zwarte rook 1 kant

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

zwarte rook 1 kant

Post by Crash »

Heb veel gedaan aan m'n blok behalve op laten boren en denk dat ik daar spijt van ga krijgen.

Het probleem is m'n auto rookt goed aan 1 kant maar de zwarte rook kan ook zomaar stoppen en heb ik er de gehele dag geen last van.
Dacht eerst dat ze zuiger ringen niet goed aansluiten omdat de cylinder misschien toch iets ovaal is en heb er nu een kleine 1200 opgezet maar nog steeds zo nu en dan roken. En dit is voornamelijk als ik m'n auto in neutraal heb staan.

Hij verbruikt olie voornamelijk als ik lange stukken binnen de bebouwde kom heb gereden.
Maar met snelweg kilometers is er zowaar bijna geen olie verbruik of niet merkbaar in ieder geval.

Compressie test gedaan geen probleem/ lek test gedaan geen probleem koppen en klepseals gechecked zijn in goede topstaat.
Wat kan ik nog meer controleren of aanpassen voordat ik v/d winter maar het hele blok eruit moet halen?

Kan het liggen omdat ik een andere koppaking dan normaal gebruikt heb?
http://www.summitracing.com/parts/fel-1008
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
User avatar
jelmoer
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2012, 23:32
Location: Delluf

Re: zwarte rook 1 kant

Post by jelmoer »

Blauw is verbranding met olie.
Zwart lijkt mij roet.
En duidt op een onvolledige verbranding.
Wit is stoom:water/koelvloeistof

Volgens je verhaal is het zwarte rook.
Compressie is overal goed/gelijk.
Dan zou je het moeten zoeken in verhouding brandstof/zuurstof.
Heb je geen injectie systeem dan zal deze waarschijnlijk overal gelijk zijn.

Dan blijft er volgens mij een ontstekingsprobleem over.
Maar misschien zie ik iets totaal over het hoofd.

En zijn er mensen die ervaring hebben met je klacht/opstelling.
En je in een keer de juiste richting op kunnen sturen.
Succes
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: zwarte rook 1 kant

Post by BigBlockMopar »

Trek de bougies er eens uit. Als deze ook zwart zijn dan staat het mengsel te rijk.
Als de zwarte rook zichtbaar is, dan veels te rijk. Maar dat moet je ook duidelijk ruiken.
Met een vacuummeter krijg je een vrij goed beeld van de staat van je motor.
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: zwarte rook 1 kant

Post by Crash »

Zal me bougies checken maar als ie veel te rijk staat zou dan m'n andere uitlaat ook geen blauwe rook moeten uitstoten?
Thanx for the tips, Will be continued
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: zwarte rook 1 kant

Post by Dickdale »

Even twee dingen uit elkaar houden. Zwarte rook is onvolledige verbranding. Dit kan je veranderen door hem juist af te stellen.

Blauwe rook is verbranding van olie. Dat wil je niet. Een beetje kan geen kwaad maar "teveel" zal een revisie van je koppen betekenen. Dit aangezien je aangeeft dat je compressietest goed was. Daarnaast kan je je cilinder mooi bekijken als je koppen er af liggen.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: zwarte rook 1 kant

Post by Crash »

Laten we het maar houden op blauwe rook ivm het olie verbruik.
Koppen zijn goed waren al recentelijk gereviseerd voordat ik deze overgenomen van Fred.

Voordat ik de koppen eraf haal eerst een pakkinkje bestellen en eerst wel de zomer nog doortuffen :D
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
Polara1964
Posts: 67
Joined: 10 Aug 2014, 09:15

Re: zwarte rook 1 kant

Post by Polara1964 »

Klinkt als , dat de zuigerveren niet goed aansluiten op de cilinder wand.
Die zorgen niet alleen voor een goede compressie , maar ook dat er geen olie naar de verbrandings ruimte kan (lekken)

Of er is een dermate slijtage/ onrondheid in een of meer cilinders.
En/ of een van de veren zit niet juist (meer) op z'n plek

Je koppen kunnen een slechte klep seal hebben waardoor er van die kant olie in de verbrandings ruimte kan komen.

Het checken van je sprak plugs kan door verschil in kleur/ aanslag al een eerste indicatie geven in welke cilinder(s) t problemen zit.

Succes.
User avatar
jelmoer
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2012, 23:32
Location: Delluf

Re: zwarte rook 1 kant

Post by jelmoer »

Hoi,

Het verhaal spreekt zichzelf op meerdere plaatsen tegen.
Zwarte rook blijkt blauwe rook.
Compressie is goed maar cilinders ovaal(kan zelfs zo horen)
Welke waardes meet je?
Gasklep volledig open.
Dan nogmaals meten met een beetje olie op de zuiger worden de waardes dan hoger of blijven ze gelijk?
Olie verbruik soms wel maar andere momenten helemaal niet.
Klepseals zijn goed,klepsteel ed ook?
Hoe weet je dat zo zeker?
Meestal als daar het probleem zit rookt hij bij deceleren.
En je schrijft dat hij alleen stationair rookt.

Dus om het duidelijker te maken
Welke kleur rook heb je nu echt?
Zijn de uitlaat links en rechts met elkaar inwendig verbonden?
Zo niet welke bank/motorzijde rookt er.
Zit daar bijv. Iets als een carteronuchting waar olie kan worden aangezogen.
En zoals al meerdere malen beschreven.
Een bougie kan al veel informatie geven over de locatie van je klacht.
En als je alle stappen hebt gevolgd is het puur de vraag is het probleem dusdanig groot dat het nodig is om je motor uit elkaar te halen of af en toe een rookpluimpje acceptabel genoeg is.
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: zwarte rook 1 kant

Post by moparwum »

Simpele vraag , simpele oplossing. Zwarte rook is carbon, betekend te rijk mengsel, heb je een dual plane manyfold met een tussenschot ? dan moet je het in de carburateur zoeken, links of rechts te rijk


suc6,

Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: zwarte rook 1 kant

Post by JWtje »

Klopt ook niet helemaal. Een dual plane voedt op ene bank de 2 middelste cilinders en op de andere bank de voorste en achterste en omgekeerd. Dus op bovenstaande manier wordt je niet veel wijzer vrees ik.
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: zwarte rook 1 kant

Post by Crash »

Carb is goed afgesteld hebben de CO meter eraan gehangen en staat allemaal netjes.
Heb ook de cilinder gevonden waar denk ik het probleem is met IR meter de temperatuur gemeten en bij elke cylinder is ie varierend 200 - 220 en bij deze is ie maar 120.

Maar heb m'n winterprojectje heb een zeer nette 318 met 904 opgehaald voor wisselgeld en nog in goede staat.
En ga het dan goed aanpakken door het blok the laten reinigen en honen door een professioneel bedrijf en mocht het nodig zijn boren.

En dan direct andere zuigers en kan ik zo alles overzetten wanneer ik zover ben en in de tussentijd lekker door kunnen rijden.
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: zwarte rook 1 kant

Post by JWtje »

Loopt de ene kant op benzine en de andere op kolen?
blade
Posts: 1228
Joined: 11 Jun 2007, 02:59
Location: Route 66 - Arizona

Re: zwarte rook 1 kant

Post by blade »

JWtje wrote:Loopt de ene kant op benzine en de andere op kolen?
:lol:
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: zwarte rook 1 kant

Post by Crash »

JWtje wrote:Loopt de ene kant op benzine en de andere op kolen?
Het is geen chevrolet
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: zwarte rook 1 kant

Post by ARLI »

vlotterbakken goed schoon? of een beejje vuil zodat vlotter af en toe blijft hangen?
druk van benzine toevoer goed?

block staat iets achterover in wagen
als er een vlotter blijft hangen zal er altijd 1 cilinder iets meer benzine te veel krijgen dan de rest.
ik ken motorracers die met op elke uitlaat een lambda sonde rijden om afstelling goed te krijgen. iets met 1 grote carburateur is in hun ogen nooit goed af te stellen.
ik ken iemand met een wagen die binnen 6,5 seconde de 400 meter doet en die meet op elke uitlaatbocht de temperatuur en stelt sproeiers af aan de hand van de meetgegevens.
Ik werk met plezier.
Post Reply