Protouring project

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
User avatar
Roadrunner 440+6
Posts: 314
Joined: 07 Jun 2007, 20:12
Location: Bovenkarspel

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Roadrunner 440+6 »

:yeah: :yeah:
Ary
Posts: 17
Joined: 21 Sep 2011, 16:25

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Ary »

Zo dan, erg goed bezig :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Thx!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Stargazer »

Wat een werk man, petje af!

Die kleine kachel unit is een mooie oplossing.
Mijn originele kachel unit ligt nog op zolder te wachten.
Denk dat hij daar nog lang kan wachten ;-)
The Earth has provided the means to burn it down
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Na het vervangen van een aantal kleine delen heb ik de inner wheelhousing en de extension geplaatst.

Image

Hierna heb ik de kofferbakbodem op maat geslepen en vastgeschroefd.

Image

Image

Daarna de quarter skin.

Image

Image

Vervolgens heb de tailpanel uitgelijnd met beide quarters.

Image

Het begint weer een beetje op een complete auto te lijken. Nog een aantal kleine dingen uitlijnen en dan is het plaatwerk bijna klaar.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Summerboy
Posts: 158
Joined: 16 Jun 2007, 22:32

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Summerboy »

Dickdale wrote:nog een mooi voorbeeld van waar ik heen wil:

Image

Image

http://link.marktplaats.nl/m857076904 :)
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Deze had ik al gezien Summerboy. Ze hebben zeker iets alleen wil ik velgen die meer op de kinesis K18/K19 velgen lijken. Bonspeed maakt ze alleen zijn ze erg prijzig.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Het is alweer even gelegen dat ik mijn vorderingen geplaatst heb. Ik moet zeggen dat ik zeker niet stil gezeten heb, maar wel een klein beetje een "winterdipje" heb. Ik ben momenteel met de ophanging bezig omdat de body aangepakt moet worden en ik dit wil laten doen. Ik moet nog op zoek naar een plaatwerker/spuiter.

Zoals hij er nu bij staat:

Image

Image

Ik heb alles nu uitgelijnd om ze te bepalen hoe de quarter panels er op moeten. Dat is nog een heel klusje geweest en soms moet je genoegen nemen met het feit dat de toleranties in de 70'er jaren minder nauwkeurig waren dan die van tegenwoordig. Zeker als je hoge eisen stelt is dat lastig. Zowel de kofferbakbodem, quarter panels als de extensions zitten op dit moment op de auto geschroefd omdat deze nog uit elkaar moet om de body te laten stralen en in de primer te zetten.

Ook het uitlijnen van de bumper behoorde tot de taken:

Image

Motorkap:

Image

Image

Hierna ben ik verder gegaan met het K-member:

Image

Na het verwijderen van ca. 45 jaar aan zand en klei, heb ik hem gestraald om vervolgens enkele verstevigen aan te brengen.

Image

Image

Image

Image

De volgende stap is laten poedercoaten.

In die tussentijd had ik besloten om toch maar subframeconnectors en torqueboxen van Us Car Tools aan te schaffen ipv ze zelf van plaatstaal te maken. Dit scheelt een hoop tijd.

Image

Image

Ook heb ik zitten kijken hoe ik het beste de Dr.Dif/Brembo Z18 schijfremcombinatie in elkaar kan zetten. Dit valt nog niet mee omdat het geen radiaal gemonteerde remklauwen zijn.

Image

Image

Uiteindelijk zal er zoiets als dit voor gemaakt gaan worden:

Image

Image

Image

Image

Maar deze uitdaging laat ik nog even liggen totdat ik de ophanging weer in de verf heb en de auto kan opbouwen.

Als laatste ben ik bezig geweest met de draagarmen. Het vervangen van de rubbers is geen overbodige luxe. Het is dan ook maar goed dat ik de auto helemaal uit elkaar gehaald heb, want je komt gaandeweg steeds meer dingen tegen:

Image

Pivot shaft er uit met een poelietrekker:

Image

Image

Daarna gestraald en verstevigen:

Image

Image
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Mr4Speed
Posts: 16
Joined: 19 Mar 2015, 09:11

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Mr4Speed »

Dik!
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Thx! Vandaag lekker vrij en maar even wat onderdelen uitzoeken om te laten poedercoaten...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

En de onderdelen zijn terug! Ziet er mooi uit en motiveert weer om er tegen aan te gaan.

Image

Image

Image

Image
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
I.D.K.
Posts: 685
Joined: 15 Jun 2007, 20:28
Location: Waar de strepen liggen!!

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by I.D.K. »

Nice!!
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Crash »

Netjes hoor
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Het is een beetje de omgekeerde volgorde, maar ik ga nu de achteras en vooras weer onder de auto plaatsen om deze te ondersteunen alsof de auto weer op zijn wielen staat. Daarna wil ik de subframeconnectors en torqueboxen er onder lassen. Dat had eigenlijk gemoeten toen de auto nog in elkaar was, maarja... aldoende leer je...

Achteras onder de auto met Hotchkiss bladveren:

Image

Image

NIeuwe bushings in de bovenste draagarmen:

Image

Daarna het k-member weer opgebouwd met allemaal Polyurethane rubbers van Energy Suspension:

Image

Image

Old vs new:

Image

Ook ben ik bezig geweest met het vervangen van de draadeinden van de achterassen (waarvan ze vroeger dachten dat de moeren los zou draaien en daarom maar met de klok mee moesten draaien aan de enne kant van de auto en tegen de klok in aan de andere kant van de auto):

Image

Toch wel handig zo'n 20 tons werkplaatspers!

Daarna stralen en in de lak. Daarna het oude lager met retainer er af en nieuwe lager er op.

Image

Image
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
68reaper
Posts: 158
Joined: 01 May 2014, 20:20

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by 68reaper »

nice! nog updates?
500cui '68 Reaper
'07 Charger SRT8
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Zeker. Binnenkort zal ik weer even een update plaatsen!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Update!

Ter motivatie nog even het model gekocht:

Image

De subframeconnectors geplaatst. Voor:

Image

En na:

Image

Voorste torqueboxen geplaatst:

Image

Nog wat rotte delen vervangen in de spatborden:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

De gaten van de sierlijsten dicht gemaakt.

Image

En weer in de primer.

Image

De lagers van de achterassen vervangen:

Image

Image

Image

Een andere kofferdeksel bij Marck Harteveld gekocht omdat de vorige eigenaar de mijne bij het slot tot pulp geslagen had.

Image

Image

Image

Bucket seats in Duitsland gekocht.

Image

De seals van de achteras vervangen.

Image

Image

Image

Image

Image

Meteen even gekeken met verf hoe het raakvlak van de tandwielen is. Op de foto kan je het niet goed zien, maar in het echt kon ik zien dat het raakvlak mooi in het midden van de tand zat.

Image

Image

De behuizing schoon gemaakt en van een kleurtje voorzien.

Image

Image

Twee een boutje geplaatst in de achteras zodat ze mooi op hun plek blijven.

Image

Image

Image

Image

De remklauwen worden nog gespoten.

Een A518 bak met overdrive op de kop getikt via een tip van het forum. Om in de toekomst een andere bellhousing op te plaatsen.

Image
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by TheDeputy »

Ziet er allemaal netjes uit hoor! Knap werk.

Wel een opmerking over de pignon seal. Nu je de yoke hebt verwijderd is de voorspanning van de lagers weg. Je mag de moer daarna niet meer zo vast zetten als ie van nieuw af aan hoort te staan. Het gevaar bestaat dat je de lagers kapot rijdt en daardoor ook je gears.
Het beste is dan ook om er nieuwe lagers in te zetten. Een rebuild kit kost rond de 100 dollar.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by BigBlockMopar »

De 3rd member lijkt op een 489 behuizing. Daar zit standaard een crush sleeve in die je eigenlijk wil vervangen voor een solid spacer zodat deze nooit kan inklappen en de lagervoorspanning ook laten verdwijnen.

Lekker bezig in ieder geval. Leuk project.

Wat de bucketseats betreft, ik zou persoonlijk bij een auto met de focus op 'handling' de stoelen toch vervangen voor betere/modernere bucket-seats; Het type waar je niet vanaf glijdt als je scherp een bocht in gaat.
Of, de schuimpadding en bekleding in deze stoelen zodanig aanpassen dat je meer een bucket krijgt met betere zijdelingse steun.
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

TheDeputy wrote:Ziet er allemaal netjes uit hoor! Knap werk.

Wel een opmerking over de pignon seal. Nu je de yoke hebt verwijderd is de voorspanning van de lagers weg. Je mag de moer daarna niet meer zo vast zetten als ie van nieuw af aan hoort te staan. Het gevaar bestaat dat je de lagers kapot rijdt en daardoor ook je gears.
Het beste is dan ook om er nieuwe lagers in te zetten. Een rebuild kit kost rond de 100 dollar.

Toon
Thx voor de tip, Toon!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote:De 3rd member lijkt op een 489 behuizing. Daar zit standaard een crush sleeve in die je eigenlijk wil vervangen voor een solid spacer zodat deze nooit kan inklappen en de lagervoorspanning ook laten verdwijnen.

Lekker bezig in ieder geval. Leuk project.

Wat de bucketseats betreft, ik zou persoonlijk bij een auto met de focus op 'handling' de stoelen toch vervangen voor betere/modernere bucket-seats; Het type waar je niet vanaf glijdt als je scherp een bocht in gaat.
Of, de schuimpadding en bekleding in deze stoelen zodanig aanpassen dat je meer een bucket krijgt met betere zijdelingse steun.
Is idd een 489. Bedoel je met solid sleeve die van drdiff? http://www.doctordiff.com/8-3-4-489-cas ... nator.html

Thx! Vwb de buckets. Het is idd de bedoeling om deze zo te bekleden dat ze meer steun bieden dat je meer steun.

:yeah:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Update, update...

Achteras zit weer in elkaar met alles er op en er aan te wachten totdat deze gemonteerd kan worden.

Image

Nog een Wilwood HRC 7/8" gekocht maar zoals je ziet heeft deze een kortere push rod, dus heb ik via Dr.Diff een langere push rod en tevens een adapterplaat voor 2 bouts naar 4 bouts en een adjustable proportion valve besteld.

Image

Tevens heb ik mijn deuren weggebracht naar Marck en heeft hij bij deze de rotte plekken vervangen en de sierlijstgaten dichtgemaakt. Dit naar volle tevredenheid! :yeah:

Image

Image

Image

Op dit moment ben ik bezig met het maken van een Autocad tekening voor de adapters die ik nodig heb om de Brembo remklauwen, type Z18 te kunnen bevestigen.

Image

Image

Image

Is lang geleden dat ik met Autocad heb gewerkt, maar ook wel weer leuk om te doen. Ik wil, als de rendering klaar is, de adapter 3D laten printen in kunststof en als deze goed is gaat hij gefreesd worden.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by ARLI »

Dickdale wrote:Update, update...

Acht
Image

Is lang geleden dat ik met Autocad heb gewerkt, maar ook wel weer leuk om te doen. Ik wil, als de rendering klaar is, de adapter 3D laten printen in kunststof en als deze goed is gaat hij gefreesd worden.
Die ophanging van de remklauwen kan relatief eenvoudig.
Gewoon strip 12 dik en dan uitsparing er in maken voor de klauw en dan andere kant op maat maken door te passen op de poms. ( wat is eigenlijk de echte naam waar je voorwielnaven op zitten ?)
ik doe er dan altijd een ring tussen ( tussen strip en klauw)
Dan dunnen plaatjes tussen schijf en klauw en druk em er op bijvoorbeeld met 1 mm plaatje of dikker als het nodig is. Zorg dat die een beetje klem zit als je gaat echten, en dan in de midden van de schijf gecentreerd.
Dan stripen hechten aan poms.
nog even een keer klauwen monteren om te checken en dan aflassen.
Heb dit al een aantal keren gedaan en dat gaat prima.
Adapters maken is mooi zeker maar ook tijdroven.
mijn manier is op 1 avond te doen.
mvg Arjan
Ik werk met plezier.
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

ARLI wrote: Die ophanging van de remklauwen kan relatief eenvoudig.
Gewoon strip 12 dik en dan uitsparing er in maken voor de klauw en dan andere kant op maat maken door te passen op de poms. ( wat is eigenlijk de echte naam waar je voorwielnaven op zitten ?)
ik doe er dan altijd een ring tussen ( tussen strip en klauw)
Dan dunnen plaatjes tussen schijf en klauw en druk em er op bijvoorbeeld met 1 mm plaatje of dikker als het nodig is. Zorg dat die een beetje klem zit als je gaat echten, en dan in de midden van de schijf gecentreerd.
Dan stripen hechten aan poms.
nog even een keer klauwen monteren om te checken en dan aflassen.
Heb dit al een aantal keren gedaan en dat gaat prima.
Adapters maken is mooi zeker maar ook tijdroven.
mijn manier is op 1 avond te doen.
mvg Arjan
Thx voor het meedenken, Arjan! :yeah:

12 mm gaat niet passen. Ik heb max 9mm ruimte tussen de spindle en de remschijf. De voorwielnaven heten Hubs.

Ik weet dat het misschien omslachtig is, maar goed... dat is het hele project... zucht... :OO:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by ARLI »

12 mm had ik van wege vlees voor schroefdraad
als je ruimte voor moeren er achter heb kan je de plaatjes ook wel 5 mm dik maken
blijft echt heel!
Ik werk met plezier.
Post Reply