1968 plymouth valiant 2dr sedan
1968 plymouth valiant 2dr sedan
Anderhalf jaar geleden heb ik het volgende al gedaan. De 170 cui /6 heb ik vervangen door een 225 /6 met two barrel carb, en de standaard three on the tree is verruild voor een four on the floor.
Ook zijn toen de remmen compleet vernieuwd (9" trommels rondom).
De remmen heb ik toen gewoon vervangen omdat ik snel wou rijden, maar nu is het tijd geworden voor een wat serieuzere upgrade.
De voor-remmen wilde ik vanaf het begin al vervangen door schijfremmen. Helaas veranderd dan de wielsteek op de vooras. Om die hetzelfde te houden moet de achteras ook veranderd worden.
In de jaren na de eerste revisie ben ik onderdelen gaan verzamelen, en nu is het dan tijd om te beginnnen.
Op de vooras komen nu de spindels, 11" schijven en klauwen van een chrysler fifth avenue van 1986. (ja dit past gewoon). Wel moet je dan ook andere bovenste draagarmen monteren van een 73- up a-body. Dus die ook een paar op de kop getikt.
Verder moet er natuurlijk een andere HRC in, zodat ik altijd genoeg druk en vloeistof heb. De diameter hiervan is 1 1/32".
Natuurlijk wordt alles ook voorzien van nieuwe kogels, bussen en slangen.
Bijkomend voordeel van de nieuwe wielsteek, is dat ik nu 15" stalen velgen kan monteren. De voorbanden worden 215-65-15 en de achterbanden 225-70-15.
De achteras was wat moeilijker. Er zijn namelijk niet zo veel a-body assen met een wielsteek van 5x4,5. Gelukkig kon ik van 383barracuda een gebruikte 8 3/4 as kopen. Deze heb ik ingekort op b-body maat, wat weer onder een a-body past.
Helaas was de as wel behoorlijk krom, maar na wat uren richten is ie weer kaars recht. De overbrenging is een 489 klok met open 3.23 gears. Perfect dus voor een straat auto.
Vorige week ben ik begonnen met het demonteren van de oude achteras, een 7 1/4 met open 3.23 gears. Om de banden er een beetje mooi onder te krijgen moet de body alleen wat omhoog. Ook dat is niet zo´n probleem. Mijn valiant is ondanks dat het een /6 auto is, uitgerust met de zwaardere 340 cuda veren met 6-blads pakketten.
Deze waren echter wel wat sterkte verloren, en dus heb ik ze uit elkaar gehaald, en de afzonderlijke bladen onder de pers gelegd zodat ik een totale hoogtewinst van zo´n 3 cm krijg.
Woensdag gaat alles er als het goed is onder en kan ik weer wat meer foto´s laten zien.
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
veerbladen ook een beetje schilderen natuurlijk
Toon
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
De as eronderuit, en de nieuwe alvast op de juiste plaats gelegd.
Toon
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Ziet er goed uit.
Ik ben alleen benieuwd of daadwerkelijk "makkelijk" 225/70 op standaard velgen op een B-body achteras onder de auto kwijt kan. Maar ik neem aan dat je dat wel van te voren hebt uitgemeten.
Ik ben alleen benieuwd of daadwerkelijk "makkelijk" 225/70 op standaard velgen op een B-body achteras onder de auto kwijt kan. Maar ik neem aan dat je dat wel van te voren hebt uitgemeten.
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Heel makkelijk zelfs. Heb aan beide zijden nog 2 cm over tussen band en spatscherm. De velgen zijn standaard 15" 6,5J met 3,75 backspacing.
Toon
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Gisteren was het weer tijd om verder te gaan.
De pakketten heb ik met nieuwe torenbouten in elkaar gezet, en voorzien van nieuwe bussen.
Toen was het slechts een kwestie van alles monteren in omgekeerde volgorde.
Toon
De pakketten heb ik met nieuwe torenbouten in elkaar gezet, en voorzien van nieuwe bussen.
Toen was het slechts een kwestie van alles monteren in omgekeerde volgorde.
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Vet.
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
-
- Posts: 445
- Joined: 08 Jun 2007, 23:57
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
ziet er goed uit Toon.
68 coronet 500, coupe.Dick Landy "clone" 452 (removed) 528(Build in)stroker, INDY modman intake, six-pack
Horsepower says nothing,Torque you need
Direct Erection Silver member
Horsepower says nothing,Torque you need
Direct Erection Silver member
- franky2mopar
- Posts: 290
- Joined: 10 Jun 2007, 16:11
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
lekker karretje, Toon
toch een van mijn lievelingen
toch een van mijn lievelingen
69 dart 340 4 speed 8 3/4 under construction
65 belvedere 1 426 hemi 4 speed
1983 ramcharger 2wd. 440cu inch
harley sportsters
65 belvedere 1 426 hemi 4 speed
1983 ramcharger 2wd. 440cu inch
harley sportsters
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Goed bezig!
Misschien stomme vraag, maar waarom heb je niet gewoon nieuwe gaten geboord/laten boren voor de wielbouten aan de steekassen? Of wil je sowieso zwaardere achteras hebben?
Misschien stomme vraag, maar waarom heb je niet gewoon nieuwe gaten geboord/laten boren voor de wielbouten aan de steekassen? Of wil je sowieso zwaardere achteras hebben?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Zou jij tijd steken in een achter-asje dat met 9" trommeltjes en 2 flinke spijkers als steek-assen geleverd werd?
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Amen to that! Enne, ik ben niet vies van wat hobby werk om zo van niets weer iets te maken.
Heb nu wel mooi een 8 3/4 onder m'n a-body zitten, en die liggen hier niet voor het oprapen, of vreselijk duur.
Toon
Heb nu wel mooi een 8 3/4 onder m'n a-body zitten, en die liggen hier niet voor het oprapen, of vreselijk duur.
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
-
- Posts: 445
- Joined: 08 Jun 2007, 23:57
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
word er nog wa gesleuteld aan Jane.
gr jeroen
gr jeroen
68 coronet 500, coupe.Dick Landy "clone" 452 (removed) 528(Build in)stroker, INDY modman intake, six-pack
Horsepower says nothing,Torque you need
Direct Erection Silver member
Horsepower says nothing,Torque you need
Direct Erection Silver member
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Yes sir! Check out forabodiesonly voor een wat uitgebreidere topic.
Toon
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Ik zal hier ook nog maar eens wat posten rondom project 2dr sedan.
Inmiddels staat ie weer helemaal op z'n wielen maar ik zal even laten zien hoe ik zover ben gekomen.
nadat de achteras klaar was ben ik verder gegaan met het demonteren van de vooras. Hier gaan de 9"trommel remmen plaats maken voor 11" schijfremmen van een chrysler fifth avenue.
Deze trommelremmen zijn nu dus over, maar nog wel goed. Anderhalf jaar geleden zijn er nieuwe schoenen, cilinders en kleinmateriaal ingegaan. Ook zijn de draagarm bussen vernieuwd en zitten er nieuwe fuseekogels in.
Inmiddels staat ie weer helemaal op z'n wielen maar ik zal even laten zien hoe ik zover ben gekomen.
nadat de achteras klaar was ben ik verder gegaan met het demonteren van de vooras. Hier gaan de 9"trommel remmen plaats maken voor 11" schijfremmen van een chrysler fifth avenue.
Deze trommelremmen zijn nu dus over, maar nog wel goed. Anderhalf jaar geleden zijn er nieuwe schoenen, cilinders en kleinmateriaal ingegaan. Ook zijn de draagarm bussen vernieuwd en zitten er nieuwe fuseekogels in.
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Dus, alles demonteren, en weer van voren aan beginnen.
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Om de voorkant nog iets stabieler te laten sturen heb ik besloten om de LCA's in te boxen, door er een flinke stalen plaat onder te lassen.
Dus van karton een template uitgeknipt, en dat in een plaat uitgeslepen.
Dus van karton een template uitgeknipt, en dat in een plaat uitgeslepen.
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Nu de LCA's klaar zijn kan alles gemonteerd worden met de "nieuwe" schijfremmen.
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
En nu de spindel monteren. Helaas ben ik uitgegaan van verkeerde informatie. namelijk dat de calipers aan de voorzijde moeten hangen. Normaal gesproken is dit ook zo, maar bij A-bodies met een front sway bar past dit niet, en moeten de calipers aan de achterkant hangen. Dit betekent dat de spindels van links naar rechts gewisseld moeten worden.
Dit houdt echter ook in dat de calipers wel op de oorspronkelijke kant moeten blijven waardoor het ontluchtingsnippel aan de onderzijde zit, wat ontluchten moeilijker maakt, maar dit is de enige mogelijkheid om de remslangen veilig te monteren.
Dit houdt echter ook in dat de calipers wel op de oorspronkelijke kant moeten blijven waardoor het ontluchtingsnippel aan de onderzijde zit, wat ontluchten moeilijker maakt, maar dit is de enige mogelijkheid om de remslangen veilig te monteren.
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
-
- Posts: 830
- Joined: 10 Jun 2007, 21:20
- Location: ede
- Contact:
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
ziet er goed uit!
vooral de ombouw naar schijven voor, stopt dit ook beter als de originele a-body schijven remmerij?
vooral de ombouw naar schijven voor, stopt dit ook beter als de originele a-body schijven remmerij?
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Ja remt echt een stuk beter. Niet dat het oude niet goed remde hoor, maar wilde graag grote om 15"velgen te kunnen monteren, en em zodoende wat hoger op z'n wielen te zetten.
Toon
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan
Natuurlijk hoort er bij de schijfremmen ook een nieuwe MC en bijbehorende verdeelblok, die van de chrysler donor afkomt. De MC zit er zo op, alleen het verdeelblok was wat lastiger. Ik heb diverse leidingen aan moeten passen, maar ook dat is allemaal gelukt.
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!