verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
- panther-pink
- Posts: 1058
- Joined: 09 Jun 2007, 16:07
- Location: nijverdal
verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Als ik weg rij met de auto is er niets aan de hand ,
na een minuut of 20-30 begint hij schokkend te sturen met het nemen van ( scherpe ) bochten of parkeren ,
de snaar is goed op spanning ,
kan het aan de olie liggen of is het wat anders ??
na een minuut of 20-30 begint hij schokkend te sturen met het nemen van ( scherpe ) bochten of parkeren ,
de snaar is goed op spanning ,
kan het aan de olie liggen of is het wat anders ??
- FEULFORALL
- Posts: 499
- Joined: 14 Sep 2007, 18:14
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
kan ff nieuwe stuurolie proberen!
soms helpt het ..
ik heb er ook last van bij warme motor!
maandag gooi ik er atf 4+ in !
i let you know
Tim
soms helpt het ..
ik heb er ook last van bij warme motor!
maandag gooi ik er atf 4+ in !
i let you know
Tim
1969 dodge coronet R/T
-
- Posts: 157
- Joined: 12 Jun 2007, 21:52
- Location: Amsterdam
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Hey Martin
Heb je je stuurhuis/stang helemaal goed nagekeken?
Heb je je stuurhuis/stang helemaal goed nagekeken?
'57er Chrysler New Yorker 392 Hemi
'73er Dodge Polara 318
'80er Dodge Ramcharger 318
'73er Dodge Polara 318
'80er Dodge Ramcharger 318
- panther-pink
- Posts: 1058
- Joined: 09 Jun 2007, 16:07
- Location: nijverdal
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Ha Carmen , daar ligt het niet aan , wacht ff op Tim z,n ervaring met andere olie . .
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Normaal gooi ik altijd gewone transmissie olie in de stuurbekrachtiger-pomp, maar ooit had ik vlak voor een lange rit terug geen ATF bij me en heb ik wat ATF 'F' erbij gegooid. Nog geen 10 minuten later op de snelweg merkte ik 2 a 3 keer zo'n zelfde schokkend gevoel, net alsof je stuur heel kort eventjes vaststaat. Later nooit meer gevoeld verder.
Vond het wel vreemd.
Vond het wel vreemd.
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
als je motor te langzaam stationair loopt (-600rpm) of je pomp versleten is gaat hij schokken in het stuur is mijn ervaring,
misschien helpt het met wat dikkere olie (power steering fluid bijvoorbeeld.)
misschien helpt het met wat dikkere olie (power steering fluid bijvoorbeeld.)
maak het af, voordat het jou afmaakt
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
In een mopar stuursysteem hoort altijd power steering fluid te zitten, en geen ATF. In moderne auto's kan dit wel, maar in een mopar heb je grote kans dat ie erop gaat lekken. Nu gaat waarschijnlijk iedereen zeggen,; bij zit er ATF in en hij doet het gewoon goed hoor.
Hartstikke mooi voor je dan,
maar er hoort power steering fluid in te zitten.
Toon
Hartstikke mooi voor je dan,
maar er hoort power steering fluid in te zitten.
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Vandaar dat mijn pomp binnen 4 dagen katsleeg is.....
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies
- moparfryslan
- Posts: 740
- Joined: 08 Jun 2007, 12:48
- Location: nij beets
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
heb er ook gewoon automaatbak olie in
en nooit probelemen gehad
dat doe ik met al mijn auto's
en nooit probelemen gehad
dat doe ik met al mijn auto's
dodge b250 maxivan
Dodge ram van hightop camper 1985
Dodge ram van royal se shorty 1985
patrick bakker
Dodge ram van hightop camper 1985
Dodge ram van royal se shorty 1985
patrick bakker
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
kan er dan ook wat anders in dan automaten olie?
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
De eigenschappen van bijde soorten zijn volgens mij nagenoeg gelijk. Alleen kan het inderdaad zo zijn dat er bepaalde stoffen (weekmakers enz). in de olie zitten waar de seals niet tegenkunnen.TheDeputy wrote:In een mopar stuursysteem hoort altijd power steering fluid te zitten, en geen ATF. In moderne auto's kan dit wel, maar in een mopar heb je grote kans dat ie erop gaat lekken. Nu gaat waarschijnlijk iedereen zeggen,; bij zit er ATF in en hij doet het gewoon goed hoor.
Hartstikke mooi voor je dan,
maar er hoort power steering fluid in te zitten.
Toon
Ik zal probleren de eigenschappen van beide ergens proberen te achterhalen voor een vergelijking.
Maar hoe dan ook, Olie afdichtingen gaan altijd wel een keer lek en hebben geen eeuwig leven.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
Mooi verhaal, lekker kort ook!
-
- Posts: 208
- Joined: 05 Jun 2007, 23:21
- Location: Sliedrecht
- Contact:
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
TheDeputy wrote:In een mopar stuursysteem hoort altijd power steering fluid te zitten, en geen ATF. In moderne auto's kan dit wel, maar in een mopar heb je grote kans dat ie erop gaat lekken. Nu gaat waarschijnlijk iedereen zeggen,; bij zit er ATF in en hij doet het gewoon goed hoor.
Hartstikke mooi voor je dan,
maar er hoort power steering fluid in te zitten.
Toon
Precies Toon
Ze hebben het niet voor niets uitgevonden.
1970 Plymouth BarraCuda-GranCoupe 383cuiHP 4-speed pistol
1968 Plymouth Fury Fast Top Coupe 383cuiHP 727
1968 Plymouth Fury Fast Top Coupe 383cuiHP 727
- FEULFORALL
- Posts: 499
- Joined: 14 Sep 2007, 18:14
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Hoi,
Het maakt idd uit welke olie je er in doet!
nieuwe ATF 4+ olie is te dun en er zitten dopes in die je oude rubbers opeten
uiteindelijk is atf gewoon dure hydroliekolie met specifieke viscositeit eigenschappen
Ik heb in overleg met kroon olie er GM atf 2 ingedaan,deze is dikker bij warme temperaturen
We konden niet zo snel de olie vinden die er origineel in moet,maar hebben de GM versie genomen!(ATF 2)
Deze is volgens de beschrijving ook geschikt voor de steering
het schokkige is minder geworden Maar met name als ik snel stuur bij stilstand is het niet helemaal weg!
het schijnt dat je de werkdruk van de stuurpomp kan verhogen!!
Dit kan nieuw leven in je pomp blazen.
op mopar performance staat een artikel erover hoe je dat doet,ik wil dat later ook nog proberen!
let you know
Tim
Het maakt idd uit welke olie je er in doet!
nieuwe ATF 4+ olie is te dun en er zitten dopes in die je oude rubbers opeten
uiteindelijk is atf gewoon dure hydroliekolie met specifieke viscositeit eigenschappen
Ik heb in overleg met kroon olie er GM atf 2 ingedaan,deze is dikker bij warme temperaturen
We konden niet zo snel de olie vinden die er origineel in moet,maar hebben de GM versie genomen!(ATF 2)
Deze is volgens de beschrijving ook geschikt voor de steering
het schokkige is minder geworden Maar met name als ik snel stuur bij stilstand is het niet helemaal weg!
het schijnt dat je de werkdruk van de stuurpomp kan verhogen!!
Dit kan nieuw leven in je pomp blazen.
op mopar performance staat een artikel erover hoe je dat doet,ik wil dat later ook nog proberen!
let you know
Tim
1969 dodge coronet R/T
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
De originele mopar power steering fluid is gewoon te koop bij de plaatselijke chrysler dealer.
Toon
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
- FEULFORALL
- Posts: 499
- Joined: 14 Sep 2007, 18:14
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Is gewoon het goede nummer hoor. Heb deze op aanraden van het FABO forum in de stuurbekrachtiging van mijn challenger gedaan.
Toon
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Hier het verlossende antwoord van deze discussie.
Eeen reactie van Kroon Olie op deze vraag.
Geachte heer Rebel,
In tegenstelling tot vandaag de dag werden er in de vroege jaren zeventig eigenlijk alleen maar ATF's gebruikt voor de stuurbekrachtiging. Als er al iets anders werd voorgeschreven dan kwam dat meer vanuit de marketing dan vanuit de techniek. Speciale producten kun je immers goed op verdienen en de Chrysler groep had dit al snel in de gaten met hun Mopar smeermiddelen range. In deze klassieke auto's zal ons product ATF Dexron IID uitstekend voldoen als stuurbekrachtigingsolie. Vele van onze klanten hebben hier uitstekende ervaringen mee in hun klassieke Dodges en Chryslers. ATF Dexron IID is volop verkrijgbaar via ons uitgebreide dealernetwerk in verpakkingen vanaf 1 liter. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
ing. Tom BruggemanTechnical Marketing ServicesKroon-Oil B.V. -
AlmeloChamber of Commerce NL-06046651
Tel: 0546-818165
tb@kroon-oil.nl
www.kroon-oil.com
Eeen reactie van Kroon Olie op deze vraag.
Geachte heer Rebel,
In tegenstelling tot vandaag de dag werden er in de vroege jaren zeventig eigenlijk alleen maar ATF's gebruikt voor de stuurbekrachtiging. Als er al iets anders werd voorgeschreven dan kwam dat meer vanuit de marketing dan vanuit de techniek. Speciale producten kun je immers goed op verdienen en de Chrysler groep had dit al snel in de gaten met hun Mopar smeermiddelen range. In deze klassieke auto's zal ons product ATF Dexron IID uitstekend voldoen als stuurbekrachtigingsolie. Vele van onze klanten hebben hier uitstekende ervaringen mee in hun klassieke Dodges en Chryslers. ATF Dexron IID is volop verkrijgbaar via ons uitgebreide dealernetwerk in verpakkingen vanaf 1 liter. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
ing. Tom BruggemanTechnical Marketing ServicesKroon-Oil B.V. -
AlmeloChamber of Commerce NL-06046651
Tel: 0546-818165
tb@kroon-oil.nl
www.kroon-oil.com
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
Mooi verhaal, lekker kort ook!
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Met andere woorden, Kroon heeft zelf geen PSF en probeert daarom zn ATF te pluggen
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Juist ja, hoe kan die knakker weten hoeveel klanten met een klassieke dodge er rondrijden met zijn ATF?
Gewoon niet zo moeilijk doen, en de juiste olie volgens de specificaties van chrysler erin doen. Ik snap niet dat daar altijd zo moeilijk over wordt gedaan. Dit is denk ik al het vijfde topic hierover, en iedere keer zijn er weer mensen die er perse ATF in willen gooien. WHY????
Toon
Gewoon niet zo moeilijk doen, en de juiste olie volgens de specificaties van chrysler erin doen. Ik snap niet dat daar altijd zo moeilijk over wordt gedaan. Dit is denk ik al het vijfde topic hierover, en iedere keer zijn er weer mensen die er perse ATF in willen gooien. WHY????
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Omdat ik ATF heb staan?
De originele Chrysler specificaties zijn gebaseerd op een pomp en stuurhuis in een nieuwe, goede staat. Ik ken maar weinig mensen die met een geheel nieuw/gereviseerd Powersteering-systeem rondrijden tegenwoordig. Dat er in 40 jaar ouwe meuk af en toe lekkages optreden lijkt me niet vreemd opzich. Je kan met een weekmaker de seals een beetje zacht houden, maar uiteindelijk zal er toch een revisie plaats moeten vinden.
Een beetje remvloeistof is trouwens ook een 'optie' om ouwe seals het nog iets langer uit te laten houden.
De originele Chrysler specificaties zijn gebaseerd op een pomp en stuurhuis in een nieuwe, goede staat. Ik ken maar weinig mensen die met een geheel nieuw/gereviseerd Powersteering-systeem rondrijden tegenwoordig. Dat er in 40 jaar ouwe meuk af en toe lekkages optreden lijkt me niet vreemd opzich. Je kan met een weekmaker de seals een beetje zacht houden, maar uiteindelijk zal er toch een revisie plaats moeten vinden.
Een beetje remvloeistof is trouwens ook een 'optie' om ouwe seals het nog iets langer uit te laten houden.
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
het is lekker makkelijk als je toch al eens in de zoveel tijd je transmissie bij moet vullen met ATF, en het scheelt je weer een extra literfles die driekwart-vol rond ligt te slingeren in de kofferbak of garage
en als je valvoline maxlife gebruikt is het misschien wel beter voor je seals ook
en als je valvoline maxlife gebruikt is het misschien wel beter voor je seals ook
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
-
- Posts: 208
- Joined: 05 Jun 2007, 23:21
- Location: Sliedrecht
- Contact:
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Heerlijk altijd, die oeverloze discussies over ATF of powersteering fluid.
Bardahl heeft speciaal voor Chrysler een powersteering fluid. Ik gebruik deze ook altijd. Niks mis mee.
€ 16,84
Deze gaat er bijna helemaal in, dus je hebt ook geen half volle flessen op de plank staan.
Bardahl heeft speciaal voor Chrysler een powersteering fluid. Ik gebruik deze ook altijd. Niks mis mee.
€ 16,84
Deze gaat er bijna helemaal in, dus je hebt ook geen half volle flessen op de plank staan.
1970 Plymouth BarraCuda-GranCoupe 383cuiHP 4-speed pistol
1968 Plymouth Fury Fast Top Coupe 383cuiHP 727
1968 Plymouth Fury Fast Top Coupe 383cuiHP 727
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Amen. Allemaal lekker versnellingsbakolie in jullie gehandicaptenstuurpomp gooien...gewoon doen...lache man...en dan weer een topic starten en zo...en klagen dat je gehandicaptenstuurpomp lekt...TheDeputy wrote:Gewoon niet zo moeilijk doen, en de juiste olie volgens de specificaties van chrysler erin doen. Ik snap niet dat daar altijd zo moeilijk over wordt gedaan. Dit is denk ik al het vijfde topic hierover, en iedere keer zijn er weer mensen die er perse ATF in willen gooien. WHY????
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
Mijn '76 W200 met weinig km's en ATF in de pomp bonkte ook, harde terugslagen. In mijn '71 Plymouth met veel meer km's en steering pump fluid stuurt strak, precies en zonder zorgen. Of het toeval of beter onderhoud is weet ik niet maar ik vind het zelf een geruststellender idee.
Maar goed, power steering is voor mietjes
... net zoals V8en en sneller dan 110 km/u kunnen ...
...
Maar goed, power steering is voor mietjes
... net zoals V8en en sneller dan 110 km/u kunnen ...
...
Re: verkeerde olie stuurbekrachtiging ???
ik vind het toch mooi dat onze mopars blijkbaar zo weinig onderhoud nodig hebben dat we over deze onbenulligheden kunnen discussieren.
Wie rijdt hier trouwens met stikstof in de banden? wat zijn hier de voordelen van, ik heb gehoord dat je er brandstof mee kan besparen
Wie rijdt hier trouwens met stikstof in de banden? wat zijn hier de voordelen van, ik heb gehoord dat je er brandstof mee kan besparen
'68 Plymouth Satellite Sedan 318