1973 Dodge Dart - Rijdend project

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

April 2011,
Mijn toen dagelijkse vervoermiddel van Europees Duitse makelij was drastisch aan vervanging toe.
Het was mij duidelijk dat het karretje zijn eerstvolgende APK een maand later op zeker niet meer glansrijk doorstaan. Dus ik had al besloten om een vervanger te gaan zoeken ervoor.

Met wat geluk kon ik 'eindelijk' de Dodge Dart overnemen van Parts-n-Stuff, die ik al enige tijd aan zijn kop had gezeurd erover wanneer ie de auto nou eens ging verkopen aan mij. De Dart had al enkele jaren buiten voor de deur de straat staan 'kleuren'.

Onder de motorkap lag een 318 met 904-automaat.
Stuur- en rembekrachtiging waren als optie aanwezig.
Er zat ook al LPG-ingebouwd in de auto.


Image


Met nog maar 1 maand als APK-deadline voor mijn huidige gebakje was er dus werk aan de winkel om deze Dart weer geheel straatwaardig en betrouwbaar te krijgen voor dagelijks gebruik.

Het begon met het verwijderen van de vochtige en muffe vloerbedekking en interieur.
Daarna werd het ouwe vinyl van het dak af gepeuterd. Een nieuw vinyl dak kwam met de auto mee, dus werd er een poging ondernomen om het te monteren. Echter kwamen er onder het oude vinyl wat verrassingen naar boven. Wat onder het vinyl 'bulten' leken, waren in realiteit 'gaten'. En flinke nogal ook ... :ohja:

Image


Ook de bodemplaat linksvoor, die eerst nog wel vrij 'ok' leek, bleek na wat klopwerk toch erg crispy te zijn.
Nog meer werk aan de winkel dus.

Image

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Met flink wat hulp van Remon / Lowrida werd het achterraamverwijderd en de rotte stukken vakkundig vervangen met materiaal uit een donorauto.

Image

Image

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

De slechte stukken in de vloerdelen werden met een simpele plaat in de vorm weer dichtgemaakt.

Image


Het babykotsbruine interieur zou zwart worden, dus de deurpanelen werden voorzien van zwarte VHT vinylverf.
Zo ook de achterbank welke werd voorzien van zwarte leerverf.


Image

Image


De voorbank zou niet meer terug worden gezet in de auto en in plaats daarvoor werden 2 stoelen uit een BMW uitgemeten en geplaatst in de auto...

Image



De kofferruimte en alle vloerdelen in de auto werden voorzien van een verse laag verf, en later nog eens voorzien van 2-3 lagen rubbercoating voor geluidsdemping.

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Voor de buitenkant van de auto werd besloten om deze in een oranje kleur te 'rollen' aangezien dat nog ergens op de plank stond in de garage.
De liggende plaatdelen op de auto werden zwart gemaakt.

Formido Oranje en Zwart. :)

Oranje kleur na de eerste 'roljob'.
Het oranje was duidelijk niet dekkend dus er moesten nog 3 lagen aangebracht worden later.

Image

Image


Nadat ook de liggende delen zwart waren gemaakt ging het ergens op lijken.
Nu kon er begonnen worden met het plaatsen/plakken van het vinyl dak.


Image

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Met het interieur geheel zwart gemaakt, het vinyldak erop en de sierstrippen weer bevestigd kwam de auto steeds dichterbij zijn eerste rit in deze vorm.

Image

Image

Motortechnisch werden de bougies, bougiekabels en olie vervangen, en voor de rest alles nagelopen op werking.

Aan de onderkant waren in het verleden al het K-member gepoedercoat en alle slechte stuurkogels vernieuwd en voorzien van nieuwe stofhoezen.

De auto was precies klaar voor gebruik in hetzelfde weekend dat de APK op het dagelijkse gebakje verliep, dus dat kwam perfect uit.

Als eerste op de agenda stond die week erna een afspraak met de uitlijner.


Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Na wat grondige 'regentests' bleek de Dart nogal graag het hemelwater inzich op te nemen! Weer werk aan de winkel...

Image

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Omdat na verloop van tijd bleek dat het huidige suffe 7-1/4" achterasje niet zo fris meer was, werd er besloten om een upgrade uit te voeren naar een gangbaardere 8-3/4".
Echter liggen A-body 8-3/4" assen niet voor het oprapen dus ging ik aan het werk om zelf een as-huis op maat te maken;

Op de draaibank een aantal spindles gemaakt om als uitlijning te dienen.
Oud C-body as-huis doorgehaald en ingekort met een pijpsnijder.
Daarnaast met behulp van een dikwandig ijzerenpijp en de spindles de as-eindstukken weer op hun plaats gelast.
Nieuwe steek-assen werden aangeschaft via DoctorDiff.com waarna alles in elkaar werd gezet.


Image

Image

Image

Image

(De schijfremmen waren slechts als testje)
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Om de wegligging en veiligheid te verbeteren werd een Hellwig swaybar geplaatst.
Deze upgrade was duidelijk merkbaar en laat de auto nu nagenoeg niet meer overhellen in de bochten.


Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

De voorremmen waren na een tijdje van gebruik op aan het raken. Alsmede ook de remschijf-dikte liet te wensen over.
Echter had de auto door de achteras-upgrade een overberemming op de achterwielen, waardoor deze vrij snel wilden blokkeren op nat wegdek.

Hierop besloot ik de voorremmen ook de upgraden met grotere 11,75" C-body remschijven en remklauwen. Ook mede omdat ik deze onderdelen al grotendeels had liggen.
Het verschil in remmen was duidelijk merkbaar.

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

De transmissie ging wat kuren vertonen door soms 'uit' de versnelling te vallen met stationair bij een stoplicht wachten bijvoorbeeld.
Ook het opschakelen van 2 naar 3 ging nogal sompig soms.

Het besluit werd gemaakt om een overdrive transmissie in te gaan bouwen welke ik al enige tijd had liggen.
Hiervoor moeten echter flinke modificaties gemaakt worden aan de tunnel en transmissie-crossmember.
Tevens moet hiervoor ook de aandrijf-as ingekort worden.

De oude transmissie werd verwijderd en de nieuwe A518 transmissie werd stapje-voor-stapje pas gemaakt in de auto.


Image

Image

Image

Image


De overdrive-functie van de transmissie werd dmv. een simpele schakelaar op de middenconsole geregeld.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Ook in de winter wordt de Dart niet ontzien...

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Vanwege een mogelijke motor-upgrade in de toekomst en om 40 jaar slijtage te verwijderen, besloot ik om het huidige bekrachtigde stuurhuis te upgraden voor een nieuw stuurhuis van Borgeson.
Een standaard Mopar power steeringbox heeft een stuurwiel lock-to-lock ratio van 16:1. Het Borgeson stuurhuis heeft een 14:1 ratio, waar de wielen directer/sneller reageren op stuurbewegingen.
Daarnaast is het nieuwe stuurhuis ook een heel stuk lichter en kleiner dan een origineel stuurhuis.


Image


Met bijpassende slangenkit werd het stuurhuis op een Saginaw stuurpomp aangesloten.

Image


Na montage bleek de auto zeer strak te sturen zonder enig bemerkbare stuurspeling zoals bij originele stuurhuizen altijd het geval is.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Het originele dashboard in de Dart had inmiddels de nodige uitgevallen metertjes inzich. Omdat de looks van het dashboard mij wat suf deden overkomen kwam ik op het idee om het dashboard enigszins te vernieuwen met nieuwe meters.
Ik ben geen fan van dat plastic uitziende Autometer-spul, dus heb gekozen voor een aantal meters van Equus, welke nog een nette chromen rand hebben.

Hier wat mockup foto's van het dashboard.
De achterplaat zal nog verder afgewerkt worden en zwart gemaakt worden. Tevens komen er nog de knipperlichten in e.d.


Image

Image

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Om de wegligging van de Dart nog wat verder te verbeteren heb ik een set 17" velgen opgehaald bij RookieParts.nl en deze onder de auto gemonteerd.
Op de voorwielen zitten 215/50 R17 Michelin banden en achter zitten 225/50 R17 Nitto banden.
De Nitto's komen van een andere auto af van mij en zijn echter al iets harder dan de Michelin's. Waarschijnlijk zal ik deze in de nabije toekomst moeten vervangen voor wat verser rubber.
De wegligging is echter wel een stuk strakker geworden met deze wielen eronder.


Image

Image
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by jeffrey..... »

:good: altijd leuk om dit soort projecten door te lezen, waarbij ook nog eens flink verbetert word
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
Henri
Posts: 616
Joined: 03 Jan 2012, 13:18
Location: Flevo Polder

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Henri »

Erg leuk om dit alles te lezen. Ik heb de Dart vaak zien staan toen ik nog voor defensie werkte.
Beware of Flying DRIVESHAFTS! :OO
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Ik moet zeggen dat een dagelijkse Mopar regelmatig upgraden een leukere bezigheid is dan een project auto opknappen die maar een paar keer buiten komt elke jaar. Hier heb je iedere dag plezier van.

Met name de motor-afstellingen en tweaks tussendoor waarbij je toch vaak een beetje vermogenswinst voelt zijn leuk om te doen altijd. Zo heb ik van de LPG convertor en mixer in beide units wat veren vervangen om zo de lpg-afstelling geheel naar mijn wens te krijgen.
Na de aanschaf van een Innovate AFR-meter werd me pas duidelijk op welke manieren het lpg-systeem de brandstof in de motor laat komen. Met andere veren en afstellingen in de convertor en mixer heb ik dit weten te tunen naar voor mij acceptabele niveaus bij diverse motor-loads.

Image


Lichtere veer in de mixer voor zuiniger mengselcurve;

Image


Extra veertje (uit een benzine carb) in de LPG convertor, ook voor een iets andere verrijkingscurve;

Image


Ook heb ik de mixer in een origineel luchtfilterhuis ingebouwd zodat de motor wat koelere lucht krijgt ipv altijd maar zijn eigen voorverwarmde lucht van de motorwarmte en uitlaatspruitstukken binnen te krijgen.

Image

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Omdat de Dart hier en daar wat roest-issues heeft, leek het me een goed plan om wat stevigheid in de auto terug te brengen door subframe-connectors te maken.
Van enkele stukken rechthoekig buis heb ik 2 connectors gemaakt die het voor- en achter subframe van de auto met elkaar verbinden.

De aanpassing was direct merkbaar. De auto was merkbaar stiller, minder rammeltjes hier en daar, en de tijdens het rijden voelt alles wat steviger aan. Tzt wil ik de connectors ook nog doorlassen aan de vloerplaten zelf voor nog meer stevigheid.

Ik ben van mening dat iedere Mopar met zelfdragende carosserie baat heeft bij subframe-connectors.


Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Voor een toekomstige complete motor-upgrade heb ik enige tijd terug alweer een 5.7 Hemi motor-met-wat-werk op de kop getikt.
Ruim na de aanschaf bleek deze motor een geheel afgetrapt ding te zijn en moest er het een en ander aan extra onderdelen voor gevonden worden.

Gelukkig had ik weinig betaald voor de motor zelf en kon ik in de regio wat onderdelen vinden voor de motor. Ook een donatie vanuit België in de vorm van zuigers en drijfstangen was van grote hulp.

Heb altijd al eens in een Hemi Dart willen rijden maar moet zeggen dat ik het nogal vond tegenvallen de eerste keer... :hmmm: :lol:

Image

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Om de Hemi aan te sturen is een externe ECU voor nodig.
Als er alleen op benzine gereden gaat worden dat kan de originele ECU omgeprogrammeerd worden voor gebruik in een oudere auto, maar om de vrije hand te krijgen voor wat betreft LPG-injectie is een externe MegaSquirt computer een betere oplossing.

Zodoende heb ik voor dit motorproject een MegaSquirt 3 computer laten aanrukken, tezamen met injector-control en bobine drivers.
Een Hemi heeft 16 bougies en 8 bobines welke electronisch aangestuurd moeten worden. Een verdeler zit er niet op, dus alles moet geprogrammeerd worden zodat de ECU de vonkjes op de juiste plaatsen kan laten komen.

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Omdat ik na diverse aanpassingen aan het LPG-systeem en de curve van de ontsteking benieuwd was geworden naar het vermogen van de 318 heb ik de Dart eens op de dynobank gezet bij Ludwig Performance. (Voor zover men van 'vermogen' kan spreken in ieder geval... :D )
Ik wilde ook graag een vergelijkingswaarde hebben van het vermogen van 'voor en na' de Hemi-motorwissel.

Het volledige Dyno-topic bij Ludwig Performance in hier te vinden.




In de tussentijd heb ik recentelijk echter de timingchain en gears vervangen in de motor, en na her-afstellingen van de ontsteking zit er nu voelbaar meer vermogen in de motor.
Waarschijnlijk zal ik binnenkort nogmaals op de Dynobank willen om te zien wat nu de waardes zijn...
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by ARLI »

mooie reportage hoor :good: maar wat dacht je ? die ga ik zaterdagnacht om 1 uur even op forum zette>? moest je niet zuipe of slapen of andere dingen doen?
Ik werk met plezier.
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by NY69 »

Goed bezig man :good:
En dat in een tijdsbestek van 12 uur.
Een productiviteit waar menigeen jaloers op kan zijn ;)

Heeft zo'n Hemi alle sensoren en lambda sonde(s) die benodigd zijn voor het functioneren van de MS3 computer of moet je die nog zelf installeren? Dat is nl ook nog een heel gevogel :hmmm:
there's no substitute for inches
live first, downsize later
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

De Hemi heeft de nokkenas-, krukas en knock sensors er standaard al inzitten.
Een Lambda-sensor zit in het uitlaatspruitstuk normaal, maar dat heb ik nu zelf al in de uitlaat zitten voor de AFR-meter in de auto.
Het is voornamelijk een kwestie van alles aan elkaar knopen verder, wat ook gelijk een van de grootste klussen is eraan. Hier en daar een slechte verbinding en het zaakje stopt ermee, dus alle verbindingen moeten perfect in orde zijn.
Ook de massa-punten van de MS3 en de sensoren dingen volgens het schema aangesloten te worden. Zomaar alle massa-aansluitingen ergens op het motorblok vastknopen geeft direct storingen op.
User avatar
Robert Dart '72
Posts: 50
Joined: 01 Jun 2013, 11:40
Location: Drempt
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Robert Dart '72 »

gaaf gedaan!
mooie auto
paste bij jou de C body schijven en klauwen zomaar?
of heb je daar soms speciale draagarmen voor gevonden?
Post Reply