72 Challenger 493 cui

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
User avatar
B1cuda
Posts: 545
Joined: 10 Jun 2007, 13:04

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by B1cuda »

die dana en 4 link is overbodig hoor , ik reed met de cuda 10.6 met een 8.3/4 eronder en de S/G cuda heeft ook een 8 3/4 as waarmee je gewoon onder de 10 sec. kan gaan zonder problemen . :good: je moet dan wel het diff. aanpassen middels een solid spacer en een paar andere steekassen erin zetten.
71 cuda 500 cui.
hd xr 1200
mini cooper s


HD XR1200
Image
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Robchally »

Ok thanks.

Een reden voor ons om naar de fourlink te gaan was, dat we op het randje zitten kwa prestaties van de motor ten opzichte van het gewicht van de auto. Met andere woorden, we zullen van de meet af flink moeten kunnen weg-hakken, want we hebben niet het surplus aan vermogen om na de eerste honderd meter de verloren tijd weer goed te maken. Volgens de Comp.-cams calculator zitten we op 521 PK en het koppel weet ik zo niet meer. Met niet al te veel verlies moet dan 11,9 redelijkerwijs wel kunnen. In theorie, dus.

Conclusie: in elk geval moet ik op zoek naar een andere as. De originele heb ik verpatst, en nu zit er een vage 68 charger as onder. Goed genoeg voor de rdw.
Gelukkig is mijn geld op, dus heb ik alle tijd om rustig aan alle aanwezige onderdelen erop te bouwen, en de beslissing over de achteras uit te stellen :lol:


Groet
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Dickdale »

Robchally wrote: Gelukkig is mijn geld op, dus heb ik alle tijd om rustig aan alle aanwezige onderdelen erop te bouwen, en de beslissing over de achteras uit te stellen :lol:
zo heb ik het nog nooit bekeken... :happy:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Thing
Posts: 917
Joined: 08 Jun 2007, 17:29

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Thing »

Image

nog maar een keertje.. dit is op bladveren... echter wel een dana60 met 4.56

google eens op dr.diff die bouwt complete bullitproof assen voor mooie prijzen
'72 Dodge Dart Swinger 318 straatspeeltje
'70 Dart Swinger 360cui 4 speed..............nog lang nie af.............
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Robchally »

Zo.
Het wordt tijd dat we onze challenger gaan afbouwen. Sinds april is er eigenlijk niet aan de auto gewerkt: Geen zin, geen geld, veel te heet, enzovoort.
Gijs moet tot 30 september werken. Daarna bouwen we fulltime met in elk geval twee man en een ronddrentelende vader.

De meeste onderdelen hebben we. Het plan is om de eerste week van oktober de electra en het dashboard er in te hebben.
Ik zal wat foto's maken van de electra die er nu al in zit: erg mooi geworden.

Nu moet het gebeuren: we hebben er zin in. Gijs en Matthias zijn allebei ervaren automonteurs geworden. Mijn ervaring loopt alleen maar terug....

Wordt vervolgd!
Last edited by Robchally on 02 Sep 2013, 20:36, edited 2 times in total.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by ARLI »

Robchally wrote:Kleine update kwa foto's
Dat luchtfilter met die schudzeef aan de bovenkant raadt ik fors af.
Ik werk met plezier.
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Robchally »

Die past toch niet onder de motorkap.
Ik weet niet meer zeker, volgens mij hebben we vanaf de carburateur zo'n 40 mm te besteden. We gaan niet in de kap zagen.
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by TheDeputy »

Goed om te horen dat je de "drive" gevonden hebt om je project weer op te pakken. Dat valt soms niet mee.

Veel succes en keep us posted. :good:

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Robchally »

IMG_1295.jpg
Misschien wat slecht te zien op de foto.
Zo nog vierhonderdtachtig projectjes te gaan. Dit is het relais van de electrische fan.

Kijken of we aan het einde van de eerste week van oktober de boel startklaar hebben. Met de motor zijn we in 2004 begonnen, dan mág het ook een keertje klaar zijn, nietwaar!

Als hij startklaar is gaan we er mee naar bob de motorbouwer, die ook het stuurhuis en de bak heeft gedaan. Kijken of tien jaar stilstaan (wel van tijd tot tijd de olie rondgepmpt) nog problemen geeft... Bob moet dan alles nakijken, en de eerste keer starten.

Als Gijs bij Volvo en Mattthias bij BMW hun werk af hebben, gaat het gauw gebeuren!
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Dickdale »

Eindelijk! :yeah:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Robchally »

Robchally wrote:Bob moet dan alles nakijken, en de eerste keer starten.
Waar kan de vloeistof uit zeiken:

brandstofsysteem
koelsysteem
motor
bak
achteras
remsysteem
stuursysteem
alle andere delen, als het onderweg regent



Wat kan heel hard KLAK_KLAK_KLAK roepen:

alles :happy:
BLUE WONDER
Posts: 585
Joined: 18 Jun 2007, 21:52

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by BLUE WONDER »

Knipperlicht?
TOEDELEDOKIE EN GROETEN UIT BAARLO
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Robchally »

Het loopt mooi.

Vorige week niet al te veel gedaan in verband met griep, sinds gisteren geven we vol gas. De electra zit er nu bijna allemaal in. Nog wat metertjes en lampen aansluiten. Gijs en Matthias hebben vandaag hulp van collega Bram, dus het vliegt er allemaal op!
We krijgen het voor elkaar om het afwerkingsniveau nog steeds heel hoog te houden: alle draadjes in vlechtkousen, alle klemmetjes netjes erop gekrompen, mooie stekkers enzovoort.
Gijs is nu bezig om te herstellen wat ik fout had gedaan. De nieuwe lampglaasjes dacht ik er recht in te hebben, het getrainde oog zag dat ze zo scheef als de pest zaten. Haha, laat ik me er maar niet te veel mee bemoeien.

Vraag: Mag je voor de RDW keuring vier koplampen hebben? Alle vier de lampen hebben een stadslicht, klein- en grootlicht. Maar ik meen een keer te hebben opgevangen dat je maar twee vooruitschijnende lampen, klein danwel grootlicht te mogen hebben? Maar ik zie ook nieuwe BMW's met vier lampen.... Wie weet hoe het zit?

We knutselen driftig verder! :good:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Sjak Brak »

Robchally wrote: Vraag: Mag je voor de RDW keuring vier koplampen hebben? Alle vier de lampen hebben een stadslicht, klein- en grootlicht. Maar ik meen een keer te hebben opgevangen dat je maar twee vooruitschijnende lampen, klein danwel grootlicht te mogen hebben?
Ja, ff zoeken op t forum naar een post van Mr 900 die dit perfect uitlegt :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Dickdale »

1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Robchally »

De lampjes hangen nog los
De lampjes hangen nog los

!
!

Ok, niet zo belangrijk als zwarte piet, maar voor ons een mijlpaal!

Alle electra is af.
Alles doet het, we hebben vonk, alle verbruikers doen het. De tellers en de klokjes, alles.
Nog wat slangen en klemmen erop, en dan kunnen we bob de bouwer bellen om de motor voor het eerst op te starten!
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by jvdwolde »

:hmmm: Hopelijk heb je genoeg aan die elektrische fan zonder fanschroud...ik heb dat experiment ook eens gedaan met 2x 12" fan, paste precies, schuin gemonteerd, ook zonder fanschroud, ze werden apart geschakeld, maar de fans konden niet genoeg lucht door de radiator trekken zodat de motor koel bleef...dus maar weer terug gebouwd naar origineel, weer een paar honderd Euro naar de kloten. :x
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by challenger72 »

komen er nog andere achterbanden onder?ze lijken wat iel met zo'n blok
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Robchally »

De ventilator blaast als een grote!
even afwachten hoe hij zal koelen. De radiateur zou 650 PK moeten kunnen wegkoelen, dus ik hoop dat de blazer zoals hij er nu voor hangt voldoende is. De blazer zit voor de radiateur, dus een shroud is geen optie....

De wielen moeten er nog onder. Dat doen we als allerlaatste. Als mijn geld op is, komen er een paar Nankangs voor de RDW keuring op de ralley wielen.
En als er na het bouwen geld overblijft komen er mooie 18 "wieltjes op!! :good:
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Dickdale »

Robchally wrote:De ventilator blaast als een grote!
even afwachten hoe hij zal koelen. De radiateur zou 650 PK moeten kunnen wegkoelen, dus ik hoop dat de blazer zoals hij er nu voor hangt voldoende is. De blazer zit voor de radiateur, dus een shroud is geen optie....

De wielen moeten er nog onder. Dat doen we als allerlaatste. Als mijn geld op is, komen er een paar Nankangs voor de RDW keuring op de ralley wielen.
En als er na het bouwen geld overblijft komen er mooie 18 "wieltjes op!! :good:
Je kan altijd nog shroud zelf maken door een aluminium plaat verbuigen en een gat er in maken voor de fan, dan heb je een fan shroud...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Sjak Brak »

Robchally wrote:En als er na het bouwen geld overblijft komen er mooie 18 "wieltjes op!! :good:
Ik weet hoe dit soort projecten gaan qua kosten, dat worden dus 11 inch velgjes :D

Geintje, goed bezig man!
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Robchally »

Omdat de fan vóór de radiateur zit heeft dat geen effect, volgens mij. De fan blaast richting blok. Volgens ons is dat de enig juiste blaasrichting. Als de fan tussen radiateur en blok zou zitten, moest hij inderdaad door de koeler trekken en heeft een shroud pas zin.
:hmmm: Ik hoop dat jullie het met deze zienswijze eens zijn.....

Als ik voor 18 "geen geld heb, heb ik voor 11", dat is 61,111%, ook geen geld! :lol:

Vandaag ging een testje verkeerd: knipperlichthendel naar links en de toeter gaat af..... :sucks: Dat was bij de vorige test niet het geval, dus dat kan alleen maar iets simpels zijn. Morgen even de crush-can er af en dan weten we meer.

Gijs en Matthias hadden de motor al laten ronddraaien met bougies er in, dus op compressie. Ik was daar niet niet bij. Vandaag opnieuw gedaan: hij klinkt al mooi!
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Robchally »

Ik ben nu al zenuwachtig!!

Na 9 jaar bouwen, (we zijn in augustus 2004 met het donorblok van Dodgie begonnen) is het zo ver:
Aanstaande vrijdag 15 november komt bob de bouwer naar ons toe voor de eerste keer starten!

Voor de mensen met een goed geheugen: We hebben nog een taart staan van een weddenschap. De weddenschap ging over de vraag hoeveel verlies de aandrijflijn zou hebben ten opzichte van de krukas. Helaas zijn de omstandigheden sinds de weddenschap een paar keer veranderd en hebben we de motor nooit op een waterrem gehad. Als alles goed gaat vrijdag, komt dat er ook niet meer van. Als de vloeistoffen er uit zeiken, en de motor er weer uit moet, dan gaat hij alsnog een keertje op de testbank en kan de weddenschap worden uitgevoerd.

:good:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Sjak Brak »

Goeie oplossing, want na 9 jaar zal die taart ook niet meer helemaal fris zijn :D

Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen, zal wel razend spannend zijn :OO:
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: 72 Challenger 493 cui

Post by Robchally »

Hij doet het!

Vandaag is de motor voor het eerst op eigen kracht
in beweging gekomen. Bob de bouwer heeft de boel opgestart en heel veel dingen nagelopen.

Op naar de verdere afbouw!!
Post Reply