Nokkenas lagers kapot?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Nokkenas lagers kapot?

Post by Bean Bandit »

Hi all,
Ik heb vandaag de oude nokkenas verwijderd (uit m'n 318ci) en voelde zo eens met de vinger in de lagers en stuite bij de 2de (of 3de, weet niet meer) op iets wat uitstak :hmmm: . Niet goed dacht ik. Terwijl ik zo als een wasbeer die lager aan het betasten was, viel er een stuk vanaf! Op de krukas. Ik heb maar een stel foto's gemaakt, zodat de mensen met kennis van zaker een oordeel kunnen vellen. Er was er overigens nog een die niet lekker glad aanvoelde...
Is dit nu een deel van het lager, of zie je nu al het motorblok, zo gezegd? Ik weet niet hoe dik zo'n lager is namelijk.

Tevens vroeg ik mij af of je deze lagers zelf kan vervangen (met de juiste tools uiteraard)?

Image

Image

Image

Image

Image

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by boyanka »

;) ja, lagertje is kapot, maar in de nokkenas zie je toch wel groeven?
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by Bean Bandit »

Nou nee, ik denk dat ik naar het verkeerde deel op de nokkenas heb gekeken :oops: ...

Dan een belangrijke vraag: kan je de lagers vernieuwen met de motor nog in de auto??

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by moparwum »

Bean Bandit wrote:Nou nee, ik denk dat ik naar het verkeerde deel op de nokkenas heb gekeken :oops: ...

Dan een belangrijke vraag: kan je de lagers vernieuwen met de motor nog in de auto??

Groeten, Remco
Dat ziet er niet goed uit !
Het lager materiaal ( een legering van tin en antimonium ) heeft gedeeltelijk losgelaten van de stalen lagerbus.
wat je ziet op de foto is niet de casting , maar de bus waar het lagermateriaal op heeft gezeten.
Ik vermoed dat je blok al eens is gereviceerd met een aftermark lagerset , of het moet een productie fout zijn geweest.
Aan de hand van je foto's zou ik je willen adviseren het hele blok maar eens open te maken ,
deze moet er toch uit voor het vervangen van de nokkenas lagers.
Voor het vervangen van deze lagers heb je een matrijs en een trek pen nodig ( en een diepvries om de nieuwe lagers te krimpen).

Suc6 met deze klus,

Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by Bean Bandit »

Ah, het is goed te lezen dat je iig niet het ijzer van het block ziet. Het lijkt idd of het een dun laagje is.

Kan je de lagers er ook uit- en inzetten, zonder het motorblok uit de auto te halen?

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by moparwum »

Bean Bandit wrote:Ah, het is goed te lezen dat je iig niet het ijzer van het block ziet. Het lijkt idd of het een dun laagje is.

Kan je de lagers er ook uit- en inzetten, zonder het motorblok uit de auto te halen?

Groeten, Remco

Ja dat kan wel , maar dan moet de bak er achter vandaan . je moet de nieuwe er n.l. intrekken,
van voren naar achteren , dus moet het dekplaatje van de nokkenas er ook af (aan de kant van de bak)
Het is wel een precisie klus ivm corresponderende olie kanalen

Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by BigBlockMopar »

Er in 'trekken'... ik vraag me eerder af hoe je de ouwe eruit krijgt. :)
De nieuwe lagers tik je toch gewoon van voren af in het blok.

Het is in ieder geval een teringklus in de auto lijkt me. Je hoeft maar 1 keer een oud/nieuw lager te laten vallen bijvoorbeeld. De oliepan moet er dan ook op zeker onderuit.
En als de bak er dan ook al achter vandaan is dan is het nog maar een kleine moeite om de motor eruit te lepelen.
Maar ja, van zoiets komt meestal een totale motorrevisie. :)
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by jvdwolde »

Dat is dus precies hetzelfde als ik had toen ik de nokkenas eruit haalde... :x
Mijn blok ligt nu bij Geert Jansen voor (deel??) revisie..
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by MoparJW »

Balen :sucks: de bekende kettingreactie... hopelijk kan je nog weer rijden deze zomer
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by challenger72 »

Och t kan nog erger hoor:een nieuwe motor die na 300 mijl al aan compressieverlies lijdt en als je m dan helemaal uit elkaar trekt kom je er ook nog achter dat de hoofd en drijfstanglagers zwaar ingesleten zijn en dat de krukas opnieuw geslepen moet worden omdat de tappen ruw en conisch zijn :hmmm: :cry: superrotzooi van marshall engines china fabrikaat
Last edited by challenger72 on 27 Mar 2012, 22:52, edited 1 time in total.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by Bean Bandit »

Ah, ja de motor eruit lepellen gaat niet, ik sta in een garagebox. Dat is ook de reden dat ik vroeg of je deze klus met de motor in de auto kan doen.

Ik ga het toch zelf proberen. Volgens mij moet je de lagers van voren (vanaf de distributie set) erin en eruit doen/halen. Alleen die laatste, welke aan de stroomverdeler kant zit, krijg je er waarschijnlijk niet uit zonder die plug aan de achterkant eruit te meppen. Die laten we dan maar zitten.

In ieder geval erg bedankt voor de reacties :good: !

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
duster440
Posts: 865
Joined: 07 Jun 2007, 23:49

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by duster440 »

Bean Bandit wrote: .......Die laten we dan maar zitten.


Groeten, Remco
:good:
10 things men know about women...
1..
2..
3..
4..
5..
6..
7..
8..
9..
10. Women have boobs..

You can't fix stupid.....
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by jvdwolde »

:lol: volgens mij is dat een klein beetje sarcastisch bedoeld van Geert...
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by moparton »

Dat lijkt mij ook :lol:
User avatar
duster440
Posts: 865
Joined: 07 Jun 2007, 23:49

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by duster440 »

toevallig ook nog een koplamp vervangen??

10 things men know about women...
1..
2..
3..
4..
5..
6..
7..
8..
9..
10. Women have boobs..

You can't fix stupid.....
Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by Mr. 900 »

:winner: :yeah: :D :D
Partsstore
Posts: 640
Joined: 04 Jul 2007, 11:26

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by Partsstore »

Ik zou met een endoscoop het achterste lager eens goed bekijken. Als die er netjes uit ziet, en die kans is groot dan zou ik die lekker laten zitten. Het achterste lager heeft het minst kans op schade aangezien de enige kans op nokkenaslagerschade(mooi scrabblewoord) optreedt tijdens montage of een verstopte olietoevoer. Aangezien jouw probleem niet in het achterste lager zit en het vrijwel onmogelijk is om tijdens het monteren het achterste lager te beschadigen zou ik alleen de voorste 4 vervangen. Haal je motor nou niet uit elkaar. Helemaal neit als je tevreden was over de prestaties van dat ding. Als je hem openmaakt vindt je 1001 redenen om hem te reviseren. Gewoon helemaal oprijden. Dan is reviseren net zo duur als nu.

Het enige nadeel van jouw situatie is dat je de oorzaak van het falen van lager nummer 3 niet weet. Ik zou het gokken op een productiefout van het lager en/of lang stilstaan van de motor.

Ik zou je wel adviseren om je stroomverdeler er even uit te halen en met de boormachine oliedruk te draaien direct op je oliepomp om er zeker van te zijn dat er genoeg olie bij je nokkenaslagers komt. Je zal dan wel even je lifters terug in hun boring moeten stoppen anders verlies je daar teveel druk om wat te zien.

Kijk je oude nokkenas goed na of vervang deze. Het is best te doen om de lagers te vervangen met de motor in de auto. Het enige wat nauw luistert is het voorste lager. Aangezien je deze normaal gesproken vanaf de achterkant in perst of slaat is het erg lastig om deze precies recht te monteren. Als de voorste zit en je krijgt de nokkenas er redelijk goed in zal deze zich wel zetten wanneer je hem met de hand ronddraait. Mocht dit te stroef gaan zou ik er gewoon een nieuwe aan wagen.
Aangezien je post klinkt alsof je dit nog nooit eerder hebt gedaan wou ik je er nog op wijzen dat alle 5 de lagers een andere maat hebben, grootste voor en kleinste achter. Misschien wist je dit al, misschien was je hier zelf ook wel achter gekomen en misschien heb ik je nu een extra setje lagers kopen bespaard.

Succes!!
www.PartsStore.eu
Less Bullshit, More Horsepower

06-19856511 - info@partsstore.eu
Skype: Partsstore
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by Bean Bandit »

@ Partsstore, bedankt man :good:. Goed advies!
En idd, ik heb deze klus nog nooit gedaan. Maar ik lees altijd eerst erg veel over de voorgenomen klus, alvorens ergens aan te beginnen. Dus ik had al gelezen dat als een lager nog goed is, je deze niet perse hoeft te vernieuwen...
Het idee is om een Edelbrock Performer nokkenas/stoters en intake te plaatsen. Dus de nokkenas en stoters worden vervangen.
Het rare is dat ik laatst de oude nokkenas goed heb bekeken en eigenlijk geen schade kon ontdekken.

Gezien de laag zwarte oliezooi, aan de binnenzijde v/h block, zou je kunnen denken dat de olie kanalen wellicht zijn dichtgeslibd. Ik heb, voordat ik de motor uitelkaar gehaald heb, nog een ACDelco schoonmaak goedje in de olie gedaan. Wellicht moet ik dit herhalen als alles weer als vanouds werkt.

Ik dacht hetzelfde eigenlijk, moet je nu reviseren of oprijden? Ik denk de onderdelen die stuk zijn vervangen en dan weer verder rijden.
Ik zie mezelf in de toekomst nog wel een leuk small blockje bouwen. Het is tenslotte geen "rocket science", zoals ze in de USA plachten te zeggen ;) .

Oh ja, de nieuwe lagers en een speciaal installatie/verwijder gereedschap zijn onderweg.

Bedankt en groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by Dickdale »

Je zou met een lang draadeind en 1 schijf die net wat kleiner is dan de buitendiameter van het lager, een groter schijf de lagers en met beleid uit kunnen krijgen en terug kunnen plaatsen...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by MoparJW »

Reinigingsmiddelen en syntetische olien (waar reinigingsdopes in zitten) zijn geen goed idee in deze oude blokken met jarenlange afzetting van minerale olie :letop:
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by Bean Bandit »

@ Mopar JW, Jammer dat je er niet gelijk bij zet waarom niet.
Dus, waarom niet?

@ Dickdale,
Bean Bandit wrote:Oh ja, de nieuwe lagers en een speciaal installatie/verwijder gereedschap zijn onderweg.
Zie hier:
Image
Groeten, Remco
Last edited by Bean Bandit on 02 Apr 2012, 19:57, edited 1 time in total.
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by MoparJW »

Die slib komt los, en kan bijv de aanzuiging van de oliepomp en oliefilter gaan verstoppen.
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by Bean Bandit »

Zo, da's snel :good: .
Ah ja, dat klopt ja. Je wilt eigenlijk alleen alle kleine olie kanaaltjes open hebben. En niet die zwarte drek.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by jvdwolde »

Wat dat betreft....

Gooi er ook geen "dure" olie in als je blok last heeft van black sludge, alles komt gegarandeerd los!
Ik spreek uit ervaring met Bardahl 20W50...(oliepomp verstopt inderdaad)
Dit blok van mijn coupe is brandschoon van binnen dus daar gaat wél de Bardahl weer in! :good:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Nokkenas lagers kapot?

Post by Bean Bandit »

Ja da's een goeie. Ik heb een paar dozen Brad Penn 20w50 gekocht, voordat ik wist dat de motor een laag van die zwarte zooi had. Die laat ik wel ff staan en koop wel een jerrycannetje 20w50 van Kroonoil.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Post Reply