kopbouten aanhalen, droog of met olie?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

kopbouten aanhalen, droog of met olie?

Post by Bean Bandit »

Hi all,
Ik vroeg mij af of je kopbouten droog of met olie moet aanhalen? Het zijn originele koppen en nieuwe originele kopbouten. Er staat hierover niets bechreven in het shopmanual. En het maakt nogal uit of het droog of "nat" aanhaald word.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: kopbouten aanhalen, droog of met olie?

Post by Rebel »

Standaard gaan tabellen uit van een droog aanhaalmoment. Met olie insmeren heeft geen zin. Daarvoor heb je een product als bijvoorbeeld molykote nodig. Als je schroefdraad smeert heb je een lager aanhaal moment dan met droge bouten.
Hierdoor draai je de bout strakker vast met hetzelfe moment dan voorgeschreven. Het aanhaal moment is vastgesteld, voor het aanhalen van een bout zonder gebruik van vet. Het kan soms zijn dat het anders wordt voorgesschreven door de fabrikant.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: kopbouten aanhalen, droog of met olie?

Post by Bean Bandit »

Nou.... met olie heeft geen zin? Aftermarket bouten en draadeinden moeten met olie of moly ingesmeerd en aangehaald worden. Dus vandaar mijn vraag. Er word in het garage handboek niet gesproken of enig smeermiddel. Klopt dat?

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: kopbouten aanhalen, droog of met olie?

Post by challenger72 »

de onderkant van de boutkop een beetje invetten met molykote en op de schroefdraad en heel klein beetje vet of een klein drupje olie.Bout gaten in cil.blok heel goed uitblazen,dit is het belangrijkste dat dit goed gebeurd.
Als je de boel niet invet gaan de bouten waarschijnlijk erg kraken van de droogte en de weerstand dus krijg je ze eigenlijk niet echt zo vast als dat ze moeten door de wrijvingsweerstand.
Het is altijd een discussiepunt geweest,want de 1 zegt dat je nooit mag vetten (dat zijn de theoriemensen),en de ander zoals ik (praktijkmensen) zegt juist dat je moet vetten.Ik heb op mn werk al heel wat koppen gemonteerd zo en nog nooit iets teruggezien met problemen.
User avatar
Lowrida
Posts: 2223
Joined: 03 Sep 2007, 23:40
Location: Groesbeek
Contact:

Re: kopbouten aanhalen, droog of met olie?

Post by Lowrida »

Ik gebruik ook altijd een druppel olie..
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies

Image
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: kopbouten aanhalen, droog of met olie?

Post by Bean Bandit »

Ok bedankt :good:
Ik heb de boutgaten goed (zo goed als ik kon) schoongemaakt. Ik heb de boutgaten goed leeg geblazen. En een paar sleuven in een oude bout geslepen om zo de boutgaten schoon te maken icm een beetje remmenreiniger. De vorige keer heb ik dat dus niet gedaan. Alleen de bouten een beetje schoon gewreven met een doek. Ik denk dat dat ervoor gezorgt heeft dat ik koelvloeistof lekkage had.
Dan kan eindelijk de motor weer inelkaar, het heeft nu lang genoeg geduurd :sucks: ;). Kan ik deze "zomer" nog de straat op :).

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: kopbouten aanhalen, droog of met olie?

Post by BigBlockMopar »

Lowrida wrote:Ik gebruik ook altijd een druppel olie..
1 druppel? Dus 17 druppels per kop?

Kom je uit Zeeland? :D
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: kopbouten aanhalen, droog of met olie?

Post by TheDeputy »

Het aanhaalmoment van een bout wordt bepaald door de treksterkte. Om goed vast te zitten moet de bout dus op spanning staan. Wanneer de bout door wrijving op de draad al vastzit op het ingestelde aanhaalmoment voordat deze op de juiste treksterkte is gebracht zit hij dus niet goed vast.
Daarom wordt er tegenwoordig ook vaak gewerkt met hoekverdraaiingen omdat dat nauwkeuriger is. En anders geldt dus, zoals Herman ook al zei, de draad opzuiveren, het gat goed schoonmaken en dan olie aan de draad van de bout, en onder de kop.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: kopbouten aanhalen, droog of met olie?

Post by BigBlockMopar »

Not me :) Maar is goed advies.
Een hoop dingen kunnen de uiteindelijke aanhaalmomenten aanpassen.
Droog, motorolie of molykote / ARP-molylube geven allen andere eindwaarden.

Molykote is vaak alweer 'te glad' waarbij je de bout overtorqued als je de fabrieksaanhaalmomenten gebruikt.
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: kopbouten aanhalen, droog of met olie?

Post by moparwum »

De draad onderdompelen in 10w olie , 2 minuten uitlekken en monteren is de norm. ( boutgaten opschonen met overeenkomstige tap ). Voor ARP Boutenset zie instructie .


Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: kopbouten aanhalen, droog of met olie?

Post by Bean Bandit »

:good:
Ik heb een klein druppeltje olie op het schroefdraad gedaan en een beetje onder de kop.
Als je de bout semi droog in het gat deed, kwam 'ie er glimmend uit. Dus er zit nog wat vettigheid/olie in de boutgaten. Ik heb m'n best gedaan om die boutgaten schoon te maken, maar er blijft altijd wat achter. MAAR in ieder geval zijn ze een stuk schoner dan de eerste keer. Als je alleen al met een blaaspistool in die boutgaten blaast, komt er al aardig wat rommel uit. Ik heb daarna een oude, gemodificeerd met twee sleuven, bout gebruikt als rethreader.
20140525_152408.jpg
Groeten, Recmo

p.s. Je moet geen tap gebruiken, maar een rethreader. Je wilt het draad alleen schoonmaken en niet opnieuw tappen.
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Post Reply