Vacuum vervroeger

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Dree

Vacuum vervroeger

Post by Dree »

Hai allen, dat ik een goed vacuum heb is nu wel duidelijk, maar ineens ging het motortje vreselijk rot lopen na een rit naar scheveningen.
Nu blijkt dat als ik de vacuum vervroegerpot op de verdeelkap buiten werking stel (slang dichtknijpen) de motor spint als een tevreden kat maar sluit ik de slang weer aan dan zuigt ie zo hard aan de vervroeger dat er geen normaal lopen meer af te stellen is.
Verstellen verdeel kap, kabels een positie verplaatsen, niets helpt alleen de slang dichtknijpen, met een uitstekend resultaat.
Zou er een veertje gebroken kunnen zijn die het membraam in balans houdt ofzo?
Of heb je die vervroeging helemaal niet nodig als je geen puntjes gebruikt maar een magnetisch detectie.
Voorlopig kan ik weer heerlijk rijden, maar mag dit eigenlijk wel zo, ik rij alleen op gas?
Wat is wijsheid?
Graag een tip van jullie, wie weet hier meer van?
Groet Andre
Dodge Tradesman 1976

Iwema

Re: Vacuum vervroeger

Post by Iwema »

Heb je geen vacuümslangen verwisseld?

Op vele carburateurs zijn met meerdere vacuümaansluitingen uitgerust.
Sommige zijn constant vacuüm en andere geven alleen vacuüm als je de gasklep opent.

Met constant vacuüm loopt de motor hij te hoog stationair, verbranding is slecht en bij het afstellen van het ontstekingstijdstip gaat het fout.
Sommige auto's moeten wel contant vacuüm op de vervroeging hebben, de meeste niet.

Afhankelijk van de auto kan een niet aangesloten of kapotte vacuümvervroeging het verbruik met 30% doen toenemen
Dit is ook het geval met een zogenaamde race verdeler (een verdeler zonder vacuümvervroeging).

Hugo
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.

Dree

Post by Dree »

Hai Hugo, nee dat is juist het gekke hiervan.
Precies een jaar geleden heb ik een andere motor er in gezet, slant6, en liep daarna perfect.
Alle slangen op de juiste manier laten zitten.
Maar sinds enkele maanden liep de motor steeds slechter, eergister ontdekt dat als ik de slang dichtknijp de motor heerlijk draaide.
Maar nu na twee dagen lijkt de ontsteking weer iets "er naast" te staan, en dat zonder vacuum op de vervroeger.
Maar mét vacuum op de vervroeger valt er helemaal niks af te stellen.
Mijn gevoel zegt dat de plaat die versteld wordt door de vacuum vervroeger weer wat weggetrild is ofzo, waardoor de ontsteking er nu wéér iets naast staat.
Zit daar wat los, of is toch het membraam de boosdoener?
Helemaal beneden aan de voet van de carburateur zit de slang aangesloten, zodat het vacuum pas zou moeten wegvallen als de gasklep openstaat.
Het membraam lijkt me niet lek want anders zou het dichtknijpen van de vacuumslang niet moeten helpen.
Het lijkt wel of het vacuum niet "stabiel" is tijden stationair draaien.
Misschien toch maar optisch even de boel controleren ofzo?
Bedankt alvast voor de tip.
Groet Andre.
Dodge Tradesman 1976

Dree

Post by Dree »

Intussen de vacuum slang opnieuw dichtgeknepen (tyrap was losgesprongen) en motor spint als een slapende kater, blijft de vraag heb ik die vervroeging echt nodig?
Of kan ik zonder problemen de vervroeging weg laten nu de motor zo ontzettend mooi draait?
Groet Andre
Dodge Tradesman 1976

Post Reply