Plymouth slant-six op het oog

Mopar or No Car!
Post Reply
6Banger
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2017, 11:32

Plymouth slant-six op het oog

Post by 6Banger »

Hallo ik ben nieuw op deze forum!

Ik vroeg me af of mensen op deze forum ervaring hebben met Plymouth en in het bijzonder met de Valiant Signet met een Slant-six? Zelf heb wel ervaring met oude opels zescilinders.

Ik heb namelijk eentje op het oog. Laatst een langs geweest om hem te bezichtigen. Op het eerste gezicht oogt ie redelijk solide. Loopt goed, rijd oke. Wel wat rottigheid bij de deuren. Uiteraard is ie wel zn 50 jaar oud. Maar ik twijfel over over beschikbare onderdelen etc mocht het nodig zijn. Je ziet ze niet, tot nauwelijks in NL. Wel heb ik gelezen dat vooral de blokken veel geproduceerd zijn.

Weet iemand wat de aandachtspunten zijn? Betreft amerikanen zijn mij ook nieuw. Ik heb wat rond gegoogeld, maar advertenties van onderdelen oid. zijn schaars. Tot heden ben ik nog geen Europese websites voor onderdelen tegengekomen. . Is het gemakkelijk om aan onderdelen te komen voor een Plymouth? Of is het eerder aan te raden om voor een andere amerikaan GM, ford etc gerelateerde wagen te zoeken?

Ik ben benieuwt of iemand mij meer over deze wagen en merk kan vertellen.

Groeten.
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Plymouth slant-six op het oog

Post by Wilf »

Slant six is in NL minder populair maar aan de onderdelen is wel te komen. Betekent wel vooral uit de VS bestellen, maar sommige dingen liggen ook hier op voorraad (onder andere bij de sponsoren bovenaan dit forum).

Waarom de Slant six niet populair is is omdat veel mensen per sé een V8 willen. Echter, een /6 is zuinig en kan met wat juist werk behoorlijk wat pk's genereren. Ook zijn de blokken oerdegelijk. De spruitstukken kunnen scheuren, dat is een aandachtspuntje, en sommige blokken zijn net iets potenter dan de andere maar afgezien van het zeldzame aluminiumblok is veel te vinden en uit te wisselen. Ik heb met veel plezier in een Valiant met /6 gereden die 1:10 op LPG reed. Nu hebben we thuis een Dodge Dart convertible. Iets zwaarder en groter maar haalt op benzine toch wel de 1:9 a 1:10.

Als je het geluid van een lijn 6 mooi vindt en niet per sé de roffel van een V8 ambieert dan is de aandrijflijn van de /6's je minste zorg. Roest op de carrosserie is meer werk.

Als je zoekt op fora zoals Slant-six.org en op sites als allpar.com zal je zien dat er in de VS heel erg veel kennis is over deze motoren en dat ze daar meer dan 300 pk eruit krijgen (zelf 600 heb ik gezien) en/of een verbruik van 1:14 halen. Dan zit je wel in de hoek van EFI / common rail / turbo.

Als je handig bent is het overigens een koud kunstje om een turbo erop te knutselen met custom in- en uitlaatspruitstuk want er zijn geen beter bereikbare motoren als deze (fysiek).
nimjaefighter
Posts: 27
Joined: 20 Dec 2016, 21:26

Re: Plymouth slant-six op het oog

Post by nimjaefighter »

Heb zelf een V200 Valiant en heb er een hoop aan te sleutelen.
viewtopic.php?f=19&t=17552&p=122235&hil ... ep#p122235 waar binnen kort weer wat up dates komen

Bij aanschaf let even op de staat van het schuine stuk aan de voorzijde van de motorkap daar wil nog al eens roest in zitten en die zijn niet meer te krijgen.
Geen probleem als je een beetje kunt lassen, mooi kut als je dat niet kunt. Ook de voorspatborden zijn vaak heel slecht. Vaak zijn daar stukke overheen of ingelast. Zowel aan de binnenzijde als het stukje tussen de deur en het spatbord.
Blok is erg simpel en kan je makkelijk zelf veel aan doen. Ik heb eventueel nog een 225 die met minimale aanpassing zou moeten passen.
Luister even goed aan de onderzijde of je rare bonken hoort of metaal op metaal geluid. Lagerschalen van de /6 zij naar mijn ervaring nogal dun.

Onderdelen zijn goed te verkrijgen maar moeten vaak uit de joe naait t steeds komen en hebben dus een lange levertijd.
let evn op. de meeste onderdelen die je online kan vinden zijn voor de 2deurs versie en niet de vier duers. de verschillen zijn miniem maar groot genoeg om net niet te passen.
Heb zelf altijd erg veel aan sixpack speedshop.
User avatar
jelmoer
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2012, 23:32
Location: Delluf

Re: Plymouth slant-six op het oog

Post by jelmoer »

Is het deze:
Plymouth Valiant Signet 1968
http://link.marktplaats.nl/m1174494361? ... nt=app_ios
Ad

Dan kun je beter verder kijken.
Want dit is geen 68er plymouth valiant signet
User avatar
scamp
Posts: 1403
Joined: 01 Feb 2008, 21:52
Location: amsterdam

Re: Plymouth slant-six op het oog

Post by scamp »

Ik heb ook een slantsix in m,n dart...je kan best leuk spul voor zo,n blok krijgen. Ik heb headers van cliffort met een two barrel carb en andere nokkenas kleppendeksels enz. Aussiespeed heeft ook het een en ander....of een hemisix :)
Dodge Rumble Bee Hemi 2005. Plymouth Roadrunner 1970. Gmc caballero 1980
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Plymouth slant-six op het oog

Post by Wilf »

Als het die jaren zeventig-wagen is die jelmoer linkt: laten staan! Voor je het weet mag je je omgekatte papieren inleveren…

Dat is als ik mij niet vergis een 1976-1980 Plymouth Volaré.
Post Reply