Pingelen bij vollast met aanhanger

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
dhelsen
Posts: 6
Joined: 21 Jun 2015, 17:16

Pingelen bij vollast met aanhanger

Post by dhelsen »

Hoi, hoop dat iemand mij kan helpen, want ik heb een lastig pingel-probleem met een Dodge Dart Swinger 318 (standaard, niet gemodificeerd) waar ik niet meteen een antwoord op weet. Ik rij met een 850 kg caravan aan de trekhaak. Enkel op temperatuur (en die loopt niet te hoog op, naald netjes in het midden) en op de autoweg bij toerentallen boven 2300 rpm gaat hij pingelen. Blijf ik onder de 2300 rpm, zelfs bij vollast een helling op, dan pingelt hij niet. Ook zonder aanhanger aan de haak pingelt hij nooit. Zelfs niet met 95 octaan benzine in de tank. Als ik met de caravan rij doe ik er sowieso 98 in, dat helpt aanzienlijk, maar lost het probleem nog steeds niet op... het verbetert maar het is niet weg. De timing al nagekeken, die staat netjes volgens het boekje op 0° TDC zonder vacuüm. Dacht gister, vermits de tolerantie op +-2,5° TDC is voorgeschreven, om hem even een 2-tal graden na TDC te zetten om te checken of dat net genoeg is om het pingelen te stoppen, maar bij 2 graden na-ontsteking loopt hij in leegloop bijzonder slecht. Dus geen optie. Aan de instelling van de vacuum-vervroeging kan je niks wijzigen me dunkt...

Wie heeft een voorstel om dit aan te pakken? Ik zou al wijzer zijn moest ik de totale vervroeging kennen onder vollast, maar zelfs leeg in toeren boven 1200 rpm verdwijnt de markering op de krukas al meteen onder de waterpomp! De markeringen op het blok lopen sowieso maar +- 10°...
maar dat is nog altijd binnen spec want volgens het handboek mag hij dit hebben (vacuum aangesloten):

0,5° - 3,5° @500 rpm
10° - 12,5° @ 800 rpm
13° - 15° @1750 rpm

Heb ondertussen de bougies al een stap kouder geplaatst. Was geen oplossing... maar aan de bougies te zien wel nodig.

Oh ja, weet er iemand de Engelse term voor "pingelen"?

Groetjes, Daniel
'73 Dodge Dart Swinger Coupe SE V8 318
'66 Plymouth Satellite Convertible V8 318
'68 Plymouth Valiant Signet L6 170 (†)
'76 Dodge Aspen SE L6 225 (†)
'64 VW Kever 1300 Sedan
'73 VW Kever 1303 convertible
User avatar
dhelsen
Posts: 6
Joined: 21 Jun 2015, 17:16

Re: Pingelen bij vollast met aanhanger

Post by dhelsen »

Wat ik wel al heb overwogen is een 2-de markeringsstreep op de krukas zetten, bijvoorbeeld op 10° BTDC, dan kan ik alvast op hogere toeren aflezen tot 20°... maar zonder testbank kan ik het verschil onder belasting niet checken.
'73 Dodge Dart Swinger Coupe SE V8 318
'66 Plymouth Satellite Convertible V8 318
'68 Plymouth Valiant Signet L6 170 (†)
'76 Dodge Aspen SE L6 225 (†)
'64 VW Kever 1300 Sedan
'73 VW Kever 1303 convertible
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Pingelen bij vollast met aanhanger

Post by MoparJW »

Koop een zgn. ''dialback'' timing light, dan kan je eenvoudig aflezen wat de total timing is :good:
Dan gewoon steeds een paar graden verlaten tot het pingelen stopt.

Heb je de juiste hittegraad bougies?

Een beetje een lapmiddel misschien, maar er zijn ook nog bepaalde Firezone tankstations die 102 octaan verkopen http://competition102.com/
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Pingelen bij vollast met aanhanger

Post by JWtje »

Je probleem wordt hoe dan ook veroorzaakt door je vacuumvervroeger. Gezien het bouwjaar van je auto en de mechanische timing die je opgeschreven hebt ga ik ervan uit dat je vacuumvervroeger op ported vacuum aangesloten zit. Wanneer je met een caravan of aanhangwagen rijdt heb je een hogere belasting en zal ook je vacuum hoger zijn en daarmee vervroegt je ontsteking meer dan zonder deze extra belasting. Koudere bougies hebben geen zin aangezien het pingelen tijdens vollast niet optreedt onder die 2300 tpm.

Je zou dit op kunnen lossen door zwaardere veren in je verdeler te zetten zodat je mechanische vervroeging later intreedt maart als ik jou was zou ik de gehele vervroegingscurve veranderen.
Aan de getallen en de afstellingsgegevens die je geeft blijkt dat dit een typische emissie eis afstelling is. Helemaal ruk dus.
Vaak hebben deze emissie eis verdelers al wel een redelijk korte mechanische vervroegingscurve en een afstelbare vacuumvervroeger waardoor je gemakkelijk iets beters kan maken met de spullen die je al hebt.

Vacuum los halen en zorgen (met dial back stroob) dat je mechnische vervroeging rond de 34 graden uitkomt. Kijken waar je dan stationair op uit komt. Hoop op een graadje of 18-20. Dan je vacuumvervroeger op constant vacuum zetten. Zou mooi zijn als hij met vacuum erbij stationair rond de 30 graden zou komen te zitten. Doet ie dat niet dan kun je de vacuumvervroeger afstellen door een 3/32" imbus sleutel in het tuutje te steken en dan te draaien. Rechtsom is minder vervroeging en linksom meer. Een halve slag is meestal tussen de 2 en 3 graden verschil. Kan zijn dat je geen afstelmogelijkheden hebt voor het potje maar dan is deze vervangen voor de verkeerde.
Als je hem op deze manier afstelt heb je veel meer koppel onderin, meer vermogen bovenin en een veel koeler lopende motor. Oh ja, hij wordt er ook nog zuiniger van.
User avatar
dhelsen
Posts: 6
Joined: 21 Jun 2015, 17:16

Re: Pingelen bij vollast met aanhanger

Post by dhelsen »

Hoi JW, Ben het volkomen met je eens dat het probleem bij te veel vacuümvervroeging te zoeken is. Mijn vacuümslang zit samen met rembooster op de manifold aangesloten. Hij zit op een aftakking van de rembooster connector op de intake van cyl 7 en 8. Jij spreekt voer ported vacuum. Waar zou jij die dan aftakken?

Sorry, correctie van wat ik ondertussen in blauw heb gezet hierboven, voelde dat er iets niet klopte, heb net nog eens even gecheckt, de slang zit wel degelijk op een ported vacuum aan de achterkant van de carb. Zijn er poorten op de carb die minder vacuum hebben dan andere???
'73 Dodge Dart Swinger Coupe SE V8 318
'66 Plymouth Satellite Convertible V8 318
'68 Plymouth Valiant Signet L6 170 (†)
'76 Dodge Aspen SE L6 225 (†)
'64 VW Kever 1300 Sedan
'73 VW Kever 1303 convertible
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Pingelen bij vollast met aanhanger

Post by JWtje »

Ja.
Constant vacuum is zelfde als op rembooster/intake. Deze zit dus onder de gaskleppen en wanneer de gaskleppen niet helemaal open staan dan heb je daar dus een gedeeltelijk vacuum. Max vacuum onder deellast en stationair want gaskleppen bijna dicht. Geen tot nauwelijks vacuum bij vol gas.
Ported vacuum zit in je venturi. Dus zodra je gas geeft of meer toeren gaat draaien piekt dit vacuum omdat de luchtsnelheid in je venturi toeneemt. Geen vacuum bij stationair, gedeeltelijk met deelast en max bij volgas.
Post Reply