Verbruik 383 / 440 blok

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Verbruik 383 / 440 blok

Post by spstrikwerda »

Ik weet het: als je je zorgen maakt om brandstofverbruik, koop je geen MOPAR, :lol: maar toch ben ik benieuwd:

Wat is jouw verbruik met een 383 of 440 blok als je rustig cruist, en plankgas?
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by jvdwolde »

Alleen ervaring met 440 en dan na +/- 1 maand benzine héél snel op LPG, ongveer 1 op 5 a 6 met rustig rijden...
Dus zo snel mogelijk op LPG..
Benzine is voor de rijken.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Lowrida
Posts: 2223
Joined: 03 Sep 2007, 23:40
Location: Groesbeek
Contact:

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by Lowrida »

1:3 gemiddeld, 1:4 met heul rustig rijden op lpg met een 440.
Maar met de nieuwe setup heb ik geen flauw idee, want ik ben nog niet verder dan 2km gekomen.. :roll:
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies

Image
Sixtyeight
Posts: 356
Joined: 08 Jun 2007, 13:23
Location: Ja
Contact:

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by Sixtyeight »

440 1 op 1 spelende rijstijl
1 op 3 drive like an old man.

Jeroen.
Image..CHARGER REGISTRATION OF THE NETHERLANDS
1968 Dodge Charger R/T....................http://www.charger.nl
1969 Dodge Charger
User avatar
meefpartyrat
Posts: 1035
Joined: 07 Jun 2007, 21:57
Location: sevenum

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by meefpartyrat »

met de 440 bij beheerst weggedrag 1 op 4-5 , beetje doorrijden 1 op 2 of zo op 98 oct. :lol:
maar het goede nieuws is dat er steeds meer kleine zuinige en hybride auto's verkocht worden dus :
WIJ HEBBEN MEER !!! :yeah:
barracuda 440 - '74
satellite 318 - '73
le baron 2dr 440- '69 green
le baron 2dr 440- '69 red
chevy camper 97

het leven is één groot feest dus gedraag je daar ook naar !!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by Sjak Brak »

mn ouwe newport (383 met 2.93 as, 2054kg) deed gemiddeld 1 op 4.5.

Mn ouwe imperial (440 met 3.23 as, 2395kg) deed gemiddeld 1 op 4.5 met agressieve rijstijl. Met iemand anders achter het stuur was 1 op 5.5 haalbaar.

Beide wagens op lpg.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
CNY73
Posts: 267
Joined: 22 Oct 2010, 21:20
Location: Slachthuis

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by CNY73 »

Sjak Brak wrote:mn ouwe newport (383 met 2.93 as, 2054kg) deed gemiddeld 1 op 4.5.

Mn ouwe imperial (440 met 3.23 as, 2395kg) deed gemiddeld 1 op 4.5 met agressieve rijstijl. Met iemand anders achter het stuur was 1 op 5.5 haalbaar.

Beide wagens op lpg.
rij gemiddeld 1:3.5
op snelweg wat zuiniger.
Dit is op LPG (benzine weet ik niet).
Heb je nog tips en truuks Sjak? dat zou ik ook wel willen halen.

Ik ben ook wel blij dat de literpijs weer onder de 70 cent is gekomen.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by Sjak Brak »

Zorg voor goed ontstekingssysteem, met scherpere en kortere curve en een dikke vonk (bv Crane of MSD box), goed luchtfilter, eventueel nog koude lucht aanvoer.

Verder benzine-onzin eruit als je die toch niet gebruikt, dan hoeft je afstelling ook geen compromis te zijn voor 2 brandstoffen. En eventueel nog een lean valve in je mixer (afhankelijk van type dat je gebruikt)

Afstelling van eea scheelt ook veel, ontstekingstiming, CO, enz.

En fris blok (b.g. 440 had niet zo heel veel km na revisie) maakt ook wel wat uit.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
CNY73
Posts: 267
Joined: 22 Oct 2010, 21:20
Location: Slachthuis

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by CNY73 »

Sjak Brak wrote:Zorg voor goed ontstekingssysteem, met scherpere en kortere curve en een dikke vonk (bv Crane of MSD box), goed luchtfilter, eventueel nog koude lucht aanvoer.

Verder benzine-onzin eruit als je die toch niet gebruikt, dan hoeft je afstelling ook geen compromis te zijn voor 2 brandstoffen. En eventueel nog een lean valve in je mixer (afhankelijk van type dat je gebruikt)

Afstelling van eea scheelt ook veel, ontstekingstiming, CO, enz.

En fris blok (b.g. 440 had niet zo heel veel km na revisie) maakt ook wel wat uit.
Dankje!
ontsteking, lees ik veel slechte dingen over MSD en goede dingen over de veel goedkopere FBO
hoe zit dat..? wat zijn goede luchtfilters, en koude lucht aanvoer, doel je daarmee op een duct/brug?

Weet niet hoe fris mn blok is, maar loopt wel fris.
Dat zit wel aardig snor :) benzine wil ik er toch wel in laten voor nood.

heb al winst behaald door banden op 2.7 bar te houden (lopen langzaam leeg, waardoor verbruik lijkt toe te nemen). En stationair lekker laag te zetten (zijn hier nog bezwaren tegen mbt tot smering?).
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by Sjak Brak »

CNY73 wrote:heb al winst behaald door banden op 2.7 bar te houden (lopen langzaam leeg, waardoor verbruik lijkt toe te nemen).
Bandenspanning is inderdaad een heel goed punt dat je hier aanhaalt :letop:
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by Stargazer »

Nog even deze oude topic uit de kast halen.

Het verbruik van m'n 440 komt uit op zo'n 1 op 3,7 bij gemiddeld gebruik. Op zich geen verrassing.
Alhoewel ik ook gunstiger getallen hoor/lees.
Nou valt het wel op dat de uitlaatgassen (ook bij stationair) een erg scherpe benzinelucht geven.
Ook na een rit als hij op bedrijfs temperatuur is.
Kan het zijn dat hij te rijk staat afgesteld?
Zou er nog wat af te stellen zijn zonder de performance te schaden?
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by BigBlockMopar »

AirFuel-ratio meter installeren en je weet precies hoe rijk/arm de motor loopt.
Ik rij dagelijks met zo'n metertje rond en met name in het begin was het een enorme hulp om de motor beter af te stellen.
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by Stargazer »

Ja dat is een idee. Ik laat het afstellen echter wel aan een expert over, ben bang dat ik het erger maak ;)
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by BigBlockMopar »

Een 'expert' zal nooit zoveel om jouw auto en je verbruik geven dan dat je zelf doet... tenzij je hem een zak geld en je auto een tijdje meegeeft misschien... :)
Daarom is zelf leren het meest 'rewarding' van alles.

We hebben het hier over de ontstekingcurve aanpassen zodat deze zo efficient mogelijk staat,
We hebben het over het afstellen van de carb in stationair, cruise, midden en fullthrottle-bereik.
Als je wilt is dit best wel te doen. Het kost alleen veel tijd, maar daarbij leer je wel veel over je motor.

Dit alles gaat echter een stuk eenvoudiger als je het budget ervoor hebt om de auto een hele dag op een dynobank te zetten en de carburateur over het hele toerenbereik en mogelijke situaties af te stellen.
(UIteindelijk kom je erachter dat je eigenlijk liever een volledig aanpasbaar EFI-systeem wil hebben dan zo'n benzine-druppelaar op je motor... :D )
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by Stargazer »

BigBlockMopar wrote:Een 'expert' zal nooit zoveel om jouw auto en je verbruik geven dan dat je zelf doet... tenzij je hem een zak geld en je auto een tijdje meegeeft misschien... :)
Daarom is zelf leren het meest 'rewarding' van alles.

We hebben het hier over de ontstekingcurve aanpassen zodat deze zo efficient mogelijk staat,
We hebben het over het afstellen van de carb in stationair, cruise, midden en fullthrottle-bereik.
Als je wilt is dit best wel te doen. Het kost alleen veel tijd, maar daarbij leer je wel veel over je motor.

Dit alles gaat echter een stuk eenvoudiger als je het budget ervoor hebt om de auto een hele dag op een dynobank te zetten en de carburateur over het hele toerenbereik en mogelijke situaties af te stellen.
(UIteindelijk kom je erachter dat je eigenlijk liever een volledig aanpasbaar EFI-systeem wil hebben dan zo'n benzine-druppelaar op je motor... :D )
Ja ik begrijp je hele verhaal, maar voor de uitvoering hiervan zal er toch een expert bij moeten zijn die me de praktijk uitvoering hiervan leert. Die kennis heb ik nu (nog) niet. Lijkt me wel geweldig om te leren en later zelf te kunnen uitvoeren.
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
OBELIX
Posts: 609
Joined: 19 Jun 2007, 20:05
Location: limbabwe

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by OBELIX »

gemiddeld 1 op 4 met een 425 mixer orginele ontsteking,luchtfilter,motorblok .
WEL 2500 kg schoon aan de haak
love fried foods,barbeque,cold beer,gravies and sweet tea.
User avatar
Charger1973
Posts: 5
Joined: 04 Apr 2013, 19:44

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by Charger1973 »

Hoi,
Heb alleen ervaring met mijn eigen 440.
Ik draai sinds afstelling carbu op 1:3,3 bij normaal gebruik.
Als ik stevig doortrap gaat het serieus de verkeerde kant op naar 1:2.
Nu het blijft een hobby en zo houden we de oliebusines ook in gang, voor Mopar rijders geen crisis he.
Groeten uit België
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by NY69 »

Zo, even een schopje.
Ik heb het verbruik van de NYer (440 '69) ook eens een keer bijgehouden.
Dat valt wel een beetje tegen.
1 op 2,2.
Bij een vrij rustige rijstijl (wel af en toe even genieten van de Newtonmeters natuurlijk ;) )
LPG Impco. Type weet ik zo niet maar dit is het plaatje:

Image

Klassieke ontsteking met puntjes, goed getimed.
Benzine systeem werkt ook nog (goed).

Loopt verder goed, trekt prima.
Bandenspanning 2,5.
Koelvloeistof blijft op 200 graden bij werktemperatuur.
En goed gangbare remmen.

Die gasinstallatie zit er nu 15 jaar in en is vrij recent afgesteld (of beter gezegd er is geconstateerd dat-ie niet afgesteld hoefde te worden).
Moet ik een keer het luchtfilter vervangen? Of is het te reinigen op de een of andere manier?

Verder nog tips hoe ik het verbruik nog wat zou kunnen beïnvloeden zonder meteen allerlei nieuwe dingen aan te schaffen en in te bouwen?
there's no substitute for inches
live first, downsize later
User avatar
Rodriguez5000
Posts: 103
Joined: 15 Sep 2007, 09:45
Location: Enschede
Contact:

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by Rodriguez5000 »

Vanmiddag toevallig gecheckt, 383 blok, (nog) geen idee of die goed afgesteld staat.
Bij flink doortrappen tot 130 haal ik bijna 1:5 op LPG, vroeger met m'n '69 300 met 440 wel 1:6 gehaald op benzine maar met oude lullen rijstijl....
1970 Plymouth Sportfury 383, 2010 Chrysler 300C SRT Design, 1976 Ford Thunderbird 1970 Lincoln Continental Towncar
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by Sjak Brak »

NY69 wrote: Klassieke ontsteking met puntjes, goed getimed.
Voor LPG of benzine? Alleen vooronsteking gecontroleerd, of ook volledige curve?
NY69 wrote:Moet ik een keer het luchtfilter vervangen? Of is het te reinigen op de een of andere manier?
Is onderhoudsdeel, dus gewoon een keer vervangen, en daarna nog een keer de afstelling van de mixer controleren :)
NY69 wrote:Verder nog tips hoe ik het verbruik nog wat zou kunnen beïnvloeden zonder meteen allerlei nieuwe dingen aan te schaffen en in te bouwen?
Goed onderhoud, dus ook bougies-kabels-rotor-verdelerkap tijdig vervangen en je contactpuntjes vervangen+afstellen, PCV-klep op tijd vervangen, controleren op vacuumlekken, etc. Daarna de boel goed afstellen.

Vervolgstap is evt de distributieketting vervangen, die wil na 40+ jaar ook behoorlijk opgerekt zijn.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by NY69 »

Bedankt voor je reactie Sjak;

Over de distributie: alleen als ik op constante snelheid rij, zeker op wat hogere snelheid, begint-ie met regelmaat wat te stoten; ik zat zelf al te denken dat dat aan de distributiekettingen zou kunnen liggen. Van de winter de boel eens open halen. Of kan ik die speling ook testen zonder het spul open te halen?

PCV klep had ik nog niet aan gedacht. Hoe kun je die testen of moet-ie gewoon preventief vervangen worden?

Ontsteking is afgesteld op lpg, en alleen stationair. Verder kom ik niet op eigen kracht (kennis/apparatuur).

Alle onderdelen van de ontsteking zijn "nieuw" althans in kilometers gemeten.
Morgen eens langsrijden bij de lpg boer voor het luchtfilter.

Kun jij aan de hand van de foto zien wat voor type Impco het is?
there's no substitute for inches
live first, downsize later
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by BigBlockMopar »

Je kan een mogelijk versleten timingchain ook checken door de krukas naar links en rechts te bewegen en voelen of de nokkenas 'iets' later wordt meegenomen telkens. Dit werkt het makkelijkst zonder de bougies erin.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by Sjak Brak »

NY69 wrote:PCV klep had ik nog niet aan gedacht. Hoe kun je die testen of moet-ie gewoon preventief vervangen worden?
Hoort bij onderhoud. Kijk ook ff naar de staat van al je vacuumslangen, of ze nergens gespleten zijn, poreur of anderszinds in dubieuze staat.

Verder kan de boel wel eens valse lucht pakken tussen de adapter en de carb.
NY69 wrote:Alle onderdelen van de ontsteking zijn "nieuw" althans in kilometers gemeten.
Nieuw zegt niet alles, genoeg crap out of the box. Bougiekabels kan je makkelijk testen, in het donker motorkap open, en met draaiende motor met een plantespuit wat water onder de kap vernevelen. Lichtshow = kabels rijp voor de kliko. Rotor/verdelerkap is op zich makkelijk even te zien.

NY69 wrote:Kun jij aan de hand van de foto zien wat voor type Impco het is?[/b]
Impco 300-A. Eventueel subtype staat op de mixerbehuizing.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by MoparJW »

Werkt de vacuüm advance, en is deze goed afgesteld? (indien mogelijk)
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: Verbruik 383 / 440 blok

Post by Ferry83 »

Nieuw zegt niet alles, genoeg crap out of the box
Had een nieuwe HEI verdeler voor B200 gekocht. Met trip naar oostenrijk ineens slecht lopen en stoten. Heel de verdeler vol met olie. Zat een berg speling op de verdeleras. Was om de 500km schoonmaken.

Reed overigens 1 op 5 op lpg.
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
Post Reply