Newbe questions ivm aankoop / budget

Mopar or No Car!
Post Reply
Kruzer
Posts: 8
Joined: 20 Oct 2014, 15:20

Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by Kruzer »

Hoihoi,
Ik ben Steven, 37 en Belg. Ik ben stilaan op zoek naar een leuke oldie. Na een oude Golf en Kever, wil ik mijn jongensdroom waarmaken... Ik heb een sterke voorkeur voor Dodge of Plymouth van halfweg jaren '60 tot begin jaren '70 maar ik ben me nog aan het oriënteren wat budget betreft. Aankoop is 1 zaak, maar daarna wil ik niet voor verrassingen komen te staan.
Ik neem even een volledig originele (harde maar niet gerestaureerde) 318 Coronet met mooi interieur en functionele mechanica als voorbeeld. Bij zo'n wagen verwacht ik alvast extra kosten voor het vernieuwen van de ophanging, remmen, groot onderhoud motor en bak, nazicht electriciteit, ...
Hoeveel budget moet ik hiervoor ongeveer vrijhouden? Ik heb zelf geen ervaring met sleutelen aan de wagen, maar ben niet onhandig :)

In het geval we een stapje verder moeten gaan: hoeveel kost een revisie van motor en transmissie ongeveer? (uitgevoerd door expert). Ik ben geen voorstander van een nieuw, zwaarder blok, zeker al niet met de verstrengde wetgeving in België rond oldtimers.

Verder zitten er onder de lak een aantal gevaarlijke blaasjes.. Mooi rond en in 't midden van een paneel, dus vermoedelijk geen roest... Of vergis ik me? Behalve de vloeren en koffer... Nog zaken die makkelijk roesten en die moeilijk waar te nemen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken en adviseren... ;)
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by Dickdale »

Van achter naar voren:

Roest, kofferbakbodem, quarters, trunk extensions, kokerbalken (maar hoeft niet), sponningen (maar daar kom je pas achter als je de ramen er uit hebt. Trunk gutter.

Revisie: stock? 2000/2500 euro als je het laat doen. Niet stock sky is the limit.

Prijzen onderhoud: kijk eens op rockauto.com. Staan alle prijzen bij
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Kruzer
Posts: 8
Joined: 20 Oct 2014, 15:20

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by Kruzer »

Thanks, kort en duidelijk :yeah:
blade
Posts: 1228
Joined: 11 Jun 2007, 02:59
Location: Route 66 - Arizona

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by blade »

Welcome to the forum Steven. :good:
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
Kruzer
Posts: 8
Joined: 20 Oct 2014, 15:20

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by Kruzer »

Hoi allen,

Graag even jullie mening.
Gisteren ben ik even naar een '66 Coronet gaan kijken. De wagen is in originele staat, heeft ooit een repaint gehad, maar is toch origineel en compleet (originele blok etc). Er zijn wat kleine aandachtspunten:
- Miniem aantal blaasjes onder lak boven 1 achterscherm, maar dan wel over een lengte van 50 cm -> roest ?? Dus vervangen van paneel + herlakken...? Of kan het ook iets anders zijn?
- Rondom zijn quasi alle rubbers verstorven en dringend aan vervanging toe. Ik vrees hiervoor dat het glas en deel van interieur moet gedemonteerd worden.
- Ook de ophanging heeft een opfrissing nodig (nieuwe rubbers, waarschijnlijk ook nieuwe bladveren etc)
- Lak: mooi maar zeker niet perfect. Motorkap is te herspuiten; vliegroest in de koffer; bodem is prima maar kan nieuwe laklaag of coating gebruiken. Langsbinnenkant van oa kofferdeksel bladert de lak af, en niet-zichtbare delen lijken hier en daar bijgewerkt met de borstel (zeker geen sporen van plamuur of schade!).
- Wagen rijdt soepel, maar voelt toch vrij lui aan. Is dit normaal bij de 318 Poly met 3-traps automaat?

Al bij al dus een heel leuke wagen die zo perfect de droge weg op kan. Ik zoek geen showroom voertuig, maar wel eentje die zonder zorgen verder kan aangezien ik geen ruimte heb om te sleutelen en ook geen ervaring heb hiermee.

Ik kan moeilijk inschatten hoe kritisch bovenstaande zaken zijn. Zijn er addertjes onder het gras? Zijn de meeste onderdelen hiervoor nog vlot verkrijgbaar? Een complete repaint zie ik niet zitten, zowel praktisch als financieel. Maar als er toch roest of schade zou zijn, dan dient dit zeker hersteld te worden.


Groetjes,
Steven.
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by Dickdale »

Waarschijnlijk is het roest. Zoals hier boven al genoemd zijn dat de plekken die roesten bij deze auto's. Rubbers zijn allemaal nog te verkrijgen. Ophanging zou je kunnen vervangen voor originele rubbers (Rockauto.com) of PU rubbers van Energy Suspension.

Vwb het rijden met een poly, kan ik je niet helpen.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
mr bean
Posts: 1013
Joined: 08 Jun 2007, 13:26
Location: Grootebroek

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by mr bean »

Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by TheDeputy »

Qua techniek is alles goed te verkrijgen. Standaard b-body dus dat is niet het probleem.
Nieuwe schermen voor een 66 coronet zijn niet te krijgen. Er bestaan wel nieuwe delen te koop maar de kwaliteit hiervan schijnt zeer slecht te zijn.

Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Kruzer
Posts: 8
Joined: 20 Oct 2014, 15:20

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by Kruzer »

Mr bean, inderdaad, die wagen is het. Staat ondertussen in België te koop. Naar mijn bescheiden en amateuristische mening: zeker een mooie, orginele wagen, maar niet echt een survivor... Ik ben bang dat er een en ander naar boven zal komen als er eenmaal aan de flank wordt begonnen. Verder veel verstorven rubbers etc.
Ik heb geen haast, verder op zoek dan maar! Ben ondertussen wel verknocht aan de schoendoos!
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by Dickdale »

Beetje afhankelijk van de prijs die je betaald, is alles te fixen...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Kruzer
Posts: 8
Joined: 20 Oct 2014, 15:20

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by Kruzer »

Akkoord, maar deze flirt nu al met de bovengrens van mijn budget :)
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by Dickdale »

Run Forest, run!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Redcornet
Posts: 493
Joined: 08 Jun 2007, 14:23
Location: Vlaanderen
Contact:

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by Redcornet »

Leuk ding hoor, mooie kleurcombo! Als dat interieur origineel is, hebt ie toch wel erug weinig kms gelopen. En dat wil ook zeggen dat de vorige eigenaars er zuinig op geweest zijn. Hij komt ook van Florida en Colorado en dat das zeker niet verkeerd.
Zal wel wat lui zijn omdat het origineel 2 barrel carbje er nog op zit.
Voor wat meer power moet echt een 4 barrel intake en carb monteren, en een setje TTI headers of zo. Kost wel wat maar die zijn praktisch onverslijtbaar.
Voor een intake heb je niet zoveel keus, meestal wordt deze gebruikt:https://www.jegs.com/i/Weiand/925/8007/10002/-1
Weet niet precies wat de Coronet moest kosten, volgens mij stond ie eerst voor 16,5K te koop. Nu staat er bieden vanaf 0 dus mss dat er nog wat rek in de prijs zit.
Coronet68 2dr,Valiant69 2dr,68Chrysler300 2dr,AMC Matador 73,62Dart2dr330, 89+91LeBaronconv,68 Satellite 4dr
PARTING OUT:67 NY 2dr,70Valiant 4dr,73 Dart 4dr,74 Dart Swinger 2dr,90 Baron V6,66 2dr DART GT,73Charger,62 Newport,some 65imperialparts
Kruzer
Posts: 8
Joined: 20 Oct 2014, 15:20

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by Kruzer »

Bedankt voor de verduidelijking, ook langs motorische kant!
De prijs is van een ander niveau momenteel, wagen staat niet meer via RD te koop, maar wel via de nieuwe eigenaar sinds begin dit jaar.
Polara1964
Posts: 67
Joined: 10 Aug 2014, 09:15

Re: Newbe questions ivm aankoop / budget

Post by Polara1964 »

Wat betreft de Poly;
Hoeft n 2bbl m niet perse lui te maken
Denk eerder dat dit ( mede) te maken heeft met de highway gears / hoge eind overbrenging.

Maar buiten kijf dat n 4 bbl ( moet je n weiland 7503, of een Poly windtunnel intake hebben ), welke niet goedkoop zijn
TTI Poly headers wel n vooruitgang zijn

Ook een elektronische ontsteking is al n mooie verbetering om mee te beginnen
Post Reply