RDW

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

RDW

Post by Dodgefever68 » 25 Apr 2011, 13:34

Als je naar de rdw gaat voor een kenteken/keuring, en je zou ervoor kiezen om de APK later te doen
waar kijken ze dan naar bij de rdw? alleen papierwerk of zijn er dan nog technische dingen waar ze naar kijken?
gordels? verlichting? refelctors? ruitenwisser? handrem?

wat zou dan eigenlijk de basis zijn? om hem klaar te moeten hebben. weet iemand dat?
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van

charger 73 se
Posts: 1328
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

Re: RDW

Post by charger 73 se » 25 Apr 2011, 15:31

komt de auto binnen of buiten de eu?
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P

User avatar
moparton
Posts: 1296
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: RDW

Post by moparton » 25 Apr 2011, 17:32

Als hij uit de EU komt en je de apk later ergens anders laat doen dan controleren ze alleen het chassisnr. e.d.

Komt ie uit Amerika moet je het laten doen bij de RDW.

Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: RDW

Post by Dodgefever68 » 25 Apr 2011, 18:10

het gaat om een auto buiten de eu.... of is dan de APK verplicht?
heb net weer op rdw.nl gekeken ik had eerst ergens gelezen dat je hem heen kon brengen
en bij je eigen rdwstation kon laten keuren
maar dat kan ik niet weer vinden, of ik heb bij de verkeerde kolom gekeken van auto binnen de eu
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van

Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: RDW

Post by Dodgefever68 » 25 Apr 2011, 18:18

makkelijk of moeilijk zon keuring? heeft iemand nog tips?
heb lampen voor vervangen en de oranje vervangen voor wit
gordels nagelopen of alles nog werkt
heb rode reflectors achter in de bumper zelf zitten dan hoeft ik toch geen rode bij plaatsen?
ga hem nog laten uitlijnen en remmen testen en koplampen afstellen
chassienummer laten inslaan direct melden bij afspraak maken toch?
kan ik nog andere geintjes verwachten?
hij moet volledig lek vrij zijn neem ik aan
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van

moparrunner
Posts: 412
Joined: 10 Jun 2007, 12:04

Re: RDW

Post by moparrunner » 25 Apr 2011, 19:37

bij mij viel de keuring alles mee.
heb toen alleen rdw gedaan .
mijn wagen komt trouwens uit e.u..
wilde op me gemak apk in de buurt van waar ik woon doen.
maar let op zo gauw als je rdw inorde en je hebt het kenteken.
laat de auto zo snel mogelijk apk keuren lukt dat niet schors hem dan .
ik had binnen 2 weken bekeuring op de mat .
ze waren me kenteken in een register check tegen gekomen.
dus let er een beetje op .
dat je niet denkt van ohh die pak komt binnenkort wel.
kost je weer centen aan die :kots: .
sucses verders .
groeten arno

User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7640
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: RDW

Post by Sjak Brak » 25 Apr 2011, 20:36

Dodgefever68 wrote:het gaat om een auto buiten de eu.... of is dan de APK verplicht?
heb net weer op rdw.nl gekeken ik had eerst ergens gelezen dat je hem heen kon brengen
en bij je eigen rdwstation kon laten keuren
maar dat kan ik niet weer vinden, of ik heb bij de verkeerde kolom gekeken van auto binnen de eu
Het antwoord is al gegeven door Ton: EU-import kan je volstaan met schouwen bij de RDW, dat komt neer op controle chassisnummer en wielbasis e.d. Bij import uit derdenland volledige keuring bij je RDW-station.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop

Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: RDW

Post by Mr. 900 » 26 Apr 2011, 14:56

:letop: Of de kentekenkeuring bij de RDW veel voorstelt is inderdaad afhankelijk van het feit of je voertuig binnen of buiten de EU een kenteken heeft gehad.
Voor voertuigen van buiten de EU moet je een toelatingskeuring doorlopen. Afhankelijk van de DET (datum eerste toelating) en het feit of je voertuig een NL typegoedkeuring of een EU typegoedkeuring bezit moet dit gebeuren op een RDW keuringsstation of bij de RDW in Lelystad op TCL (test centrum Lelystad).
Heeft je voertuig een DET van na 01-01-1998 en je hebt geen NL typegoedkeuring of EU typegoedkeuring moet je voor je toelatingskeuring naar TCL in Lelystad.
Kosten ongeveer 1000,- Euro. (zie RDW-site)
Ligt de DET voor 01-01-1998 kun je voor je toelatingskeuring terecht op 1 van de 16 RDW keuringsstation verspreid over het land. :)
Als je voertuig niet is voorzien van een door de fabrikant op een vast voertuigdeel aangebracht ingeslagen VIN (chassis nummer) moet dit door de RDW worden ingeslagen (98% van de USA auto's heeft geen ingeslagen VIN).
Je moet hier wel een afspraak voor maken, maar het kan in principe tegelijk met de toelatingskeuring.
Kosten van de complete toelatingskeuring, kenteken deel 1A, tenaamstelling en incl. VIN inslag ongeveer 275,- Euro (zie RDW-site)
Er zit dan ook meteen APK op je auto. :) :)
Alles wat er dan nog bij komt zijn de kosten voor je kentekenplaatjes.
Vergeet trouwens niet om te vragen naar 18.2 plaatjes :D (kleine USA formaat)

De toelatingskeuring voor voertuigen met een DET van voor 01-01-1998 is eigenlijk heel eenvoudig.
Voor voertuigen met deze DET zijn de toelatingseisen gelijk gesteld aan de permanente eisen :D
Dit betekend dus dat je moet voldoen aan de alle permanente eisen.
Dat zijn dus alle eisen die in het APK boek staan. De eisen waarbij staat dat ze tijdens APK niet getoest worden, zijn bij deze toelatingskeuring wel van toepassing. Bijvoorbeeld de max. geluidsproductie.

Als je dus je auto laat "APK voorkeuren" door een APK keurmeester zal je meestal zonder problemen door de hele RDW keuring heen rijden :winner:

:letop: Nog even een "kleine" tip voor de mannen die hun voertuig willen of moeten restaureren voordat er een NL kenteken op komt.
Laat alle VIN plaatjes en typeplaatjes en VIN stickers zitten! :smack:
Met het los boren van de popnagels, klinknagels, of puntlassen vernietig je de identiteit van je auto en zul je bij het identiteitsonderzoek dat wordt uitgevoerd bij de VIN inslag tegen hele grote problemen aanlopen, met misschien wel als gevolg dat je geen kenteken meer op je geliefde project krijgt! :cry:

Er is een mogelijkheid om het identiteitsonderzoek voor de restauratie uit te laten voeren. Je voertuig moet dan wel nog compleet opgebouwd zijn en niet al in 1000 stukken uit elkaar geschroefd :foei:
Dit vooronderzoek kan op het keuringsstation worden uitgevoerd voor ongeveer 45,- euro. Indien mogelijk kan ook meteen je VIN worden ingeslagen voor nog eens ongeveer 45,- Euro extra. (zie RDW-site)
Dit betekent ook dat je geen lak schade meer oploopt bij een VIN inslag na de restauratie. De kosten zijn gelijk, vooraf of achteraf. :yeah:

Kun je geen aanhangwagen regelen, of heb je geen tijd om met je auto naar de RDW te komen, dan kan het vooronderzoek ook "aan huis" worden uitgevoerd. De VIN inslag zal dan wel pas achteraf bij de toelatingskeuring uitgevoerd moeten worden.
De RDW brengt dan ongeveer 100,- Euro voorrij kosten extra in rekening, ongeacht hoever ze moeten rijden naar jou schuurtje.
Ik hoop dat jij of iemand anders hier iets aan heeft,
groetjes en succes met de keuring :good:
Last edited by Mr. 900 on 01 Feb 2014, 13:18, edited 2 times in total.

User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7640
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: RDW

Post by Sjak Brak » 26 Apr 2011, 15:12

Thanks meneer 900! Meteen ff een sticky topic van gemaakt :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop

User avatar
moparton
Posts: 1296
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: RDW

Post by moparton » 26 Apr 2011, 17:23

Duidelijker kan het niet...

User avatar
duster440
Posts: 862
Joined: 07 Jun 2007, 23:49

Re: RDW

Post by duster440 » 26 Apr 2011, 19:44

wie moest er nog even naar zijn auto gekeken hebben?

voor E140,- kom ik wel ff kieken....

:D
10 things men know about women...
1..
2..
3..
4..
5..
6..
7..
8..
9..
10. Women have boobs..

You can't fix stupid.....

Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: RDW

Post by Dodgefever68 » 28 Apr 2011, 00:37

Laat alle VIN plaatjes en typeplaatjes en VIN stickers zitten!
Met het los boren van de popnagels, klinknagels, of puntlassen vernietig je de identiteit van je auto en zul je bij het identiteitsonderzoek dat wordt uitgevoerd bij de VIN inslag tegen hele grote problemen aanlopen, met misschien wel als gevolg dat je geen kenteken meer op je geliefde project krijgt!
dan heb ik al pech gehad die van mijn charger ligt eraf.......
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van

User avatar
chrisnr10
Posts: 149
Joined: 22 Jul 2009, 15:05

Re: RDW

Post by chrisnr10 » 29 Apr 2011, 19:41

Hoi,
Mijn auto is bijna 2 jaar geleden uit de us geimporteerd, ik heb toen gelijk een keuring laten uitvoeren, de keuring leverde toen een aantal kleine punten op. Die heb ik verholpen en bij de herkeuring is gelijk daarna het nummer ingeslagen. Ze deden helemaal niet moeilijk, de originele koplampen zitten er nog steeds in. De auto is bij de keuring dus ook zowel voor het kenteken als apk voor 2 jaar gekeurd. en de kosten vielen 100% mee, ik zou het ff moeten nakijken maar ik dacht rond de 160 euro voor alles.
De auto is gekeurd in zwolle bij de rdw.
Als je de exacte kosten wilt weten moet je maar even mailen.

Chris

User avatar
jvdwolde
Posts: 8161
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: RDW

Post by jvdwolde » 29 Apr 2011, 19:49

Het verhaal hierboven van Mr.900 moet je gewoon goed lezen! :letop:
Last edited by jvdwolde on 07 Mar 2012, 22:55, edited 1 time in total.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!

Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: RDW

Post by Mr. 900 » 29 Apr 2011, 21:07

ik zou het ff moeten nakijken maar ik dacht rond de 160 euro voor alles.
Ik heb in de laatste 2 jaar 3 auto's laten keuren en moest steeds 270,25 euro aftikken :(
Je moet ook af en toe eens mazel hebben. :D
Ze hebben waarschijnlijk vergeten om de kosten voor het inslaan van het VIN (chassisnummer) ter waarde van hele 90,- euro af te rekenen tijdens de herkeuring! :OO:

:letop: Je originele koplampen zitten er nog in omdat het lichtbeeld daarvan voldoet aan de APK norm. Is je auto van DET na 01-01-1998 zul je koplampen moeten monteren met een E-keurmerk.

Ook eens fijn om iemand te horen die positief over de RDW spreekt (schrijft) :yeah:

He Jack, hebben ze in Meppel ook Koninginne nacht in de kroegen vanavond? :D
ga zometeen weer een lekker biertje happen :yeah: en wat live bandjes luisteren :good:

charger 73 se
Posts: 1328
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

Re: RDW

Post by charger 73 se » 29 Apr 2011, 22:58

vandaag met me w200 bij rdw amsterdam geweest , aardige gasten altijd daarzo :good: hij had wel een opmerking over mijn 230 liter gastank . schijnt in nederland strenger te zijn als je zo'n grote tank inbouwt.

maar stond in belgie op gas dus word alles zo overgenomen :)

alleen maar 700 kilo trekgewicht :cry: maarja denk dat ik de trekhaak er toch afslijp :hammer:

terugweg nog ff lekker door de kuil in ijmuiden gebaggerd :yeah:
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P

Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: RDW

Post by Dodgefever68 » 30 Apr 2011, 10:45

:hmmm:
Je originele koplampen zitten er nog in omdat het lichtbeeld daarvan voldoet aan de APK norm. Is je auto van DET na 01-01-1998 zul je koplampen moeten monteren met een E-keurmerk.
meen je dit nou? waarom zegt iedereen op dit forum dan dat je andere koplampen moet hebben?
begrijp ik dan goed dat mijn koplampen ook zouden voldoen aan de apk norm? 1974?

ooit een keer van een andere topic
moparton wrote:Beetje sjagrijnig of zo?

Als ik schrijf "je moet ze toch vervangen" bedoel ik er mee dat je ze moet vervangen voor de RDW.
Maar de beste manier voor je om erachter te komen is om met je sealed beams erheen te rijden, een afkeur te krijgen en dan je EU lampen erin te zetten.

Je vraagt, je krijgt antwoord en het is niet goed. :letop:
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van

User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7275
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: RDW

Post by BigBlockMopar » 30 Apr 2011, 10:49

Omdat 30-40 jaar ouwe Sealed Beam koplampjes meestal niet zo'n fris en zuiver lichtbeeld meer geven :)

Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: RDW

Post by Dodgefever68 » 30 Apr 2011, 10:56

:good: ok dat kan begrijpen, maar ik werd toen bijna aangevallen van je MOET!!! anders ga je dood
mijn vraag was toen of het mogelijk was, blijkbaar wel dus, mits ze zo fris zijn dat ze een ''goed'' lichtbeeld geven
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van

User avatar
moparton
Posts: 1296
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: RDW

Post by moparton » 30 Apr 2011, 13:28

Dodgefever68 wrote: bijna aangevallen van je MOET!!! anders ga je dood
:lol: :lol:

Je had op school zeker een hoog cijfer voor overdrijven?

User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: RDW

Post by Rebel » 01 May 2011, 11:20

Ik was al lang blij dat ik geen gezeur kreeg bij de RDW door het ontbreken van mijn fendertag :winner: Hij kwam wel uit de VS.
Nu is alleen dat nieuwe nummer na het stralen strakmaken en spuiten verdwenen. Moet ik deze er bij de rdw opnieuw laten doen of mag ik er zelf een plaatje voor maken?
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!

Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: RDW

Post by Mr. 900 » 01 May 2011, 14:18

Nu is alleen dat nieuwe nummer na het stralen strakmaken en spuiten verdwenen. Moet ik deze er bij de rdw opnieuw laten doen of mag ik er zelf een plaatje voor maken?
Het VIN opnieuw inslaan mag alleen de RDW. Kost je 90 euro en kan alleen op afspraak.
http://burger.rdw.nl/keuringsafspraak/P ... fault.aspx

User avatar
kustom
Posts: 450
Joined: 27 Apr 2009, 13:40

Re: RDW

Post by kustom » 03 May 2011, 21:11

Kan het niet echt vinden..
Als je een auto van voor 1960 invoert vanuit Duitsland, moet je dan nog 1 malig langs de apk, na het verkrijgen van je kenteken?

Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: RDW

Post by Mr. 900 » 04 May 2011, 00:46

kustom wrote:Kan het niet echt vinden..
Als je een auto van voor 1960 invoert vanuit Duitsland, moet je dan nog 1 malig langs de apk, na het verkrijgen van je kenteken?
Nee, je kunt zo de weg op als je de kentekenplaten erop hebt gezet. Er wordt vanuit gegaan dat je "Duitse" auto voldoet aan de toelatings eisen omdat hij in Duitsland een kenteken heeft gehad. :)
De APK keuring is in NL niet meer nodig omdat de DET voor 1960 is. :yeah:

:letop: Je wordt natuurlijk wel geacht alleen de weg op te gaan met een voertuig dat aan de APK eisen voldoet! :?
De politie behoort hierop te controleren. :banned:
Last edited by Mr. 900 on 01 Feb 2014, 13:25, edited 1 time in total.

User avatar
moparton
Posts: 1296
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: RDW

Post by moparton » 04 May 2011, 08:26

Damn.. handig zo'n RDW keurmeester op het forum :good:

Post Reply