Of de kentekenkeuring bij de RDW veel voorstelt is inderdaad afhankelijk van het feit of je voertuig binnen of buiten de EU een kenteken heeft gehad.
Voor voertuigen van buiten de EU moet je een toelatingskeuring doorlopen. Afhankelijk van de DET (datum eerste toelating) en het feit of je voertuig een NL typegoedkeuring of een EU typegoedkeuring bezit moet dit gebeuren op een RDW keuringsstation of bij de RDW in Lelystad op TCL (test centrum Lelystad).
Heeft je voertuig een DET van na 01-01-1998 en je hebt geen NL typegoedkeuring of EU typegoedkeuring moet je voor je toelatingskeuring naar TCL in Lelystad.
Kosten ongeveer 1000,- Euro. (zie RDW-site)
Ligt de DET voor 01-01-1998 kun je voor je toelatingskeuring terecht op 1 van de 16 RDW keuringsstation verspreid over het land.
Als je voertuig niet is voorzien van een door de fabrikant op een vast voertuigdeel aangebracht ingeslagen VIN (chassis nummer) moet dit door de RDW worden ingeslagen (98% van de USA auto's heeft geen ingeslagen VIN).
Je moet hier wel een afspraak voor maken, maar het kan in principe tegelijk met de toelatingskeuring.
Kosten van de complete toelatingskeuring, kenteken deel 1A, tenaamstelling en incl. VIN inslag ongeveer 275,- Euro (zie RDW-site)
Er zit dan ook meteen APK op je auto.
Alles wat er dan nog bij komt zijn de kosten voor je kentekenplaatjes.
Vergeet trouwens niet om te vragen naar 18.2 plaatjes
(kleine USA formaat)
De toelatingskeuring voor voertuigen met een DET van voor 01-01-1998 is eigenlijk heel eenvoudig.
Voor voertuigen met deze DET zijn de toelatingseisen gelijk gesteld aan de permanente eisen
Dit betekend dus dat je moet voldoen aan de alle permanente eisen.
Dat zijn dus alle eisen die in het APK boek staan. De eisen waarbij staat dat ze tijdens APK niet getoest worden, zijn bij deze toelatingskeuring wel van toepassing. Bijvoorbeeld de max. geluidsproductie.
Als je dus je auto laat "APK voorkeuren" door een APK keurmeester zal je meestal zonder problemen door de hele RDW keuring heen rijden
Nog even een "kleine" tip voor de mannen die hun voertuig willen of moeten restaureren voordat er een NL kenteken op komt.
Laat alle VIN plaatjes en typeplaatjes en VIN stickers zitten!
Met het los boren van de popnagels, klinknagels, of puntlassen vernietig je de identiteit van je auto en zul je bij het identiteitsonderzoek dat wordt uitgevoerd bij de VIN inslag tegen hele grote problemen aanlopen, met misschien wel als gevolg dat je geen kenteken meer op je geliefde project krijgt!
Er is een mogelijkheid om het identiteitsonderzoek voor de restauratie uit te laten voeren. Je voertuig moet dan wel nog compleet opgebouwd zijn en niet al in 1000 stukken uit elkaar geschroefd
Dit vooronderzoek kan op het keuringsstation worden uitgevoerd voor ongeveer 45,- euro. Indien mogelijk kan ook meteen je VIN worden ingeslagen voor nog eens ongeveer 45,- Euro extra. (zie RDW-site)
Dit betekent ook dat je geen lak schade meer oploopt bij een VIN inslag na de restauratie. De kosten zijn gelijk, vooraf of achteraf.
Kun je geen aanhangwagen regelen, of heb je geen tijd om met je auto naar de RDW te komen, dan kan het vooronderzoek ook "aan huis" worden uitgevoerd. De VIN inslag zal dan wel pas achteraf bij de toelatingskeuring uitgevoerd moeten worden.
De RDW brengt dan ongeveer 100,- Euro voorrij kosten extra in rekening, ongeacht hoever ze moeten rijden naar jou schuurtje.
Ik hoop dat jij of iemand anders hier iets aan heeft,
groetjes en succes met de keuring