1971 Plymouth Satellite Custom

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: driving!]

Post by Wilf »

Ja ik bedoel natuurlijk schokdempers ;)

Deze zijn het dus:
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
en
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
maar als ik de tekst lees zie ik al iets over comfort enzo... Ik wil geen comfort (ja wel een beetje, maar absoluut geen deinbak), ik wil handling en feel... Meer richting drag racing shocks lijkt me. Hoe stug/comfortabel zijn deze?
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: driving!]

Post by Sjak Brak »

De schokdempers zullen niet of nauwelijks de stugheid van de wagen bepalen, alleen de mate van nadeinen. Nadeinen is typisch een symptoom van verlepte schokdempers. Goede nieuwe shocks deinen niet na.

Wil je stuggere vering, vervang dan je torsiestangen en bladveren.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: driving!]

Post by Wilf »

Ok, duidelijk verhaal, maar die verhouding 90/10, 70/30, 50/50 doet wel wat voor je grip, 90/10 zo lees ik is gevaarlijk op de weg maar voor quick launches op de strip weer heel goed op je front suspension. Wat is KYB; 50/50?

Overigens deint de wagen nauwelijks na dus de dempers zullen best ok zijn, alleen de enorme uitslag irriteert me. Soms lijkt het wel een buggy, zoveel travel hebben de wielen :D
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: driving!]

Post by Sjak Brak »

Wilf, heb vandaag alle 4 de KYBs eronder zitten, de auto is toch een stuk stijver geworden daarmee. Amper nadeinen vergeleken met originele specs schokdempers. Ik heb ze bij rockauto vandaan geplukt.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereiding]

Post by Wilf »

Tijd voor een nieuwe stap: Vandaag bij Parts Store een set monoleafs gehaald. Deze set gaan de standaard veerpaketten van de achteras vervangen. Dit is absoluut nodig wil ik op LPG kunnen rijden. En dat wil ik, want 1 op 4 benzine ben ik een beetje zat geraakt... :?

De nieuwe U-bolts worden nog nagezonden dus het plaatsen zelf moet nog even wachten, in de tussentijd even wat klein onderhoud doen zoals nieuwe motorolie (en uiteraard filter).

Image
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereiding]

Post by Sjak Brak »

Wilf, ik heb eind van de week/begin volgende week weer scherp geprijsde Impco 425s binnen. Voor de LPG-inbouw hoeft de mixer nl geen keurmerk-stempeltje te hebben, dus zou je zeker in de kosten schelen ;)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereiding]

Post by Wilf »

Thnx, ik zal het overleggen met de inbouwer 8)
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereiding]

Post by Wilf »

Soms is het wel eens goed om een oude liefde een tijdje te laten rusten als je een woelige periode achter de rug hebt (gedoe met bedrading). Dan is de weerzien weer bijzonder en denk je alleen nog maar aan de leuke dingen :)

Zo ook met mijn Plymouth, vannacht toen ik aan het rondrijden was had ik echt het gevoel: Deze blijft een tijd bij mij.

Image
Hier istie net uit de stalling

Dus de diverse onderdelen van het rijdende project gaan weer verder, de aankomende tijd worden dat de verlenging van de uitlaat (die was toch gloedjenieuw? Ja klopt maar ik was eigenwijs en hield hem tot aan de achteras, nu gaat hij all the way to the back wegens CO), de ophanging en LPG.

Waarom LPG? Ik heb een klein berekeningetje gemaakt:

Benzine (Euro 95) is op dit moment zo'n 1,38 en LPG is zo'n 0,53. De Plymouth rijdt op dit moment 1 op 4 op Euro 95. Op LPG is 1 op 5 denk ik wel mogelijk. Een LPG-inbouw kost zo'n 1500 Euro. Gaan we nu uitrekenen wanneer dit is terugverdiend:

Benzine kost per kilometer 0,345 Eurocent.
LPG kost per kilometer 0,106 Eurocent.

1500 Euro = 1086 liter Euro 95, dat is bij 1 op 4 zo'n 4344 kilometer. De 1500 euro die ik uit zou sparen van de installatie zou dus 8688 kilometer in totaal zijn. 1500 Euro = 2830 liter LPG, dat is bij 1 op 5 zo'n 14.150 kilometer.

Oftewel: voor 3000 euro kan je op benzine 8688 kilometer rijden, maar voor dat zelfde geld kan je 14.150 kilomter rijden, inclusief installatie. Tsja...

Aangezien ik 0,00% vermogensverlies wil (en 100% van de lol wil behouden) denk ik dan wel aan een 425-systeem zonder benzine.

Zo, genoeg gezever even, tijd voor foto's, vandaag ff naar de heide gereden.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereiding]

Post by Wilf »

Afgelopen week wat dingen aangepakt, helaas gisteravond wel weer wat gesneuveld maar dat komt dan wel weer binnenkort :)

Nieuwe werkende voltage regulator gemaakt:
Image

Helaas zit daar dus niet het probleem want met de oude waren de meters ook maar half of kwart werkend, nu wederom:
Image
Motor 170F, tank helemaal vol. Voor de goede orde: ik heb uiteraard uitvoerig gemeten en er wordt een perfecte 5 volt naar de meters gestuurd en de volle tank gaf een Ohmse waarde van 12 (normaal zou dit 9 a 10 moeten zijn maar dat is te verwaarlozen - een lege tank moet rond de 98 Ohm zijn).

Ook ben ik wat bezig geweest met holle ruimtes:
Image

en het proberen te maken van mijn elektrisch te openen achterklep:
Image

Deze mag ook wat laswerk krijgen, gek genoeg zit de roest precies onderaan deze plaat en in het zicht van de klep eronder, maar binnenin is het allemaal hard hard hard :o
Image

behalve dan de motor die er niet al te best meer uit zag:
Image

Ook deed mijn slot het van de achterdeur niet meer, dus deze ook maar weer gemaakt en uiteraard alles weer gesmeerd en volgespoten met ML:
Image

Image

Helaas is die aansluiting dus weer erafgeschoten. Wat is het probleem?

Er is een metalen verbindingsstang tussen het knopje waarmee je de deur van binnenuit afsluit en het slotmechanisme in de deur.
Die stang zit bij het heveltje van het knopje vast met een plastic klemmetje. Die is helaas gebroken.
Om hem te maken heb ik geprobeerd het plastic met een soldeerbout terug te smelten om het stangetje in de hevel vast te houden (aangezien het afgebroken plastic niets meer was dan een soort weerhaakje). Verder heb ik wat soldeer op het uiteinde gesoldeerd op het puntje van de stang om daarmee ook een extra veiligheid te creëren. Blijkbaar was het niet genoeg want na een paar dagen gebruik van het slot is deze toch weer losgeslagen.

Nu dus maar op zoek naar een replica van het systeem, hopelijk is dat ergens te vinden.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereiding]

Post by Sjak Brak »

Mooie middelvinger :D
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereiding]

Post by Wilf »

Ik zei nog: als je niet op de foto wil moet je nu opstaan. Dat was haar antwoord :D
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereiding]

Post by Wilf »

Vandaag even wat kleine deelprojectjes alvast uitgeprobeerd.

Uitzoeken waar ik mijn oliekoeler plaatsen ga:

Image

Image

Image

Image

Testfit van de dash cap:

Image

Image

Stuurtje erbij:

Image

Image

Stof gekocht voor het hemeltje:

Image

Dash cap wordt een makkie, hemeltje een uitdaging en de koeler moet ik nog ff goed uitzoeken want dat is wel iets wat echt goed gebeuren moet, net zoals het plaatsen van een stuur.
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereiding]

Post by Wilf »

Ik ben al een tijdje hier niet meer geweest :oops: dus even een kleine update:

Nieuwe APK en nieuwe remtrommels (vorige waren opgevreten door nieuwe remschoenen die kut bleken te zijn), nieuwe banden en een aangepast stuurhuis. Rijdt super maar wordt nog beter met de nieuwe schokbrekers die ik binnen heb.

Image
Deze bandjes zijn er onder gekomen en vandaag heb ik het beessie weer even gewassen, met de nieuwe bandjes dus:



en nog een filmpje, gewoon omdat het kan :D



Ik heb zin in het komende seizoen!
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereidin

Post by Wilf »

Dit weekend bezig geweest met de achterbank (de derde bank); ik heb hem verwijderd voor de LPG-tank die ik er in wil hebben. Uit de bank kwam veel roest en veel gewicht en het ding dempte flink wat geluid want rijden zonder bank was wel grappig (de auto voelde lichtvoetiger en ietsje sneller van de startblokken) maar vooral erg luidruchtig! :D

TTIWWP:

Image
Ik heb ook de vloerbedekking die er op geplakt was er afgehaald, dit ga ik wsl afwerken met nieuw vinyl.

Image

Image
Roestoogst uit de bank.

Het plan is om een nieuwe vloer te maken uit hout waaronder de LPG-tank kan rusten en je alsnog zooi mee kan nemen met de wagen.
De onderkant van de klep komt geluidsabsorberend materiaal op.
User avatar
Willard
Posts: 190
Joined: 28 Jun 2007, 21:22

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereidin

Post by Willard »

Goed bezig Wilf! :happy: Altijd leuk die projecten met veel foto's!
User avatar
chryslert
Posts: 260
Joined: 22 Feb 2009, 12:57
Location: ermelo

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereidin

Post by chryslert »

veel vetter dan een charger ofzo zoń satellite :yeah: heb ook bij 2 van die dingen gekeken maar mijn auto doet het nog :( en heb teveel projecten
maak het af, voordat het jou afmaakt
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereidin

Post by jvdwolde »

:? Wat nou LPG voorbereiding...pleur gewoon die tank erin! zo lang hoeft dat allemaal niet te duren... :letop:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereidin

Post by Wilf »

Mja ik wil er eerst een laag owatrol en geluidsdempend materiaal en misschien nieuwe stukken in, het moet wel een beetje goed zitten natuurlijk. Ik denk dat de LPG er wel in komt dit jaar.

Ondertussen heb ik van het weekend de auto weer even uitgelaten (en weer wat mensen verbaasd met de snelheid - zo zonder achterbank is het wel lachen met stoplichten en moderne wagens :D). Hij staat echter weer even stil om de daklekkage aan te pakken (ik wil een nieuw hemeltje maar die wil ik graag droog houden).

Image

De rammelende sierstrips kwamen vrij makkelijk los.

Image

Image

Image

Image

Het was natuurlijk wel een beetje vies op het dak zonder sierstrips...

Image

Het imperiaal wil er helaas niet af; sommige schroeven draaien dol en anderen zit gewoon geen beweging in...
Misschien toch weer die schroeven uitboren want ik twijfel of ik al die lekkende resonerende brandstofverbruikende windruisgenererende langzamer makende ijzerzooi terug er op wil...

Image

De achterspoiler heb ik er ook even afgehaald om hem schoon te maken, het dak daar schoon te maken en ook daar de waterhuishouding wat te verbeteren.

Image

Er is nog wel wat te doen dus :hammer:
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom [status: LPG voorbereidin

Post by Wilf »

Gister veel gedaan, dak is tijdelijk gedicht, de spoiler wordt nagekeken (moertjes gestraald) voor terugplaatsing, de dakdrager en chromen sierstrips... Twijfelgevalletje of die terugkomen... Kosten/baten :D

Nieuw stuur eindelijk geplaatst (is dus van het zwarte lijstje af op pagina 1), interieurdelen uit de auto geschroefd en schoongemaakt, interieur in de auto ook schoongemaakt (maar nog niet gezogen...).

Nieuwe olie erin, helaas was de oude meer benzine dan olie (qua geur dan - qua oliedruk niks raars gezien op de meter).

Pics!

Stuur geplaatst (voor interieurcleaning ;) ):

Image

Image

Links voor schoonmaak, rechts na:

Image

Image
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom

Post by Wilf »

Volgende stap is tijdelijke downgrading: deze week ga ik dit zware lompe gietijzeren gevaarte met 2bbl carb erop reviseren om de auto eens goed te laten lopen. De Torker kan ik dan voorbereiden voor de 425; de Holley schroef ik van zijn base plate, 425 erop etc. Zoveel mogelijk zelf voorbereiden voor de LPG.

Image
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom

Post by moparton »

Dus je zet nu dit gietijzeren geval erop om de boel voor te bereiden op lpg?
Die kleppenplaat is 2 tellen werk om om te zetten voor de 425.

Waarom niet gelijk de lpg erin en de torker laten zitten?
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom

Post by Wilf »

Omdat de auto nog wel naar de LPG-installateur moet kunnen rijden en de huidige setup de motor sloopt (benzine in olie), nauwelijks rijdt en teveel gebruikt. Het weer is ook te mooi om niet te kunnen rijden en de LPG kan niet gelijk deze maand ingebouwd worden.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom

Post by Bean Bandit »

Hi Wilf,

Ik heb net nog eens de laatste posts doorgelezen en zie niets staan over je mono leafs.
Heb je deze al geplaatst? Zo ja, bevallen ze?

Groet, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom

Post by Wilf »

Hallo Bean Bandit,

grappig dat je dat vraagt want ik ben daar de laatste maand dus wel mee bezig - ik weet niet of ik ze durf te plaatsen... Ik heb immers geen drag racer en heb verder ook geen fourlink of andere spullen...
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 1971 Plymouth Satellite Custom

Post by Sjak Brak »

Wat maakt dat nou weer uit :?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Post Reply