1973 Dodge Dart - Rijdend project

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

De auto had al schijfremmen van zichzelf, maar dat waren standaard (dunne) 10.7" schijven.
Aangezien deze al redelijk versleten waren en op een keer 1 remklauw vast ging zitten heb ik besloten om het hele zaakje te upgraden naar wat groter spul, voornamelijk omdat ik het meeste al had liggen eigenlijk.
Een nadeel hiervan is wel dat het remsysteem ook zwaarder is geworden, dus eigenlijk niet een aan te raden 'upgrade'.

De C-body schijven hebben een groter buitenlager dan de A-body. Daar heb ik een bus voor op de spindles gemaakt zodat het C-body lager gewoon past.
De remklauwen zijn van een '73er Chrysler, de caliper-brackets zijn echter weer van een '77 Dodge. Deze hadden enkel een dunne ring nodig achter brackets om goed uitgelijnd te worden met de schijven.

Image
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote:Omdat de Dart hier en daar wat roest-issues heeft, leek het me een goed plan om wat stevigheid in de auto terug te brengen door subframe-connectors te maken.
Van enkele stukken rechthoekig buis heb ik 2 connectors gemaakt die het voor- en achter subframe van de auto met elkaar verbinden.

De aanpassing was direct merkbaar. De auto was merkbaar stiller, minder rammeltjes hier en daar, en de tijdens het rijden voelt alles wat steviger aan. Tzt wil ik de connectors ook nog doorlassen aan de vloerplaten zelf voor nog meer stevigheid.

Ik ben van mening dat iedere Mopar met zelfdragende carosserie baat heeft bij subframe-connectors.


Image
helemaal mee eens!

ik heb ze ook al liggen:

Image
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Crash »

Met al die verschillende onderdeeltjes voor je remmen setup word het een frankenstein dart ? :happy:
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Ik doe liever upgrades aan een auto dan geilen op nummer matching shit enzo... :)
Er is wel een aanzienlijk aanwezige kans dat dit remsysteem wordt verwisseld met de Wilwood schijfremmen die ik op een andere auto heb zitten. Dat zal veel kilo's schelen denk ik.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Toevallig gisteren nog even op Marktplaats rondgeneusd voor Wilwood spul, en bleek er nou net letterlijk bij mij om de hoek een setje oud-type, maar nog splinternieuwe Wilwood calipers te koop te staan voor een leuk bedragje.
Rik van Parts&Stuff meldde daarop dat hij nog twee 12,2" Wilwood remschijven had liggen die ik mocht proberen om passend te krijgen.
Dus binnenkort gaan we weer wat aandacht aan de voorremmen geven.

Image

Image


Vandaag heb ik in de bladveerpakketten een bladveer extra erbij gezet links en rechts.
Vaak bij vluchtheuvels merkte ik dat de achterkant bij het eraf rijden flink doorveerde, mede door de 2 gastanks achterin.
Nu met het extra blad in de veerpakketten is dit een stuk minder geworden. De auto voelt iets meer in 'balans'.
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Ed »

Mooi spul, passend maken lijkt me nog een hele klus. Nooit geweten dat je een bladveer kon bij plaatsen.
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Een mogelijke Wilwood upgrade is voorlopig even op een laag pitje gezet aangezien dit op z'n minst weer waarschijnlijk snel €6-700 zou gaan kosten. Dat leek me wat stevig voor een remsysteem wat nu gewoon goed remt nog steeds.

Daarvoor in de plaats heb ik wel besloten om de remblokken te vernieuwen en te upgraden naar Hawk Performance HPS-remblokken.
Dit zijn carbon-metallic remblokken met een iets beter frictie-materiaal waardoor de remweg verkort wordt.
De vorige remblokken zorgden voornamelijk voor een mooie spiegelglans op de remschijven. De HPS-blokken geven de remschijven weer een 'matte' finish.
Met name bij middelmatig en stevig/hard remmen zijn deze betere remblokken duidelijk merkbaar.

Oude remblokken;
Image

Hawk Performance HPS;
Image


Na de bladveer-upgrade was het nu tijd om de voor-vering aan te pakken.
Enige tijd terug had ik een set 1" torsion bars van "Just Suspension" besteld bij SixPack Speedshop en deze waren onlangs binnengekomen.


Image

Vandaag ben ik even flink aan het stoeien geweest onder de auto om deze dikkere vering te plaatsen.
De originele torsievering was 0,87" dik. De 1" bars geven een voelbare upgrade aan de auto waardoor deze nu bij voornamelijk vluchtheuvels e.d. iets minder snel en diep doorveert.
Vanwege de sterkere voorvering heb ik de auto ook ietwat kunnen verlagen aan de voorkant.
De wegligging is ook wederom duidelijk verbeterd hiermee. I'm a happy camper :)


Image
I.D.K.
Posts: 685
Joined: 15 Jun 2007, 20:28
Location: Waar de strepen liggen!!

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by I.D.K. »

BigBlockMopar wrote:Een mogelijke Wilwood upgrade is voorlopig even op een laag pitje gezet aangezien dit op z'n minst weer waarschijnlijk snel €6-700 zou gaan kosten. Dat leek me wat stevig voor een remsysteem wat nu gewoon goed remt nog ste


Na de bladveer-upgrade was het nu tijd om de voor-vering aan te pakken.
Enige tijd terug had ik een set 1" torsion bars van "Just Suspension" besteld bij SixPack Speedshop en deze waren onlangs binnengekomen.

De wegligging is ook wederom duidelijk verbeterd hiermee. I'm a happy camper :)


Image
Snap ik dat je en happy CAMPER bent met 2 gastanks achterin! :happy: :P
Maar ziet er goed uit, ben benieuwd hoe dat gaat straks met die hemi erin!!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Onlangs had ik de Monroe Sensatrac-achterschokbrekers vervangen voor Bilstein schokbrekers, met goed resultaat.
Vandaag heb ik de KYB-voorschokbrekers vervangen voor een set verstelbare Hotchkis schokbrekers., met eveneens goed resultaat.
De auto ligt nu nog beter op de weg en in de bochten is ook het overhellen van de auto weer wat verminderd.

Door de 24 verstelbare standen van de Hotchkis schokbrekers zijn ze perfect af te stellen op de auto. Doordat het afstelknopje boven de schokbreker zit, zijn ze simpel vanuit de motorruimte te verstellen.


Bilstein RCD
Image

Image


Hotchkis Adjustable shocks
Image

Image
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Dickdale »

Attachments
HotchkisLeafsprings.JPG
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Met 2 gastanken in de achterbak geloof ik niet zo in dit soort oplossingen :)

Er zitten nu 7 bladveren per kant in het verenpakket op m'n Dart, en ik zou soms eigenlijk nog wel een bladveer erbij willen hebben om de vering wat te verbeteren, zeker als ik net getankt heb.
Maar het totale gewicht van de verenpakketten vind ik ook een punt van aandacht en heb daarom liever wat minder, maar dikkere veerbladen als dat wat gewicht kan besparen.

Ik heb nog een nieuwe set bladveren liggen van een Jeep Cherokee met 5 dikkere veerbladen wat ik wil testen ooit.
Alleen het center-gat zit op de verkeerde locatie en moet opnieuw geboord worden eigenlijk.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by ARLI »

centergat voor de torenbout?
pons er in maken, klapt even maar werkt wel
Ik werk met plezier.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Pons? ... Als in, even een 8mm ø gaatje meppen in 7-8mm dik gehard verenstaal?
Dat zie ik niet echt zomaar gebeuren.

Met het hobbygereedschap wat ik heb rondslingeren zal het wel langdurig aanklooien worden met een ronde staalfrees, of wellicht zeer plaatselijk roodgloeiend stoken van het veerblad en daar in boren.
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Ed »

Pikkie afslijpen.......hoef je ook geen gaatje te boren :hmmm:
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Nee het gaatje moet erin komen. Hier gaat de centrale bout doorheen om het verenpakket samen te houden en dat de veerbladen zichzelf niet uit het veerpakket werken tijdens gebruik.
Het kopje van deze bout zorgt tevens voor lokatiebepaling van de achteras op de bladveren, dus is redelijk belangrijk wel.
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Ed »

Niks voor jou :lol: HAP
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

De avondmaaltijd was kleiner dan ik hoopte dus vandaar... :D
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Vond gistermiddag een briefje onder m'n ruitenwisser... Stond een heel verhaal op. In normaal goed Nederlands, dat dan weer wel.
In het kort kwam het er echter op neer dat iemand zijn '97 Mercedes CLK Sport wel zo wilde ruilen voor mijn Dart... :lol:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote:Vond gistermiddag een briefje onder m'n ruitenwisser... Stond een heel verhaal op. In normaal goed Nederlands, dat dan weer wel.
In het kort kwam het er echter op neer dat iemand zijn '97 Mercedes CLK Sport wel zo wilde ruilen voor mijn Dart... :lol:
Ik zeg doen! :OO:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Kleine resumé van wat ik de laatste tijd zoal gedaan/gemaakt en gesloopt hebt aan het project :)

- Roestig stuk plaatwerk vervangen;
Image

Image

Image

Image


- Overdrive Transmissie gewisseld voor een andere.
- Linker torsionbar gaf het op onlangs en splitste zichzelf in 2 delen. Doet 't echter niet zo goed meer zo;

Image

Image


De auto was daardoor genoodzaakt om 2 dagen op de bumpstops en bijna met z'n smoel op de straat rond te rijden...
Echter krijg men wel hernieuwde waardering voor werkende vering in een auto en weer frisse haat naar verkeersdrempels en rommelige straatsteen-wegen :D

Image

Het probleem is voorlopig even tijdelijk opgelost dankzij een leen-torsionbar van een mede-A-body lotgenoot :D
Just Suspension heeft een torsionbar opgestuurd naar de container van SixPack Speedshop, netjes onder garantie want de breuk heeft er alles van van een fabricage fout. Komt binnenkort binnen.

Aangezien de tijdelijke leen-Torsionbar een standaard dunne 0.87" versie is en de JustSuspension bars 1" zijn, zit er veer-verschil in de ophanging nu. Om dit probleem enigszins op te lossen rijden we voorlopig rond met een aantal opgevouwen muismatjes tussen de onderste draagarm en chassis getierapped... :? :hmmm:
Image

jaja, McGyver eat your heart out...! :lol: :roll:

Om eerlijk te zijn, is er weinig van het verschil in torsionbars te merken tijdens het rijden en zit nu al enkele weken zo zonder problemen.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Vandaag de bone-stock 2-bbl intake met Impco300-mixer vervangen voor een Edelbrock intake met Impco 425 carb.
Vond het wel een leuk Valentijnkadootje voor/aan mezelf :D

Image
stuiterbal
Posts: 10
Joined: 18 Feb 2015, 12:00

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by stuiterbal »

Heel erg leuk om te zien en te lezen over je project!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Verzamel-update #783

- Maart 2015:
Nieuwe Torsionbars van JustSuspension zijn via SixPack Speedshop binnen gekomen.

Image


- April 2015:
Heb het potje van een remontluchtings-set gebruikt in het PCV-systeem om een indruk te krijgen hoeveel olie zo'n systeem nou meezuigt.
Nou, dat was wel een eye-opener. Naast olie wordt uiteraard het nodige vocht meegenomen, en dat had zich nu grotendeels, samen met de olie in het potje verzameld.
Dat potje blijft dus voorlopig nog maar even zitten in het systeem.

Image


Bij SixPackSpeedshop een set EBC YellowStuff remblokken gehaald en gemonteerd op de Dart.
Heb ook besloten om met nieuwe remschijven te beginnen zodat het contact optimaal is.

Image


- Mei 2015
Bilstein-achterschokbrekers vervangen voor verstelbare QA1-schokbrekers.
Merkbaar verschil in handling.

Image


- Juni 2015
RustRepair, Links-achter - De klus waar ik al lange tijd tegenaan hikte.
Uiteindelijk gewoon maar begonnen en stuk voor stuk alles aangepakt.
Van een gehele panel-skin is alleen het onderste stuk gebruikt en achteraan had ik nog een compleet stuk achterscherm liggen met binnenscherm en stukje kofferbodem.

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
jelmoer
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2012, 23:32
Location: Delluf

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by jelmoer »

Ziet er een heel stuk minder luchtig uit linksachter.
Is de dart nu roestvrij....
Ga je hem nu weer oranje/zwart rollen
Of iets heel anders?
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Het plaatwerk links-achter is al weer oranje voorlopig.
Aan de rechterkant zit ook nog wel wat roest, maar lang niet zo veel als dat er links zat.

Heb wel zitten denken om eens een ander kleurtje te kiezen, maar heb nog genoeg oranje staan in de blikken, maar niet genoeg andere verf om de auto in een andere kleur te zetten.
Post Reply