v8 360 nitrous
chrysler valiant 72 slant six
plymouth barracuda 400cui 68
71challenger
Posts: 351
Joined: 11 Jun 2007, 18:21

Re: wat voor intake voor een 360

Post by 71challenger »

mij lijkt dat als de motor lijkt te verzuipen dit aan de mengverhouding ligt en mogelijk t tijdstip waarop het spul ontstoken wordt.

Lijkt mij dus geen intake issue
'85 Dodge Ramcharger 360 cui
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: wat voor intake voor een 360

Post by Sjak Brak »

daniel bos wrote:ik zie weinig mensen nog met een standaard intake in combinatie met een holley 650cfm rijden
En waarom denk je dat deze carb de juiste is voor jouw blok?
daniel bos wrote:afstellen is niet echt mijn specialiteit maar heb al wel van alles geprobeert aan afstelling.
maar ik krijg hem niet helemaal lkkr lopend bij gelijk volgas.
En dan denk je dat intake wisselen wel het gewenste resultaat geeft? Ik denk dat de carb goed afgesteld moet, en misschien wat afstelling/onderhoud aan ontsteking (bougies, kabels, etc)

De "performance" intakes onderscheiden zich meestal pas van de stock onderdelen bij hogere toeren. Als je vanuit onderin problemen ervaart, is de intake in dit geval dus niet de 1e verdachte lijkt me.

Heb je ook al gecontroleerd of je nergens een vacuumlek/valse lucht hebt?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
daniel bos
Posts: 47
Joined: 11 Apr 2011, 14:44

Re: wat voor intake voor een 360

Post by daniel bos »

oke ik zal nog is even goed er na kijken

me bougie kabels zijn ook nog oud zal ik ook maar is vervangen
en me carb nog wat afstellen.

bedankt voor het advies
plymouth valiant signet 68. v8 360 nitrous
chrysler valiant 72 slant six
plymouth barracuda 400cui 68
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: wat voor intake voor een 360

Post by Sjak Brak »

Zoek ook even de correcte afstelprocedure op voor je carb, zodat je deze systematisch kan afstellen.

Verder weet ik niet wat voor carb het precies is, maar bv een double pumper zou al snel overkill kunnen zijn voor een redelijk standaard blok.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
dejong-texel#19
Posts: 41
Joined: 27 Feb 2011, 12:22
Location: texel

Re: wat voor intake voor een 360

Post by dejong-texel#19 »

650cfm holley is groot zat, meskien andere sproeiers,ik weet niet wat je nu in je carb heb zitten en wat voor type bougie meschien kan er een warmere bougie in,en wat al eerder is geschreven eve kijke op vacuumlek en bougie kabels enz.
daniel bos
Posts: 47
Joined: 11 Apr 2011, 14:44

Re: wat voor intake voor een 360

Post by daniel bos »

ik denk dat ik het al weet me converter pakt hem al bij de 800rpm op.
ik denk als ik een 2000rpm stall speed er in zet dat die in stuk vlotter wegrijd
en het probleem verholpen is.
plymouth valiant signet 68. v8 360 nitrous
chrysler valiant 72 slant six
plymouth barracuda 400cui 68
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: wat voor intake voor een 360

Post by Sjak Brak »

Heb je de carb intussen al goed laten afstellen?

Je kan wel allerlei dingen blijven roepen wat je zou kunnen vervangen en het probleem verhelpen, maar dat blijft blindschieten zolang je de basisdingen ontwijkt. Is de carb intussen goed afgesteld?

Het gevoel van onderin inzakken bij volgas kan bv (om maar wat te noemen) ook door rotte bougiekabels komen (ook nieuwe kabels kunnen shit out of the box zijn) en dan lijkt het alsof de converter de boel tegenhoudt terwijl deze misschien gewoon OK is.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: wat voor intake voor een 360

Post by moparwum »

In jou geval zou ik kiezen voor:

Een 2 1/2 inch dual exhaust
Een 1500 stallspeed convertor
Een mopar "orangebox" ignition
8 degree vaste voorontsteking (zonder vacuum uiteraard)
Een holley 650 vacuum secondary (beslist geen DP)
Een dual plane intake
En een open luchtfilter (K&N b.v.)

Dit is een mooie setup voor een 360 met een stock cam :yeah:

Suc6, Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
daniel bos
Posts: 47
Joined: 11 Apr 2011, 14:44

Re: wat voor intake voor een 360

Post by daniel bos »

de uitlaat heb ik met headmen headers
de ontsteking heb ik ook en vast op 8 graden.
me carb is wel een dubble pumper maar er zat eerst een qaudra-jet op maar met deze loopt die beter.

een andere intake gaat toch niet lukken ben ik bang. de motor ligt namelijk in een plymouth valiant
en ik heb nu 5mm ruimte tussen me luchtfilter en me motorkap.

ik denk inderdaad als ik er een 1500 of 2000 stal-speed converter opzet dat ik wat makelijker een burn trek :)
nu pakt die hem echt al helemaal onder in ze toeren.

als iemand nog een leuke converter heeft liggen of wat weet hoor ik het graag. ik heb een 727bak
plymouth valiant signet 68. v8 360 nitrous
chrysler valiant 72 slant six
plymouth barracuda 400cui 68
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: wat voor intake voor een 360

Post by Sjak Brak »

Lees je wel wat we schrijven? Of heb je een blinde vlek voor alles waar niet staan "converter vervangen" of "intake vervangen".

Blijf jij maar lekker onderdelen vervangen zonder eerst goed diagnose te stellen en afstelling/onderhoud op orde te hebben. Als je motor te weinig vermogen levert (bv doorslaande bougiekabels, carb slecht afgesteld, ...) kan dat ook het gevoel geven dat je converter tegenwerkt, dit komt dan omdat de motor te zwak is op dat punt om tot de stallspeed te gaan. Je kan dan lekker de converter vervangen door eentje met meer weerstand (hogere stall speed) maar dat is natuurlijk hetzelfde als grasmaaien met een bulldozer :lol: een stock converter zou prima moeten werken met een stock nokkenas.

Vervroeging van de ontsteking vast zetten zeker niet doen. Mechanische vervroeging en vaucuumvervroeging zit er niet voor niks op. Misschien dat graadje meer of minder voorontsteking beter werkt, dat is verder kwestie van uitproberen.

Mijn idee is dat je carb niet matcht met de motor en/of niet goed is afgesteld, en mogelijk nog een ander probleem, zoals een vacuumlek of bv krokette bougiekabels.

Als je zo graag iets vervangt, dan zou ik aan de carb beginnen, en evt de onderhoudsdingen die nodig zijn.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
daniel bos
Posts: 47
Joined: 11 Apr 2011, 14:44

Re: wat voor intake voor een 360

Post by daniel bos »

lees jij het wel goed!
zeg toch dat ik de carb al een keer vervangen heb er zat eerst een qaudra-jet op maar toen had ik hetzelfde probleem als met deze carb.
afstelling gecontroleerd maar is allemaal goed.

bougie kabels gister vervangen maar geen verbetering
vandaar dat ik denk dat een andere converter wel verschil maakt.

die bak heeft in een camper gezeten en volgens mij is het een 800 stal speed.

maar toch bedankt sjak voor je vriendelijke advies.
plymouth valiant signet 68. v8 360 nitrous
chrysler valiant 72 slant six
plymouth barracuda 400cui 68
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: wat voor intake voor een 360

Post by Sjak Brak »

Ja dat heb ik duidelijk gelezen. Maar heb nergens gezien dat het door een carb vervangen is die noodzakelijkerwijs matcht met de motor, of wat de reden is om juist die carb erop te zetten, en niet een van de 100.000 andre carbs die er te koop zijn :) Zoals oa Wum en ik al aangaven is een double pumper wellicht overkill voor een stock 360 ;)

Verder geef je ook al aan, dat je niet zoveel kaas gegeten hebt van carbs afstellen, misschien iemand naar laten kijken die ervaring heeft met jouw type carb?

Een converter van een camper kan inderdaad ook een mis-match zijn voor je wagen. Hoe heb je vastgesteld dat 800 de stallspeed is?

Ik heb zelf ook meegemaakt, dat het leek alsof de bak/converter tegenwerkten, maar het probleem bleek motorisch, de motor presteerde bij lage toeren niet naar behoren, en dan zakt de boel ook flink in toeren voordat het weer lekker oppakt. Een carb af (laten) stellen is in ieder geval een stuk minder werk dan een converter vervangen. Daarnaast zal ook bij nieuwe converter nog steeds de carb afgesteld moeten worden (of vervangen als het een mismatch is voor je motor) dus je wint er niks mee als je niet eerst kritisch naar de carb kijkt.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Post Reply