Ik ben bezig om alles aan de voorkant te vernieuwen. Fusees, spoorstangen, alle rubbers en bussen.
In het Engels heet het mooi "Rebuilding the front suspension & steering linkage". En dat zegt het eigenlijk wel zo goed.
Dit is de eeste keer dat ik dit doe, eigenlijk alle klussen aan de Coronet. Ik moet me van te voren wel verontschuldigen voor de vele Engelse termen. Daar ik niet auto-technisch ben opgeleid en ik voornamelijk Amerikaanse en Engelstalige forums en technische stukken lees, weet ik alleen de Engelse benamingen/termen van sommige onderdelen.
Ik maak foto's van het geheel, als een soort van referentie, als ik niet meer weet hoe de boel inelkaar moet. Het leek me ook wel aardig om deze hier te posten, als leidraad voor iemand anders die ook alles aan de voorzijde wil vervangen of een deel ervan.
Ik gebruik een artikel van de Mopar Muscle Magazine website als stap-voor-stap referentie. Dit is voor mij, als beginner handig, aangezien sommige delen in een bepaalde volgorde uitelkaar moeten. Dit arikel is wel voor een a-body, maar dat verschilt weinig van een b-body. Ik moet dit artikel zo hier en daar aanpassen, daar ik ook nog de rechterkant moet doen. Ik doe de linkerkant nl eerst. Dit is om praktische reden, ik doe dit in m'n 3x6 garagebox.
Het idee is dat ik foto's plaats van het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van de linkerkant. Inclusief de pitman arm en de idler arm. De rechterkant is hetzelfde als de linker, dus dat is overbodig.
Nog wat info over de nieuwe onderdelen:
- Het ijzerwerk is voornamelijk van MOOG.
- De pitman arm is van Rare Parts (merkwaardige wijs maakt MOOG deze niet).
- De rubbers zijn voornamelijk van Energy Suspension en zijn polyurethaan.
- Behalve de bushing van de onderste draagarm, deze is van MOOG en is niet van polyurethaan.
(Ik lees op verschillende fora dat deze bushing het beste van "gewoon" rubber kan zijn)
Oh ja, nog een ding; de slagmoeraanzetter is je beste vriend
Veel kijk plezier,
Remco
Hier gaat 'ie dan:
De eerste stap, het wiel eraf en de grease-capBelangrijk!
Voordat je uberhaupt begint, draai de bout voor het verstellen van de hoogte en ook de spanning op de torsiestaaf er helemaal uit!
Zo staat er geen spanning meer op de torsiestaaf. Deze bevindt zich aan de onderkant van de onderste draagarm.
Het buitenste kogellager. Een tip, houdt er een bakje onder oid, als je deze lager nog wilt hergebruiken!
Laat je hem vallen, hoe dom kan je zijn ( ik dus, ik dacht nog , laat hem niet vallen ), dan kan je hem wegflikkeren.
Daar je het zand, wat er geheid aankomt, er nooit meer vanaf krijgt. Ik heb nieuwe lagers dus het maakte niet uit...
dit maakt me niet minder dom
De lege as, en achterste deel van de trommelrem
De tie rod is los van de onderste ball joint
Spindle en achterste deel trommelrem zijn los van de onderste ball joint
Vlak voordat ik de spindle van de bovenste ball joint lostrok. Je kan goed de enorme hoeveelheid zooi zien (vet met straat vuil). Waarschijnlijk doordat de stofhoes niet best meer is.
Spindle verwijderd
Bovenste ball joint verwijderd. Dit gaat het makkelijkst met een speciale dop die op de bovenzijde van de ball joint past. De ball joint zit nogal vast! Je kan het beste zo'n speciale dop en een slagmoer-aanzetter gebruiken. Ik kreeg de beide ball joints er in no-time mee los.
De ball joints zitten in de draagarm geschroeft! Niet geperst of ander zins. Hoewel ik verhalen heb gelezen dat ze vastgelast zitten. Dit is niet zoals ze uit de fabriek komen! Dan heeft er een onbenul de ball joint vervangen.
Voordat je de bovenste draagarm makkelijk kan verwijderen, kan je het beste de twee luikjes aan beide zijden van de draagarm openmaken. Zo kan je gemakkelijk de cam bouten verwijderen.
De bovenste draagarm is verwijderd. Het witte rondje met vierkante gat, is de plek waar het stootrubber van de bovenste draagarm heeft gezetten
Mijn zelf gemaakte gereedschap om de bussen (bushings) van de bovenste draagarm erin en eruit te persen.
Het korte stuk buis (rechtsboven) is nodig om de bussen erin te persen. Hier ben ik bezig er een uittepersen.
De bovenste draagarm is klaar. Nieuwe bussen en ball joint. De arm is alleen met de hogedruk spuit "schoon" gespoten.
Hij moet alleen nog in de Owatrol. Dan heeft die roest op de draagarm toch nog nut .
De schokbreker is verwijderd. Dit kan je beter doen nadat je de onderste ball joint en strut rod hebt verwijderd.
De schokbreker geeft je dan meer steun, nu bungelt die hele zooi nogal heen en weer.
De onderste ball joint is verwijderd.
De strut rod is verwijderd. Eerst de voorzijde losmaken (de kant welke in het k-member zit).
Dan pas de moer aan de draagarm kant. De rede is dat de draagarm-kant conisch is en de strut-rod niet gaat meedraaien als je de voorzijde loshaalt.
Je kan wel zien dat deze rubbers (van de strut rod) wel aan vervanging toe zijn...
Na de clip verwijderd te hebben aan de achterkant van de torsiestaaf en de moer van de pivot-shaft (waar de onderste draagarm aanhangt), kan je met een koevoet de draagarm voorzichtig naar achteren toe bewegen.
Hier zie je dat de draagarm al van de as af is, de as zit nog in het k-member. Normaliter zou de as in de draagarm vast blijven zitten. Je zal zo zien waarom dat hier niet het geval is...
De pivot shaft (as) en draagarm zijn verwijderd. Rechts zie je de zeskant van de torsiestaaf.
Hier zie je de reden dat de as niet in de draagarm vast bleef zitten. Het rubber is zo verrot dat er stukken missen! Deze bushing had jaren geleden al vervangen moeten worden!
Met een hamer en koudbeitel kan je de binnenste bus (van de bushing) van de as (pivot shaft) er redelijk makkelijk af krijgen.
Je moet met 90 graden intervallen een gleuf over de lengte as van de bus slaan. Dit zorgt ervoor dat de bus ruimer wordt en er uiteindelijk af kan.
En het is gelukt! De bus is van de as af.
Ik kan je melden dat dit het makkelijkste werk was. Nu komt het moeilijkste, de buitenste bus (van de bushing) uit de draagarm verwijderen. Het makkelijkste gaat dit door een dikke ring op de bus te lassen, dan is dit in 5 minuten gepiept. MAAR ik heb geen lasapparaat dus het wordt iets anders...
3 foto's van de Mopar Muscle Magazine website.
He he, de bus is eindelijk uit de onderste draagarm! Dit heeft wat moeite gekost...
Ik wilde eerst de bovenzijde van de bus naar binnen slaan, om dan vervolgens met een draadeind en een dikke ring de hele bus eruit te drukken. Dit ging dus niet. Vandaar dat de hele bovenzijde van de bus er zo verrot uitziet.
Maar zoals MoparJW voorstelde, met een ijzerzaag de zijkant van de bus in zagen. Dat is de truc.
De ijzerzaag is een decoupeerzaag geworden en hierna kan je de zijkanten naar binnen vouwen en de bus eruit trekken.
De tool om de as in de bushing te persen, moet nog een beetje aangepast worden, maar hij werkt wel.
Zie hier het resultaat, de as zit in de bus.
Dezelfde tool als hierboven, nu alleen met een grotere diameter pijp om de bushing in de draagarm te persen.
Deze hele klus gaat zeer waarschijnlijk een stuk makkelijker met een pers. Als ik een andere klus had gehad na deze, had ik er een gekocht. Maar mocht er ooit nog een klus komen waarbij ik een pers nodig heb, koop ik er een.
De as en bus zitten in de draagarm geperst.
Oude pitman arm eraf
Nieuwe erop
Onderste draagarm, strut rod en schokbreker geinstalleerd. Moeren nog niet vast. Strutrod natuurlijk met nieuwe poly rubbers. Strut rod alleen op moment vast gedraaid aan de draagarm zijde.
De moer van de pivot-shaft, voorzijde strut rod en de onderzijde schokbreker handvast gedraait. Dit omdat deze drie nog moeten kunnen draaien wanneer de auto weer op z'n wielen staat. Dan pas kunnen de pivot-shaft, strut rod en schokbreker moeren aangedraaid en op moment gezet worden.
Als je dat niet doet staat het rubber van de bushings altijd onder spanning en zullen de bushings snel stuk gaan.
Oh ja, misschien is het iemand opgevallen, de schokbrekers zijn vervangen door Monroe's ipv de KYB Gas-a-Just. De KYB's zorgde ervoor dat m'n voorwielen scheef stonden. De Gas-a-Just lijken wel wat op Hi-Jackers. De Monroe's kosten trouwens ook geen drol, €8,- ex. shipping.Achteraf gezien is het beter om de schokbreker als aller laatste te installeren. Je hebt anders steeds last van de schokbreker tijdens de installatie van de andere componenten. Dus bij wijze van, als je alleen nog je wiel moet monteren.
De onderste ball joint
De tie-rods en tie-rod sleeve.
De sleeve is zichtbaar steviger. De mantel is dikker dan de originele.
Bovenste draagarm geinstalleerd. Paste niet helemaal, ik moest hem overreden met een rubberen hamer .
Waarschijnlijk iets verbogen tijdens het inpersen van de bushings...
De spindle aan de bovenste ball joint vast gezet.
De achterzijde trommelrem aan de spindle en deze weer aan de onderste ball joint vast gebout.
Alles behalve de voorzijde remtrommel
Torsie staaf weer terug geschoven.
De oude torsiestaaf stofhoezen blijven er nog even op zitten. Dit gaat alleen als de auto op een brug staat. Liggend onder de auto gaat mij dit niet lukken .
Het volgende klusje heeft eigenlijk niet zo veel met de front rebuild van doen. Maar ik dacht als je nu toch alles vernieuwd waarom dan ook niet de lagers?
Maar goed, de twee lager schalen (bearing cups) zijn verwijderd. Klaar om er twee nieuwe in te slaan.
Nieuwe lagerschalen in de hub geslagen. Dit is de voorste lagerschaal.
De achterste lagerschaal.
Linkerkant is nu klaar. Beide lagers zijn geinstalleerd. Toen de auto weer op z'n eigen linker wiel stond zijn alle moeren (pivot-shaft, schokbreker en strut-rod) met het juiste moment aangehaald.
Oei, vergat ik toch bijna het stootrubber van de bovenste draagarm!
Zo, bijna klaar, dit is de oude idler-arm. Wat een rot ding. De idler-arm heeft geen stofkap, zoals alle andere
gewrichten. Alleen een zacht rubber ring. Hierdoor heb je geen ruimte om een trekker tussen de idler en de verbindings-stang te plaatsen.
Er is maar 3 mm. (Ook mijn pitman-arm trekker was te dik). Ik heb een vork moeten gebruiken (picklefork).
De nieuwe idler, je kan zien dat de oude idler geen vetnippels heeft, deze van Moog wel.
Zo dit waren de laatste foto's. De linker- en rechter-kant zijn praktisch hetzelfde. Behalve de pitman-arm en de idler-arm, deze zijn uniek.
Nog een ding, veel sleutel plezier!Let er op dat de gaten voor de splitpen op de juiste plek zitten.
Ik had dit dus niet in de gaten en bij mij kwam het gat van de bovenste ball joint nogal rot uit.
Ik kon de splitpen er maar op een manier in krijgen. En dit was helaas tegen de spindle aan.
Het gat voor de splitpen had dus parallel aan de auto moeten zitten (rode pijl op foto). Nu stond het er haaks op (groene pijl). Dit was helaas niet meer te corrigeren, daar de moer al aangehaald was. Ik kon gelukkig wel, met wat gepruts, een splitpen plaatsen.
Geen splitpen is, volgens mij, een APK afkeur.
Groeten, Remco