1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
ok tijd voor mijn project
voor alsnog blijft het een rijdend project ,dwz ik ga hem niet helemaal uit elkaar halen zodat ie vervolgens pas over een jaar of langer weer eens op zijn wielen kan
zulke projecten heb ik al >teveel !!
sinds ik hem heb gehaald ca. 1 maand geleden
ben ik als een gek bezig geweest om hem APK klaar te maken
dat hield in :
remleidingen allemaal vervangen ,wielremcilinders ,laswerk aan de bodem ,balken en dorpels
laswerk aan de voorschermen en wielkasten achter
stuurspeling onder de wagen in de stangen verhelpen ,evenals de speling op de stuurkolom (is er nog ....maar wel minder)
achterbanden vervangen
benzine leiding vernieuwen
claxon aansluiten en hiervoor een aparte schakelaar gemonteerd
voorbank >rugleuningen vastgezet en gelast op hun doorgebroken scharnieren ,deze werken nu weer
de hele onderkant getectyleerd
waterpomp en v-snaar vervangen
diverse bedrading en lampen problemen opgelost
eigenbouw uitlaat gemonteerd
achterklepslot vernieuwd
scharnierpennen vd deuren vernieuwd
ruitenwisserbladen vervangen en het wisser pompje gemaakt
en nog meer ,maar eenmaal gekeurd heb ik er maar even van kunnen genieten
een week en toen stond de versnellingsbak "ineens" vast in zijn 1
dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief ,omdat mijn stuurkolom en schakelmechaniek ook allebei naar de klote waren ...en nu ook de bak ,dus tijd voor een 4 bak op de vloer
deze vond ik bij de postman en the deputy via dit forum ,en nu is mijn project eigenlijk opnieuw gestart in fase 2
voor alsnog blijft het een rijdend project ,dwz ik ga hem niet helemaal uit elkaar halen zodat ie vervolgens pas over een jaar of langer weer eens op zijn wielen kan
zulke projecten heb ik al >teveel !!
sinds ik hem heb gehaald ca. 1 maand geleden
ben ik als een gek bezig geweest om hem APK klaar te maken
dat hield in :
remleidingen allemaal vervangen ,wielremcilinders ,laswerk aan de bodem ,balken en dorpels
laswerk aan de voorschermen en wielkasten achter
stuurspeling onder de wagen in de stangen verhelpen ,evenals de speling op de stuurkolom (is er nog ....maar wel minder)
achterbanden vervangen
benzine leiding vernieuwen
claxon aansluiten en hiervoor een aparte schakelaar gemonteerd
voorbank >rugleuningen vastgezet en gelast op hun doorgebroken scharnieren ,deze werken nu weer
de hele onderkant getectyleerd
waterpomp en v-snaar vervangen
diverse bedrading en lampen problemen opgelost
eigenbouw uitlaat gemonteerd
achterklepslot vernieuwd
scharnierpennen vd deuren vernieuwd
ruitenwisserbladen vervangen en het wisser pompje gemaakt
en nog meer ,maar eenmaal gekeurd heb ik er maar even van kunnen genieten
een week en toen stond de versnellingsbak "ineens" vast in zijn 1
dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief ,omdat mijn stuurkolom en schakelmechaniek ook allebei naar de klote waren ...en nu ook de bak ,dus tijd voor een 4 bak op de vloer
deze vond ik bij de postman en the deputy via dit forum ,en nu is mijn project eigenlijk opnieuw gestart in fase 2
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
en hier wat plaatjes van het bakspul wat ik opgehaald heb
vroeger had ik al niet zo veel met puzzelen
en dat is nog steeds niet veranderd ,maar ja als er verder niet te koop is ...moet je wel !!
vroeger had ik al niet zo veel met puzzelen
en dat is nog steeds niet veranderd ,maar ja als er verder niet te koop is ...moet je wel !!
- Attachments
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
tijdens de montage in het bakhuis van de vaste as ,kwam ik tot de conclusie dat die as en het tandwiel van de achteruit een zwaar punt hadden
alle lagers waren perfect ,dus dat kon het niet zijn
misschien die stalen pen krom ??
nadat ik alles in de draaibank gecheckt had ,bleek zowel die pen als die tandwielas niet helemaal goed te zijn
dus de boel weer uit elkaar
binnenbus ,ringen en lagers over gezet op een ander set en maar weer opnieuw klooien om de boel goed te monteren in het bakhuis
niet de leukste klus van het bak opbouwen en heel veel verder zat het weer spelingsvrij in het huis
opnieuw gecheckt en nu wel perfect
alle lagers waren perfect ,dus dat kon het niet zijn
misschien die stalen pen krom ??
nadat ik alles in de draaibank gecheckt had ,bleek zowel die pen als die tandwielas niet helemaal goed te zijn
dus de boel weer uit elkaar
binnenbus ,ringen en lagers over gezet op een ander set en maar weer opnieuw klooien om de boel goed te monteren in het bakhuis
niet de leukste klus van het bak opbouwen en heel veel verder zat het weer spelingsvrij in het huis
opnieuw gecheckt en nu wel perfect
- Attachments
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
Goed bezig Philip! Vet...
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
Ziet er goed uit en hoe kan je een handbak in elkaar zetten nou niet leuk vinden geweldige dingen zijn het .
Succes verder
Greets Miel
Succes verder
Greets Miel
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
omdat ik er alleen een plaatje van heb ,maar geen tekst over hoe de volgorde is
dus ...het is effe flink vloeken soms
dus ...het is effe flink vloeken soms
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
lang leven het internet maar succes nog en we horen het wel.
Greets Miel
Greets Miel
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
nou hij zit in elkaar ,alleen de zijdeksel met de schakelvorken nog monteren
vergeet steeds foto's te maken ,dat heb ik ook met bikes bouwen
anders haal ik hem wel weer effe uit elkaar
moet nog effe kijken welk tandwieltje erin moet voor de speedo
ik heb een witte een groene en een rode
zal vermoedelijk wel de rode worden ,want die hoorde volgens mij bij deze bak /staartstuk
en ik "eik" hem wel tzt met de tom tom ,anders kan ik later ook nog wisselen voor een andere
nog effe die belhousing stralen en spuiten ,en dan wachten tot ik zo'n yoke heb
dan gaat de ombouw beginnen
had vandaag vrij genomen vd frames en bikes om die bak helemaal af te maken ,dus
da's mooi optijd gelukt !
vergeet steeds foto's te maken ,dat heb ik ook met bikes bouwen
anders haal ik hem wel weer effe uit elkaar
moet nog effe kijken welk tandwieltje erin moet voor de speedo
ik heb een witte een groene en een rode
zal vermoedelijk wel de rode worden ,want die hoorde volgens mij bij deze bak /staartstuk
en ik "eik" hem wel tzt met de tom tom ,anders kan ik later ook nog wisselen voor een andere
nog effe die belhousing stralen en spuiten ,en dan wachten tot ik zo'n yoke heb
dan gaat de ombouw beginnen
had vandaag vrij genomen vd frames en bikes om die bak helemaal af te maken ,dus
da's mooi optijd gelukt !
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
Lekker bezig!
Altijd prettig dat je ook datgene afkrijgt waarvoor je vrij hebt genomen
Ik hoop ook zo'n gevoel morgen te hebben, al weet ik nu nog niet zo goed wat ik eigenlijk af wil hebben morgen...
Altijd prettig dat je ook datgene afkrijgt waarvoor je vrij hebt genomen
Ik hoop ook zo'n gevoel morgen te hebben, al weet ik nu nog niet zo goed wat ik eigenlijk af wil hebben morgen...
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
inderdaad ,jij ook succes morgen
ben nu het overtollige spul ,naar mijn bus aan het brengen
zodat ik weer straks een werkvloer heb ipv een exploded vieuw
het enige wat nog effe tegenzit is die zijdeksel ,krijg hem niet lekker sluitend ...en ik wil niets forceren
door de bouten aan te draaien terwijl die deksel nog niet 100% aan is
vanavond heb ik geen tijd en morgen moet ik echt weer hardtail frames bouwen
ben nu het overtollige spul ,naar mijn bus aan het brengen
zodat ik weer straks een werkvloer heb ipv een exploded vieuw
het enige wat nog effe tegenzit is die zijdeksel ,krijg hem niet lekker sluitend ...en ik wil niets forceren
door de bouten aan te draaien terwijl die deksel nog niet 100% aan is
vanavond heb ik geen tijd en morgen moet ik echt weer hardtail frames bouwen
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
Philip, volgens mij kun je op internet zo'n calculatortje vinden voor het aantal tanden...Kan m zo ff niet vinden...
Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ga je de Hurst-shifter gebruiken?
Ben benieuwd naar het eindresultaat. Ga je de Hurst-shifter gebruiken?
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
yep
die hurst gaat erop ,moet effe kijken hoe die in de auto uitkomt voordat ik die steel ga lassen
misschien moet er nog een bocht in ergens of juist recht ,dus dat wacht ik nog even af
calculatortje is wel handig ,daar ga ik naar kijken
maar die zijdeksel blijft voor problemen zorgen ,verder is alles helemaal perfect
als ik dan naar dit plaatje kijk linksboven ,dan zie ik ook dat het bij mij anders is
ik heb namelijk 1 lange beugel zitten bij die 1st & 2nd lever shaft en bij die 3e en 4e heb ik die gebogen beugel niet onder de vork
en volgens mij raakt die lange beugel bij mij de hevel binnen in de bak vd achteruit
het is alleen niet goed te zien wanneer ik die boel probeer dicht te doen
die hurst gaat erop ,moet effe kijken hoe die in de auto uitkomt voordat ik die steel ga lassen
misschien moet er nog een bocht in ergens of juist recht ,dus dat wacht ik nog even af
calculatortje is wel handig ,daar ga ik naar kijken
maar die zijdeksel blijft voor problemen zorgen ,verder is alles helemaal perfect
als ik dan naar dit plaatje kijk linksboven ,dan zie ik ook dat het bij mij anders is
ik heb namelijk 1 lange beugel zitten bij die 1st & 2nd lever shaft en bij die 3e en 4e heb ik die gebogen beugel niet onder de vork
en volgens mij raakt die lange beugel bij mij de hevel binnen in de bak vd achteruit
het is alleen niet goed te zien wanneer ik die boel probeer dicht te doen
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
hier weer wat plaatjes van mijn bak
waarop je kunt zien dat die schakeldeksel anders is als de afbeelding die ik eerder liet zien
waarop je kunt zien dat die schakeldeksel anders is als de afbeelding die ik eerder liet zien
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
Het verschil in plaatjes is omdat jij een overdrive bak aan het bouwen bent, en op het plaatje staat een nomale four speed.
Goed bezig trouwens.
Check deze link om te berekenen welke speedo pinion je nodig hebt: http://www.moparts.org/Tech/tech/pages/speedo.html
Kies in op deze pagina de 4speed chart, en dan kun je zelf je bandenmaat en eindoverbrenging ingeven (hoogst waarschijnlijk is die bij jou 3.23 : 1
Hier ook nog een fototje van mijn zelfgemaakte pook. Deze heeft bij mij meer dan genoeg ruimte zodat ie niet tegen het dashboard en de bank aangaat.
Mocht je nou een speedo pinion hebben van 31 tandjes, en je doet daar zelf niets mee, dan heb ik daar wel interesse in. Ik heb er eventueel nog liggen van 32, 33 en 35 tandjes.
attachment=0]inland style pook 004.jpg[/attachment] Toon
Goed bezig trouwens.
Check deze link om te berekenen welke speedo pinion je nodig hebt: http://www.moparts.org/Tech/tech/pages/speedo.html
Kies in op deze pagina de 4speed chart, en dan kun je zelf je bandenmaat en eindoverbrenging ingeven (hoogst waarschijnlijk is die bij jou 3.23 : 1
Hier ook nog een fototje van mijn zelfgemaakte pook. Deze heeft bij mij meer dan genoeg ruimte zodat ie niet tegen het dashboard en de bank aangaat.
Mocht je nou een speedo pinion hebben van 31 tandjes, en je doet daar zelf niets mee, dan heb ik daar wel interesse in. Ik heb er eventueel nog liggen van 32, 33 en 35 tandjes.
attachment=0]inland style pook 004.jpg[/attachment] Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
hey toon
ik zal morgen even kijken hoeveel tanden die andere tandwieltjes hebben
enne bedankt voor die link
ik zal morgen even kijken hoeveel tanden die andere tandwieltjes hebben
enne bedankt voor die link
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
kan iemand mij precies vertellen wat dat beugeltje doet die onder bij de 1e en 2e versnellingshevel zit ?
want hij blijft ervoor zorgen dat ik mijn deksel niet gemonteerd krijg
hij raakt steeds die achteruit "nok"
deze foto laat hem duidelijk zien :
want hij blijft ervoor zorgen dat ik mijn deksel niet gemonteerd krijg
hij raakt steeds die achteruit "nok"
deze foto laat hem duidelijk zien :
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
ben er inmiddels al achter
ik heb de verkeerde deksel in relatie tot de achteruit hevel
die achteruit hevel steekt te ver uit de bak waardoor ik de boel niet dicht kan bouwen
ga morgen wel kijken of ik zelf een zijdeksel kan fabriceren of deze aan kan passen oid
ik heb de verkeerde deksel in relatie tot de achteruit hevel
die achteruit hevel steekt te ver uit de bak waardoor ik de boel niet dicht kan bouwen
ga morgen wel kijken of ik zelf een zijdeksel kan fabriceren of deze aan kan passen oid
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
Kan je niet een andere achteruit hevel monteren? Het heeft ook in elkaar gezeten, dus misschien dat je gewoon niet de goede uit de puzzle hebt gevonden?
Toon
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
helaas heb ik ook al naar gekeken ,maar dat aluminium bakhuis is anders dan die stalen
en die stalen was al heel dus heb ik die gebruikt ,maar daarbij heb ik dit type deksel nodig
(zie foto)
en die achteruit overzetten is geen optie
en die stalen was al heel dus heb ik die gebruikt ,maar daarbij heb ik dit type deksel nodig
(zie foto)
en die achteruit overzetten is geen optie
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
heb er vanacht 1 gescoord op ebay ,was tevens de enige die ergens aangeboden werd
bij brewers waren ze ook wel verkrijgbaar ....maar dan 10X zo duur
die plymouth blijft voor alsnog low budget
want ik moet nog eerst wat andere projecten afbouwen ,die de prioriteit hebben en straks op 2 na geld op moeten gaan leveren
Re: 1968 plymouth valiant :versnellingsbak etc
ok eindelijk weer een update
heb sinds gisteren de bak eronder gehangen en ben de boel nu aan het afmaken
hij schakelt droog helemaal goed
het enige wat me nog te doen staat is de aandrijfas in te korten 25,3 cm korter en dan moet ik nog van die koppl stang het kogelasje tegen de belhousing monteren
daar moeten andere bouten in als bij die 3 bak
en die andere bouten heb ik momenteel niet .....maar dat komt goed (is iets simpels )
dan als laatste moet ik de tunnel weer dichtmaken ,want daar zit nu groot gat in
kwam slecht uit met beide staartstukken ,dus de baksteun heb ik ook moeten aanpassen
en helaas moest het "balkje" (crossmember) er ook aan geloven
maar die pas ik aan ,er komt een frame om het schakelmechaniek ,zodat de auto toch stijf en sterk blijft
daarnaast zag ik direct na het verwijderen van die vloer matten dat het een fred flinstone wagen geworden was ,was natuurlijk te verwachten
dus dat ga ik direct mee vervangen ,nu de tunnel opnieuw gemaakt moet worden
heb me de kolere gewerkt ,want ik wil er nu wel eens serieus mee gaan rijden !!!!
en kon de afleiding wel gebruiken ,door alle vervelende long onderzoeken
en de onzekere periode waarin ik nu zit ,is het lekker effe aan mijn plymouthje werken
foto's komen eraan !!!!
heb sinds gisteren de bak eronder gehangen en ben de boel nu aan het afmaken
hij schakelt droog helemaal goed
het enige wat me nog te doen staat is de aandrijfas in te korten 25,3 cm korter en dan moet ik nog van die koppl stang het kogelasje tegen de belhousing monteren
daar moeten andere bouten in als bij die 3 bak
en die andere bouten heb ik momenteel niet .....maar dat komt goed (is iets simpels )
dan als laatste moet ik de tunnel weer dichtmaken ,want daar zit nu groot gat in
kwam slecht uit met beide staartstukken ,dus de baksteun heb ik ook moeten aanpassen
en helaas moest het "balkje" (crossmember) er ook aan geloven
maar die pas ik aan ,er komt een frame om het schakelmechaniek ,zodat de auto toch stijf en sterk blijft
daarnaast zag ik direct na het verwijderen van die vloer matten dat het een fred flinstone wagen geworden was ,was natuurlijk te verwachten
dus dat ga ik direct mee vervangen ,nu de tunnel opnieuw gemaakt moet worden
heb me de kolere gewerkt ,want ik wil er nu wel eens serieus mee gaan rijden !!!!
en kon de afleiding wel gebruiken ,door alle vervelende long onderzoeken
en de onzekere periode waarin ik nu zit ,is het lekker effe aan mijn plymouthje werken
foto's komen eraan !!!!