Page 1 of 1

Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 21 Feb 2021, 21:20
by Robroy ‘72 T&C
Dag Allemaal!
ik vrees dat ik de Nederlandse snelwegen ook ga belasten met 2200 kg Mopar !
In december van Bert Zijlstra gekocht via catawiki een Town&Country '72 , 9-seater met een 440. Het is een 'barnfind', die 35 j :P aar heeft stilgestaan. Bert heeft hem uit Phoenix, Arizona hierheen gehaald en alles wat verteerd is ( als het goed is) vervangen. Daarbij ook een geheel nieuw subframe. De koets is belachelijk goed, kennelijk weinig UV bij geweest, maar de rest moet zich nog maar bewijzen. Het lijkt exact dezelfde wagen te zijn als die van forumlid Cudabee.
Ik heb er nog niet in kunnen rijden, want eerst RDW en zout van de weg af. zit dus op hete kolen te wachten : happy:

ik ben 57 en had als dertiger een buick century uit '57 als daily driver. totdat ik hem uitleende voor een huwlijk en de cardan er onder vandaan gereden werd. toen heb ik hem teruggebracht naar Roden, maar het virus is gebleven . Naast het huis in amersfoort staat ook een '95 xjs waar mijn dame zich met veel plezier in verplaatst. Met een betrouwbare 4.0 zes-pitter, wat ik had ooit een 12 pitter en daar heb je een eigen werkplaats bij nodig. Om het verhaal compleet te maken onderhoud ik een super v craft op het water uit ( toevallig) ook 1972 van 14 meter met twee oude Dafjes er in. al met al de handen vol :hmmm:

De T&C heeft iets lobbigs/goedmoedigs , zo van: oh, jeetje heb ik de stoep per ongeluk meegenomen toen ik achteruit reed?! een knuffelbeer van staal. Ik hoop er veel mee te rijden en daar kan ik de vriendelijkheid en de kennis die ik hier bespeurde waarschijnlijk heel goed bij gebruiken.
ik zie uit naar het delen van de ervaringen, dus wordt vervolgd!

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 22 Feb 2021, 10:07
by Dickdale
Welkom! Mooi ding. Veel plezier er van!

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 23 Feb 2021, 00:28
by jeffrey.....
Poe. Mooie auto! :good:

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 23 Feb 2021, 19:00
by jelmoer
Ziet er zeer jeugdig uit voor een bejaarde👍🏻

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 25 Feb 2021, 07:02
by blade
Welcome to the forum. That's an awesome grocery getter! :good:

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 08 Apr 2021, 21:53
by Robroy ‘72 T&C
Vandaag de wagen opgehaald uit Damwoude/Fr. Spannende eerste 175 km naar Amersfoort!. Zweet in de handen, zon eerste rit, dat kennen jullie vast wel. Elk geluid is verdacht. Dit machien heeft bijna geen mile meer gereden sinds '85! Inmiddels is tie RDW-goedgekeurd en het nodige aan rubbers/slangenklemmen/carb vervangen en kachel gebypassed. Hij zweet nog wat olie door de pakkingen, natuurlijk. Heelhuids aangekomen zonder af te slaan of heet te lopen (zucht!) De 440 houdt wel een beetje in, vooral bij het eerste stukje gaspedaal., alsof tie net niet verzuipt en de wagen 'waggelt' bij stationair toerental. Boven de 75 mile heb je ook niet veel meer over. Nu vergaat het horen en zien je ook bij die snelheid van het windgeruis. De nieuwe carb is misschien niet goed afgesteld. Maar remmen en electriek, koeling en versnellingsbak lijken goed. zelfs de oude radio functioneert nog.
Heeft iemand een suggestie voor een garage met liefde, min of meer in de buurt van Amersfoort? Jagpoint doet USA liever niet meer sinds Hans overleden is.

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 10 Apr 2021, 12:46
by Robroy ‘72 T&C
Intussen kennis gemaakt met Ronald van oldtimerland. er stonden vier plymouth/dodges/chryslers/chevys in de zaak en in de grote ruimte er naast wel 40 motorblokken van diverse Porches maserati's en amerikanen in een prachtige werkplaats, dus dat lijkt wel goed te zitten. eind deze maand de compressies meten en dan kijken waar we aan toe zijn. Vandaag gaat deze auto de eerste regenbui meemaken in zijn leven ;) alles flink ingespoten met WD 40. bij het optillen/losscheuren van de vloerbedekking schrok ik een beetje want de vloer voor is wél flink aangetast. Kennelijk houdt die vloerbedekking méér vocht vast dan de rest van de auto, die redelijk roestvrij is. Mooi geduld klusje straks om die rommel er uit te halen en alles in de epoxy te zetten.

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 10 Apr 2021, 21:34
by BigBlockMopar
Welkom!
Nette wagon :)

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 19 Apr 2021, 21:49
by scamp
Cool :yeah:

Nieuwe 'greenhorn' er bij, update

Posted: 31 May 2021, 16:57
by Robroy ‘72 T&C
uitgebreide inspectie achter de rug. ik wil er gewoon/daily mee kunnen rijden en dat is het nog lang niet ondanks het glimmende uiterlijk.

compressiewaarden van de 440:

1-8 bar bar
2-7,5 bar
3-8 bar
4-8- bar
-----
5-8,5 bar
6-8 bar
7-7,5 bar
8- 7,5 bar

lijkt me niet hoog voor 68000 mijl, maar wel gelijkmatig;

Remslangen zijn nu vervangen;
benzineleiding zijn nu vervangen;
bougies, kabels en rotor nu vervangen;
alle slangen/slangenklemmen koeling nu vervangen;
kick down werkt nog niet;
schakelt te snel na.ar 3 dus waarschijnlijk vaccuum stuk

- flink gat in de bodem voor het rechterachterwiel bij overgang wagon naar seats; lassen
- vloer panelen voorin beginnen door te roesten vanwege zeiknatte isolatie; isolatie er uit ( het lijkt wel stro!) , dik in de Owatrol en later lassen;
- lek voorraam, waarschijnlijk dichtkitten ipv alles loshalen en dan niet meer behoorlijk terugkrijgen;
- stuurhuis lekt als een vergiet. dit laatste punt (stuurhuis en pomp) blijkt wel lastig nu. Ronald heeft massa's onderdelen ergens onderweg. alles lijkt momenteel veel trager te gaan. Alles wacht dus hierop en dat gold voor veel van zijn auto's.

ben benieuwd hoe de wagon hierna ( stuurhuis) weer rijdt! wordt vervolgd

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 04 Jun 2021, 17:01
by BigBlockMopar
schakelt te snel na.ar 3 dus waarschijnlijk vaccuum stuk
Het is geen Chevy-meuk :)
Er zit een stangenstelsel tussen carb-linkage en transmissie. Dat moet goed afgesteld zijn anders gaat de transmissie stuk!
Deze linkage zorgt voor een verhoging van de oliedruk in de transmissie voor betere klemming van de koppelingsplaten en verhoogde schakelmomenten.
Zonder linkage/afstelling kan de bak gaan slippen en heel snel slijten.

Re: vervolg Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 21 Jul 2021, 22:49
by Robroy ‘72 T&C
Een paar nieuwe wapenfeiten:


- twee taxaties door erkende experts: een van 13000 vond ik aan de lage kant voor een all risk en een van 22000 Euro die me weer wat rooskleurig overkomt. Enfin, vervangingswaarde van 22 K kan ik prima mee leven voor 40 euro per maand.
- stangenstelsel afgesteld ( dank) en heb nu merkbaar drie versnellingen, alhoewel nr 3 nog steeds best vroeg inschakelt;
- alles electrisch rond ontsteking is vervangen, maar hij start slecht omdat de bendix van de startmotor er uitvliegt nét voordat de motor 'pakt'. we gaan op zoek naar een nieuwe startmotor uit de VS, maar misschien weet iemand een Nederlands adres?
Hij houdt ook niet van regen. Er zit een 'electronisch ontstekingsversterker' op die ik er van verdenk dat ie niet van vocht houdt....
- stuurhuis gereviseerd, nieuwe O ringen en lekt niet meer.
- tank lekt een beetje als je hem volgiet. waarschijnlijk ook veel roest in, dus waarschijnlijk vervangen.
- de deur rubbers zijn verdroogd en verhard , daardoor lekt het naar binnen en werd de vloerbedekking nat, hence de roest.
weet iemand een adres voor rubbers die passend te maken zijn?
- mijn krik bleek niet te passen. er zit niet de 'haak' aan die je in de 'bumper gleuven' moet schuiven. Wel zit er een afneembare lepel aan, die min of meer onder de vóórbumper past. Ik ga waarschijnlijk een twee tons garagekrik achterin leggen, das het voordeel van zon wagon. En jeetje, wat moet die krik hoog om hem achter uit de veren te tillen!
- boven 60 mijl gaat het rechtervoorwiel 'zoeken'. Het reageert later dan ik wil en dan met teveel uitslag. uitlijnen en rubbers nakijken.
- weet iemand waar de cruise control het vaak begeeft? niet zo heel belangrijk, maar leuk als tie het ook weer doet. Er zit zo'n iel kunststoffen draaiknopje aan je stuur waarvan ik me afvraag of dat nog veel aanstuurt.

( ik durf dit eigenlijk geen project te noemen wanneer ik naar het echte restauratiewerk daar kijk, dus hou ik dit draadje nog maar even aan)
dank voor de hulp en wordt vervolgd!

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 23 Jul 2021, 09:46
by Dickdale
Voor rubbers zou je eens kunnen kijken bij Technirub. Je kan hun een stuk opsturen en dan maken zij het na. Kost wel wat, denk ik.

Elk project heeft zijn eigen omvang. Gewoon blijven posten. Altijd leuk om te lezen! :yeah:

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 23 Jul 2021, 14:42
by Robroy ‘72 T&C
ik voeg de beeld verslag van de revisie van de stuurbekrachteging toe. in stukje want max 10.

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 23 Jul 2021, 14:45
by Robroy ‘72 T&C
tweede reeks fotoserie revisie stuurbekrachteging

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 23 Jul 2021, 14:48
by Robroy ‘72 T&C
derde reeks foto's stuurbekrachting

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 23 Jul 2021, 14:55
by Robroy ‘72 T&C
vierde reeks revisie stuurbekrachteging

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 23 Jul 2021, 14:57
by Robroy ‘72 T&C
vijfde reeks revisie stuurbekrachtiging

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 27 Jul 2021, 10:57
by Dickdale
Interessant om te zien hoe de techniek werkt.

Re: Nieuwe 'greenhorn' er bij!

Posted: 01 Aug 2021, 18:39
by ReneVanK
Goed bezig.

Voor deur rubbers enzo. Zou ik even op casey's discount zoeken. Die kan best veel leveren.