Enkele jaren geleden ben ik met m'n '73er Dart op de dynobank bij Ludwig Performance in Hillegom geweest, om een baseline 'indicatie-waarde' te krijgen van wat het brave stockstandaard 318-motortje onder de motorkap nu eigenlijk presteerde. (Zie topic).
In 2013 was dit 145pk op de achterwielen.
Nu, zo'n 3 jaar later, heb ik afgelopen maandag nog eens een bezoekje gedaan bij Richard van Ludwig Performance, om nog eens een vergelijkingswaarde te krijgen van de auto.
Enkele wijzigingen aan de setup zijn de ombouw van een 2-bbl naar 4-bbl Edelbrock intake, ombouw van IMPCO 300A-mixer naar een IMPCO 425 carburateur.
Daarnaast heb ik ook de timingchain-set vervangen en diverse malen de vervroegings-curve van de ontsteking aangepast sinds deze tijd.
De eerste paar runs zijn niet gefilmd, maar de 1e run toonde 158pk op de teller.
Na het terugstellen van de te rijk-afgestelde Max. doorlaat-schroef op de 425 carb klom het vermogen uiteindelijk naar zo'n nagenoeg 170pk.
Al met al een verbetering van zo'n 24 pk sinds 3 jaar terug.
Nu het inlaattraject was verbeterd, zou het zinnig zijn om het uitlaat-systeem ook aan te passen hierop.
Ik heb inmiddels een compleet nieuwe set 2,5" uitlaten liggen met Borla uitlaatpotten en X-pijp crossover. Het wachten is nog op een set full-length headers, wat naar mijn idee een flinke verbetering moet zijn tegenover de nu nog standaard gietijzeren uitlaatmanifoldjes.
Heb de laatste 2 runs van de sessie in een filmpje gegoten en op YouTube geknald 'ter leering ende vermaeck'...
Met dank aan Richard van Ludwig Performance en Rik van Parts-n-Stuff voor het maken van de videoclips en foto's.
Dodge Dart 'weer' op de Dyno bij Ludwig Performance, 3 jaar later...
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Dodge Dart 'weer' op de Dyno bij Ludwig Performance, 3 jaar later...
Het is idd leuk om te zien wat je aanpassingen ook werkelijk doen
Ik ben met m.n w200 ook een keer op de bank geweest
Ik had 122 pk en 304 nm op de wielen
Dit met 35" banden
De standaard 2 bbl waar in de carb 2 thules zaten waar de gas slangen op zaten
Headers met dubbel uitlaat systeem van 2 1/4" en h pijp
Ik ben met m.n w200 ook een keer op de bank geweest
Ik had 122 pk en 304 nm op de wielen
Dit met 35" banden
De standaard 2 bbl waar in de carb 2 thules zaten waar de gas slangen op zaten
Headers met dubbel uitlaat systeem van 2 1/4" en h pijp
w200
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Dodge Dart 'weer' op de Dyno bij Ludwig Performance, 3 jaar later...
Mooi om te zien wat je extra krijgt met wat "simpele" upgrades.
Ik heb ooit eens een artikel gelezen waar ze dit ook deden. Basis waarde en dan stuk voor stuk upgraden en dyno testen.
http://www.streetmusclemag.com/tech-sto ... t-swinger/
Die headers gaan je aardig wat performance winst geven. Als je geen geld hebt voor alle upgrades, zijn headers de beste upgrade.
Groeten, Remco
Ik heb ooit eens een artikel gelezen waar ze dit ook deden. Basis waarde en dan stuk voor stuk upgraden en dyno testen.
http://www.streetmusclemag.com/tech-sto ... t-swinger/
Die headers gaan je aardig wat performance winst geven. Als je geen geld hebt voor alle upgrades, zijn headers de beste upgrade.
Groeten, Remco
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Dodge Dart 'weer' op de Dyno bij Ludwig Performance, 3 jaar later...
Wil kijken of ik een volgende Dyno-sessie kan combineren met een test met meerdere mufflers.
Als ik de uitlaatpotten met simpele bandklemmen van te voren vast kan maken dan wil ik pogen deze te kunnen wisselen tussen de runs om zo te kunnen bepalen wat het vermogensverschil is.
Waarschijnlijk zal ik de eindpijpen die dag weglaten voor het montage-gemak.
Ik heb een set 2,5" grote Dynomax-mufflers en een paar Borla uitlaten.
Parts-n-Stuff kan wellicht nog een set FlowMasters regelen om te testen.
Als ik de uitlaatpotten met simpele bandklemmen van te voren vast kan maken dan wil ik pogen deze te kunnen wisselen tussen de runs om zo te kunnen bepalen wat het vermogensverschil is.
Waarschijnlijk zal ik de eindpijpen die dag weglaten voor het montage-gemak.
Ik heb een set 2,5" grote Dynomax-mufflers en een paar Borla uitlaten.
Parts-n-Stuff kan wellicht nog een set FlowMasters regelen om te testen.
- Road runner
- Posts: 1039
- Joined: 09 Jun 2007, 23:57
- Location: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar
Re: Dodge Dart 'weer' op de Dyno bij Ludwig Performance, 3 jaar later...
Zozo.. 25 pk in 3 jaar... Nou,.. Als je zo doorgaat heb je op je 96ste verjaardag eindelijk een beetje vermogen in je Dartje zitten...
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
-
- Posts: 830
- Joined: 10 Jun 2007, 21:20
- Location: ede
- Contact:
Re: Dodge Dart 'weer' op de Dyno bij Ludwig Performance, 3 jaar later...
Leuk! Ben benieuwd wat de 360 gaat doen. Volgend jaar ga ik ook beginnen met de 360 op te bouwen. Altijd leuk om vergelijkings materiaal / voorbeeldjes te zien
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
Re: Dodge Dart 'weer' op de Dyno bij Ludwig Performance, 3 jaar later...
En wanneer gaat die Hemi erin?
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Dodge Dart 'weer' op de Dyno bij Ludwig Performance, 3 jaar later...
Die zal waarschijnlijk een andere auto als huisvesting krijgen ooit verwacht ik.