Protouring project

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Van de week lekker een vrije dag opgenomen en de hele dag geklust.

De andere kant is nu ook strak gemaakt. Tevens heb ik twee kapjes gemaakt waar origineel twee stukken karton met klipjes op hun plek worden gehouden.

Image

Image

Daarna heb ik de inner fender braces er on gelast.

Image

Image

De voorkant is nu klaar en daarom staat ie weer op zijn eco-bandjes ;)

Image

Nu verder aan de achterkant.

Image
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by BigBlockMopar »

'k wist niet dat de Blokker ook race-stoeltjes levert...?! :D

Je gaat die fenderbraces niet verder/volledig aflassen?
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote:'k wist niet dat de Blokker ook race-stoeltjes levert...?! :D

Je gaat die fenderbraces niet verder/volledig aflassen?
Die race-stoeltjes leveren behoorlijk wat gewichtsbesparing op :)

Ik ga ze nog wel verder aflassen, alleen was ik door mijn lasdraad heen... :happy:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by MoparJW »

:good: hadden ze het in de fabriek het maar zo gedaan :roll:
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Vandaag weer wat gedaan na een vakantie in de states van 3 weken. Voor de vakantie heb ik de inner fender braces afgelast en wat plaatjes gemaakt waar normaal van die kartonnen dingen zitten. Dit vond ik netter.

Ik heb een Vintage Air Gen 2 kachel gekocht en hubs van dr.diff voor 13 inch remconversie aan de voorzijde. Deze heb ik meegenomen in de bagage en als handbagage.

Image

Ik ben nu bezig met het maken van een steun voor de kachel. Hier een foto van de oude en de nieuwe. Een klein verschil.

Image

En vandaag kwam de postbezorger mijn spatborden brengen.

Image
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
tiltrotator
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2014, 21:23
Location: Dirkshorn

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by tiltrotator »

Zo je bent lekker bezig :yeah: zo te zien staat mij nog heel wat te wachten met het coronet project :happy:
78tradesman
Posts: 212
Joined: 21 Aug 2011, 20:46

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by 78tradesman »

gaat weer lekker blauwvinger lol

Gr
Dalfser mop

Rene
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Inmiddels had ik de remschijven binnen. Dit zijn 13 inch remschijven een Mercedes S500, W220.

Image

Deze moesten aangepast worden om op de hub van Dr. Diff te kunnen en dit heb ik voor een krat bier laten doen! :yeah: Het centergat diende vergroot te worden en de steek van 5x4,5 diende toegepast te worden.

Image

Nu op zoek naar een geschikte remklauw. Dit wordt waarschijnlijk de remklauw van een Touareg/Q7/Cayenne. Dit is een Brembo 6-pots remklauw die geschikt is voor een 330x32mm remschijf.

Omdat de Vintage Air kachel normaal gesproken op het schutbord wordt gemonteerd door er bouten en moeren doorheen te plaatsen en ik de motorruimte zo kaal mogelijk wil hebben, heb ik een platen gemaakt die ik aan de binnenzijde op het schutbord las. Hierop schroef ik dan weer de kachel en het regelventiel.

Image

Tevens heb een deel van het interieur weer in de auto gezet om zo te bepalen waar de kachel en het regelventiel moet komen. Krijg toch wel heel veel zin om te gaan rijden! :happy:

Image

Image
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by BigBlockMopar »

Leuk spul. :)
Zit er geen verschil tussen links en rechts bij de remschijven?
Kan me voorstellen dat de gekromde ventilatie sleuven in de schijven in een bepaalde rijrichting moeten staan voor beste koeling. Nu met 2 gelijke schijven zal de ene schijf wellicht beter koelen dan de andere.
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote:Leuk spul. :)
Zit er geen verschil tussen links en rechts bij de remschijven?
Kan me voorstellen dat de gekromde ventilatie sleuven in de schijven in een bepaalde rijrichting moeten staan voor beste koeling. Nu met 2 gelijke schijven zal de ene schijf wellicht beter koelen dan de andere.
Nope, dat dacht ik ook, maar is niet het geval... Daarnaast moet je je afvragen wat je met de auto gaat doen. Ga je er mee het circuit op of ga je cruisen en af en toe zo rijden dat je de remmen echt nodig hebt? Ik ga er in eerste instantie niet mee het circuit op. In eerste instantie... :happy:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by BigBlockMopar »

In heb soortgelijke insteek, echter weet ik dat als je eenmaal een auto hebt die wat wegligging lijkt te hebben, dat je dit toch graag wil testen op een circuit en daarom alles up-to-the-task moet zijn hiervoor. Ook al betekent dat dat je de eerste 3 jaar gewoon het bestaande riedeltje suffe meetings afcruised natuurlijk :D

Maar met je huidige voorbank zal je voorlopig geen serieus bochtenwerk kunnen doen in ieder geval :)
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote:In heb soortgelijke insteek, echter weet ik dat als je eenmaal een auto hebt die wat wegligging lijkt te hebben, dat je dit toch graag wil testen op een circuit en daarom alles up-to-the-task moet zijn hiervoor. Ook al betekent dat dat je de eerste 3 jaar gewoon het bestaande riedeltje suffe meetings afcruised natuurlijk :D

Maar met je huidige voorbank zal je voorlopig geen serieus bochtenwerk kunnen doen in ieder geval :)
Ach wie weet Herman, misschien kom ik er na 3 jaar wel achter dat ik toch het circuit op wil. Dan moet ik toch weer wat te doen hebben?

Die bank is alleen even om te kijken naar de zithoogte versus de plaats van de kachel. Warme voeten zijn lekker, maar te warm is ook weer niet goed. Ik ben nog aan het orienteren welke stoelen er in komen...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Van de week het interieur er weer uitgehaald en de baseplates van de kachel en regelventiel op de plek gelast...

Image
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Roadrunner 440+6
Posts: 314
Joined: 07 Jun 2007, 20:12
Location: Bovenkarspel

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Roadrunner 440+6 »

Lekker bezig wanneer moet hij klaar zijn?
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Roadrunner 440+6 wrote:Lekker bezig wanneer moet hij klaar zijn?
Zsm natuurlijk! :happy: Heb geen haast...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Vandaag heb ik een deel uit de outer wheel housing gehaald. In eerste instantie wilde ik met metaal de wheel housing weer in orde maken maar dat gaat veel tijd kosten. Daarom heb ik toch een paar housings over laten komen.

Image

Nadat ik het oude deel ruim had uitgetekend op het nieuwe deel, heb ik hem uitgeslepen. Toch wel even spannend of je ruim genoeg slijpt. Beter te ruim dan te krap...

Image

Van de week weer verder...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by BigBlockMopar »

Niet even alles gelijk een beetje getubbed daar?
Nu is het maximale wat je aan band kwijt kan slechts '325' :)
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote:Niet even alles gelijk een beetje getubbed daar?
Nu is het maximale wat je aan band kwijt kan slechts '325' :)
Lol... 295 is voldoende...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Aangezien ik niet leef om te werken, maar werk om te leven heb ik gisteren mooi een dagje vrij genomen om te klussen.

Eerst maar even het grove stuk op maat geslepen en het kwam er goed uit. Daarna maar even grof vast gelast:

Image

om vervolgens te kijken hoe het uitkwam met de quarterpanel en de deur terug gehangen:

Image

Kreeg hem eerst niet goed aangesloten met de outer wheel housing, maar met iets meer liefde kwam hij goed op zijn plaats te zitten. Blijft toch lastig om een stuk staal van meer dan 2 meter in je eentje goed op zijn plaats te krijgen... :happy:

Hiernaar heb ik de wheel housing verder afgelast, steeds tussen de lassen in om zo de spanning in het materiaal zo laag mogelijk te houden. Tevens is koelen met lucht ook aan te raden nadat je een las hebt gelegd.

Image

Hierna nog even met een halogeen spot er achter gekeken of er gaten in zaten en deze dicht gelast. Daarna alles afgeslepen... Nog niet helemaal klaar, maar zo goed als...

Image
Last edited by Dickdale on 25 Jul 2014, 13:31, edited 1 time in total.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by MoparJW »

:good:
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
Roadrunner 440+6
Posts: 314
Joined: 07 Jun 2007, 20:12
Location: Bovenkarspel

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Roadrunner 440+6 »

:yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Van de week kreeg ik de remklauwen binnen. Het zijn weliswaar gebruikte, maar goede remklauwen met 6 zuigers van Brembo. Ik ga ze nog reviseren maar ze passen perfect.

Image
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Spatbord afgelast en voorzien van een laagje...

Image
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by Dickdale »

Hier weer eens een update.

Nadat ik de outer wheelhousing er in had gelast, bleek dat ik teveel ruimte had tussen de quarter skin en de wheelhousing. Dat kon maar 1 ding betekenen.

Image

Image

Ik had teveel van het nieuwe deel afgehaald en de housing er "te hoog" ingelast. Ik heb me altijd voorgehouden dat dit een leertraject is en dit geld mag kosten. Leergeld, om het zo maar te noemen.

Nadat de nieuwe wheelhousing binnen was, via Rockauto, had ik besloten om voorlopig niks vast te lassen maar vast te schroeven met zelfborende parkers. Lassen kan altijd nog en pas als alles naar mijn zin er aan zit, zal het vastgelast worden.

Image

Hierna heb ik maar de hele wheelhousing er uitgehaald zodat je aan de bovenzijde tenminste een aanslag hebt om de nieuwe wheelhousing te plaatsen.

Image

Image

Uiteindelijk heb ik de quarterpanel uitgelijnd tov de deur, zodat deze er naar mijn zin in zat.

Image

Toen kwam ik er achter dat de aftermarket wheelhousing niet geheel dezelfde afmeting heeft als het origineel. Dit zorgde ervoor dat de quarterpanel "uitstak" aan de achterzijde/net voor het achterwiel. De wheelhousing had hier meer "vlees"dan het origineel.

Image

Image

Passagierszijde waar het originele deel nog aan zit en afstand tot de buitenkant van de wheelhousing:

Image

Aftermarket wheelhousing:

Image

Daarna heb ik even wat foto's gevraagd van Maarten zijn RR en de wheelhousing aangepast. Dank, Maarten! :yeah:

Image

Op dit moment heb ik de bestuurderskant naar wens er aan geschroefd zitten.

Image

Image

Image

Hierna ben ik begonnen aan de bijrijderskant. Ik kwam er achter dat de auto een klein tikje had gehad daar waar de extension aan de tailpanel vast zit. Oude stuk er uit, nieuwe stuk er in.

Image

Image

Ook heb ik de wheelhousing er af gehaald. Als je eenmaal 1 kant gedaan hebt, gaat de andere kant een stuk sneller/makkelijker.

Image

Van de week weer verder...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
PostMan
Posts: 1474
Joined: 09 Jun 2007, 20:35
Location: Gemert
Contact:

Re: Van 70'er Satellite naar Hammer

Post by PostMan »

* hangt achterover met popcorn en een milkshake *
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Image
Post Reply