727 vraagje...

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

727 vraagje...

Post by Just Fun »

Een vraag over de 727 torqueflite (nu ik de auto toch opgebokt heb...)
De automaat rijd goed schakelt soepel maar alleen in de achteruit zetten gaat een beetje met een "bonk". Het lijkt wel alsof ie in de versnelling valt ipv rustig schakeld. Is dat nog af te stellen of moet ik iets vervangen. Nu kan ik er goed bij namelijk. Als de motor koud is dan is er niets aan de hand. Een kameraad heeft exact hetzelfde maar ik geloof niet dat het zo hoort.

(olie en filter nieuw, nivo en kleur goed, geen bubbels, kickdown afgesteld, geen slip)

Thanks..
If you can't beat them, join them..
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 727 vraagje...

Post by BigBlockMopar »

Dit is vrijwel altijd speling in de achter-as.
Daarnaast is de oliedruk in de bak ook hoger als de achteruit ingeschakeld wordt.
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: 727 vraagje...

Post by Just Fun »

BigBlockMopar wrote:Dit is vrijwel altijd speling in de achter-as.
Daarnaast is de oliedruk in de bak ook hoger als de achteruit ingeschakeld wordt.
Je boedoelt de asjes in de "valve body". Volgens mij hebben ze verschillende namen, iets van shift valve of de throttle valve.. :hmmm: Zijn deze goed te vervangen of is de valve body dan ook versleten?
Ik zit al een week op Google om te ontdekken hoe zo'n 727 een beetje in elkaar steekt :?
Attachments
Valve.jpg
Valve.jpg (8.17 KiB) Viewed 2602 times
If you can't beat them, join them..
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 727 vraagje...

Post by Sjak Brak »

Nee, Herman bedoelt de achteras.

Speling op de kruiskoppelingen in de aandrijfas kan ook een bonk geven, maar dan zou je die ook (in iets mindere mate) verwachten als je m vanuit P of N in D zet.

Kleine aanvulling op het (correcte) onderhoud dat je hebt gedaan aan de bak: afstellen van de rembanden moet ook bij een TF.

Als je meer info wilt over de 727, ik heb nog een videoband die ik voor je kan kopieren. En dit is de 727-bijbel, kan ik evt ook voor je regelen:

Image
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: 727 vraagje...

Post by Just Fun »

Sjak Brak wrote:Nee, Herman bedoelt de achteras.

Speling op de kruiskoppelingen in de aandrijfas kan ook een bonk geven, maar dan zou je die ook (in iets mindere mate) verwachten als je m vanuit P of N in D zet.

Kleine aanvulling op het (correcte) onderhoud dat je hebt gedaan aan de bak: afstellen van de rembanden moet ook bij een TF.

Als je meer info wilt over de 727, ik heb nog een videoband die ik voor je kan kopieren. En dit is de 727-bijbel, kan ik evt ook voor je regelen:
D'n grote (achter-) as.. :oops: tuurlijk hahaha, tja dat is even stof tot nadenken en zou veel verklaren alleen verklaart het niet waarom bij een koude motor er geen "bonk" is. En een kleine aanvuling, alle lagers, keringen, olie en kruisjes in (en naar) de achteras zijn vervangen.

Die banden heb ik niet gesteld, dat klopt. Dat wil ik wel doen maar dan heb ik idd die 727-bijbel nodig. :happy: Ik was hem op internet al aan het zoeken in PDF vorm maar dat viel tegen. Jij hebt hem denk ik in boekvorm..?
If you can't beat them, join them..
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 727 vraagje...

Post by Sjak Brak »

Just Fun wrote:D'n grote (achter-) as.. :oops: tuurlijk hahaha, tja dat is even stof tot nadenken en zou veel verklaren alleen verklaart het niet waarom bij een koude motor er geen "bonk" is.
Toch wel, bij koude bak is de drukopbouw vaak wat trager, je merkt dan soms ook dat je bv een seconde moet wachten voor de bak "pakt" als je bv in D zet.
Just Fun wrote:En een kleine aanvuling, alle lagers, keringen, olie en kruisjes in (en naar) de achteras zijn vervangen.
Ook afgesteld? (kan verschillen per type as)

Dat boek (papier) kan ik wel voor je bestellen als je m niet kan vinden :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: 727 vraagje...

Post by SuperFlyTNT »

Sjak Brak wrote:Ook afgesteld? (kan verschillen per type as)
Aan de steekas lagers van een 9 1/4 achteras (zie introductie Just Fun) valt weinig te stellen; rollagers met een C-clip in het differentieel...

Heb je ook die 'bonk' als je tijdens het rijden je gas loslaat en de auto laat uitrollen (zgn. 'coasting')? De tanden op de pignonas hebben een 'driving' en een 'coasting' kant. Tijdens rijden onder belasting duwt de pignon met de 'driving' kant van de tandwiel op de tandwielen van het kroonwiel. Als je je gas loslaat en je laat de auto uitrollen, dan 'zweven' de tandwielen op de pignonas heel kort tussen de kroonwieltandwielen, omdat de krachtoverbrenging wegvalt. De rotatiesnelheid van het pignonwiel neemt nu sneller af dan van het kroonwiel, mede omdat de rondgaande achterwielen het kroonwiel draaiende houden. Op een gegeven moment raakt het kroonwiel de pignon. Als de afstelling tussen kroonwiel en pignon niet juist is, dan kan je op dat moment dus die bonk horen. Bij het inschakelen van de achteruitversnelling gebeurt in principe hetzelfde, omdat het pignon in tegenovergestelde beweging (dus met de 'coasting' kant) het kroonwiel gaat aandrijven.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: 727 vraagje...

Post by Just Fun »

Sjak Brak wrote:Toch wel, bij koude bak is de drukopbouw vaak wat trager, je merkt dan soms ook dat je bv een seconde moet wachten voor de bak "pakt" als je bv in D zet.
Idd heel herkenbaar... :happy:
If you can't beat them, join them..
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: 727 vraagje...

Post by Just Fun »

SuperFlyTNT wrote: Heb je ook die 'bonk' als je tijdens het rijden je gas loslaat en de auto laat uitrollen....... SuperFly TNT
Tijdens het rijden is er niets aan de hand. Het is echt bij het parkeren als ik de auto in z'n achteruit zet dat. Het lijkt idd zoals Sjak zegt alsof de auto een seconde wacht en dan als het waren in zijn versnelling glijd. (eindigend met een bonk)

Wat me gisteren wel opviel toen ik onder de auto lag (zonder aandrijfas) dat als ik het rechterwiel vast zet, ik de linker wiel nog een stukje kan draaien. :hmmm:
Nu zal ik wel een flater slaan maar ik dacht altijd dat de wielen bij een sure grip met minimale slip niet los van elkaar zouden draaien, althans niet met de hand..! Ik moet ook eerlijk bekennnen dat ik niet weet hoe de werking van een Sure Grip is. Ik heb alles losgehad maar de kern met de veren heb ik dicht gelaten....
If you can't beat them, join them..
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: 727 vraagje...

Post by SuperFlyTNT »

Een limited slip differentieel is in principe altijd gesperd, totdat er bij gelijke ondergrond een snelheidsverschil optreedt bv. in een bocht. Dan roteren (in jouw geval) de twee conussen t.o.v. elkaar, zodat het wiel in de buitenbocht meer omwentelingen kan maken t.o.v. het wiel in de binnenbocht. Als je het ene wiel vastzet, zou het andere wiel niet mogen meedraaien met de hand, nee. Wellicht dat de wrijvingsvlakken van de conussen niet meer evenwijdig liggen door slijtage, of de veerdruk is afgenomen. Op zich is een cone-sper goed te reviseren, of je koopt een nieuwe (dan wel voor een Chrysler 9 1/4" as).

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: 727 vraagje...

Post by Just Fun »

SuperFlyTNT wrote:Als je het ene wiel vastzet, zou het andere wiel niet mogen meedraaien met de hand, nee. Wellicht dat de wrijvingsvlakken van de conussen niet meer evenwijdig liggen door slijtage, of de veerdruk is afgenomen. Op zich is een cone-sper goed te reviseren, of je koopt een nieuwe (dan wel voor een Chrysler 9 1/4" as).

SuperFly TNT
Was ik al bang voor..... :sucks: Dit weekend zal ik de achteras eens los trekken. Bij revisie van zo'n cone, moet ik dan alleen denken aan de veren of wat is er nog meer..? Zo'n huis compleet mag wel wat kosten trouwens :? Niemand meer liggen hahaha?
If you can't beat them, join them..
Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: 727 vraagje...

Post by Mr. 900 »

Hoi,

Voordat je van alles uit elkaar haalt, kijk even of het rubber van je achterste versnellingsbaksteun nog wel vast zit.
Als dat is doorgescheurd hoor je ook een bonk bij het inschakelen van de achteruit.

succes.
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: 727 vraagje...

Post by Just Fun »

Mr. 900 wrote:Hoi,

Voordat je van alles uit elkaar haalt, kijk even of het rubber van je achterste versnellingsbaksteun nog wel vast zit.
Als dat is doorgescheurd hoor je ook een bonk bij het inschakelen van de achteruit.

succes.
Je gaat het haast niet meer geloven maar ook die is nieuw... :oops:
If you can't beat them, join them..
Post Reply