Blok slaat niet aan.

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
TimCenturyV8
Posts: 23
Joined: 03 Oct 2009, 19:06

Blok slaat niet aan.

Post by TimCenturyV8 »

in mijn boot heb ik een 318 gemonteerd omdat de oude 318 motor totaal verrot was in het casco.. (zie voorstel topic)
heb alles er nieuw opgedaan:
- carb
- ontsteking (ready to run) met externe bobine en vaccum vervroeging
- dynamo
- koelslangen
- bedrading

heb alleen de oude startmotor laten reviseren die bij het andere 318 blok zat omdat deze in het belhuis paste.

blok draait gewoon rond, krijgt benzine en vonkt als de nete.

als ik de 1e cilinder op bovenste dode punt zet, klopt dit met de balancer en het vliegwiel op het 0 graden punt.
alles aansluit op 1-8-4-3-6-5-7-2 doet hij niks (en omgekeerde volgorde ook niet)

nu heb ik het volgende originele schema wat hoort bij de boot/motor.
Image
nou als ik hem start, draait het vliegwiel klok mee, en de balancer tegen de klok in. (dat zou het rechter schema betekenen, dit klopt ook met de rechtsdraaiende schroef die erop zit) alleen het volgende:
de rotor zou ook met de klok mee moeten draaien, maar die draait dus tegen de klok in......
ook wijst de rotor dan volgens het rechter schema op (zoals aangesloten) cilinder 8. maar uiteraard sluit ik de kabels dan als 1-8-4-3 etc aan!

nu is mij het volgende opgevallen: bij de balancer welke dus tegen de klok in draait staat de timing..
aan de linkerkant staat 10 gr before, en aan de rechterkant 10 gr after.
op het vliegwiel welke kloksgewijs draait staat:
links van het 0 graden punt 15-20-5. rechts van het 0 graden punt enkel een schaal tot 5 graden...
(draait het blok nou de verkeerde kant op of kan iemand anders mij helpen?)


hier een paar foto's van alles nog in aanbouw/mongtage:

Image

Image

Image
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Blok slaat niet aan.

Post by boyanka »

:hmmm: hoe kan je vliegwiel nu de andere kant op draaien dan de balancer? het zit allebij op dezelfde krukas
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
TimCenturyV8
Posts: 23
Joined: 03 Oct 2009, 19:06

Re: Blok slaat niet aan.

Post by TimCenturyV8 »

Spiegelbeeld gezien...
Van achteraf gezien draait vliegwiel rechts, van vooraf gezien balancer links. (en t vliegwiel van vooraf gezien ook links)
Hoe draait het bij jou dan? En hoe staat het gemarkeerd bij de balancer?
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Blok slaat niet aan.

Post by BigBlockMopar »

Even zonder er al te diep over na te denken *denk ik* als eerste aan een verkeerde nokkenas.
Maar dan zou de motor met de omgekeerde ontstekingsvolgorde het wel moeten doen lijkt me.

Bij een auto-motor draait de krukas/balancer/poelie/koelfan rechtsom als je ervoor staat.
De ontstekings-rotor draait bij een smallblock auto-motor met de klok mee. Bij een bigblock motor tegen de klok in.
TimCenturyV8
Posts: 23
Joined: 03 Oct 2009, 19:06

Re: Blok slaat niet aan.

Post by TimCenturyV8 »

Het blok is ook lopend uit een 1989/1999 ram gehaald.
Nokkenas en koppen heb ik niks aan gedaan.

Smallblock zou dus kloksgewijs moeten draaien van voren gezien en de rotor ook....??? (dit klopt ook met de Becker en after tekens dan bij de balancer?:) )
charger 73 se
Posts: 1345
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

Re: Blok slaat niet aan.

Post by charger 73 se »

ja een small block draait normaal als je voor de motor staat, dus tegen de balancer aankijkt rechtsom .

mischien verkeerde starter? dat de oude boot motor mischien andersom draaide. maar als je deze motor dan goed laat draaien draait de schroef de verkeerde kant op :hmmm:
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
TimCenturyV8
Posts: 23
Joined: 03 Oct 2009, 19:06

Re: Blok slaat niet aan.

Post by TimCenturyV8 »

schroef kan ik bij deze boot toevallig omdraaien.
aan de hand van de volgorde van de kleppen, draait het blok verkeerd om....
morgen maar ff kijken of ik iets kan regelen betreft een starter... :)
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Blok slaat niet aan.

Post by BigBlockMopar »

Als het blok verkeerd om draait/start, dan zal je ook geen oliedruk hebben waarschijnlijk.
Wanneer dit een gewone auto-motor is geweest dan zal je ook de auto-startmotor erbij moeten gebruiken om de juiste startrichting aan te houden. En uiteraard de ontsteking zo afstellen zodat de vonk vòòr het BDP plaatsvindt.
Partsstore
Posts: 640
Joined: 04 Jul 2007, 11:26

Re: Blok slaat niet aan.

Post by Partsstore »

Ik zou beginnen met het meten van de oliedruk.
De pomp van een bootmotor is namelijk ook anders. Als je oliedruk hebt dan draait hij de goede kant op.

Vervolgens kleppendeksel eraf. Dan rondstarten en kijken of je eerst de uitlaat en dan de inlaatrocker vlak achter elkaar ziet bewegen. Dan is dat ook goed. Zo niet dan zit er de verkeerde nokkenas in. Je kan ook rook in je intake blazen en vervolgens starten. Dan zie je of de rook naar binnen getrokken wordt of niet.

Succes
www.PartsStore.eu
Less Bullshit, More Horsepower

06-19856511 - info@partsstore.eu
Skype: Partsstore
User avatar
7T Cuda
Posts: 1208
Joined: 30 May 2007, 00:02
Location: Brandwijk

Re: Blok slaat niet aan.

Post by 7T Cuda »

Een automotor draait altijd rechtsom. Van de voorkant gezien op de poelies dus met de klok mee. (C.W. Clockwise)
Als jij zegt dat tijdens het starten de motor linksom draait (C.C.W Counter Clockwise, tegen de klok in) van voren gezien, dan zit er dus een verkeerde startmotor op. De clou zit 'm hier waarschijnlijk in het feit dat bij jou boot de startmotor niet zoals bij een auto vanaf de motorzijde op de starterkrans zit, maar aan de tegenovergestelde kant, de transmissiezijde.
Als jij nu een auto startmotor aan de andere kant monteerd dan draait de motor niet meer rechtsom maar linksom. Jij moet voor je boot dus een startmotor zoeken die de andere kant op draait dan een auto startmotor.
Kurt.

'56 Belvedere 'Gasser' 440ci
'70 Barracuda 360ci
'71 Town&Country 400ci
'76 W200 318ci 2x
Partsstore
Posts: 640
Joined: 04 Jul 2007, 11:26

Re: Blok slaat niet aan.

Post by Partsstore »

Bij een boot met 2 motoren heb je over het algemeen 1 motor die CW draait en eentje die CCW draait. Dus ik denk dat het startmotorverhaal wel klopt alleen het nokkenasverhaal wordt wat lastiger.
www.PartsStore.eu
Less Bullshit, More Horsepower

06-19856511 - info@partsstore.eu
Skype: Partsstore
Post Reply