'67 Dodge Coronet - front rebuild

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

'67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Bean Bandit »

Hi all,
Ik ben bezig om alles aan de voorkant te vernieuwen. Fusees, spoorstangen, alle rubbers en bussen.
In het Engels heet het mooi "Rebuilding the front suspension & steering linkage". En dat zegt het eigenlijk wel zo goed.

Dit is de eeste keer dat ik dit doe, eigenlijk alle klussen aan de Coronet. Ik moet me van te voren wel verontschuldigen voor de vele Engelse termen. Daar ik niet auto-technisch ben opgeleid en ik voornamelijk Amerikaanse en Engelstalige forums en technische stukken lees, weet ik alleen de Engelse benamingen/termen van sommige onderdelen.

Ik maak foto's van het geheel, als een soort van referentie, als ik niet meer weet hoe de boel inelkaar moet. Het leek me ook wel aardig om deze hier te posten, als leidraad voor iemand anders die ook alles aan de voorzijde wil vervangen of een deel ervan.

Ik gebruik een artikel van de Mopar Muscle Magazine website als stap-voor-stap referentie. Dit is voor mij, als beginner handig, aangezien sommige delen in een bepaalde volgorde uitelkaar moeten. Dit arikel is wel voor een a-body, maar dat verschilt weinig van een b-body. Ik moet dit artikel zo hier en daar aanpassen, daar ik ook nog de rechterkant moet doen. Ik doe de linkerkant nl eerst. Dit is om praktische reden, ik doe dit in m'n 3x6 garagebox.

Het idee is dat ik foto's plaats van het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van de linkerkant. Inclusief de pitman arm en de idler arm. De rechterkant is hetzelfde als de linker, dus dat is overbodig.

Nog wat info over de nieuwe onderdelen:
- Het ijzerwerk is voornamelijk van MOOG.
- De pitman arm is van Rare Parts (merkwaardige wijs maakt MOOG deze niet).
- De rubbers zijn voornamelijk van Energy Suspension en zijn polyurethaan.
- Behalve de bushing van de onderste draagarm, deze is van MOOG en is niet van polyurethaan.
(Ik lees op verschillende fora dat deze bushing het beste van "gewoon" rubber kan zijn)

Oh ja, nog een ding; de slagmoeraanzetter is je beste vriend :good:

Veel kijk plezier,
Remco

Hier gaat 'ie dan:
Belangrijk!
Voordat je uberhaupt begint, draai de bout voor het verstellen van de hoogte en ook de spanning op de torsiestaaf er helemaal uit!
Zo staat er geen spanning meer op de torsiestaaf. Deze bevindt zich aan de onderkant van de onderste draagarm.
De eerste stap, het wiel eraf en de grease-cap
Image

Het buitenste kogellager. Een tip, houdt er een bakje onder oid, als je deze lager nog wilt hergebruiken!
Laat je hem vallen, hoe dom kan je zijn ( ik dus, ik dacht nog , laat hem niet vallen :D ), dan kan je hem wegflikkeren.
Daar je het zand, wat er geheid aankomt, er nooit meer vanaf krijgt. Ik heb nieuwe lagers dus het maakte niet uit...
dit maakt me niet minder dom :lol:
Image

De lege as, en achterste deel van de trommelrem
Image

De tie rod is los van de onderste ball joint
Image

Spindle en achterste deel trommelrem zijn los van de onderste ball joint
Image

Vlak voordat ik de spindle van de bovenste ball joint lostrok. Je kan goed de enorme hoeveelheid zooi zien (vet met straat vuil). Waarschijnlijk doordat de stofhoes niet best meer is.
Image

Spindle verwijderd
Image

Bovenste ball joint verwijderd. Dit gaat het makkelijkst met een speciale dop die op de bovenzijde van de ball joint past. De ball joint zit nogal vast! Je kan het beste zo'n speciale dop en een slagmoer-aanzetter gebruiken. Ik kreeg de beide ball joints er in no-time mee los.
De ball joints zitten in de draagarm geschroeft! Niet geperst of ander zins. Hoewel ik verhalen heb gelezen dat ze vastgelast zitten. Dit is niet zoals ze uit de fabriek komen! Dan heeft er een onbenul de ball joint vervangen.
Image

Voordat je de bovenste draagarm makkelijk kan verwijderen, kan je het beste de twee luikjes aan beide zijden van de draagarm openmaken. Zo kan je gemakkelijk de cam bouten verwijderen.
Image
Image

De bovenste draagarm is verwijderd. Het witte rondje met vierkante gat, is de plek waar het stootrubber van de bovenste draagarm heeft gezetten
Image

Mijn zelf gemaakte gereedschap om de bussen (bushings) van de bovenste draagarm erin en eruit te persen.
Het korte stuk buis (rechtsboven) is nodig om de bussen erin te persen. Hier ben ik bezig er een uittepersen.
Image

De bovenste draagarm is klaar. Nieuwe bussen en ball joint. De arm is alleen met de hogedruk spuit "schoon" gespoten.
Hij moet alleen nog in de Owatrol. Dan heeft die roest op de draagarm toch nog nut ;) .
Image

De schokbreker is verwijderd. Dit kan je beter doen nadat je de onderste ball joint en strut rod hebt verwijderd.
De schokbreker geeft je dan meer steun, nu bungelt die hele zooi nogal heen en weer.
Image

De onderste ball joint is verwijderd.
Image

De strut rod is verwijderd. Eerst de voorzijde losmaken (de kant welke in het k-member zit).
Dan pas de moer aan de draagarm kant. De rede is dat de draagarm-kant conisch is en de strut-rod niet gaat meedraaien als je de voorzijde loshaalt.
Image

Je kan wel zien dat deze rubbers (van de strut rod) wel aan vervanging toe zijn...
Image

Na de clip verwijderd te hebben aan de achterkant van de torsiestaaf en de moer van de pivot-shaft (waar de onderste draagarm aanhangt), kan je met een koevoet de draagarm voorzichtig naar achteren toe bewegen.
Hier zie je dat de draagarm al van de as af is, de as zit nog in het k-member. Normaliter zou de as in de draagarm vast blijven zitten. Je zal zo zien waarom dat hier niet het geval is...
Image

De pivot shaft (as) en draagarm zijn verwijderd. Rechts zie je de zeskant van de torsiestaaf.
Image

Hier zie je de reden dat de as niet in de draagarm vast bleef zitten. Het rubber is zo verrot dat er stukken missen! Deze bushing had jaren geleden al vervangen moeten worden!
Image
Image

Met een hamer en koudbeitel kan je de binnenste bus (van de bushing) van de as (pivot shaft) er redelijk makkelijk af krijgen.
Je moet met 90 graden intervallen een gleuf over de lengte as van de bus slaan. Dit zorgt ervoor dat de bus ruimer wordt en er uiteindelijk af kan.
Image

En het is gelukt! De bus is van de as af.
Image

Ik kan je melden dat dit het makkelijkste werk was. Nu komt het moeilijkste, de buitenste bus (van de bushing) uit de draagarm verwijderen. Het makkelijkste gaat dit door een dikke ring op de bus te lassen, dan is dit in 5 minuten gepiept. MAAR ik heb geen lasapparaat dus het wordt iets anders...
Image
Image
Image
3 foto's van de Mopar Muscle Magazine website.

He he, de bus is eindelijk uit de onderste draagarm! Dit heeft wat moeite gekost...
Ik wilde eerst de bovenzijde van de bus naar binnen slaan, om dan vervolgens met een draadeind en een dikke ring de hele bus eruit te drukken. Dit ging dus niet. Vandaar dat de hele bovenzijde van de bus er zo verrot uitziet.
Maar zoals MoparJW voorstelde, met een ijzerzaag de zijkant van de bus in zagen. Dat is de truc.
De ijzerzaag is een decoupeerzaag geworden en hierna kan je de zijkanten naar binnen vouwen en de bus eruit trekken.
Image

De tool om de as in de bushing te persen, moet nog een beetje aangepast worden, maar hij werkt wel.
Image

Zie hier het resultaat, de as zit in de bus.
Image

Dezelfde tool als hierboven, nu alleen met een grotere diameter pijp om de bushing in de draagarm te persen.
Deze hele klus gaat zeer waarschijnlijk een stuk makkelijker met een pers. Als ik een andere klus had gehad na deze, had ik er een gekocht. Maar mocht er ooit nog een klus komen waarbij ik een pers nodig heb, koop ik er een.
Image

De as en bus zitten in de draagarm geperst.
Image

Oude pitman arm eraf
Image

Nieuwe erop
Image

Onderste draagarm, strut rod en schokbreker geinstalleerd. Moeren nog niet vast. Strutrod natuurlijk met nieuwe poly rubbers. Strut rod alleen op moment vast gedraaid aan de draagarm zijde.
De moer van de pivot-shaft, voorzijde strut rod en de onderzijde schokbreker handvast gedraait. Dit omdat deze drie nog moeten kunnen draaien wanneer de auto weer op z'n wielen staat. Dan pas kunnen de pivot-shaft, strut rod en schokbreker moeren aangedraaid en op moment gezet worden.
Als je dat niet doet staat het rubber van de bushings altijd onder spanning en zullen de bushings snel stuk gaan.
Achteraf gezien is het beter om de schokbreker als aller laatste te installeren. Je hebt anders steeds last van de schokbreker tijdens de installatie van de andere componenten. Dus bij wijze van, als je alleen nog je wiel moet monteren.
Oh ja, misschien is het iemand opgevallen, de schokbrekers zijn vervangen door Monroe's ipv de KYB Gas-a-Just. De KYB's zorgde ervoor dat m'n voorwielen scheef stonden. De Gas-a-Just lijken wel wat op Hi-Jackers. De Monroe's kosten trouwens ook geen drol, €8,- ex. shipping.
Image

De onderste ball joint
Image

De tie-rods en tie-rod sleeve.
De sleeve is zichtbaar steviger. De mantel is dikker dan de originele.
Image

Bovenste draagarm geinstalleerd. Paste niet helemaal, ik moest hem overreden met een rubberen hamer ;) .
Waarschijnlijk iets verbogen tijdens het inpersen van de bushings...
Image

De spindle aan de bovenste ball joint vast gezet.
De achterzijde trommelrem aan de spindle en deze weer aan de onderste ball joint vast gebout.
Image
Image

Alles behalve de voorzijde remtrommel
Image

Torsie staaf weer terug geschoven.
Image

De oude torsiestaaf stofhoezen blijven er nog even op zitten. Dit gaat alleen als de auto op een brug staat. Liggend onder de auto gaat mij dit niet lukken ;).
Image

Het volgende klusje heeft eigenlijk niet zo veel met de front rebuild van doen. Maar ik dacht als je nu toch alles vernieuwd waarom dan ook niet de lagers?
Maar goed, de twee lager schalen (bearing cups) zijn verwijderd. Klaar om er twee nieuwe in te slaan.
Image
Image

Nieuwe lagerschalen in de hub geslagen. Dit is de voorste lagerschaal.
Image
De achterste lagerschaal.
Image

Linkerkant is nu klaar. Beide lagers zijn geinstalleerd. Toen de auto weer op z'n eigen linker wiel stond zijn alle moeren (pivot-shaft, schokbreker en strut-rod) met het juiste moment aangehaald.
Image

Oei, vergat ik toch bijna het stootrubber van de bovenste draagarm!
Image

Zo, bijna klaar, dit is de oude idler-arm. Wat een rot ding. De idler-arm heeft geen stofkap, zoals alle andere
gewrichten. Alleen een zacht rubber ring. Hierdoor heb je geen ruimte om een trekker tussen de idler en de verbindings-stang te plaatsen.
Er is maar 3 mm. (Ook mijn pitman-arm trekker was te dik). Ik heb een vork moeten gebruiken (picklefork).
Image

De nieuwe idler, je kan zien dat de oude idler geen vetnippels heeft, deze van Moog wel.
Image

Zo dit waren de laatste foto's. De linker- en rechter-kant zijn praktisch hetzelfde. Behalve de pitman-arm en de idler-arm, deze zijn uniek.
Let er op dat de gaten voor de splitpen op de juiste plek zitten.
Ik had dit dus niet in de gaten en bij mij kwam het gat van de bovenste ball joint nogal rot uit.
Ik kon de splitpen er maar op een manier in krijgen. En dit was helaas tegen de spindle aan.
Het gat voor de splitpen had dus parallel aan de auto moeten zitten (rode pijl op foto). Nu stond het er haaks op (groene pijl). Dit was helaas niet meer te corrigeren, daar de moer al aangehaald was. Ik kon gelukkig wel, met wat gepruts, een splitpen plaatsen.
Geen splitpen is, volgens mij, een APK afkeur.

Image
Nog een ding, veel sleutel plezier!

Groeten, Remco
Last edited by Bean Bandit on 26 Apr 2011, 19:40, edited 30 times in total.
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by MoparJW »

Lekker bezig! en dat allemaal in een garagebox, respect :happy:
mooi bedacht dat stuk gereedschap, daar was ik nog niet op gekomen
De buitenste bussen van de onderste draagarmen kan je gemakkelijk verwijderen door ze een stuk in te zagen en eruit tikken met een beitel, succes!
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Bean Bandit »

Bedankt :good:

Inzagen :hmmm: met een decopeerzaag lijkt me wel wat :good: . Er doorheen zagen lukt niet.

Die "tool" voor de bussen van de bovenste draagarm lijken inventief, maar dit staat eigenlijk ook zo beschreven met foto's in de shopmanual :sneaky: En de tool die je kan kopen zijn allemaal van dit type. Maar ja, dat kan je zelf maken, als je nog wat oud ijzer hebt liggen ;)

En in de garagebox sleutelen, is noodzaak, daar ik niet snel ben en alleen sleutel als ik zin heb. Anders kan ik een brug bespreken bij mijn sleutelclub, maar dan moet je het in een bepaalde tijd af hebben. En daar houdt ik niet van. Het is hobby.

Groeten, Remco
Last edited by Bean Bandit on 05 Mar 2011, 13:43, edited 1 time in total.
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by BigBlockMopar »

Die bovenste draagbussen druk je er met een bankschroef ook zo in of uit.
Leuk uitgebreide topic met pics in ieder geval! :)
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by FEULFORALL »

Leuke reportage :)

die buitenste lager bus met een beitel naar binnen slaan is mogeljkheid

lukt je wel :good:
1969 dodge coronet R/T
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by TheDeputy »

Als je wiellager op de grond valt hoef je em niet meteen weg te gooien hoor. Gewoon in een bakje benzine leggen, en met een kwastje goed schoon maken en opnieuw invetten, en er is niets aan de hand.
Verder wel eenheel goed en informatief topic :good:

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Bean Bandit »

Nou, ik vermoed dat er een paar korreltjes achterblijven. Tenminste dat zou bij mij wel zo zijn :lol:
Of ik kan niet goed schoonmaken, dat kan natuurlijk ook :D

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by seabass350 »

Heb bij me valiant ook de halve voortrein eronder vandaan liggen, was met nw headers bezig(wat niet erg lukte).
Maar onderste draagarmen zijn er onder vandaan en de rubbers moeten ervan ook vervangen worden, dus je foto´s en tips zijn voor mij ook helpvol.
Plymouth Valiant ´73
coronet69
Posts: 95
Joined: 14 Aug 2010, 21:51

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by coronet69 »

mooie resto foto's, daar steek je altijd iets van op,het was zeker aan vervanging toe, :good:
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Bean Bandit »

haha, ja, ik zie zelfs een beetje slijtage op de pivot-shaft (de as die in het k-member zit).

En de uitlijner (in dit geval Arizona USA cars) had het er de laatste keer al over, dat hij met pijn en moeite, de auto uitgelijnd had.
Ja, dat snap ik nu wel ja ;) . Ik denk als 'ie uitgelijnd is en je gaat een stukie rijden, dat het alweer helemaal mis is...

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Bean Bandit »

Hehe, de bus is uit de draagarm!
Heeft wat moeite gekost. Ik wilde eerst de bus eruit drukken, door een draadstang met een dikke ring in de bus te doen en vervolgens de bovenkant van de bus naar binnen slaan. Dit ging niet.

Toen de decoupeerzaag met een ijzerzaag op de zijwand van de bus losgelaten. Dit gaat wonderwel goed.
Hierna kan je de zijwanden naar binnen rammen en met een beetje geluk de bus eruit trekken met een tang oid.

Nu een installatie maken om de as in de bus te persen. En hierna de bus, met as, in de draagarm persen.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Bean Bandit »

Zo gelijk maar doorgegaan. Het gereedschap, om de as in de bus te persen, gemaakt.
Het is nog niet helemaal volmaakt, moet nog een versteviging in, maar het werkt. De as zit in de bus :good:

Dezelfde constructie moet ook gebruikt gaan worden om de bus met as in de draagarm te persen.

Groeten, Remco
Last edited by Bean Bandit on 10 Mar 2011, 12:43, edited 1 time in total.
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by challenger72 »

waarom is het beter om de onderste draagarmbus van rubber te doen ipv een polytyreen bus?Ik kreeg er speciaal smeermiddel bij tegen kraken of piepen ook van energy suspension.Bevalt prima auto is er strakker van geworden qua rijgedrag
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Rebel »

Ik had het op deze volgorde gedaan. De bushing verwarmd en de as een paar dagen in de vriezer. daarna weer in de vriezer en de draagarm een beetje warm gestookt. Glijdend! :good:

Verder lekker bezig!
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Bean Bandit »

@challenger72, dit heb ik gelezen op de Mopar Muscle Magazine site:
We favor stock rubber pieces in the lower control arms because the poly bushings have no means of positively retaining the control arm to the pivot shaft.
Ik denk dat dit klopt. Heb je namelijk dat polyurethaanrubber wel eens ingedrukt? Dat is een stuk harder dan "normaal" rubber. Harder betekent hier minder veerkracht.

Een tweede punt, wat op zich niets te maken heeft met het bovenstaande, maar waar je wel rekening mee moet houden; piepende urethaan bushings. Er zijn speciale pivot-shafts op de markt. Deze hebben een smeernippel en een klein kanaaltje naar de bushing toe. Zie hieronder 2 bekende firma's die ze maken. Dit zegt voor mij genoeg, die poly bushings gaan na verloop van tijd weer piepen. De bladveren krijg ik er zo weer vanaf, maar de onderste draagarmen, no way, dat die er na deze klus nog af gaan.

FFI z'n bijschrift:
If you are using urethane or FFI nylon LCA bushings, these greasable pins will come in handy. If you get a little squeak out of your LCA bushings you can give em a little more grease, conveniently. These pins come with zerk fittings already fitted making greasing a snap.
PST (FFI zijn soortgelijk):
Image

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by BigBlockMopar »

Bean Bandit wrote:Ik denk dat dit klopt. Heb je namelijk dat polyurethaanrubber wel eens ingedrukt? Dat is een stuk harder dan "normaal" rubber. Harder betekent hier minder veerkracht.
Dat is ook de bedoeling van het materiaal, dat het minder meegeeft en dus een strakkere rij-eigenschap geeft. Rubberen bushings zijn op frictie/tordatie gebaseerd, poly-urethaan-bushings zijn eigenlijk gedempte glijlagers.
De fabriek moet altijd een compromis maken tussen levensduur, rij-eigenschappen en kosten. De fabriek heeft veel items in rubber uitgevoerd zodat dit ook een stiller rij-gedrag geeft. Maar rubber komt de werking van een simpel scharnierpunt niet ten goede.
Een mooi voorbeeld is de hulpstuurarm-bushing. Ook dit is een scharnierpunt gehuisd in rubber, ten eerste vanwege kosten, maar ook om trillingen en schokken van de wielen te dempen. Als deze rubberen bushing wordt vervangen door een poly of nylonbushing, dan zal je merken dat de auto een stuk strakker stuurt.
Als je niet altijd als een oud lijk over straat sukkelt :) en je auto wilt 'upgraden' door deze een strakkere wegligging te geven, dan ga je op zoek naar betere materialen.
Ik herinner me van enige jaren terug al dat de LCA poly-urethaan-bussen het nadeel hadden dat het materiaal zichzelf tussen de ijzeren bussen uit 'wil' wringen. Weet niet of daar inmiddels al een oplossing voor gevonden is.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Bean Bandit »

Ik begrijp de reden van de poly bussen wel. Maar er werd specifiek gezegd dat de LCA bus beter van gewoon rubber kan zijn. Ik hoef persoonlijk geen verbeterde rij eigenschappen, maar ik vind wel dat je de poly bussen op de meeste plaatsen kan gebruiken. Met een grote hoeveelheid vet ertussen.

Jij zegt dat de LCA bus een soort glijlager is, dat verklaard de reden dat die pivot-shafts met smeernippel gemaakt worden. Als je veel rijd zal het, in eerste instantie, aangebrachte vet wel verdwijnen. En moet je deze aanvullen.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by BigBlockMopar »

Ik bedoelde dat een 'poly-urethaan'-bushing een soort van glijlager is.
Rubberen bushings zijn bijna altijd 'torderings-bushings'... (Is dat een woord?) :D
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Bean Bandit »

@ BBM, ahh, een misverstand, ik had het ook over de poly bussen. De normale rubberen hoef je niet te smeren.
Vandaar ook dat ik het had over die speciale pivot-shafts.

Oke weer een stuk verder. De bus zit nu in de draagarm geperst. Ik moet wel zeggen, met een pers gaat dit waarschijnlijk een stuk beter. Maar ik kan geen klus bedenken waarbij ik een pers nodig heb. Mijn bladveren en bussen zijn al vervangen.
Ik vind het zonde van zo'n stuk gereedschap als het niets staat te doen. Maar mocht er nog een klus komen waarbij een pers benodigd is ga ik hem toch kopen :sneaky: .

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by BigBlockMopar »

:good:
Ik zit zelf ook al enige tijd te peinzen over een pers maar kan me nog niet overhalen om er eentje te maken of kopen.
Maar met een serieuze bankschroef en wat McGyver-truukjes krijg je ook een hoop zelf voor elkaar.
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by challenger72 »

je kan met een redelijke potkrik en wat ijzer ook zelf wel een pers maken.Alleen heeft een echte pers er ook nog een stand op zitten voor hele zware klussen,een soort lage gearing zeg maar.
bedankt voor de uitgebreide uitleg over het verschil van rubber en poly.
@bbm:dat die poly bussen zichzelf eruit wringen heb ik ook ondervonden,maar dat zal niet zo;n vaart lopen met aan de ene kant een onder spanning staande torsiestaaf die ertegenaan duwt en aan de andere kant een reactiestang (met ook poly blokken) die eraan loopt te trekken om de draagarm in t gareel te houden
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Bean Bandit »

Ja, aan een zelfgebouwde pers mbv een potkrik zat ik ook te denken.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Bean Bandit »

Zo, weer een stukkie verder. Het inelkaar zetten is begonnen :) .
Strut rod (reactie-stang?) geplaatst, met nieuwe poly urethaan rubbers van Energy.
Eergisteren de onderste draagarm in de Owatrol gezet. Was vandaag wel droog ;) .
Nieuw stootrubber op de draagarm geschroefd. Onderste draagarm geinstalleerd. En tevens de schokbreker.
Alle moeren moeten nog aangedraaid worden. Die van de strut rod, lukte niet, de stang draaide mee. Zal morgen een klem, oid, meenemen.

Oh ja, wat wel k*t was, ik kon de moer van de pitman arm niet op het juiste moment aanhalen. Het rechter wiel ging draaien... de stang naar de rechterkant zat er al aan. Zal het wel doen als de auto met beide wielen op de grond staat, geeft meer frictie. Even bij de lijst restpuntjes gezet.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Bean Bandit »

Idd een griptang doet wonderen, hiermee houdt je de strut rod vast terwijl je de moer aan de draagarm zijde vast draait.

Wat wel een aanrader is, een assorti sluitringen (of hoe ze ook heten mogen).
Bij de pitman arm (aan de stangen zijde) en de onderste ball joint, zit het gaatje voor de splitpen veel te ver van de moer.
Dus er moeten onder die moeren een aantal ringen. Maar ja, die maten hebben ze natuurlijk niet bij de bouwmarkt.
Pak hem beet 12,6(1/2") en 14,2mm (9/16"), zeg 13 en 14 mm. Zal eens bij een automaterialen zaak gaan vragen.
Ik denk dat de tie-rod-ends ook wel een ringetje nodig hebben...

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: '67 Dodge Coronet - front rebuild

Post by Bean Bandit »

Zo, de onderste ball joint en tie-rods en tie-rod sleeve zijn geinstalleerd.
Denk alleen dat de onderste ball joint er weer af moet, daar de stofhoes (rubber hoes) vet lekt. Ik denk dat die hoes er wat verder/steviger op moet. Misschien met wat hulp van vloeibare pakking oid.
Alleen mij trekkers waren net te klein, dus ik heb de onderste ball joint er met een vork afgehaald. Die vork is alleen handig als je de onderdelen niet meer hergebruikt. Moet dus een grotere trekker kopen, anders sloop ik de nieuwe ball joint. En voorzichtig te werk gaan, anders mag ik ook meteen een nieuwe stofhoes kopen...

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Post Reply