Tips voor bezichtiging

Mopar or No Car!
User avatar
Bilthoven
Posts: 161
Joined: 05 Oct 2008, 12:15
Location: Utrecht
Contact:

Tips voor bezichtiging

Post by Bilthoven »

Hey,

Ik ga morgen die oranje challenger bij Vincent Leytens bekijken. Helaas zit een proefrit er (nog) niet in, aangezien ze de transmission aan het reviseren zijn. (bugger!)

Ik heb nu inmiddels wel een aardig beeld van hoe een oldtimer te inspecteren en op welke plekken extra aandacht nodig is. Maar het kan nooit kwaad om nog enige tips te horen.

Wat weet ik:
* Letten op roest: op Quarterpanels, firewall, op/in de steunbalken, in de kofferbak, in de bodemplaten, maar ook onder de verf (bobbels) onder vinyldaken (hier niet van toepassing) aan de randen bij het glaswerk.
* Bondo check met magneetje rondom de auto
* Staat van de motorruimte (zwart gespoten, rommelige bedrading)
* Onderkant van de auto (zwart gespoten, roest, vervormingen, lasnaden, purrschuim, vochtplekken bij de motor, transmissie en bij de achterasoverbrenging (ben de naam kwijt), staat van de uitlaten.
* Hoe de motor loopt en start.
* De dorpels (roest en rotte plekken)
* Deur ophanging soepelheid van openen en sluiten
* Clean title ja/nee
* VIn-Nummers
* Interieur: staat van de stoelen, banken en meer.
* kofferbak ruimte
* werking electriciteit (verlichting, zoemers, radio, knipperlichten)
* fendertag opties

Wat ik graag nog wil weten is:
* Hoe kan je de staat van de remmen kan zien
* Hoe je weet wat de staat is van de transmissie
* andere pointers voor een goed beeld van de auto.

Alvast bedankt.
1969 El Camino - In restauratie (www.restore-a-classic.com)
Toekomst: 1968 Charger R/T of een leuke Roadrunner

Eigenaar van Twelve Communications
Helpt bij het uitvoeren van de interne en externe communicatie in ondernemingen http://www.twelve.nl
User avatar
Gijs
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2008, 10:49

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Gijs »

Je bent al aardig opweg zo.

Gewoon overal even tussen voelen en onder kijken,
Zo was bij mij de bodemplaat slecht.
En rondom de raam stijlen van van binnen rot dit is niet echt zichtbaar anders dat de ruitlijst iets bol staat of er iets een roest spoortje onder vandaan komt.

Controleer ook goed de achterwiel kuipten, deze roesten van binnen uit.

Neem zeker een hele goede lamp mee, en een spiegel en een foto camera.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Dickdale »

olielekkages???
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Sjak Brak »

Staat van de remmen is niet zo belangrijk om na te kijken, ga gewoon uit van complete vernieuwing van remsysteem, dan weet je waar je straks mee rijdt. Anders ff wiel eraf en dikte van de blokjes/voeringen kijken en staat van de schijven/trommels.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Tips voor bezichtiging

Post by jvdwolde »

Kijk hier ook eens naar! :OO:

http://www.classics.nl/classic/show/888 ... ara#photo3

geinig modelletje! :good:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Tips voor bezichtiging

Post by challenger72 »

:hmmm: advies voor jou na al je berichten op dit forum gelezen te hebben:helemaal nergens aan beginnen,als je bang bent om voor verrassingen te komen staan en lekker verder dromen.En anders:niet zeuren en de sprong in t diepe wagen,maar ook:als je a zegt,moet je ook b zeggen.succes
BLUE WONDER
Posts: 585
Joined: 18 Jun 2007, 21:52

Re: Tips voor bezichtiging

Post by BLUE WONDER »

jvdwolde wrote:Kijk hier ook eens naar! :OO:

http://www.classics.nl/classic/show/888 ... ara#photo3

geinig modelletje! :good:
Dit is ook errug leuk!
TOEDELEDOKIE EN GROETEN UIT BAARLO
User avatar
Bilthoven
Posts: 161
Joined: 05 Oct 2008, 12:15
Location: Utrecht
Contact:

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Bilthoven »

challenger72 wrote::hmmm: advies voor jou na al je berichten op dit forum gelezen te hebben:helemaal nergens aan beginnen,als je bang bent om voor verrassingen te komen staan en lekker verder dromen.En anders:niet zeuren en de sprong in t diepe wagen,maar ook:als je a zegt,moet je ook b zeggen.succes
Dromen zijn bedrog... Ik ben niet van plan om alleen verder te dromen!

Bang voor verassingen ben ik zeker niet. Wil alleen wel veel info. Dom zijn is makkelijk. Beetje nadenken is toch echt wel handig. Ik ga niet rekenen op een wonder en de jackpot!

Mijn Mopar komt er zeer zeker en ik ga heus wel een keer die sprong wagen.... wait and see :) Tot die tijd zoek ik stad en land af naar een auto waarvan ik zeg: Ja die is het.

ik ben en blijf een echt adhd'ertje..

P.s. Dodge polara... grappige bak!
1969 El Camino - In restauratie (www.restore-a-classic.com)
Toekomst: 1968 Charger R/T of een leuke Roadrunner

Eigenaar van Twelve Communications
Helpt bij het uitvoeren van de interne en externe communicatie in ondernemingen http://www.twelve.nl
Thing
Posts: 917
Joined: 08 Jun 2007, 17:29

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Thing »

Bilthoven wrote: waarvan ik zeg: Ja die is het.
dat zal je zelf van je wagen moeten maken.... Ja die is het wagen's bestaan niet...
'72 Dodge Dart Swinger 318 straatspeeltje
'70 Dart Swinger 360cui 4 speed..............nog lang nie af.............
User avatar
Lowrida
Posts: 2223
Joined: 03 Sep 2007, 23:40
Location: Groesbeek
Contact:

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Lowrida »

Ik had met mijn wagen toch wel aardig het 'ja die is het' effect!
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies

Image
Thing
Posts: 917
Joined: 08 Jun 2007, 17:29

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Thing »

maar nooit voor 100%

kan wel aardig in de richting komen.. maar volledig naar je zin moet je zelf doen...
'72 Dodge Dart Swinger 318 straatspeeltje
'70 Dart Swinger 360cui 4 speed..............nog lang nie af.............
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Sjak Brak »

Nee hoor, zwarte 4-deurs 73 Imperials bestaan gewoon :D :D :D
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Lowrida
Posts: 2223
Joined: 03 Sep 2007, 23:40
Location: Groesbeek
Contact:

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Lowrida »

Waarom verkoop je hem dan? :P
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies

Image
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Sjak Brak »

Omdat een Convertible Imperial en een Ghia Crown ook op mn jeuklijst staan :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Tips voor bezichtiging

Post by jvdwolde »

Dat CONVERTIBLE zou ik maar niet te hard roepen, dan staan hier weer wat tenten onder... :x
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Sjak Brak »

Daarvoor hebben ze een delete-knop aan mij gegeven :OO: :D 8)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Lennard
Posts: 441
Joined: 08 Jun 2007, 13:13

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Lennard »

Bilthoven wrote: * Hoe je weet wat de staat is van de transmissie

Alvast bedankt.
Dit kan je gewoon door te kijken naar de kleur van de vloeistof
deze zou gewoon mooi rood moeten zijn en helder en mag zeker niet verbrand ruiken

echter kun je dan nog niet echt veel over de binnenkant zeggen overigens want hij kan ook pas ververst zijn :P
gewoon mee gaan rijden en kijken of ie goed ze werk doet onder omstandigheden

Groeten lennard
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Sjak Brak »

Lennard wrote:Dit kan je gewoon door te kijken naar de kleur van de vloeistof
deze zou gewoon mooi rood moeten zijn en helder en mag zeker niet verbrand ruiken
Dat is nog geen garantie voor een goede bak hoor ;)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Tips voor bezichtiging

Post by MoparJW »

misschien te laat, maar ik zou zeker een camera meenemen en een hele zooi fotos maken. dan kun je die thuis nog eens rustig bekijken... dan vind je vast nog dingen die je bij de bezichtiging niet op zijn gevallen
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
450dart
Posts: 1355
Joined: 09 Jun 2007, 09:52
Location: wieringen

Re: Tips voor bezichtiging

Post by 450dart »

Bilthoven wrote:
Wat weet ik:
* Letten op roest: op Quarterpanels, firewall, op/in de steunbalken, in de kofferbak, in de bodemplaten, maar ook onder de verf (bobbels) onder vinyldaken (hier niet van toepassing) aan de randen bij het glaswerk.
* Bondo check met magneetje rondom de auto
* Staat van de motorruimte (zwart gespoten, rommelige bedrading)
* Onderkant van de auto (zwart gespoten, roest, vervormingen, lasnaden, purrschuim, vochtplekken bij de motor, transmissie en bij de achterasoverbrenging (ben de naam kwijt), staat van de uitlaten.
* Hoe de motor loopt en start.
* De dorpels (roest en rotte plekken)
* Deur ophanging soepelheid van openen en sluiten
* Clean title ja/nee
* VIn-Nummers
* Interieur: staat van de stoelen, banken en meer.
* kofferbak ruimte
* werking electriciteit (verlichting, zoemers, radio, knipperlichten)
* fendertag opties


Alvast bedankt.
als dit allemaal (redelijk) in orde is zou ik er voor gaan! wel met de voorwaarde dat als de automaat er weer onder hangt je eerst de motor wilt horen en zien draaien en een proefrit kunt doen.

Een nieuwe auto is t niet dus er zullen altijd dingen zijn die niet helemaal goed zijn maar laat je niet afschrikken door technische gebreken, als de body hard is, het motorblok goed loopt en hij rijdt en schakelt goed dan ben je al een heel eind op weg.
My FUEL PUMP is louder than your Prius.
User avatar
garger
Posts: 352
Joined: 13 Oct 2007, 23:41

Re: Tips voor bezichtiging

Post by garger »

* Bondo check met magneetje rondom de auto

waarschijnlijk domme vraag, maaruh.. wat t. f.is een bondo check :? ??
ik gok iets met plamuur boetseren? :hmmm:
Jouw auto is mijn kreukelzone.

Charger '74 - New Yorker '70
Lennard
Posts: 441
Joined: 08 Jun 2007, 13:13

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Lennard »

dat is om te kijken of je auto nog wel daadwerkelijk van staal is
als er namelijk plamuur over gaten en andere dingen heen is gesmeerd zal de magneet daar veel minder goed blijven zitten dan op een stuk goed staal

Groeten lennard
User avatar
Texas
Posts: 859
Joined: 29 Oct 2007, 04:37
Location: USA and Spain
Contact:

Re: Tips voor bezichtiging

Post by Texas »

Misschien kan er iemand een Checklist maken en bewaren als PDF, wil ik eventueel wel doen. Dus een opsomming maken waar op te letten bij een klassieke auto. Welke tools meenemen zoals spiegels en magneten. Is gewoon makkelijk als iemand die wat minder kennis heeft naar een auto gaat kijken. Misschien een nieuw Topic openen met als thema Mopar Checklist??
USA2NED, het adres voor export uit Amerika!

http://www.usa2ned.com
http://www.usa2euro.com
User avatar
garger
Posts: 352
Joined: 13 Oct 2007, 23:41

Re: Tips voor bezichtiging

Post by garger »

Lennard wrote:dat is om te kijken of je auto nog wel daadwerkelijk van staal is
als er namelijk plamuur over gaten en andere dingen heen is gesmeerd zal de magneet daar veel minder goed blijven zitten dan op een stuk goed staal

Groeten lennard

juist ja.
dank je.
Jouw auto is mijn kreukelzone.

Charger '74 - New Yorker '70
User avatar
loki
Posts: 787
Joined: 17 Sep 2008, 18:56
Location: Almere

Re: Tips voor bezichtiging

Post by loki »

En, was het wat? :)
Post Reply