Charger '72

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
Dickdale
Posts: 3488
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Charger '72

Post by Dickdale » 13 Feb 2014, 09:49

Hou er rekening mee dat je met deze klepdeksels niet alle headers kunt gebruiken...
1970'er Plymouth Satellite, restomod

User avatar
Henri
Posts: 610
Joined: 03 Jan 2012, 13:18
Location: Flevo Polder

Re: Charger '72

Post by Henri » 13 Feb 2014, 11:50

Dickdale wrote:Hou er rekening mee dat je met deze klepdeksels niet alle headers kunt gebruiken...
Verklaar u nader.
Beware of Flying DRIVESHAFTS! :OO

Dickdale
Posts: 3488
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Charger '72

Post by Dickdale » 13 Feb 2014, 13:50

Ik kwam laatst op een site waar juist deze klepdeksels er tussen stonden, met de tekst erbij dat het niet gaat passen. Weet zo niet meer welke. Zal het even opzoeken...
1970'er Plymouth Satellite, restomod

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 13 Feb 2014, 21:55

Dickdale wrote:Ik kwam laatst op een site waar juist deze klepdeksels er tussen stonden, met de tekst erbij dat het niet gaat passen. Weet zo niet meer welke. Zal het even opzoeken...
Denk dit stukje
http://www.mopartsracing.com/parts/tti.html
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

Dickdale
Posts: 3488
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Charger '72

Post by Dickdale » 14 Feb 2014, 08:47

Ja, klopt! Dat was hem... Nu weet ik niet of het ook geldt voor een 360, aangezien ik een 440 heb. Bij een small block staan je cilinders onder een andere hoek, zeg maar meer rechtop, dan bij een 440.

Misschien kan je op het net een combo vinden met headers waar het wel is gelukt...
1970'er Plymouth Satellite, restomod

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 17 Feb 2014, 09:33

Zo weer ff verder gegaan met de koppen schoonmaken.
Daarna een laagje VHT primer en verdere laagjes met m'n metalic ice blue vanavond laatste laagje erop en dan is dit ook weer klaar voor montage.
Ben van plan al m'n onderdelen los te spuiten zodat je netjes alle pakkingen vriespluggen en nieuwe boutjes allemaal goed ziet zitten.
IMG_1032.JPG
IMG_1033.JPG
En verders m'n oude dashboard eruitgehaald en hier was flink in alle bedrading en vacuumleidingen gesnoeid :sucks:
Daarnaast viel de staat v/d bedrading wel mee dacht dat alles wel crispy was ivm in het verleden alles we ik beetpakte brak zowat af maar achter het tellerhuis is alles nog wel goed.
IMG_1036.JPG
IMG_1037.JPG
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 18 Feb 2014, 11:07

Gisteren alle cilinders netjes gehoond kwam er allemaal mooi uit en na al dat poetsen kan ik eindelijk beginnen met opbouwen :OO:
Ga vanavond m'n eerste poging doen en hopelijk slagen om m'n nokken as lagerschaaltjes erin te persen mocht ik falen zal ik een nieuwe setje moeten bestellen :(

Qua dashboard gaan we het kachelhuis eruit halen kijken wat de toestand daarvan is, mocht het tegenvallen gaat er iets after-market in om het voorruit te kunnen ontwasemen.
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 24 Feb 2014, 08:39

Ff wat vertraging opgelopen qua opbouw blok maar ondertussen verder gegaan met het Dashboard vervangen.Foto's zijn wat minder ivm dit in m'n eigen garage is en wat minder licht.
Maar het gigantische kachelhuis eruit.
IMG_1045.JPG
IMG_1046.JPG
Hier in de plaats kom er een kleien aftermarket die alleen op de ramen zal blazen, ga wel voor de versie die gebruikt maakt van je koelwater als verwarming.
SUM-991102-1_xl.jpg
Houden nu wel een paar extra gaten over aan de voorkant, hiervoor ff een mooie delete cover voor maken.
IMG_1048.JPG
En het oude dashboard en tellers eruit nieuwe al geplaatst moet nog ff wat schroefwerk doen voordat alles goed zit maak dan een paar foto's.
IMG_1050.JPG
Had geen ruitensproeier tankje hoe deze de APK is doorgekomen geen idee, maar voor 5 euro een tankje op de kop kunnen tikken en had al een nieuwe pompje
liggen ivm ik dit had besteld voor iemand maar de persoon het niet meer kwam ophalen.
Beetje sop en water en het tankje ging van ranzig zwart en vuil naar iets acceptebelers.
IMG_1051.JPG
IMG_1052.JPG
Zal nu alleen een goed plekje voor het reservoir moeten vinden ivm deze normaal rechtsvoor zit?
Heb hier nu m'n bobine zal deze dan moeten verhuizen.
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

Dickdale
Posts: 3488
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Charger '72

Post by Dickdale » 24 Feb 2014, 08:53

Mooi werk! Is de aftermarket kachel van Vintage-air?
1970'er Plymouth Satellite, restomod

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 24 Feb 2014, 09:12

Dickdale wrote:Mooi werk! Is de aftermarket kachel van Vintage-air?
Zit te twijfelen tussen deze van summit
http://www.summitracing.com/parts/sum-9 ... /overview/
of deze van vintage air
http://www.summitracing.com/parts/vta-506101/overview/

Zit wel namelijk een flink prijsverschil in hoewel je dat wel ziet in de kwaliteit en extra paneel wat je bij de vintage air krijgt
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

Dickdale
Posts: 3488
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Charger '72

Post by Dickdale » 24 Feb 2014, 10:52

Persoonlijk zou ik voor die van Vintage gaan... mede omdat hier het paneeltje bij zit. En deze meer instelmogelijkheden heeft.

In deze topic: http://www.protouringmopar.com/showthre ... PRO-RUNNER

heeft de bouwer er ook 1 ingebouwd. Kan je zien hoe die in elkaar zit...
1970'er Plymouth Satellite, restomod

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 24 Feb 2014, 12:14

Dickdale wrote:Persoonlijk zou ik voor die van Vintage gaan... mede omdat hier het paneeltje bij zit. En deze meer instelmogelijkheden heeft.

In deze topic: http://www.protouringmopar.com/showthre ... PRO-RUNNER

heeft de bouwer er ook 1 ingebouwd. Kan je zien hoe die in elkaar zit...
Zo ging ff dat project doorlezen sjonge jonge die laat er ook geen gras overheen groeien
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

Dickdale
Posts: 3488
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Charger '72

Post by Dickdale » 24 Feb 2014, 12:22

Crash wrote:Zo ging ff dat project doorlezen sjonge jonge die laat er ook geen gras overheen groeien
Over smaak valt te twisten, maar wat een werk, idd! Petje af!
1970'er Plymouth Satellite, restomod

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 25 Feb 2014, 10:41

Zo gisteren Carterpan binnen ff opschuren met een scotchbrite
IMG_1054.JPG
en daarna in de primer gezet
IMG_1055.JPG
IMG_1056.JPG
En daarna in de zijdeglans zwart zie alleen dat ik hier geen foto van gemaakt hebt. Maak deze vanavond ff.
Kwam even een andere auto tussendoor dus nu pas vanavond aan de slag om m'n nokkenas lagers erin te persen **fingers crossed**
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 25 Feb 2014, 13:04

FF stuur eruit geduwd met een staalplaatje 2 bouten en opvulringen hierdoor heb ik ok ff wat meer ruimte om m'n overige bouten van m'n dashboard erin te zetten en alle stekkertjes weer aan te sluiten.
IMG_1058.JPG
Nu voorlopig ff simpel grant stuurtje erin zetten wat ik nog had liggen.
grt-838_36_w_ml.jpg
grt-838_36_w_ml.jpg (10.08 KiB) Viewed 3341 times
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 26 Feb 2014, 10:08

Ook al zeg ik hetzelf maar sjonge jonge wat een mooi carterpannetje.
IMG_1059.JPG
En gisteren de nokkenas lagers erin geperst met het stukje zelf gemaakt gereedschap gelukkig allemaal goed gegaan maar heeft wel ff tijd gekost omdat alles wel pietje precies erin moest gaan.
IMG_0993.JPG
Zo volgende stappen worden zuigers erin krukas en alles lagerschaaltjes.
Maar eerst een hoop kleine onderdeeltjes beugeltjes pulley's etc stralen zodat ik dit weer netjes kan primeren en spuiten.
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 07 Mar 2014, 10:30

Zo ff wat tempo gemaakt kon al m'n kleine onderdeeltjes stralen bij Rihof thank you :yeah: scheelde me een hoop tijd schuren.
Daarna alles direct in de hittebstendige primer en in de zijdeglans.
IMG_1095.JPG
IMG_1094.JPG
Verder gegaan en m'n zuigers gemonteerd en nu de lagerschaaltjes van de krukas erin.
Van het weekeinde ff met z'n tweeen de krukas erin leggen en de zuigerstangen begeleiden. Achteraf gezien eerst de krukas erin moeten doen en dan pas de zuigers erin "DOH" :roll:
IMG_1097.JPG
En de lunatti nokkenas in de inloop vet gesmeerd en het blok ingeschoven en paste allemaal perfect.
IMG_1098.JPG
Iets te enthousiast geweest met inloopvet van compcams te bestellen en zoals je ziet heb ik een hele pot dus mocht iemand intresse hebben
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 772
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Sint Moparsdijk

Re: Charger '72

Post by SuperFlyTNT » 07 Mar 2014, 20:19

Mss een tip voor de volgende keer; als je nog wat oude bougiekabels hebt liggen met rechte einden (dus geen angle plug wires), dan kan je daar de sleeve voor de bougie van afknippen en gebruiken om over het draad van de drijfstangbouten te schuiven. Dan beschadig je de krukas niet bij het installeren/verwijderen van de zuiger en drijfstang.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23

1970 Plymouth Custom Suburban PM45 383 parts-car

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 11 Mar 2014, 09:42

Motor steunen gemonteerd in half uurtje wat ik over had, kan ze nu weer loshalen want zie bij de ARP boutenset om alle extra's te monteren er ook bouten voor de motorsteun bijzitten en alles met 12-point bout staat wel zo netjes.
ARP.jpg
ARP.jpg (7.75 KiB) Viewed 3165 times
Zo weer klein beetje vooruitgang gemaakt Krukas erin gelegd en toen ie erin lag was het eigenlijk wel handig om eerst de lagerschaaltjes in de drijfstangen te leggen.
Leermomentje :D
Maar beetje geduld en dan krijg je alles er netjes in. Alles lagerschaaltjes erin en alles netjes met de moment sleutel staps gewijs aangedraaid en opgebouwd.
Nieuwe high volume olie pomp met nieuwe pickup erin geplaatst en even de krukas rond draaien dat er niets aanloopt en daarna de olie pan passen dat er niets aanloopt.
IMG_1109.JPG
IMG_1108.JPG
En daarna de nieuwe ketting en de "timing chain tensioner" erop dus kettingkje zal in ieder geval strak blijven staan. :)
IMG_1110.JPG
IMG_1111.JPG
Voor de rest setje nieuwe firewall connectors besteld ivm zelf een nieuwe kabelboom in de motor ruimte ga aanleggen
ENGINE_WIRING_TERMINAL_WHITE_C.jpg
ENGINE_WIRING_TERMINAL_WHITE_C.jpg (6.06 KiB) Viewed 3165 times
Volgende stappen is het kettinghuis weer opnieuw opschuren ivm het spuiten niet mooi gelukt was en verder gaan met monteren.
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

Dickdale
Posts: 3488
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Charger '72

Post by Dickdale » 11 Mar 2014, 10:44

Wat je ook kan doen is de oude bulkconnector doorboren, de draden er doorheen trekken alsof hij nog functioneel is. Elke stekker zorgt voor een weerstand en op de lange termijn zullen de contacten minder goed worden. Als je de draden in de auto aan elkaar soldeert en er netjes een krimpkous overheen doet, zul je geen(lees minder) storingen krijgen.

Just my two cents...
1970'er Plymouth Satellite, restomod

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 13 Mar 2014, 15:39

Kettinghuis verder opgeschuurd en in de zijdeglans zwart gezet sluit mooi aan met m'n carter pan.
En de nieuwe melling high volume waterpomp erop geschroeft.
IMG_1115.JPG
En de motorsteun bouten vervangen voor de ARP bouten. Bevallen m'n goed deze ARP bouten zijn het geld wel waard.
IMG_1116.JPG
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 26 Mar 2014, 13:45

Wel bezig geweest weinig foto's gemaakt alleen.
Motorruimte alu plaat gemaakt om alle bestaande gaten van de kachel/ kachelleidingen en overige te dichten.
Deze flink in de kit gezet en daarna met popnagls rondom vast zal hier een foto's van maken waneer alles netjes is en mooi in kleur is gespoten.

Verder bezig geweest met m'n bedrading ivm dit geduldig werkje is en ik geen geduld heb doe ik beetje bij beetje.
Kwam ook een hele boel losse draadjes tegen die nergens meer aan vast zaten en wel ingetaped waren.
Valt overigens nog mee dat ik geen brandje heb gehad want sommige draden liepen geheel incorrect en verklaarde ook wel m'n aarde problemen.

En nu de koppen erop geschroeft
IMG_1119.JPG
IMG_1130.JPG
IMG_1131.JPG
Helaas 2 stappen vooruit 1 stap terug heb m'n olie pan veel te strak aangedraaid en m'n pakking en m'n rubbers gedurende de nacht er weer uit gefloept *leermomentje*.
Nieuwe compsiet pakking besteld ipv kurk en overige laatste dingetjes besteld uit de US zodat ik van het weekeinde weer verder kan.
Heb m'n stekkers en pinnetjes vanuit de US binnen gekregen dus kan ook beginnen met m'n kabelboom en heb deze overzichtje gevonden via Mopar fora in de US welke alles wat duidelijker maken welk stekkertje wat is.
front_lightning_harness.JPG
72_engine_harness.JPG
Daarnaast verschillende kleuren bedrading besteld en stekkertjes voor op m'n remverdelerdruk/ oliedruk sensor en temp sensor zodat alles weer netjes en nieuw erin ligt.
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 01 Apr 2014, 08:38

Stekkertjes op al m'n bedrading gezet en na dicht knijpen nog bijgesoldeerd zodat het niet meer losgaat.
IMG_1145.JPG
IMG_1144.JPG
Deel 1 v/d goodies binnen met m'n olie pan pakking dus kan in ieder geval weer verder vanvond
IMG_1148.JPG
IMG_1149.JPG
En m'n kachel van Summit zelf en ziet er netjes inlcusief montage beugels
IMG_1151.JPG
IMG_1149.JPG
IMG_1150.JPG
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

User avatar
Crash
Posts: 631
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Charger '72

Post by Crash » 02 Apr 2014, 08:40

Zo oliepannetje er weer op dit keer niet te strak aangedraaid en qua de pakking ook van betere kwaliteit is gaat alles een stuk netter.
IMG_1153.JPG
Nu verder gegaan met de lifter erin voor de zekerheid heb ik ze toch een paar daagjes in de olie gezet beter voorkomen dan repareren.
En de stoterstangetjes geplaatst beetje inloopvet op de puntjess voor smering.
IMG_1154.JPG
IMG_1155.JPG
met de orginele 340 koppen kwamen ook verstelbare tuimelaars mee en deze er ook al opgeschroeft en vanavond beginnen met stellen. fot's volgen nog.
ivm hydrolische lifters en na wat leeswerk lees ik dat men 1/4 of een 1/2 slag deze aandraaid zelf ga ik ze 1 halve slag aandraaien.
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

Dickdale
Posts: 3488
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Charger '72

Post by Dickdale » 02 Apr 2014, 08:55

mooi werk!
1970'er Plymouth Satellite, restomod

Post Reply