'64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
nimjaefighter
Posts: 27
Joined: 20 Dec 2016, 21:26

'64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by nimjaefighter »

Welom op het topic over mijn Valiant.

Om maar bij het begin te beginnen. Sinds begin december vorig jaar ben ik de trotse eigenaar van een valiant 4 deurs uit '64.

Zoals gekocht.
hoerensloep 2.jpg
hoerensloep 3.jpg
hoerensloep 4.jpg
na een week of twee te hebben rondgereden met de wagen zou ik naar de garage van een vriend van mn pa rijden voor een algehele controleren en het wisselen van de koppakking, daar ik wist dat die lek was. Helaas zijn koppakkingen van dit bouwjaar nogal "koppig"en dacht hij na een lekkere 15km zoek het zelf lekker uit.

De meest ideale plaats om stil te staan is namelijk de hoofdrijbaan van de A15 tijdens het spitsuur, met ongeveer dezelfde temperatuur als het hart van Yolanthe Sneijder.
hoerensloep 10.JPG
Na een interessante rit in een dieplader, waarbij de gevaren van het beroep van de sleepwagen chauffeur druk besproken hebben, aangekomen bij de garage.
hoerensloep 9.JPG
Na wat ander sleutel werk, toch begonnen met de kop eraf halen en allerlei andere dingetjes gesleuteld. Hierbij bleek dat de auto geen thermostaat had, want ook verklaard waarom de temp meter niets aangaf. Bij Pietersen Rotterdam een nieuwe thermostaat besteld. Die vervolgens niet bleek te passen. Na drie verschillende thermostaten te hebben geprobeerd, bleek het probleem niet aan een gebrek aan deskundigheid bij pietersen te liggen, maar aan het feit dat er een totaal ander thermostaat huisje op de auto blijkt te zijn geïnstalleerd.
hoerensloep 5.JPG
hoerensloep 8.JPG
Kop weer dicht gemaakt,(zonder thermostaat) kleppen gesteld, olie en koelvloeistof erin en gang in dat spul.De motor liep mooi stationair, dus terug gereden naar het achtergebleven gebied waar ik woon.
hoerensloep 1.jpg
Attachments
hoerensloep 7.JPG
hoerensloep 6.JPG
Last edited by nimjaefighter on 21 Jan 2017, 15:10, edited 2 times in total.
nimjaefighter
Posts: 27
Joined: 20 Dec 2016, 21:26

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by nimjaefighter »

De Rit naar huis verliep rustig, maar wanneer ik boven de 75 km rijdt hoor ik een vreemde tik in het blok.
Na wat nadenken en raadplegen van mensen die er wel verstand van hebben besloten dat dit een drijstang lager moest zijn en met de auto naar huis gereden.

ook de dagen daarop goed gereden met de hoerensloep, maar toen ik hem overschakelde van LPG op benzine, jankte het blok als een gillende keukenmeid. Snoeihard staal op staal. Om vervolgens te gaan rammelen als de moraal van een Haagse politicus. Een geluid waar je bang van wordt.
Het vreemde is dat dit geluid uit de bovenzijde van het blok komt en een drijfstang lager toch echt onder ligt.

voorzichtig naar huis gereden( kapot was t toch al en dat stilstaan naast de weg wordt je gauw zat) en niet meer mee gereden.
Morgen sleep ik hem naar mn pa, die een verwarmd sleutelhok met koud bier heeft. kleppendeksel en kop maar weer lichten en kijken wat we tegenkomen. Ik houd jullie op de hoogte en alvast voor t geval dat:

HEET ER IEMAND TOEVALLIG EEN SLANT 6 225 OF 170 OVER DIE IN EEN 64ER PLYMOUTH PAST?
User avatar
jelmoer
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2012, 23:32
Location: Delluf

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by jelmoer »

Hoi,

Welkom.
Een slant heb ik niet voor je helaas.
Volgens mij zijn dit de drie versies en allen passend.

170 cu in (2.8 L)
198 cu in (3.2 L)
225 cu in (3.7 L)

Succes met je zoektocht.
En veel plezier met de Valiant.
Mvg,

Jelmer
User avatar
68reaper
Posts: 158
Joined: 01 May 2014, 20:20

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by 68reaper »

image.jpeg
500cui '68 Reaper
'07 Charger SRT8
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by BigBlockMopar »

Je weet nooit wat je koopt met een 'nieuwe' gebruikte motor.
Voor het zelfde geld loopt dat blok ook in elkaar na een paar km. Het is per slot nog steeds hoerenweer en doffe ellende op straat.

Volgens mij rijdt er geen Mopar in NL rond die nog nooit op een oprij-wagen heeft gestaan... :)
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by TheDeputy »

Het geluid wat je hoort kan ook door pingelen veroorzaakt worden. Als de motor lang heeft stil gestaan kan de verstelinrichting van de verdeler vast zitten. Ik zou eerst de basics eens checken zoals ontstekingstijdstip en bougies en dergelijke.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by Dickdale »

Mooi moment voor een 440cui... :yeah:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
nimjaefighter
Posts: 27
Joined: 20 Dec 2016, 21:26

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by nimjaefighter »

Dank voor het warme welkom en dank voor het meedenken.
Bougies, Kabels ,rotor en verdeelkap worden vervangen. puntjes zijn al verse ingegaan. Idd beginnen met de basis.
Wat betreft niet anders al mn puch. Als het vonk, brandstof en lucht heeft moet t lopen.

Vanmiddag( moest uitslapen, gister feestje op kosten van de baas gehad) hebben we de machine naar t ouderlijk huis gesleept en onderweg mij weer verbaasd hoeveel mensen hun rijbewijs bij een pakkie boter hebben gekregen. En met een totaal gebrek aan inzicht de weg op gaan. Enkele hachelijke momenten en een aantal creatieve scheldwoorden later toch aangekomen op plaats van bestemming. Overigens zijn er sowieso een hoop klootzakken op deze wereld, want net als je denkt dat je alles gehad hebt blijkt er een of andere koeiekut tegen mn voorspatbord te zijn aangereden. Dikke krassen, spatbord scheef en nergens een briefje te vinden. Ongelooflijk hoeveel respect er nog voor andermans eigendom bestaat. maar goed.

Na aankomst kleppendeksel gelicht en daar bleek dat er zich weer van die grijze drab in het deksel zat, alsof water en olie gemengd hebben? Vreemd want de laatste keer dat ik t deksel van binnen zag was t zo schoon dat ik mn schoonmoeder er van had laten eten. Zou het kunnen dat de olie en het koelwater zich wederom gemengd hebben? Kleppen opnieuw gesteld, want er bleek dat er een aantal kleppen behoorlijk wat verlopen waren in die honderd kilometer die ik ermee gereden heb sinds de laatste keer stellen. Ik hoop dat het probleem daar vandaan komt. Morgenavond deksel dicht maken en kijken of we t spul zonder al te veel bonusgeluid aan de praat kunnen krijgen.

Ik houd jullie op de hoogte.
User avatar
jelmoer
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2012, 23:32
Location: Delluf

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by jelmoer »

Zo te horen stel je de kleppen koud.
Volgens mij hoor je een slant warm te stellen.
Welke speling geef je ze?
En je vertelde dat het geluid op benzine extremer werd.
Heb je hem daarna weer op LPG gezet?
Indien ja was het geluid toen weer weg?
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by BigBlockMopar »

Met deze kou zal er vrijwel altijd wel grijze blubber in het klepdeksel ophopen.
Een goed werkende PCV kan een hoop voorkomen, maar korte ritten of een motor die niet warm genoeg wordt zal hier altijd last van houden.

Voor een hogere op-heterdaad-betrappings-factor is het aan te raden om een simpele dashcam te monteren die op beweging reageert.
Knappe koeienkut die dat staaltje van techniek ontloopt... :)
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by jeffrey..... »

Welkom. En succes!
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
nimjaefighter
Posts: 27
Joined: 20 Dec 2016, 21:26

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by nimjaefighter »

zo even een week druk geweest op t werk, deze week weer verder sleutelen.
jelmoer wrote:Zo te horen stel je de kleppen koud.
Volgens mij hoor je een slant warm te stellen.
Welke speling geef je ze?
En je vertelde dat het geluid op benzine extremer werd.
Heb je hem daarna weer op LPG gezet?
Indien ja was het geluid toen weer weg?



Kleppen zijn idd koud gesteld, uit mn hoofd 5/10 en 20/10.
Zal ze deze week eens warm stellen. toen ik hem weer naar LPG schakelde blijf het geluid even ernstig doorgaan.
nimjaefighter
Posts: 27
Joined: 20 Dec 2016, 21:26

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by nimjaefighter »

Okay,

gisteravond weer even gesleuteld en de kleppen warm gesteld. Klinkt al een stuk beter zo. Maar bij hoge toeren klinkt het blok alsof er een alzheimer patiënt met ADHD en een stalen hamer in mn blok loopt te roeren. Lijkt uit de achterzijde van het blok te komen. ter hoogte van de blok naar bak overgang. Dacht eerst dat het misschien de koppeling was, maar of die nou koppelt of ontkoppelt hij blijft klinken als een wasmachine met een baksteen erin. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? big end lager van de achterste cilinder misschien? Of een krukaslager?

Wie het weet mag het roepen.
nimjaefighter
Posts: 27
Joined: 20 Dec 2016, 21:26

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by nimjaefighter »



Bij 0.18 en 0.34 hoor je t geluid waar ik het over had.
Zou het t drijfstanglager zijn?
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by Dickdale »

1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by JWtje »

Klinkt inderdaad aardig als drijfstanglager. Of een klep die in de geleider blijft hangen.

Als je een stukje gaat rijden dan hoor je of het een drijfstanglager is als je net iets van je gas afgaat. Dus als de motor niet belast wordt zowel vooruit als achteruit. Als je vervolgens gas geeft en de motor belast is het weer weg en als je helemaal van je gas afgaat en op de motor remt dan is het geluid ook weg. Stationair is lastig een diagnose te stellen op je drijfstanglagers.
Heel rustig optrekken in een wat hogere versnelling en heel langzaam van je gas af. Hoor je dan in de overgang van optrekken naar op de motor afremmen gerammel dan zijn je schalen verrot, kapot, gesneuveld en waarschijnlijk ook naar de klote.

Succes
nimjaefighter
Posts: 27
Joined: 20 Dec 2016, 21:26

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by nimjaefighter »

Met dank aan het meedenken en kijken van u allen heb ik inmiddels een "nieuw" blok.
Hoerensloep 12.jpg
Afgelopen zaterdag even naar Duitsland op en neer gereden waar Heinrich(alle Duitsers heten Heinrich) een 225 slant six uit een pick up had liggen.
"Dass muss mal V8 sein"! Jawohl Heinrich wat jij wil joh, heb ik lekker een goedkoop ander blok :-D.
Altijd lachen om een gietijzeren blok met 3 man proberen op te tillen en in een auto te leggen. Gelukkig nog zo slim geweest om een motorlift mee te nemen, scheelde toch al gauw een halve meter tillen. Eenmaal terug thuis het zelfde geintje nog een keer met zn tweeën uit moeten halen. Ondanks dat we alle drie toch zeker een dubbele hernia opgelopen hebben ligt er nu dus een verse 6 cilinder klaar.
hoerensloep 11.jpg
Nog iemand met goede ideeën, tips, trucs of kritiek die het mij makkelijker gaat maken om de blokjes te wisselen dat houd ik me van harte en warm aanbevolen. Kan overigens even duren, want ben inmiddels per ongeluk begonnen aan het reviseren van de versnellingsbak van mn Kawasaki. Die eerst nog ff in mekaar douwen en dan is de hoerensloep weer aan de beurt. :hammer:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by Dickdale »

1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by TheDeputy »

Mocht je nog onderdelen nodig hebben....

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... e=lr&pos=7

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
nimjaefighter
Posts: 27
Joined: 20 Dec 2016, 21:26

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by nimjaefighter »

Goud!
Dankjewel
blade
Posts: 1228
Joined: 11 Jun 2007, 02:59
Location: Route 66 - Arizona

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by blade »

TheDeputy wrote:Mocht je nog onderdelen nodig hebben....

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... e=lr&pos=7

Toon
Couldn't handle the slant 6 power. :D
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
User avatar
scamp
Posts: 1403
Joined: 01 Feb 2008, 21:52
Location: amsterdam

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by scamp »

Slant six is een makkie!
Dodge Rumble Bee Hemi 2005. Plymouth Roadrunner 1970. Gmc caballero 1980
nimjaefighter
Posts: 27
Joined: 20 Dec 2016, 21:26

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by nimjaefighter »

So it has begun!!!
hoeren sloep 14.JPG
De Kawa zit weer in elkaar en loopt ook weer. Zelfs de versnellingsbak gaat soepeler dan ooit, dus lijkt het erop alsof het allemaal niet voor niets is geweest.
Nog wat kleine dingetjes, maar die doen we wel tussendoor.
Dinsdagavond is de kap van de hoerensloep eraf gegaan, de gril eruit en alle onnodig grote obstakels zoals luchtfilterhuis, radiator en uitlaat verwijderd. Die uitlaat was nog wel een uitdaging want dat die bouten waren ongeveer even vastgeroest als een gemiddelde europarlementariër. Met drie man, een momentsleutel en genoeg WD40 om de petrochemie in Pernis de komende 40 jaar van werk te voorzien uiteindelijk losgekregen. Ook de accuhouder was nog lachen, want die bleek door t spatbord heen te zitten met een stuk draadeind. Deugdelijk bevestigd noemt men dat….
Aan het einde van de avond (later dan gepland, want ja die uitlaatbouten) werd de auto steeds leger en de schuur steeds voller.
hoerensloep 15.JPG
hoerensloep 16.jpg




Als het goed is dit weekend naar Drachten om de nodige onderdelen van bovenstaand aan bonken gereden barrel af te slopen en zondag proberen het blok eruit te trekken.
Ik houd jullie met tussenpozen weer op de hoogte.
nimjaefighter
Posts: 27
Joined: 20 Dec 2016, 21:26

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by nimjaefighter »

Afgelopen dagen heb ik in een emotionele rollercoaster gezeten.
Allereerst afgelopen zaterdag naar Friesland gereden, gelukkig geen grenscontrole gehad.
Daar aangekomen bij de OLd car Drachten. Een volledig uit de klauwen gelopen sleutelclubje, met vriendelijk volk.
Daar lekker aan het sleutelen gegaan en twee uur later voor een goeie prijs de nodige onderdelen meegenomen.
Zingt u even mee: "ik heb m'n wagen volgeladen, Vol met stukjes Plymouth."
Ik was dus hartstikke blij. :yeah:


Zondag de nodige voorbereiding gedaan, zodat alles waarmee t blok nog aan de auto of bak zat los was.
Want maandag avond zouden we het blokje eruit takelen.
Ook geprobeerd om ondertussen de accu bak weer enigszins op te kalefateren, maar dat bleek een volledig kansloze missie te zijn.
Hoe langer de staalborstel zijn werk deed, hoe meer ik moest vaststellen dat de accubak overleden was.
Aanstaande donderdag is de begrafenis in besloten kring. Na afloop de mogelijkheid tot condoleren.
Dit overlijden deed mijn stemming uiteraard weer dalen tot onder het vriespunt. :cry:
hoerensloep 22.JPG
hoerensloep 21.JPG
Maandagavond was er een takel en de nodige hulptroepen geregeld, zodat we na een minuut stilte het blok eruit konden liften.
Dat liep allemaal uiterst soepel en wederom was ik gelukkig.
Tot dat......
hoerensloep 17.jpg
Hoerensloep 20.jpg
De blokken beide naast de auto stonden.
beide eens goed bekeken werden en de conclusie getrokken moest worden dat een 225 uit 1974 toch echt een veel grotere carterpan heeft dan een 170 uit 1964. Op zich geen groot bezwaar, waren het niet dat de carterpan dan het stuur mechanisme blokkeert. :kots:
hoerensloep 18.jpg
hoerensloep 19.jpg
Dus das mooi klote. Nu proberen of ik het blok uit de Plymouth in drachten kan ruilen. En zo niet ga ik maar gewoon hard huilen en rondjes rennen.
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: '64 Valiant v200 "de Hoerensloep"

Post by Dickdale »

Kan je de carterpan en de oil pick-up niet omzetten?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Post Reply