Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Mopar or No Car!
Post Reply
Patrick De
Posts: 2
Joined: 23 Apr 2017, 10:10
Contact:

Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by Patrick De »

Beste allen,

we hebben ons ingeschreven voor de endurance rally Peking Parijs 2019. 13000km, waarvan 8000 onverhard.
Onze keuze voor een Open Prewar Mopar staat vast. Goeie voorbereiding is belangrijk, we zijn niet te vroeg... ;)
Gezien we met 2 teams zijn overwegen we eigenlijk om 2 dezelfde wagens te kopen zodat we de reserve onderdelen kunnen delen en zo gewicht sparen (of meer onderdelen meenemen)

Onze voorkeur gaat naar een 1928 of 1929 Chrysler 72 of 75 Roadster.
We weten dat dit niet zo evident zal zijn, vandaar ook deze post.

Heeft iemand al de P2P gereden en weet iemand waar we zo'n Chryslers kunnen vinden?

Patrick
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by moparton »

JW'tje heeft hem met zijn Coronet toch een keer gereden?
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by JWtje »

Als ik je een tip mag geven zou ik geen open auto nemen. Dan fik je er helemaal uit. Mocht het reglement het toelaten dan is een airco bijna belangrijker dan een goed setje remmen.

Gratiesch tippies
Hoofdschakelaar en wellicht nog een verstopte schakelaar tegen diefstal.
Setje BF Goodridge A/T eronder en wellicht wat reserve. Minimaal 2.
Edelbrock AIS schokbrekers eronder en wellicht een setje reserve voor de voorkant.
Wiellagers reserve meenemen.
Extra grote brandstoftank. Zorg voor een actieradius van 800km of meer inclusief jerrycans. Dat er een pompstation op de route is betekent niet dat ze ook nog brandstof hebben. In twijfelachtige situaties eerst 1 liter kopen en 50 meter verderop aansteken om te kijken of het wel brandt is ook een aanrader.
Extra grote radiator met vaste ventilator en een V-riem of 3 op reserve.
Reserve waterpomp.
Airco inbouwen als dat mag. Alles over dimensioneren. Je kan het beter te koud hebben dan te warm.
Dikke isolatie in de hemel en deuren van auto i.v.m. extreme hitte. Wij hadden in de Goby woestijn de brandstof aan het koken in de tank. 55 graden in de schaduw. Dus ook zorgen dat je goede ontluchting op je tank hebt anders scheurt ie door de druk uit elkaar.
Camping koelkastje installeren om je water koud te houden. Mocht je airco sneuvelen dan heb je tenminste nog iets dat koud is.
Alles wat je kan verstevigen of doorlassen gelijk doen.
Stoelen kopen en eerst eens thuis voor de TV eens 10 uur achter elkaar in gaan zitten om te zien of je dat volhoudt in die stoel. Steol pakken die plat kan en comfortabel ligt zodat je bijrijder kan tukken. Wij reden tussen de 400 en max 1200km per dag. Er zaten dagen bij dat 800km in 5 uur te doen was(265 geijkte km/h gehaald in Turkije met 68 Coronet) maar ook dagen dat we vanwege het ontbreken van een weg we 22 uur gedaan hebben over nog geen 600km.
Goede radio met voldoende muziek anders wordt het saai.
Extra startmotortje meenemen
Stevige carterbescherming van vlak voor de radiator tot aan staartstuk bak reikt en wanneer mogelijk ook de aandrijfas en diff beschermt.
Mega luchtfilter erin en 2-3 reserve meenemen.
Extra ontstekingsset meenemen. Als je ruimte hebt extra carb.
2 electrische brandstofpompen installeren met zowel voor als na de pomp een filter. Zorgen dat je de pompen los van elkaar kan schakelen.
Mechanische pomp eraf als je die hebt. Mocht je pomp kapot gaan en inwendig gaan lekken dan draai je je blok uit zijn lagers. Heb er die reis zat gezien.
Honkbalknuppel en/of steeksleutel minimaal maatje 36 om de lokale bevolking af te rossen als ze je weer eens proberen te beroven onderweg. Eerst slaan, dan praten.
Dit is nog lang niet alles wat ik bij me had en als je dit zo leest kun je je misschien voorstellen dat het ook een goed idee is om een setje zwaardere bladveren te installeren.

Maar allerbelangrijkste advies is niet met een open auto te gaan rijden. Ik weet jullie route niet maar je gaat helemaal kapot als je iedere dag in de zon zit.
Veel plezier.
blade
Posts: 1228
Joined: 11 Jun 2007, 02:59
Location: Route 66 - Arizona

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by blade »

Sounds like a fun trip. :?
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by moparton »

blade wrote:Sounds like a fun trip. :?
:lol: :lol:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by BigBlockMopar »

Is een steeksleutel in inch-maat ook geschikt of snappen the locals de boodschap dan niet (snel genoeg)?
User avatar
panther-pink
Posts: 1058
Joined: 09 Jun 2007, 16:07
Location: nijverdal

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by panther-pink »

Is dat een bepaalde klasse waarin jij rijd met die bouwjaren van rond 1930 en heb je ervaring met zoiets ?
Ging liever met een 50 jaar jongere auto.......1928???WTF!!
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by JWtje »

BigBlockMopar wrote:Is een steeksleutel in inch-maat ook geschikt of snappen the locals de boodschap dan niet (snel genoeg)?
Nee, ze begrijpen alleen metrische sleutels. Fractional gaat hem niet worden daar want deze mensen kunnen vaak niet zo goed delen.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by ARLI »

JWtje wrote:
265 geijkte km/h gehaald in Turkije met 68 Coronet
:yeah:

ik heb recent ook een keer hard gereden;
43 racers hebben bijna 70 ronde per man gereden en ik had de snelste. ( wel pech met versnellingsbak en banden stuk)
http://ligthart.nl/snelsterondevandedag.jpg
Ik werk met plezier.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by JWtje »

Nou gaan we weer off topic maar moet een beetje kunnen. Ik ben er vorige week achter gekomen dat de snelheidsbegrenzer van m'n daily driver het niet doet op lpg. Op benzine is het klaar op 250 maar op lpg gaat ie harder dan ik durf.
Patrick De
Posts: 2
Joined: 23 Apr 2017, 10:10
Contact:

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by Patrick De »

Thanks to JWtje voor alle nuttige informatie.
We hebben zonet onze Open Prewar Mopar aangekocht.
Een 1933 Dodge 6 3.8L Convertible die Peking Parijs al eens succesvol (top 20) uitgereden heeft.
De zoektocht is ten einde, nu de voorbereidingen.
Our journey has begun!
FullSizeRender.jpg
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by Andy »

Spannende auto om zoiets mee te doen :good:

Ik zou zeggen, nu je veagen beantwoord zijn, vertel eens wat meer over de Peking - Parijs rit.
Ik ben erg benieuwd naar kosten, hoe je je aangemeld hebt, vereisten, hoeveel deelnemers etc etc.
Van de site word ik niet veel wijzer, maar het ziet er wel onwijs gaaf uit!
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
shadowcatcher
Posts: 51
Joined: 09 Jun 2007, 17:35

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by shadowcatcher »

http://forums.aaca.org/topic/292108-193 ... ris-rally/

Good Luck Patrick ! hou ons op de hoogte ...

Mooie opsomming JWtje , Helder Lijstje ...
ASPHALT RISIN'
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by Wilf »

Ik heb alleen ervaring in/met China, Chinezen zijn over het algemeen zeer gastvrij en aardig (willen wel met je op de foto) dus ik denk dat die wapens vooral richting Midden-Oosten belangrijker zijn (en in Europa), maar qua airco kan ik alleen maar beamen. In de lente/zomer is het in centraal China warm en benauwd, zeg 35 overdag en 28 ' nachts. Ze hebben dan ook overal airco. Koud water is schaars en je waterflesje in de zon wordt al snel gloeiend heet. Ik kom erg graag in China, geweldig land en de snelwegen (urbane) zijn soms gevaarlijk (medeweggebruikers) maar meestal wel keurig aangelegd (vaak ook tolwegen). Airco is daar wel echt een life saver, en dan ben ik nog niet eens in de echt hete gebieden geweest (gobi, taklamakan) :)
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Prewar Mopar project Peking Parijs 2019

Post by BigBlockMopar »

Ik denk persoonlijk dat een race 'vanuit' China richting het westen een veel leukere ervaring zou zijn, ipv een 'race'/reis waarbij je steeds verder van huis gaat.
Dan ga je tenminste vanaf een gebied met veel oude gewoontes, door middeleeuwse landen naar modernere civilisaties... Al is dat laatste ook maar beperkt tot de laatste 3-4 landen die je dan aandoet lijkt me.
Post Reply