LPG op mn busje

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
b350maxi
Posts: 61
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

LPG op mn busje

Post by b350maxi » 22 Nov 2019, 21:01

Nu Sixpack lekker bezig is met mijn nieuwe blokje en automaat. Zit ik me te oriënteren om vanaf 1-jan op lpg te rijden (een jaartje wel belasting betalen :hmmm: ). Ik heb vandaag via mail contact gehad met Vogels autogas en zij raden een impco systeem aan met 230l tank, met inbouw vragen ze er 1980 euro voor. Wat denken jullie? Ik zit zelf btw te denken aan 2x 230l :D .

Het komt op een 408 met carb. Bus is om te reizen en kom regelmatig in landen waar geen lpg beschikbaar is, dus moet nog wel op benzine kunnen rijden. Rijden hier nog meer busjes rond op LPG? Enig idee of dat allemaal gaat passen?.. Ik bedoel Intake+carb+mixer+luchtfilter in zo een kleine ruimte.

runner
Posts: 38
Joined: 25 Jun 2012, 06:39
Location: uitgeest

Re: LPG op mn busje

Post by runner » 23 Nov 2019, 08:17

Zou nog even wachten je moet toch je motor zo n 1000 km inrijden op benz. voordat je over gaat op gas

gr Mario

b350maxi
Posts: 61
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: LPG op mn busje

Post by b350maxi » 23 Nov 2019, 10:53

Dat wist ik niet. Waarom perse op benzine dan?

b350maxi
Posts: 61
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: LPG op mn busje

Post by b350maxi » 23 Nov 2019, 10:58

Nu is er een 300 of een 425 en ik begreep dat een 300 niet ideaal is voor een 408. Feit is dat ik niet wil inleveren op gaspendaal response etc en ik las (aap forum) dat er adapters zijn om toch een 425 mixer te kunnen monteren. Klopt dit? Misschien moet ik even bij Sjak Brak gaan informeren.

User avatar
JWtje
Posts: 340
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: LPG op mn busje

Post by JWtje » 23 Nov 2019, 14:26

runner wrote:
23 Nov 2019, 08:17
Zou nog even wachten je moet toch je motor zo n 1000 km inrijden op benz. voordat je over gaat op gas

gr Mario
Ik vind dat BS. Hoor verhalen over de smerende werking van benzine bij inrijden. Bij de temperaturen in je inlaattraject en tijdens compressie ne verbrandingsslag is alle benzine gasvormig. Dat smeert niet echt. Ander verhaal is dat je motor warmer wordt op lpg. Dat is maar een fractie en als je wat meer vermogen vraagt op benzine wordt ie ook warmer.

Lekker inrijden op gas zou ik zeggen.

User avatar
boyanka
Posts: 1654
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: LPG op mn busje

Post by boyanka » 23 Nov 2019, 20:56

Ik heb ook altijd alles op lpg ingereden, nooit geen problemen gehad
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85

runner
Posts: 38
Joined: 25 Jun 2012, 06:39
Location: uitgeest

Re: LPG op mn busje

Post by runner » 23 Nov 2019, 22:19

b350maxi wrote:
23 Nov 2019, 10:53
Dat wist ik niet. Waarom perse op benzine dan?
Dat is voor het inlopen voor je zuigerveren ,Anders heb je KANS op overmatig olie verbruik
Heb bij een andere auto gewoon op gas ingereden en verbruikte toen en beetje olie

User avatar
JWtje
Posts: 340
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: LPG op mn busje

Post by JWtje » 24 Nov 2019, 12:54

Ik kan niet bedenken wat er door het gebruik van benzine anders is tussen het contact van cilinderwand en zuigerveer dan met lpg.

De olie die je gebuikt tijdens het inlopen telt wel mee.

Ik liet motoren meestal inlopen op een bok buiten de auto. Als ik na ongeveer een uurtje draaien een lektest deed dan kwam ik uit op waarden tussen de 96 en 98%. Heel veel beter wordt het dan niet al zou je je motor op eenhoornpis laten inlopen. Ik ben dan ook van mening dat als je een uurtje of 2-3 hebt gedraaid dat het inlopen van de zuigerveren er zeker wel op zit en je hem gerust kan gaan belasten.
Toen ik nog NK wegrace reed lieten we een gereviseerde motor een half uurtje draaien en dan gingen we er de baan mee op en moest alles uit de kast.

Sixtyeight
Posts: 355
Joined: 08 Jun 2007, 13:23
Location: Ja
Contact:

Re: LPG op mn busje

Post by Sixtyeight » 24 Nov 2019, 19:13

Ben jij uit de kast?
Image..CHARGER REGISTRATION OF THE NETHERLANDS
1968 Dodge Charger R/T....................http://www.charger.nl
1969 Dodge Charger

User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7383
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: LPG op mn busje

Post by BigBlockMopar » 24 Nov 2019, 21:23

Het idee is dat benzine-afstellingen vaker met rijkere afstellingen gespaard gaan, met name bij de koude start als de choke overmatig prut erin moet laten druppelen om de motor beter aan te gang te houden.
Die extra benzine kan de zuigerveren helpen beter laten inlopen omdat dit de cylinderwanden wat droger en olievrij houdt.
Het type zuigerveer bepaalt ook hoe makkelijk en snel de motor kan inlopen.
De meeste gangbare en gebruikte gietijzeren zuigerveren lopen sneller in dan bv chrome/moly/nitride zuigerveren. Deze laatste worden meer in performance/race-doeleinden gebruikt.

Belangrijk is om de motor zoveel mogelijk te belasten tijdens het eerste uur (na evt. nokkenas-inlopen).

User avatar
JWtje
Posts: 340
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: LPG op mn busje

Post by JWtje » 25 Nov 2019, 14:20

Enige voordeel wat benzine dan weer wel heeft is dat je ermee kan koelen. Dat gaat met de meeste lpg systemen dan weer niet.

Post Reply