1973 Dodge Dart - Rijdend project
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Dat krijg je ervan ... met een oude Mopar door weer en wind
Mooi werk
Aanzuigen van olie door de pcv komt veel voor, ook bij ''moderne'' motoren, veel mensen hebben er volgens mij geen idee van.
Het kan zeker geen kwaad om dat op te vangen, m'n 318 ging er wel eens van pingelen op warme dagen + vieze kleppen en bougies... een hoop onnodige ellende!
Mooi werk
Aanzuigen van olie door de pcv komt veel voor, ook bij ''moderne'' motoren, veel mensen hebben er volgens mij geen idee van.
Het kan zeker geen kwaad om dat op te vangen, m'n 318 ging er wel eens van pingelen op warme dagen + vieze kleppen en bougies... een hoop onnodige ellende!
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Vorig jaar in juli had ik een 360 motor opgehaald bij een medeforummer.
Deze motor zal als vervanger gaan dienen voor de 318 in de Dart.
Bij de motor zaten KeithBlack-zuigers, nieuwe krukas-damper en doubleroller timingchain.
Daarnaast heb ik voor deze motor ook een set '302'-koppen van een 318 meegenomen. Deze hebben een mooie en kleine verbrandingskamer wat de compressieverhouding van de motor goed doet.
Eenmaal teruggekomen ben ik langzaam begonnen met de koppen aan te pakken.
In de verbrandingskamers al de ruwe structuur van het gietijzer weggehaald, alsook in de poorten. Tevens heb ik alle scherpe randen weggehaald ter voorkoming van 'hotspots' die detonatie kunnen veroorzaken.
Daarna, overal waar ik bij kon, alles zo goed als mogelijk gepolijst en vloeiend gemaakt, om de doorstroming te bevorderen.
In de verbrandingskamers heb ik de in/uitstroom bij de kleppen iets wijder en vloeiender gemaakt voor betere flow.
Het inlaatmanifold is geportmatched op de inlaatkanalen van de koppen.
De 16 nieuwe kleppen hebben een kleine modificatie ondergaan en zijn daarna ook gepolijst, dit alles om de verbrandingshitte zo goed mogelijk te reflecteren en in het mengsel te houden, wat een efficientere verbranding en daarmee vermogen zou moeten betekenen.
In het motorblok zijn eveneens alle scherpe randen verwijderd en heb ik een aantal kanalen van het oliesysteem opgeboord en evt. interne bochten vloeiender gemaakt.
De olie-aanzuigbuis bij de motor was bedoeld voor een rearsump/pickup oliepan. Deze heb ik verbouwd tot een mid-sump oliepickup.
Bij de gietijzeren krukas zijn de scherpe randen ietwat afgerond en de tegengewichten licht gepolijst. Alle oliekanalen zijn met remmenreiniger en BrakeCleaner schoongemaakt.
Vanwege de KeithBlack-zuigers heb ik de ringgaps van alle bovenste zuiger-veerringen nagemeten en ge-regapped op 0,025". Deze stonden iets te krap.
De zijkanten van de drijfstangen zijn ook ontdaan van scherpe randen.
Nieuwe 0,010" hoofd- en drijfstanglagers zijn schoongemaakt, voorzien van montage-olie en in het block geplaatst.
Na het plaatsen van krukas en zuigers/drijfstangen is alles op moment aangetrokken.
Deze motor zal als vervanger gaan dienen voor de 318 in de Dart.
Bij de motor zaten KeithBlack-zuigers, nieuwe krukas-damper en doubleroller timingchain.
Daarnaast heb ik voor deze motor ook een set '302'-koppen van een 318 meegenomen. Deze hebben een mooie en kleine verbrandingskamer wat de compressieverhouding van de motor goed doet.
Eenmaal teruggekomen ben ik langzaam begonnen met de koppen aan te pakken.
In de verbrandingskamers al de ruwe structuur van het gietijzer weggehaald, alsook in de poorten. Tevens heb ik alle scherpe randen weggehaald ter voorkoming van 'hotspots' die detonatie kunnen veroorzaken.
Daarna, overal waar ik bij kon, alles zo goed als mogelijk gepolijst en vloeiend gemaakt, om de doorstroming te bevorderen.
In de verbrandingskamers heb ik de in/uitstroom bij de kleppen iets wijder en vloeiender gemaakt voor betere flow.
Het inlaatmanifold is geportmatched op de inlaatkanalen van de koppen.
De 16 nieuwe kleppen hebben een kleine modificatie ondergaan en zijn daarna ook gepolijst, dit alles om de verbrandingshitte zo goed mogelijk te reflecteren en in het mengsel te houden, wat een efficientere verbranding en daarmee vermogen zou moeten betekenen.
In het motorblok zijn eveneens alle scherpe randen verwijderd en heb ik een aantal kanalen van het oliesysteem opgeboord en evt. interne bochten vloeiender gemaakt.
De olie-aanzuigbuis bij de motor was bedoeld voor een rearsump/pickup oliepan. Deze heb ik verbouwd tot een mid-sump oliepickup.
Bij de gietijzeren krukas zijn de scherpe randen ietwat afgerond en de tegengewichten licht gepolijst. Alle oliekanalen zijn met remmenreiniger en BrakeCleaner schoongemaakt.
Vanwege de KeithBlack-zuigers heb ik de ringgaps van alle bovenste zuiger-veerringen nagemeten en ge-regapped op 0,025". Deze stonden iets te krap.
De zijkanten van de drijfstangen zijn ook ontdaan van scherpe randen.
Nieuwe 0,010" hoofd- en drijfstanglagers zijn schoongemaakt, voorzien van montage-olie en in het block geplaatst.
Na het plaatsen van krukas en zuigers/drijfstangen is alles op moment aangetrokken.
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Je propt er weer serieus veel tijd in, strak werk.
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
Dodge Tradesman ‘76 shorty
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Windage tray pas-gemaakt op de hoofdlagerkappen.
Daarbij moesten 4 lagerkapbouten voorzien worden van een afstandsbus en schroefdraad, alwaar de boutjes van de windage-tray in geschroefd en geborgd konden worden.
Nieuwe oliepan gekocht bij Summit, en voorzien van schotten tegen het wegstromen van de olie tijdens hard remmen of accelereren.
Daarbij moesten 4 lagerkapbouten voorzien worden van een afstandsbus en schroefdraad, alwaar de boutjes van de windage-tray in geschroefd en geborgd konden worden.
Nieuwe oliepan gekocht bij Summit, en voorzien van schotten tegen het wegstromen van de olie tijdens hard remmen of accelereren.
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Binnenkant van het dakplaatwerk voorzien van geluidsdempende panelen.
Tevens wat matige lasjes vanuit de fabriek voorzien van extra lassen voor meer stevigheid.
Standaard fabrieks las en hechtwerk;
Tevens wat matige lasjes vanuit de fabriek voorzien van extra lassen voor meer stevigheid.
Standaard fabrieks las en hechtwerk;
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Krukaspoellie alvast voorzien van Timing-wheel voor electronische ontsteking en latere brandstof-injectie.
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Onlangs 2 Borla Pro-XS mufflers opgehaald voor nieuw uitlaatsysteem onder de Dart, samen met een X-pijp.
Nokkenas uitgeklokt in de 360 en beugeltje gemaakt voor de crank trigger.
Nokkenas uitgeklokt in de 360 en beugeltje gemaakt voor de crank trigger.
-
- Posts: 830
- Joined: 10 Jun 2007, 21:20
- Location: ede
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Lekker hoor!
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
- panther-pink
- Posts: 1058
- Joined: 09 Jun 2007, 16:07
- Location: nijverdal
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Hahaha, die zijn best loud
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
Dodge Tradesman ‘76 shorty
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Ik wilde eigenlijk de Dynomax mufflers gebruiken die ik al had liggen, maar die passen helaas niet zo makkelijk onder het kleine Dartje.
De R in XR staat voor 'Race'.
Maar daarom heb ik ook de XS potjes gekozen... waarbij de S voor Street, of (iets) stiller staat
Zo zou de XS moeten klinken.
De R in XR staat voor 'Race'.
Maar daarom heb ik ook de XS potjes gekozen... waarbij de S voor Street, of (iets) stiller staat
Zo zou de XS moeten klinken.
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Zo te horen maakt de inlaat meer kabaal dan de uitlaat haha.
Die fout hebben ze op het circuit Zandvoort in de jaren 80 ook gemaakt. Moesten er speciale uitlaten komen, had iedereen die aangeschaft, maar de inlaat lieten ze vrij. Toen kwamen ze erachter dat de inlaat meer herrie maakte dan de (geknepen) uitlaten.
Die fout hebben ze op het circuit Zandvoort in de jaren 80 ook gemaakt. Moesten er speciale uitlaten komen, had iedereen die aangeschaft, maar de inlaat lieten ze vrij. Toen kwamen ze erachter dat de inlaat meer herrie maakte dan de (geknepen) uitlaten.
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Vandaag de krukas-poelie met trigger wheel op het bandenbalanceer-apparaat gehad bij American Service Point.
Bleek dat er slechts 1 à 2 gram onbalans in zat.
Niet slecht voor een eigen handmatig gebalanceerde poelie lijkt me zo.
Bleek dat er slechts 1 à 2 gram onbalans in zat.
Niet slecht voor een eigen handmatig gebalanceerde poelie lijkt me zo.
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Tevens de eerste stapjes gemaakt met de Megasquirt ECU.
Heb de poelie met triggerwheel en krukas-sensor op de draaibank gemonteerd en geprobeerd uit te lezen met de MegaSquirt ECU.
Dat leek aardig te lukken.
Ik wist niet zeker of de krukas-sensor uberhaupt zou werken aangezien ik deze zo van Marktplaats af had gehaald.
Heb de poelie met triggerwheel en krukas-sensor op de draaibank gemonteerd en geprobeerd uit te lezen met de MegaSquirt ECU.
Dat leek aardig te lukken.
Ik wist niet zeker of de krukas-sensor uberhaupt zou werken aangezien ik deze zo van Marktplaats af had gehaald.
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Dit weekend de laatste hand gelegd aan een volledig nieuw uitlaatsysteem onder de Dart.
Er zat voorheen een 2-1/4" dual gescheiden systeem onder, met 2 verschillende mufflers en nog de standaard suffe gietijzeren manifoldjes.
Nu zit er een vers uitlaatsysteem onder met 2,5" diameter pijpen, mandrell gebogen bochten, Dougs coated Headers, Summit X-pipe, Borla Pro XS mufflers en Flowmaster eindpijpen.
Het was een behoorlijke opgave om de headers gemonteerd te krijgen, en daarbij ook te zorgen dat ze nergens tegenaan gaan zitten.
Er zat voorheen een 2-1/4" dual gescheiden systeem onder, met 2 verschillende mufflers en nog de standaard suffe gietijzeren manifoldjes.
Nu zit er een vers uitlaatsysteem onder met 2,5" diameter pijpen, mandrell gebogen bochten, Dougs coated Headers, Summit X-pipe, Borla Pro XS mufflers en Flowmaster eindpijpen.
Het was een behoorlijke opgave om de headers gemonteerd te krijgen, en daarbij ook te zorgen dat ze nergens tegenaan gaan zitten.
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Dat ziet er strak uit. En de sound?
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
Dodge Tradesman ‘76 shorty
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Geen hamers aan te pas gekomen.
Wel flink wat verwensingen en 'frustatie' uitingen uit mijn vocabulaire de revue laten passeren...
Die junior-Mopar karretjes zijn niet gemaakt voor allerlei extra buizen onder de motorkap.
Het geluid is tammer dan voorheen bij lage toerentallen. Echter bij goed accelereren klinkt het lekker fel.
Echter door de X-pijp is het typische v8-geluid een stuk minder geworden.
Maar als dat andere geluid betekent dat er meer power uit het blokkie gehaald wordt, dan lig ik daar niet zo wakker van.
Wel flink wat verwensingen en 'frustatie' uitingen uit mijn vocabulaire de revue laten passeren...
Die junior-Mopar karretjes zijn niet gemaakt voor allerlei extra buizen onder de motorkap.
Het geluid is tammer dan voorheen bij lage toerentallen. Echter bij goed accelereren klinkt het lekker fel.
Echter door de X-pijp is het typische v8-geluid een stuk minder geworden.
Maar als dat andere geluid betekent dat er meer power uit het blokkie gehaald wordt, dan lig ik daar niet zo wakker van.
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Looks great
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Vandaag nog wat puntjes op de i gezet wat de uitlaat betreft;
O2-sensor 'bung' weer terug in de uitlaat gelast voor de AFR-meter. Tevens ook de RVS eindstukken weer gemonteerd, maar daar moet iets beters/netters voor komen tzt.
Daarnaast ook eindelijk eens een front-spoiler gemonteerd die ik al een tijdje wilde proberen hoe deze zou staan.
Ondanks dat de auto redelijk verlaagd is, vond ik het nog altijd storend dat ie niet echt 'laag' lijkt van voren.
Ben er wel content mee voorlopig.
O2-sensor 'bung' weer terug in de uitlaat gelast voor de AFR-meter. Tevens ook de RVS eindstukken weer gemonteerd, maar daar moet iets beters/netters voor komen tzt.
Daarnaast ook eindelijk eens een front-spoiler gemonteerd die ik al een tijdje wilde proberen hoe deze zou staan.
Ondanks dat de auto redelijk verlaagd is, vond ik het nog altijd storend dat ie niet echt 'laag' lijkt van voren.
Ben er wel content mee voorlopig.
- panther-pink
- Posts: 1058
- Joined: 09 Jun 2007, 16:07
- Location: nijverdal
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Lijkt niet verkeerdt , laat alleen ff een keer blauwe nummerplaten drukken , lijkt nog beter!!
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Herman, moet de triggerwheel nog op een bepaalde manier op de krukas worden gemonteerd? Ik bedoel met bv de afgebroken tand op het bovenste dode punt van de 1ste cilinder?
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Nee, meestal juist een (flink) aantal graden daarvoor.
De triggerwheel is alleen maar het herkenningspunt voor de ECU op welk punt de krukas zich bevindt. Daarop bepaalt de ECU wanneer/over hoeveel graden de vonk moet plaatsvinden.
Bij sommige EFI systemen maakt het, tot een bepaalde hoogte, 'niet zoveel' uit want je kan deze hoek aangeven in de software.
Andere systemen willen de triggerwheel op een bepaalde stand gemonteerd zien dacht ik.
Het is wel aan te raden om redelijk in de buurt te blijven van wat de manuals aanraden.
Als je een triggerwheel op je krukaspoelie monteert, dan heb je 6 standen (6 boutgaten) om de missing tooth op te zetten.
De triggerwheel is alleen maar het herkenningspunt voor de ECU op welk punt de krukas zich bevindt. Daarop bepaalt de ECU wanneer/over hoeveel graden de vonk moet plaatsvinden.
Bij sommige EFI systemen maakt het, tot een bepaalde hoogte, 'niet zoveel' uit want je kan deze hoek aangeven in de software.
Andere systemen willen de triggerwheel op een bepaalde stand gemonteerd zien dacht ik.
Het is wel aan te raden om redelijk in de buurt te blijven van wat de manuals aanraden.
Als je een triggerwheel op je krukaspoelie monteert, dan heb je 6 standen (6 boutgaten) om de missing tooth op te zetten.
-
- Posts: 356
- Joined: 08 Jun 2007, 13:23
- Location: Ja
- Contact:
Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project
Hoi Herman,
Ik heb nu een set flowmaster series 50 Deltaflow SUV mufflers aan m;n 440 hangen met originele hipo uitlaat manifolds. Klinkt goed, maar resoneert/dreunt enorm op lage toeren. Heb jij daar met deze ook last van?
Tnx
Jeroen.
Ik heb nu een set flowmaster series 50 Deltaflow SUV mufflers aan m;n 440 hangen met originele hipo uitlaat manifolds. Klinkt goed, maar resoneert/dreunt enorm op lage toeren. Heb jij daar met deze ook last van?
Tnx
Jeroen.
..CHARGER REGISTRATION OF THE NETHERLANDS
1968 Dodge Charger R/T....................http://www.charger.nl
1969 Dodge Charger
1968 Dodge Charger R/T....................http://www.charger.nl
1969 Dodge Charger