72 Challenger 493 cui
Re: 72 Challenger 493 cui
die dana en 4 link is overbodig hoor , ik reed met de cuda 10.6 met een 8.3/4 eronder en de S/G cuda heeft ook een 8 3/4 as waarmee je gewoon onder de 10 sec. kan gaan zonder problemen . je moet dan wel het diff. aanpassen middels een solid spacer en een paar andere steekassen erin zetten.
Re: 72 Challenger 493 cui
Ok thanks.
Een reden voor ons om naar de fourlink te gaan was, dat we op het randje zitten kwa prestaties van de motor ten opzichte van het gewicht van de auto. Met andere woorden, we zullen van de meet af flink moeten kunnen weg-hakken, want we hebben niet het surplus aan vermogen om na de eerste honderd meter de verloren tijd weer goed te maken. Volgens de Comp.-cams calculator zitten we op 521 PK en het koppel weet ik zo niet meer. Met niet al te veel verlies moet dan 11,9 redelijkerwijs wel kunnen. In theorie, dus.
Conclusie: in elk geval moet ik op zoek naar een andere as. De originele heb ik verpatst, en nu zit er een vage 68 charger as onder. Goed genoeg voor de rdw.
Gelukkig is mijn geld op, dus heb ik alle tijd om rustig aan alle aanwezige onderdelen erop te bouwen, en de beslissing over de achteras uit te stellen
Groet
Een reden voor ons om naar de fourlink te gaan was, dat we op het randje zitten kwa prestaties van de motor ten opzichte van het gewicht van de auto. Met andere woorden, we zullen van de meet af flink moeten kunnen weg-hakken, want we hebben niet het surplus aan vermogen om na de eerste honderd meter de verloren tijd weer goed te maken. Volgens de Comp.-cams calculator zitten we op 521 PK en het koppel weet ik zo niet meer. Met niet al te veel verlies moet dan 11,9 redelijkerwijs wel kunnen. In theorie, dus.
Conclusie: in elk geval moet ik op zoek naar een andere as. De originele heb ik verpatst, en nu zit er een vage 68 charger as onder. Goed genoeg voor de rdw.
Gelukkig is mijn geld op, dus heb ik alle tijd om rustig aan alle aanwezige onderdelen erop te bouwen, en de beslissing over de achteras uit te stellen
Groet
Re: 72 Challenger 493 cui
zo heb ik het nog nooit bekeken...Robchally wrote: Gelukkig is mijn geld op, dus heb ik alle tijd om rustig aan alle aanwezige onderdelen erop te bouwen, en de beslissing over de achteras uit te stellen
Re: 72 Challenger 493 cui
nog maar een keertje.. dit is op bladveren... echter wel een dana60 met 4.56
google eens op dr.diff die bouwt complete bullitproof assen voor mooie prijzen
'72 Dodge Dart Swinger 318 straatspeeltje
'70 Dart Swinger 360cui 4 speed..............nog lang nie af.............
'70 Dart Swinger 360cui 4 speed..............nog lang nie af.............
Re: 72 Challenger 493 cui
Zo.
Het wordt tijd dat we onze challenger gaan afbouwen. Sinds april is er eigenlijk niet aan de auto gewerkt: Geen zin, geen geld, veel te heet, enzovoort.
Gijs moet tot 30 september werken. Daarna bouwen we fulltime met in elk geval twee man en een ronddrentelende vader.
De meeste onderdelen hebben we. Het plan is om de eerste week van oktober de electra en het dashboard er in te hebben.
Ik zal wat foto's maken van de electra die er nu al in zit: erg mooi geworden.
Nu moet het gebeuren: we hebben er zin in. Gijs en Matthias zijn allebei ervaren automonteurs geworden. Mijn ervaring loopt alleen maar terug....
Wordt vervolgd!
Het wordt tijd dat we onze challenger gaan afbouwen. Sinds april is er eigenlijk niet aan de auto gewerkt: Geen zin, geen geld, veel te heet, enzovoort.
Gijs moet tot 30 september werken. Daarna bouwen we fulltime met in elk geval twee man en een ronddrentelende vader.
De meeste onderdelen hebben we. Het plan is om de eerste week van oktober de electra en het dashboard er in te hebben.
Ik zal wat foto's maken van de electra die er nu al in zit: erg mooi geworden.
Nu moet het gebeuren: we hebben er zin in. Gijs en Matthias zijn allebei ervaren automonteurs geworden. Mijn ervaring loopt alleen maar terug....
Wordt vervolgd!
Last edited by Robchally on 02 Sep 2013, 20:36, edited 2 times in total.
Re: 72 Challenger 493 cui
Dat luchtfilter met die schudzeef aan de bovenkant raadt ik fors af.Robchally wrote:Kleine update kwa foto's
Ik werk met plezier.
Re: 72 Challenger 493 cui
Die past toch niet onder de motorkap.
Ik weet niet meer zeker, volgens mij hebben we vanaf de carburateur zo'n 40 mm te besteden. We gaan niet in de kap zagen.
Ik weet niet meer zeker, volgens mij hebben we vanaf de carburateur zo'n 40 mm te besteden. We gaan niet in de kap zagen.
Re: 72 Challenger 493 cui
Goed om te horen dat je de "drive" gevonden hebt om je project weer op te pakken. Dat valt soms niet mee.
Veel succes en keep us posted.
Toon
Veel succes en keep us posted.
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 72 Challenger 493 cui
Zo nog vierhonderdtachtig projectjes te gaan. Dit is het relais van de electrische fan.
Kijken of we aan het einde van de eerste week van oktober de boel startklaar hebben. Met de motor zijn we in 2004 begonnen, dan mág het ook een keertje klaar zijn, nietwaar!
Als hij startklaar is gaan we er mee naar bob de motorbouwer, die ook het stuurhuis en de bak heeft gedaan. Kijken of tien jaar stilstaan (wel van tijd tot tijd de olie rondgepmpt) nog problemen geeft... Bob moet dan alles nakijken, en de eerste keer starten.
Als Gijs bij Volvo en Mattthias bij BMW hun werk af hebben, gaat het gauw gebeuren!
Re: 72 Challenger 493 cui
Waar kan de vloeistof uit zeiken:Robchally wrote:Bob moet dan alles nakijken, en de eerste keer starten.
brandstofsysteem
koelsysteem
motor
bak
achteras
remsysteem
stuursysteem
alle andere delen, als het onderweg regent
Wat kan heel hard KLAK_KLAK_KLAK roepen:
alles
-
- Posts: 585
- Joined: 18 Jun 2007, 21:52
Re: 72 Challenger 493 cui
Het loopt mooi.
Vorige week niet al te veel gedaan in verband met griep, sinds gisteren geven we vol gas. De electra zit er nu bijna allemaal in. Nog wat metertjes en lampen aansluiten. Gijs en Matthias hebben vandaag hulp van collega Bram, dus het vliegt er allemaal op!
We krijgen het voor elkaar om het afwerkingsniveau nog steeds heel hoog te houden: alle draadjes in vlechtkousen, alle klemmetjes netjes erop gekrompen, mooie stekkers enzovoort.
Gijs is nu bezig om te herstellen wat ik fout had gedaan. De nieuwe lampglaasjes dacht ik er recht in te hebben, het getrainde oog zag dat ze zo scheef als de pest zaten. Haha, laat ik me er maar niet te veel mee bemoeien.
Vraag: Mag je voor de RDW keuring vier koplampen hebben? Alle vier de lampen hebben een stadslicht, klein- en grootlicht. Maar ik meen een keer te hebben opgevangen dat je maar twee vooruitschijnende lampen, klein danwel grootlicht te mogen hebben? Maar ik zie ook nieuwe BMW's met vier lampen.... Wie weet hoe het zit?
We knutselen driftig verder!
Vorige week niet al te veel gedaan in verband met griep, sinds gisteren geven we vol gas. De electra zit er nu bijna allemaal in. Nog wat metertjes en lampen aansluiten. Gijs en Matthias hebben vandaag hulp van collega Bram, dus het vliegt er allemaal op!
We krijgen het voor elkaar om het afwerkingsniveau nog steeds heel hoog te houden: alle draadjes in vlechtkousen, alle klemmetjes netjes erop gekrompen, mooie stekkers enzovoort.
Gijs is nu bezig om te herstellen wat ik fout had gedaan. De nieuwe lampglaasjes dacht ik er recht in te hebben, het getrainde oog zag dat ze zo scheef als de pest zaten. Haha, laat ik me er maar niet te veel mee bemoeien.
Vraag: Mag je voor de RDW keuring vier koplampen hebben? Alle vier de lampen hebben een stadslicht, klein- en grootlicht. Maar ik meen een keer te hebben opgevangen dat je maar twee vooruitschijnende lampen, klein danwel grootlicht te mogen hebben? Maar ik zie ook nieuwe BMW's met vier lampen.... Wie weet hoe het zit?
We knutselen driftig verder!
Re: 72 Challenger 493 cui
Ja, ff zoeken op t forum naar een post van Mr 900 die dit perfect uitlegtRobchally wrote: Vraag: Mag je voor de RDW keuring vier koplampen hebben? Alle vier de lampen hebben een stadslicht, klein- en grootlicht. Maar ik meen een keer te hebben opgevangen dat je maar twee vooruitschijnende lampen, klein danwel grootlicht te mogen hebben?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: 72 Challenger 493 cui
Ok, niet zo belangrijk als zwarte piet, maar voor ons een mijlpaal!
Alle electra is af.
Alles doet het, we hebben vonk, alle verbruikers doen het. De tellers en de klokjes, alles.
Nog wat slangen en klemmen erop, en dan kunnen we bob de bouwer bellen om de motor voor het eerst op te starten!
Re: 72 Challenger 493 cui
Hopelijk heb je genoeg aan die elektrische fan zonder fanschroud...ik heb dat experiment ook eens gedaan met 2x 12" fan, paste precies, schuin gemonteerd, ook zonder fanschroud, ze werden apart geschakeld, maar de fans konden niet genoeg lucht door de radiator trekken zodat de motor koel bleef...dus maar weer terug gebouwd naar origineel, weer een paar honderd Euro naar de kloten.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
-
- Posts: 836
- Joined: 14 Jun 2007, 22:27
Re: 72 Challenger 493 cui
De ventilator blaast als een grote!
even afwachten hoe hij zal koelen. De radiateur zou 650 PK moeten kunnen wegkoelen, dus ik hoop dat de blazer zoals hij er nu voor hangt voldoende is. De blazer zit voor de radiateur, dus een shroud is geen optie....
De wielen moeten er nog onder. Dat doen we als allerlaatste. Als mijn geld op is, komen er een paar Nankangs voor de RDW keuring op de ralley wielen.
En als er na het bouwen geld overblijft komen er mooie 18 "wieltjes op!!
even afwachten hoe hij zal koelen. De radiateur zou 650 PK moeten kunnen wegkoelen, dus ik hoop dat de blazer zoals hij er nu voor hangt voldoende is. De blazer zit voor de radiateur, dus een shroud is geen optie....
De wielen moeten er nog onder. Dat doen we als allerlaatste. Als mijn geld op is, komen er een paar Nankangs voor de RDW keuring op de ralley wielen.
En als er na het bouwen geld overblijft komen er mooie 18 "wieltjes op!!
Re: 72 Challenger 493 cui
Je kan altijd nog shroud zelf maken door een aluminium plaat verbuigen en een gat er in maken voor de fan, dan heb je een fan shroud...Robchally wrote:De ventilator blaast als een grote!
even afwachten hoe hij zal koelen. De radiateur zou 650 PK moeten kunnen wegkoelen, dus ik hoop dat de blazer zoals hij er nu voor hangt voldoende is. De blazer zit voor de radiateur, dus een shroud is geen optie....
De wielen moeten er nog onder. Dat doen we als allerlaatste. Als mijn geld op is, komen er een paar Nankangs voor de RDW keuring op de ralley wielen.
En als er na het bouwen geld overblijft komen er mooie 18 "wieltjes op!!
Re: 72 Challenger 493 cui
Ik weet hoe dit soort projecten gaan qua kosten, dat worden dus 11 inch velgjesRobchally wrote:En als er na het bouwen geld overblijft komen er mooie 18 "wieltjes op!!
Geintje, goed bezig man!
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: 72 Challenger 493 cui
Omdat de fan vóór de radiateur zit heeft dat geen effect, volgens mij. De fan blaast richting blok. Volgens ons is dat de enig juiste blaasrichting. Als de fan tussen radiateur en blok zou zitten, moest hij inderdaad door de koeler trekken en heeft een shroud pas zin.
Ik hoop dat jullie het met deze zienswijze eens zijn.....
Als ik voor 18 "geen geld heb, heb ik voor 11", dat is 61,111%, ook geen geld!
Vandaag ging een testje verkeerd: knipperlichthendel naar links en de toeter gaat af..... Dat was bij de vorige test niet het geval, dus dat kan alleen maar iets simpels zijn. Morgen even de crush-can er af en dan weten we meer.
Gijs en Matthias hadden de motor al laten ronddraaien met bougies er in, dus op compressie. Ik was daar niet niet bij. Vandaag opnieuw gedaan: hij klinkt al mooi!
Ik hoop dat jullie het met deze zienswijze eens zijn.....
Als ik voor 18 "geen geld heb, heb ik voor 11", dat is 61,111%, ook geen geld!
Vandaag ging een testje verkeerd: knipperlichthendel naar links en de toeter gaat af..... Dat was bij de vorige test niet het geval, dus dat kan alleen maar iets simpels zijn. Morgen even de crush-can er af en dan weten we meer.
Gijs en Matthias hadden de motor al laten ronddraaien met bougies er in, dus op compressie. Ik was daar niet niet bij. Vandaag opnieuw gedaan: hij klinkt al mooi!
Re: 72 Challenger 493 cui
Ik ben nu al zenuwachtig!!
Na 9 jaar bouwen, (we zijn in augustus 2004 met het donorblok van Dodgie begonnen) is het zo ver:
Aanstaande vrijdag 15 november komt bob de bouwer naar ons toe voor de eerste keer starten!
Voor de mensen met een goed geheugen: We hebben nog een taart staan van een weddenschap. De weddenschap ging over de vraag hoeveel verlies de aandrijflijn zou hebben ten opzichte van de krukas. Helaas zijn de omstandigheden sinds de weddenschap een paar keer veranderd en hebben we de motor nooit op een waterrem gehad. Als alles goed gaat vrijdag, komt dat er ook niet meer van. Als de vloeistoffen er uit zeiken, en de motor er weer uit moet, dan gaat hij alsnog een keertje op de testbank en kan de weddenschap worden uitgevoerd.
Na 9 jaar bouwen, (we zijn in augustus 2004 met het donorblok van Dodgie begonnen) is het zo ver:
Aanstaande vrijdag 15 november komt bob de bouwer naar ons toe voor de eerste keer starten!
Voor de mensen met een goed geheugen: We hebben nog een taart staan van een weddenschap. De weddenschap ging over de vraag hoeveel verlies de aandrijflijn zou hebben ten opzichte van de krukas. Helaas zijn de omstandigheden sinds de weddenschap een paar keer veranderd en hebben we de motor nooit op een waterrem gehad. Als alles goed gaat vrijdag, komt dat er ook niet meer van. Als de vloeistoffen er uit zeiken, en de motor er weer uit moet, dan gaat hij alsnog een keertje op de testbank en kan de weddenschap worden uitgevoerd.
Re: 72 Challenger 493 cui
Goeie oplossing, want na 9 jaar zal die taart ook niet meer helemaal fris zijn
Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen, zal wel razend spannend zijn
Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen, zal wel razend spannend zijn
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: 72 Challenger 493 cui
Hij doet het!
Vandaag is de motor voor het eerst op eigen kracht
in beweging gekomen. Bob de bouwer heeft de boel opgestart en heel veel dingen nagelopen.
Op naar de verdere afbouw!!
Vandaag is de motor voor het eerst op eigen kracht
in beweging gekomen. Bob de bouwer heeft de boel opgestart en heel veel dingen nagelopen.
Op naar de verdere afbouw!!