400 cui v8 b blok opvoeren

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Ferry83
Posts: 72
Joined: 11 Apr 2013, 13:30
Location: Dordrecht

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by Ferry83 »

Post en dros denk.

https://www.post-en-dros.nl/
B200 shorty tradesman
69' Dodge Dart 417 Swinger
JurgenS
Posts: 57
Joined: 08 Nov 2018, 18:36

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by JurgenS »

Als je 300 - 350pk uit je 400 wil halen, gewoon goeie koppen met aangepaste nokkenas moet al wel voldoende zijn. Daarvoor heb je geen stroker nodig.
auke.d
Posts: 22
Joined: 11 Aug 2020, 12:07

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by auke.d »

Ferry83 wrote: 05 Nov 2020, 14:01 Post en dros denk.

https://www.post-en-dros.nl/
ha,ha vanmiddag net contact gehad met die lui
auke.d
Posts: 22
Joined: 11 Aug 2020, 12:07

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by auke.d »

JurgenS wrote: 05 Nov 2020, 15:11 Als je 300 - 350pk uit je 400 wil halen, gewoon goeie koppen met aangepaste nokkenas moet al wel voldoende zijn. Daarvoor heb je geen stroker nodig.
nee ,klopt maar als hij straks weer in elkaar zit gaat het nooit weer uit elkaar hoop ik ,koppen en en carb .e.d. kan altijd nog aangepast worden.
gaat nu een beetje in de richting van een 440 krukas om er zo een 451 van te maken.
De krukas heeft toch wel enige schade en zou geslepen moeten worden, daar wordt de keuze iets makkelijker van. :happy:
auke.d
Posts: 22
Joined: 11 Aug 2020, 12:07

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by auke.d »

De kogel is door de kerk... motor ligt bij Post & Dros voor de machinale bewerking en wordt straks een..499 Stroker.
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by jeffrey..... »

:good:
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
JurgenS
Posts: 57
Joined: 08 Nov 2018, 18:36

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by JurgenS »

auke.d wrote: 11 Nov 2020, 19:21 De kogel is door de kerk... motor ligt bij Post & Dros voor de machinale bewerking en wordt straks een..499 Stroker.
Goede keuze, ze hebben mijn 400 ook gedaan maar heb er wel een 512 van gemaakt.
auke.d
Posts: 22
Joined: 11 Aug 2020, 12:07

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by auke.d »

Hallo Forum,
Na een hoop passen en meten ben ik nu zover dat het motorblok in elkaar kan ,helaas zijn in het proces de hoofd lagers een beetje beschadigd waardoor ik ze niet meer wil gebruiken.
Ik had nieuwe lagers besteld , alleen dezelfde was een probleem waardoor ik nu wel van hetzelfde merk maar dan high performance uitvoering heb gekregen.
Deze lagers zijn alleen 3,3mm smaller, en het lager dat in de cap komt zit geen olie groef , hierdoor wordt in de cap het kleinere lager oppervlak weer opgeheven ,maar het voordeel van deze lagers ontgaat mij een beetje.
Is er iemand die mij kan vertellen wat beter is?
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by Dickdale »

Als ik het goed begrijp wil je nu smallere lagers plaatsen waar je krukas in komt te liggen? Realiseer je dat de kracht die op je lagers komt dan hoger is per mm2 dan bij de originele lagers.
Hoe makkelijker de olie in het lager komt, hoe beter de smering, hoe lager de wrijving, hoe lager de temperatuur van je motor tijdens het lopen.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by JWtje »

Zolang je genoeg oliedruk hebt gaat er aan wrijving niks toenemen want krukas en lagers raken elkaar niet. Met een breder lager heb je juist meer weerstand. Voor blokken die meer toeren moesten draaien 8500+ stopte ik er ook altijd smallere lagers in. Drijfstanglagers CB527HND uit mijn hoofd(supertof ADHD en iets raars met cijfers) en full groove hoofdlagers.
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by Mr. Lee »

JWtje wrote: 16 Oct 2020, 18:25 Wanneer je plots gas geeft, gelijk in een toerengebied waar je motor trekt als Kim Holland na een jaar geheelonthouding.
Heerlijk, die opmerkingen van JW heb ik gemist :winner:
auke.d
Posts: 22
Joined: 11 Aug 2020, 12:07

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by auke.d »

hallo Forum,

Ben nog niet zover om de motor te starten maar ben dat al wel aan het voorbereiden.
Het is de bedoeling om de motor buiten de auto te starten omdat de auto ook nog klaar moet.
Maar ik heb geen losse starterkrans deze zit aan de torqueconvertor vast ,kan ik de motor starten met de torqueconvertor aan de motor of moet de bak er dan ook achter? moet gelijk wel een minuut of 20 tussen de 2000 en 2500 toeren draaien i.v.m.het inlopen van de nokkenas.

greetz
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by TheDeputy »

Als je een oude torque converter gebruikt (die kapot mag gaan) kan het geen kwaad. Het monteren van de startmotor is een groter probleem. Deze zit namelijk aan de bellhousing van de automaat geschroefd.
Daar zul je dus ook een oplossing voor moeten vinden.

Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
auke.d
Posts: 22
Joined: 11 Aug 2020, 12:07

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by auke.d »

O..oke ,een oude torque convertor heb ik niet en dat met de startmotor had ik nog niet eens aan gedacht😦
Denk dat het dan misschien handiger is om de bak er achter te hangen , zal dan nog wel een flinke bok moeten bouwen om de motor met bak daar op te starten.
Bedankt voor de info!
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by Dickdale »

1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by Robchally »

Ik heb een oude convertor helemaal langs de krans af geslepen, en alleen dit deel op de flexplate vast gemaakt. Dat gaat prima zonder dat je je dure nieuwe convertor op het spel zet.
Verder heb ik een oude automaatbak achter de bellhousing doormidden geslepen omdat ik behalve de motorsteunen ook een vast derde montagepunt wilde. Gewoon, van onderaf gaten geboord en draad getapt. Één van de alternatieven die ik ook al eens gedaan heb, is met een dikke strip (zeker niet te dun kiezen!!) of een stuk hoekijzer zelf een ophangpunt voor de startmotor maken. Je gebruikt dan de gaten in het blok als bevestiging, en je kopieert de gaten in de bak voor startmotormontage daar naar toe. Dat was toen meteen mijn derde vaste punt voor de motor.

Er is vast wel ergens een defecte BB 727 te vinden. Investeer hier in, zou ik zeggen, dan weet je zeker dat je dure blokkie niet van de bok af rammelt, en kun je hem starten en even laten draaien wanneer het opknappen van de wagen weer eens tegen zit.
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by Robchally »

Image
Attachments
Zoiets
Zoiets
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by Robchally »

Of dit
Of dit




Koeling nog niet helemaal in orde
auke.d
Posts: 22
Joined: 11 Aug 2020, 12:07

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by auke.d »

Almost there..
Motor met bak ligt op de bok en het meeste is aan gesloten .
Heb ter vervanging van mijn oude puntjes ontsteking een pertronix ignitor 2 er in gezet , hiervan hoeft alleen de + van de accu op de bobine te worden aangesloten?
En ik heb de dynamo op het blok zitten vanwege de aandrijving van de waterpomp , de dynamo kan zijn opgewekte laadstroom nu niet kwijt omdat hij elektrisch niet is aan gesloten , hoe vind de dynamo dat?
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by Iwema »

Weet je al wat voor timing curve je voor de ontsteking gaat toepassen?
Alleen met de juiste curve krijg je gewenste pk's uit je blok zonder kans op motorschade.
Ik heb zelf meermaals bij Stroker op gevraagd wat de ontstekingscurve voor een bepaalde motor moet zijn.
Meestal krijg ik 1 of 2 waarden.
Autofabrikanten geven meestal 4 of 5 waarden op voor de vervroeging over de toerentalrange en 2 waarden voor de vacuümvervroeging.
Hiermee kan ik onze kyFire dan perfect afstellen.
Het is jammer dat ze niet meer informatie kunnen of willen vertrekken.
Ik vraag me dan ook af of de door hen opgegeven pk's kloppen.
Of is dit gemeten met extreme vervroeging, welke de levensduur van het blok sterk verkort.
Dit laatste wil je natuurlijk niet.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
auke.d
Posts: 22
Joined: 11 Aug 2020, 12:07

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by auke.d »

Hallo Forum ,
Iedereen bedankt voor het ondersteunen van mijn projectje met jullie kennis , de motor loopt inmiddels als een beest!😋
De brake-in run ging wel met onderbrekingen door foute flotter-nivo,s en een uitlopende dynamo lagertje.
De onstekings curve is nog een dingetje, hij zit er niet heel ver af als ik hoor hoe de motor loopt en reageert.
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by Iwema »

Welke curve (waarden) zitten er nu in?
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
auke.d
Posts: 22
Joined: 11 Aug 2020, 12:07

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by auke.d »

Geen idee , ik heb een blok wat nog nooit gelopen heeft ,heb hier een Pertronix Electronische ontsteking opgezet heb de motor in z,n "0"
stand gezet en de vonk opgezocht .
Motor start vlot , loopt goed en pakt goed op met gas geven ,dus met electronische ontsteking de originele vacuum vervroeger en de originele cetrifugaal vervroeger.
Ik laat het eerst zo tot de motor weer in de auto zit ,moet dan nog wel ff met verhoogd toerental draaien ,zodra ik normaal stationair kan draaien moet ik ff checken wanneer hij vonkt bij welk toerental
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: 400 cui v8 b blok opvoeren

Post by WietseR/T »

Edit: Beetje te laat met mijn reactie zag ik...lol.
Post Reply