1968 plymouth valiant 2dr sedan

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

remmen natuurlijk ook nieuw 10´ trommels
remmen natuurlijk ook nieuw 10´ trommels
de nieuwe velgen, mooi zwart
de nieuwe velgen, mooi zwart
Ik ben al weer enkele jaren aan het rijden met m'n valiant, maar heb toch weer wat upgrades op het programma staan.
Anderhalf jaar geleden heb ik het volgende al gedaan. De 170 cui /6 heb ik vervangen door een 225 /6 met two barrel carb, en de standaard three on the tree is verruild voor een four on the floor.
Ook zijn toen de remmen compleet vernieuwd (9" trommels rondom).
De remmen heb ik toen gewoon vervangen omdat ik snel wou rijden, maar nu is het tijd geworden voor een wat serieuzere upgrade.
De voor-remmen wilde ik vanaf het begin al vervangen door schijfremmen. Helaas veranderd dan de wielsteek op de vooras. Om die hetzelfde te houden moet de achteras ook veranderd worden.
In de jaren na de eerste revisie ben ik onderdelen gaan verzamelen, en nu is het dan tijd om te beginnnen.
Op de vooras komen nu de spindels, 11" schijven en klauwen van een chrysler fifth avenue van 1986. (ja dit past gewoon). Wel moet je dan ook andere bovenste draagarmen monteren van een 73- up a-body. Dus die ook een paar op de kop getikt.
Verder moet er natuurlijk een andere HRC in, zodat ik altijd genoeg druk en vloeistof heb. De diameter hiervan is 1 1/32".
Natuurlijk wordt alles ook voorzien van nieuwe kogels, bussen en slangen.
Bijkomend voordeel van de nieuwe wielsteek, is dat ik nu 15" stalen velgen kan monteren. De voorbanden worden 215-65-15 en de achterbanden 225-70-15.
De achteras was wat moeilijker. Er zijn namelijk niet zo veel a-body assen met een wielsteek van 5x4,5. Gelukkig kon ik van 383barracuda een gebruikte 8 3/4 as kopen. Deze heb ik ingekort op b-body maat, wat weer onder een a-body past.
Helaas was de as wel behoorlijk krom, maar na wat uren richten is ie weer kaars recht. De overbrenging is een 489 klok met open 3.23 gears. Perfect dus voor een straat auto.
Vorige week ben ik begonnen met het demonteren van de oude achteras, een 7 1/4 met open 3.23 gears. Om de banden er een beetje mooi onder te krijgen moet de body alleen wat omhoog. Ook dat is niet zo´n probleem. Mijn valiant is ondanks dat het een /6 auto is, uitgerust met de zwaardere 340 cuda veren met 6-blads pakketten.
Deze waren echter wel wat sterkte verloren, en dus heb ik ze uit elkaar gehaald, en de afzonderlijke bladen onder de pers gelegd zodat ik een totale hoogtewinst van zo´n 3 cm krijg.
Woensdag gaat alles er als het goed is onder en kan ik weer wat meer foto´s laten zien.

Toon
Attachments
489 3.23 pumpkin
489 3.23 pumpkin
8 3/4 as
8 3/4 as
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

en zo gaat het worden

Toon
Attachments
en dan maar persen
en dan maar persen
veerpakket uitmeten
veerpakket uitmeten
en zo wordt het nu
en zo wordt het nu
zo stond ie
zo stond ie
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

veerbladen ook een beetje schilderen natuurlijk

Toon
Attachments
jane 128.jpg
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

De as eronderuit, en de nieuwe alvast op de juiste plaats gelegd.

Toon
Attachments
jane 119.JPG
jane 117.JPG
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by BigBlockMopar »

Ziet er goed uit.

Ik ben alleen benieuwd of daadwerkelijk "makkelijk" 225/70 op standaard velgen op een B-body achteras onder de auto kwijt kan. Maar ik neem aan dat je dat wel van te voren hebt uitgemeten.
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

Heel makkelijk zelfs. Heb aan beide zijden nog 2 cm over tussen band en spatscherm. De velgen zijn standaard 15" 6,5J met 3,75 backspacing.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

Gisteren was het weer tijd om verder te gaan.
De pakketten heb ik met nieuwe torenbouten in elkaar gezet, en voorzien van nieuwe bussen.
Toen was het slechts een kwestie van alles monteren in omgekeerde volgorde.


Toon
nieuwe shackle bushings, voor zitten ook nieuwe bushings in
nieuwe shackle bushings, voor zitten ook nieuwe bushings in
veerbladen, doorgezet, nieuwe bussen en geschilderd
veerbladen, doorgezet, nieuwe bussen en geschilderd
veerbladen monteren
veerbladen monteren
olie vullen
olie vullen
ingekorte aandrijfas
ingekorte aandrijfas
de hoogte is 1 cm meer als ik gedacht had, maar dat zakt misschien nog wel in
de hoogte is 1 cm meer als ik gedacht had, maar dat zakt misschien nog wel in
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
PostMan
Posts: 1474
Joined: 09 Jun 2007, 20:35
Location: Gemert
Contact:

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by PostMan »

Vet.
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Image
jeroen.68coro
Posts: 445
Joined: 08 Jun 2007, 23:57

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by jeroen.68coro »

ziet er goed uit Toon. :)
68 coronet 500, coupe.Dick Landy "clone" 452 (removed) 528(Build in)stroker, INDY modman intake, six-pack


Horsepower says nothing,Torque you need
Direct Erection Silver member
FoXar
Posts: 45
Joined: 08 Nov 2010, 19:25

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by FoXar »

Word mooi aan gewerkt! Keep us posted :D
User avatar
franky2mopar
Posts: 290
Joined: 10 Jun 2007, 16:11

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by franky2mopar »

lekker karretje, Toon

toch een van mijn lievelingen
69 dart 340 4 speed 8 3/4 under construction
65 belvedere 1 426 hemi 4 speed
1983 ramcharger 2wd. 440cu inch
harley sportsters
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by Sjak Brak »

Goed bezig!

Misschien stomme vraag, maar waarom heb je niet gewoon nieuwe gaten geboord/laten boren voor de wielbouten aan de steekassen? Of wil je sowieso zwaardere achteras hebben?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by BigBlockMopar »

Zou jij tijd steken in een achter-asje dat met 9" trommeltjes en 2 flinke spijkers als steek-assen geleverd werd? :)
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

Amen to that! Enne, ik ben niet vies van wat hobby werk om zo van niets weer iets te maken.
Heb nu wel mooi een 8 3/4 onder m'n a-body zitten, en die liggen hier niet voor het oprapen, of vreselijk duur.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
1BDCUDA
Posts: 51
Joined: 15 Jun 2007, 09:16

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by 1BDCUDA »

Yo Toon

Ziet er goed uit !! :good:
Pro-modified-plane-Jane hahah3

Davy
jeroen.68coro
Posts: 445
Joined: 08 Jun 2007, 23:57

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by jeroen.68coro »

word er nog wa gesleuteld aan Jane.

gr jeroen
68 coronet 500, coupe.Dick Landy "clone" 452 (removed) 528(Build in)stroker, INDY modman intake, six-pack


Horsepower says nothing,Torque you need
Direct Erection Silver member
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

Yes sir! Check out forabodiesonly voor een wat uitgebreidere topic.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

Ik zal hier ook nog maar eens wat posten rondom project 2dr sedan.

Inmiddels staat ie weer helemaal op z'n wielen maar ik zal even laten zien hoe ik zover ben gekomen.
nadat de achteras klaar was ben ik verder gegaan met het demonteren van de vooras. Hier gaan de 9"trommel remmen plaats maken voor 11" schijfremmen van een chrysler fifth avenue.
De oude situatie
De oude situatie
En dit zat er op
En dit zat er op
Deze trommelremmen zijn nu dus over, maar nog wel goed. Anderhalf jaar geleden zijn er nieuwe schoenen, cilinders en kleinmateriaal ingegaan. Ook zijn de draagarm bussen vernieuwd en zitten er nieuwe fuseekogels in.
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

Dus, alles demonteren, en weer van voren aan beginnen.
LCA lospersen
LCA lospersen
complete front drum assembly
complete front drum assembly
home made torsion bar removal tool
home made torsion bar removal tool
Originele 340 torsion bars op een slant six valiant!!
Originele 340 torsion bars op een slant six valiant!!
Zo, alles is eraf
Zo, alles is eraf
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

Om de voorkant nog iets stabieler te laten sturen heb ik besloten om de LCA's in te boxen, door er een flinke stalen plaat onder te lassen.
Dus van karton een template uitgeknipt, en dat in een plaat uitgeslepen.
LCA's met home made sway bar tabs
LCA's met home made sway bar tabs
kartonnen template
kartonnen template
En zo zien ze er uit van ijzer
En zo zien ze er uit van ijzer
finished result
finished result
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

Nu de LCA's klaar zijn kan alles gemonteerd worden met de "nieuwe" schijfremmen.
Nieuwe 73-up UCA's met nieuwe bussen en fuseekogels
Nieuwe 73-up UCA's met nieuwe bussen en fuseekogels
LCA en UCA gemonteerd
LCA en UCA gemonteerd
F-body spindel met J-body caliper en nieuwe fuseekogel
F-body spindel met J-body caliper en nieuwe fuseekogel
J-body caliper
J-body caliper
nieuwe remslangen, 73-up A-body
nieuwe remslangen, 73-up A-body
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

En nu de spindel monteren. Helaas ben ik uitgegaan van verkeerde informatie. namelijk dat de calipers aan de voorzijde moeten hangen. Normaal gesproken is dit ook zo, maar bij A-bodies met een front sway bar past dit niet, en moeten de calipers aan de achterkant hangen. Dit betekent dat de spindels van links naar rechts gewisseld moeten worden.
Dit houdt echter ook in dat de calipers wel op de oorspronkelijke kant moeten blijven waardoor het ontluchtingsnippel aan de onderzijde zit, wat ontluchten moeilijker maakt, maar dit is de enige mogelijkheid om de remslangen veilig te monteren.
calipers aan de voorkant
calipers aan de voorkant
spindels gewisseld, calipers aan de achterkant
spindels gewisseld, calipers aan de achterkant
schijfremmen opgebouwd
schijfremmen opgebouwd
uiterst linksom sturen
uiterst linksom sturen
uiterst rechtsom sturen
uiterst rechtsom sturen
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by jeffrey..... »

ziet er goed uit! :good:

vooral de ombouw naar schijven voor, stopt dit ook beter als de originele a-body schijven remmerij?
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

Ja remt echt een stuk beter. Niet dat het oude niet goed remde hoor, maar wilde graag grote om 15"velgen te kunnen monteren, en em zodoende wat hoger op z'n wielen te zetten.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 1968 plymouth valiant 2dr sedan

Post by TheDeputy »

Natuurlijk hoort er bij de schijfremmen ook een nieuwe MC en bijbehorende verdeelblok, die van de chrysler donor afkomt. De MC zit er zo op, alleen het verdeelblok was wat lastiger. Ik heb diverse leidingen aan moeten passen, maar ook dat is allemaal gelukt.
de oude MC
de oude MC
nieuwe kraagjes maken aan de leidingen
nieuwe kraagjes maken aan de leidingen
Alles aangesloten
Alles aangesloten
In-car bench bleeding de MC
In-car bench bleeding de MC
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Post Reply